מותג הכי ישראלי: אקמול

בחורה עם מחשב נייד

לרגל יום העצמאות ולכבוד סיום חגיגות היובל של אקמול, נעים להיזכר באחד המותגים הכי ישראלים שקיימים-אקמול. כי הוא נותן בראש, כי הוא מייצג זיכרונות ילדות וגם כי היום הוא אפילו בא בטעמים

 

גם אם ייעודו הרפואי של האקמול מסתכם בשיכוך כאבים והורדת חום, הרי שמאז ומתמיד הוא נתפס בישראל כתרופת פלא המסייעת בכל גיל ובכל מצב, ללא הבדלי צבע, דת, מין ובעיקר – מחלה. נתקפת חלושס? קח אקמול ושכב על הספה. המחשב אכל לך את העיניים? כדור קטן יעשה את העבודה.  נכון, לעתים קרה שנעתרנו לפלירטוטיו של האופטלגין, אבל תמיד תמיד הלב שלנו נמצא במקום אחר . אפרופו לב, מחקרים מוכיחים כי אקמול משפיע על כאביה של הנפש:

 

במחקר, שנערך בשנת 2011 באוניברסיטת קנטאקי, הוכח כי  אקמול עוזר  להתגבר גם על כאבי לב וכאבים נפשיים. תלמידי האוניברסיטה שהשתתפו בניסוי נטלו גלולות פארצטמול המשמשת להפגת כאבי ראש והורדת חום, בזמן שחברי הקבוצה השנייה נטלו פלצבו (תרופת דמה). התלמידים שנטלו את התרופה האמיתית דיווחו שהם חשים טוב יותר, לעומת אלו שנטלו את תרופת הדמה.

בניסוי נוסף, הסטודנטים שיחקו במשחק מחשב שגרם להם להרגיש דחויים חברתית על מנת שיוכלו לבדוק האם האקמול באמת משפיע על כאבי הלב. בדיקה של אזורי המח, שאמורים להגיב על דחייה חברתית, העלתה כי הפעילות העצבית של המשתתפים שנטלו את התרופה הייתה נמוכה לעומת אלו שהשתמשו בתרופת הדמה.

 

אקמול, המשתייך למשפחת התרופות פרצטמול, הוא התרופה ללא מרשם הנמכרת ביותר בישראל.

הוא נמצא איתנו כאן כבר 50 שנה ונעשה לחלק מהישראליות הנוסטלגית, בדומה למשל לשוקולד פרה או קרמבו. לאחר שעבר אי אלו גלגולים הוא משווק כיום בצורת גלולות בנות 500 מ"ג פרצטמול, וגם כסירופ או נרות. את הגלולות ניתן למצוא במיכל פלסטיק או בבליסטר (אריזה המורכבת ממגשית אלומיניום וחומר הנקרא PVC)

הילדים של היום מפונקים, הם לא צריכים להתמודד עם אקמול, להם יש אקמולי.

אקמולי בטעם תות שדה או תותי-פרוטי עם ציורים של דובונים ואריות על האריזה.

מחלות הילדות שלנו היו רצופות בטקסים מרים ונמהרים של אמא שמרסקת כדור לכדי אבקה, פה קטן וכנוע שנפער בצווחה כבושה, צליל של בליעה וכמויות מים שלא יצליחו לעולם לשטוף את החוויה. עובדה.

 

 כך או כך, אקמול או אקמולי, כדאי לזכור שאחרי הכל מדובר בתרופה, וככזאת היא אינה חפה מסכנותויש תמיד לקרוא את עלון הצרכן כדי למנוע מצב לא נעים של שימוש יתר.

 

כמה דברים שלא ידעתם על אקמול

 

