יהודים וערבי מרוקו מתפללים בקברי צדיקים בגלל הקורונה

בחורה עם מחשב נייד

בבית כנסת בבית -אל קזבלנקה. ביקור במרוקו ביקור בבתי כנסת וקברי צדיקים מאת:  שרית יוכפז.

היום בגלל הקורונה גם ערבים פוקדים את קברי הצדיקים במרוקו.

יהודי מרוקו של היום מייצגים שריד מהקהילה העתיקה והמשגשגת שמנתה יותר מרבע מיליון אנשים בשנת 1956. כיום הקהילה הגדולה ביותר נמצאת בקזבלנקה, שבה מתגוררים כ – 5,000 יהודים. יש קהילות יהודיות קטנות ברבאט (400), במרקש (250), במקס 250, בטנג'יר -150- בפס (150)

ספרדים, יהודים ברברים ואשכנזים. הקהילה היהודית של מרוקו חיה בשטח המדינה כבר יותר מ – 2,000 שנים. קולוניות יהודיות חיו באזור עוד לפני שהוא הפך למחוז רומי. ב -1392 גל של פליטים יהודים שגורשו מספרד הביא חיים חדשים לקהילה, וכך גם עולים חדשים מספרד ופורטוגל בשנים 1492 ו -1497. מ -1438 נאלצו יהודי פאס להתגורר במגורים מיוחדים בשם 'מלחס', שם שנגזר מן המילה הערבית מלח, מפני שהיהודים במרוקו נאלצו למלא את תפקיד המלחת ראשי האסירים שהוצאו להורג לפני הצגתם. מצבם של היהודים לא השתפר עד להקמת הפרוטקטורט הצרפתי ב -1912, כאשר ניתן להם שוויון ואוטונומיה דתית. עם זאת, במהלך מלחמת העולם השנייה, כאשר צרפת נשלטה על ידי ממשלת וישי האנטישמית,

המלך מוחמד החמישי מנע את גירוש היהודים ממרוקו. ב- 1948 היו במרוקו כ- 270,000 יהודים. באווירה של אי ודאות ועוני מחריד, יהודים רבים בחרו לצאת לישראל, צרפת, ארצות הברית וקנדה. יש בתי כנסת, מקוואות, בתי אבות ומסעדות כשרות בקזבלנקה, פאס, מרקש, מוגדור, רבאט, טטואן וטנג'יר. הקהילה היהודית פיתחה מסורת מרתקת של טקסים ועלייה לרגל לקברי חז"ל. ישנם 13 אתרים מפורסמים כאלה, בני מאות שנים, המטופחים היטב על ידי המוסלמים. מדי שנה במועדים מיוחדים, המוני יהודים מרוקאים מרחבי העולם, כולל ישראל, פוקדים את הקברים האלה. פסטיבל מרוקאי ייחודי, המימונה, נחגג במרוקו ובישראל.

בבית כנסת.

ערים האימפראליות מרקש, פס, מקנס, ראבט וקזבלנקה. בכל עיר נחווה את המדינה – שוק החנויות המקורה והמלח – הרובע היהודי.

רבאט בעיר אוזאן (Ouazzane),קברו של רבי עמרם בן דיוואן, אחד החשובים שבחכמי מרוקו. במתחם הקבר מתגוררים כמה שומרים מבוגרים, שמטפחים את המקום לטובת הקבוצות הרבות שמבקרות בו. מפתיע היה לשמוע את השפה העברית שגורה בפיהם.
השומרים  במקום- יודעים עברית פתחו בפיוטים לזכות הצדיק, שאותם נהוג לומר בהילולות של רבנים חשובים.בבית הכנסת הסמוך,  שזורים בפרוכת שמותיהם של צדיקי מרוקו, ביניהם היו גם שמותיהם של רבי יצחק  ויעקוב אבוחצירא

פַס – העיר הדתית במדינה

לקראת ערב הגענו לפס, אחת הערים החשובות והמעניינות במרוקו. פס נחשבת לעיר הדתית ביותר במדינה, וגברים עטויי זקן מרובע נמצאים בה בשפע. בתי עסק שמגישים שתייה חריפה

פס  עיר יפה. החל בשדרה הראשית של העיר שהאורות בה הזכירו לרבים את שדרות שאנז אליזה שבפריז, ועד לעיר העתיקה – אולי האזור המרתק ביותר שיצא לי לראות במרוקו כולה.

