החיים על פי דביר בנדק- פרק 1- סרטן

דביר בנדק מגיש תוכניות הטלויזיה, השחקן המוכשר כוכב הסרט ״סיפור גדול״ סבל מהשמנת יתר שנים רבות.

במרץ 2014 עבר ניתוח לקיצור קיבה והשיל 63 ק"ג. לצד שינויים באורח חייו וסקרנותו של דביר ובעיקר של מפיק התוכנית, יצאו השניים לחקור ולהבין את שאר הסכנות הבריאותיות האורבות לו ולחפש להן מזור. דביר יעשה הכל (כל מה שפרי המפיקה תגיד), כדי לפזר מעט מהחרדה  הקיומית שלו וככל הנראה גם שלנו מגורמי התמותה הנפוצים בעולם.

החלטתי ללוות את הפרקים של תוכנית זו, למרות שאני משתתפת רק בפרק 9- בטיפול בהשמנת יתר, החלטה זו נובעת בעיקר מאיכות התוכן הבלתי מתפשרת. ד״ר איתי גל המוערך עליי עד מאוד מלווה את התוכנית ונותן הסברים ביולוגים המפשטים את העניין המדעי המורכב , כך הוא עושה בפרק הראשון על הסרטן.

cancercancer

מה זה בעצם תא סרטני? תא סרטני הוא תא שיצא מבקרה רגילה, לכן הוא ממשיך לגדול ולהתחלק ולא מת. תאים בריאים מתים ומתחלפים כל הזמן. אורך חיי התא תלוי בסוג התא, למשל תא דם אדום-אריטרוציט חי כ-120 יום בממוצע, ואילו תא זרע חי 3 ימים כשהוא מחוץ לגוף הגבר. אם כך, הפעילות של תאי הסרטן מוגברת, לכן הם צורכים סוכר יותר מתאים בריאים. מסיבה זו בדיקת PET CT, המיועדת לקבוע מיקום של גידול ולראות אם התפשט,מבוססת על צריכת גלוקוז.

בפרק הראשון דביר עושה בדיקת קולונוסקופיה בה מוצאים 2 פוליפים. פוליפ  הוא גדילה שאינה נורמלית של תאים היוצרים רקמה מתוך ממברנה רירית. בדרך כלל הפוליפ מחובר לפני השטח באמצעות כעין גבעול צר ומוארך הבנוי מתאים ונפוץ במעי הגס, בשלפוחית השתן, במעי הגס, ברחם ועוד.

סרטן המעי הגס הוא רוצח שקט, הוא יכול לגדול במעי באין מפריע וכמעט ללא תופעות לוואי, לכן בדיקה כזו והוצאת פוליפים יכולה להיות מצילת חיים.

אמו היקרה של דביר נפטרה מסרטן העור ובסרט רואים את דביר נבדק על ידי רופאת עור המוציאה לו מספר תאים משומה שאינה נראית טוב, מהן תוצאות הביופסיה, תוכלו לראות כבר בסרט.

אני מאד מתחברת כידוע לקשר בין גוף לנפש, קצת קשה לי להאמין בגילגולים קודמים כמו ד״ר נאדר בוטו אך לראות את דביר יוצא מהפגישה מחויך ומואר זה שווה הכל, כל הרגשות החיובים נוגדי סטרס ונוגדי מחלות ועוד על כך בהמשך.

[youtube 78-jT7MpQN4]

קרדיט לתאגיד השידור כאן.

על החתום ד״ר ליאת אדרי phd

www.drliatedry.co.il

ד״ר ליאת אדרי
אני מדענית מומחית בבילוגיה רפואית. בעלת תואר שלישי בנוירוביוכימיה, פוסטדקטורט בביולוגיה תאית והתפתחותית בבית ספר לרפואה, אוניברסיטת תל אביב. פוסטדוקטורט נוסף ממדעי המוח במכון וייצמן ובקיצור דוקטור לביולוגיה רפואית. אני מרצה על בריאות ממגוון היבטים מדעיים, לשם פיתוח מודעות להתנהלות בריאה המשלבת תזונה, מדעי המוח, מדעי הרפואה, מדעי ההתנהגות ובודהיזם. מנהלת מחקרים קלינים ברפואה משלימה ועושה דיקור סיני כשצריך. לצד הידע הרב והמגוון, יש לי יכולת ונסיון רב בהנגשת שפה מדעית גבוהה בקיצור מדעי החיים הבריאים.