  1. המצאת האקמול: צבי מאור ששימש בשנת 1961 מנהל ייצור ומעבדה ואחראי על פיתוח תרופות חדשות בחברת איקאפארם, הוא שהמציא את האקמול.
  2. מקור השם: מאור קיבל מידע אודות פארצטמול מחברה אמריקאית לממכר חומרי גלם. האירופאים קראו למוצר פארצטמול (PARACETAMOL) והאמריקאים קראו לו אצטמינופן (  (ACETAMINOPHEN. מאור הציע לחבר את שתי האותיות הראשונות מהשם האמריקאי יחד עם ארבע האותיות האחרונות מהמוצר האירופאי  וכך קיבלנו את האקמול..
  3. בטיחות לכול המשפחה: אקמול נחשב לאחד ממשככי הכאבים הבטוחים ביותר לשימוש, עובדה שאוששה במהלך השנים באמצעות אלפי מחקרים. מתוך כך אושרה התרופה לשימוש בקרב ילדים ותינוקות מגיל – 0 (אקמולי). הצלחת אקמול הולידה מוצרים נוספים למשפחת אקמול כמו אקמולי – המיועד לילדים, אקמולי גדולים – לילדים גדולים אקמול פוקוס להקלה במיגרנה, ואקמול צינון ושפעת.
  4. הריון: אקמול הוא ממשככי הכאבים הבודדים שאושרו לשימוש בקרב נשים בהריון.
  5.   עניין של מין: 48.5% מהנשים נוהגות לקחת אקמול על מנת להתמודד עם כאב ראש, לעומת 42.7% מהגברים. נשים נוהגות לנוח יותר מגברים בזמן כאב ראש – 25% מהנשים העידו כי ינוחו בזמן כאב ראש בהשוואה ל – 17% מהגברים.
  6. אלופים בכאבי ראש: מתוך תושבי אזור השרון 50.96% צורכים אקמול והם מובילים בחישוב הארצי של צרכני אקמול. מיד אחריהם, 47.8% מתושבי חיפה והצפון נוטלים אקמול.מתוך תושבי במרכז הארץ, ירושלים והדרום 44% צורכים אקמול.
  7. בעזרת השם: אנשים המגדירים עצמם כחילוניים (49%) ומסורתיים (46.8%) צורכים יותר אקמול, 58.7% מהדתיים והחרדים לא צורכים אקמול או משככי כאבים אחרים.

 

  1. חדשנות: לקראת סוף שנות ה – 60 יצא לראשונה לשוק הישראלי אקמול במגשית אלומיניום (בליסטר). אקמול היה המוצר הראשון בארץ שיצא באריזה זו השומרת על איכות המוצר לאורך זמן ומונעת חדירת לחות ומזהמים.

  1. הצלחה: מידי שנה נמכרות למעלה מ – 2 מיליון אריזות של אקמול . ומאז הופעתו בישראל נמכרו למעלה ממיליארד קפליות וטבליות
  2. שם דבר: אקמול הפך לכינוי גנרי למשככי כאבים. התפיסה בציבור היא כי מדובר בתרופת פלא המרפאה את כול סוגי המחלות מה שהפך את אקמול למשתתף קבוע בסאטירות ובתוכניות בידור.
  3. "תרופת הפלא": התפיסה בציבור אודות יכולות הפלא של אקמול חלחלה גם לשורות צה"ל, כפי שבא לידי ביטוי במשפט האלמותי של חובשי צה"ל: "קח אקמול, שתה מים, שב בצל".
  4. קליטת עליה: שמו של אקמול הולך לפניו גם בקרב עולים חדשים. מסקר שערכה חברת טבע עולה כי שלושת הדברים הראשונים שעולים חדשים עושים עם הגיעם ארצה הם ביקור במשרד הפנים, בבנק וקניית אקמול.
  5. מותג על: בשנת 2009 הוכרז אקמול כסופרברנד (Superbrands) בתחום הבריאות. הסקר מהווה מדד למותגים המובילים בשוק בעיני הצרכן הישראלי.
  6. תרופה לאהבה נכזבת במחקר שביצעו מדענים בארה"ב התגלה כי שימוש באקמול (פאראצטמול) מועיל לא רק בשיכוך כאבים פיזיים אלא גם בשיכוך כאבים נפשיים. במחקר שנערך באוניברסיטת קנטאקי חולקו המשתתפים לקבוצת ניסוי שקיבלה אקמול ולקבוצת ביקורת שקיבלה תרופת דמה (פלסבו). קבוצת הניסוי דיווחה על עליה בתחושות חיוביות בהקשרים חברתיים (פחות דחויים למשל) זאת לעומת קבוצת הביקורת.
  7. חיבור למוזיקה: בארץ פועל הרכב מוזיקלי בסגנון ההיפ הופ שנקרא אקמול. יוצר ההרכב מספר כי השם אקמול הוא תוצר של החיבור שלו למוזיקה וכי הכתיבה הייתה תמיד מן מקום מפלט שדרכו הוא מבטא את עצמו. כלומר, ההקלה שהוא חש כשהוא יוצר דומה להקלה המתקבלת משימוש באקמול.