התחלנו את ביקורנו בפס במלאח (Mellah) – הרובע היהודי שבו נמצא גם בית הקברות היהודי. שני קברים חשובים במיוחד נמצאים בו: קברו של רבי חיים אבן עטר וקברה של ללה סוליקא, מהצדיקות החשובות ביותר במסורת המרוקנית.

ללה סוליקא הייתה נערה יהודיה יפהפייה, שנרצחה עקב סירובה להתחתן עם בן המושל שחשק בה ורצה שגם תמיר את דתה. רצונה לשמור על זהותה היהודית עלתה לה בחייה, וקברה שימש במשך שנים רבות מקום עלייה לרגל לנשים מכל מרוקו, שפקדו את קברה בתפילה להצלחה, זיווג ובן זכר.מצבהת ללה סוליקה בבית הקברות היהודי  הפך לאגדה בקרב  כולם גם מוסלמים.

מדינה (Medina) – האזור העתיק של העיר, שבו מתגוררים כמיליון בני אדם. מדינה מורכבת ממאות סמטאות צרות, מתפרנסים מטוויית בדים, מכירת גלביות וממכר תבלינים. אחד המתחמים הבולטים בה הוא רובע הבורסקאות,

נפגשתי עם מוסלמיות ערביות  במרוקו -בבית קפה ליד הים . הן מורות  ואחת פרופסורית -הייתה לי חוויה מרגשת

קזבלנקה, היא בירתה המסחרית והכלכלית של מרוקו.  כיכר מוחמד החמישי, בית המשפט המהודר, בית העירייה, בית הכנסת בית אל, כיכר האו”ם והשוק המקומי, סיירנו  ברובע ובטיילת היפה של העיר

במסגד חסן השני

מקנס – פס

מקנס עיר הבירה של מולאי איסמאיל בעבר, בקרנו ברובע היהודי (מלח) העתיק של העיר, תצפתנו על “תלמוד תורה” שהיה מרכז הרובע. המשכנו  בביקור בשער באב אל מנצור, כיכר ל’הדים”, שוק המתוקים והזיתים  ותצפתנו על  המוזיליאום של מולאי איסמעיל ישנו  במלון בפס.

ביקור-בקברו של  הצדיק שלמה בל נחש. צילום שרית יוכפז

ברובע היהודי

יצאנו לסיור בעיר פס, תחילה תצפית פנורמית על העיר, מולנו 1200 שנות היסטוריה. סיירנו  במדינה (הרובע העתיק),בקרנו  בבתי מלאכה אוטנטיים של עיבוד עורות, כולל צביעה בבורות הצבע, בית מלאכה לביגוד מסורתי מרוקאי ובעלי מלאכה של כלי כסף ונחושת. נמשיך לבית העלמין היהודי השמור, שם בקרנו בקברה של הצדקת ללה סוליקה . הקבר של הצדיק יהודה בן  עטר

בין סמטאותיו המפתלות של הרובע היהודי.  יש שמירה  של שוטרים על בתי הכנסת ובתי העלמין במרוקו .הגענו לרחבת ארמון המלך ששימש בעבר כבית ספר התיכון היהודי, “

אליאנס”. בערב בילינו בערב פולקלור טיפוסי מרוקאי כולל מוסיקה וריקודים  וטקס חינה מסורתי.

פס – ראבט – מרקש

נסיעה לרבאט, עיר הבירה של מרוקו ומקום מושבם של משרדי הממשלה, בית הפרלמנט וארמון המלך. בקרנו ברחבת ארמון המלך ובמוזוליאום שבנה חסן השני לזכר אביו מוחמד החמישי, ברחבת המסגד הגדול טור חסן ובקסבת אל אודיה תצפית יפה לעבר העיר סאלה הנמצאת בצדו השני מעבר לנהר בו – גרג. אחרי כן נסענו למרקש.

במופע  רכיבת סוסים סוסים

מרתק היה  לבקר

מגדל חסן   מוזוליאום של מוחמד ה- 5   בית עלמין היהודי

צילום שרית יוכפז    כרכרות סוסים בשווקים במרוקו.

מרקש

במרקש, הפנינה אשר בהרי האטלס הגבוה, עיר המוקפת דקלים על רקע חומותיה ובתיה האדומים. נבקר בסמטאות המלאח שם חיים עדיין יהודים ונבקר בבית הכנסת. לגני הכותוביה . המסגד שהפך סימלה של העיר,  בקרנו בגני מנרה המוקפת עצי זית. מכאן  יצאנו  לבקר ולטייל במדינה של מרקש המשופעת שווקים תוססים, בקרנו בבית המרקחת והתבלינים של חסן פללי בשוק המפורסם ג’מע אל פנא בערב  יצאנו למופע מרהיב “אצל עלי” – מופע ססגוני – בשילוב של ריקודים, שירה, אקרובטיקה על סוסים ויריות באוויר, המופע כולל כיבוד קל ושתיה חמה.

במסגד הכותוביה   ג’מע אל פנה

חוף האטלנטי: אסאווירה א’סווירה,

אחת מערי החוף

היפות שלאורך האוקיאנוס האטלנטי. א’סאווירה, ששמה העתיק מוגדור היא עיר נמל עתיקה שבתיה מסוידים לבן וכחול וידועה בתעשיית עץ הטוייה (ערער). בסמטאות העיר, בשווקיה, נראה את חומותיה והמלאח העתיק (עירו של הצדיק פינטו) .נמל הדייגים הציורי של העיר חזרנו למרקש למלוננו.

בקרנו בעמק האוריקה – מרוקו אחד הטיולים  היפים  שלי טיילנו בנופים פראיים וירוקים  מסטיים  ובקברי צדיקים ובתי כנסת יהודים.

מקום יפה בו בקרנו :הר הטובאקל

יצאנו אל עמק האוריקה היפה והירוק, ממנו נשקפים הרי האטלס הגבוהים. הסיור התחיל במישורים ופונה ומטפס אל האטלס, דרך כפרים ברבריים, אל שוליו הצפוניים של האטלס. האזור רווי יובלים קטנים המעבירים כמויות מים רבות לנחל האוריקה. בתום הביקור חזרנו למרקש לקניות אחרונות באחד הקניונים.

בקרתי בבית כנסת “בית אל “-בקזבלנה . הרב הראשי במקום הרב פינטו. המלך מינה אותו לרב הראשי. כי   שהמלך היה חולה ועבר ניתוח הרב ברך אותו.  בקרנו  גם בבית כנסת אלעזמה.

כעת הרב פינטו חולה וזקוק לתפילה    מהקב"ה  להחלמתו.

בית הכנסת בית-אל הוא בית כנסת בקזבלנקה, שבמרוקו. אף על פי שבעיר ישנם למעלה משלושים בתי כנסיות, בית הכנסת נחשב לדבר מרכזי בקהילה היהודית התוססת שהייתה במקום בעבר. בית הכנסת מתויר מאוד בגלל העיטורים העיצובים הרבים שיש בו. בית הכנסת שופץ בשנת 1997.
כתובת: בית כנסת בית אל – Rue Jaber Ben Hayane, Casablanca 20100, מרוקו
טלפון: בית הכנסת  +212 5222-67192
הרב אזואלוס

חיי היהודים   בסדר  במרוקו.  עובדים במסחר.  חקלאות. יש שמירה על בתי קברות ובתי כנסת. השוטרים אדיבים.למטיילים

בבתי כנסת יש שמירה של 2  שוטרים במהלך התפילה. וכך בבתי קברות יהודים.

זו חוויה קסומה לבקר במרוקו- ניחוחות צבעים  מראות הכל  מיוחד
חוויה קסומה .משתפת אותכם בחוויות  חברים וקוראים יקרים..