קבלת החלטות

בחורה עם מחשב נייד

החיים המודרניים מזמנים לנו הזדמנויות רבות שבהם עלינו לקבל החלטה. זה יכול להיות נושא פעוט כמו בחירה במוצר כזה או אחר מתוך השפע המוצע לפנינו בחנות וזו יכולה להיות החלטה מכרעת שתהיה לה השפעה אמיתית על חיינו- בחירה בבן זוג; בחירה בכיוון מקצועי ובלימודים גבוהים בהתאם; החלפת מקום עבודה או לקיחת סיכון כלכלי בכדי להגשים חלום היקר לליבנו.

עבור רבים מאיתנו נחווה היום- יום כמו מסיכת בלתי נגמרת של שאלות טורדניות וקבלת החלטות- מה עלי לעשות כעת? מה הדבר הנכון ביותר להגיד לבוס שלי? מה כדאי לעשות מול התובענות האינסופית של הילד שלי? איך אוכל להוריד במשקל? ברמה עמוקה יותר יכולות להעסיק אותנו שוב ושוב השאלות – מה היעוד האמיתי שלי? מה יעשה אותי מאושר? כיצד אוכל לממש את האהבה שלי?

ההחלטות שעלינו לקבל הופכות מהר מאד אצל אנשים רבים, למסע מפרך בין שיקולים לכאן ולכאן, התלבטויות מלאות בלבול וחוסר מנוחה ותחושה שאם נחליט "לא נכון", אנו עלולים לטעות וחיינו יעלו על מסלול שגוי. אחת האמיתות המעניינות ביותר בקשר לקבלת החלטות היא שמתח ומטענים כבדים כאלה של דאגה וחשש שפעמים כה רבות מתלווים להחלטה כזו, הן רק גורם מפריע שלא יכול לקדם איש לקראת הבחירה בצעד הנכון הבא ובמה שנכון עבורו.

כדי להיות מסוגלים להחליט ממעוף הציפור, מתוך ראייה אינטליגנטית, בהירה וכוללת לפתרון בעיות, אנחנו צריכים קודם כל להסכים להרפות מהמתח שבו אנו שרויים ולהבין את המצב מזווית ראייה חדשה ואובייקטיבית. לשם כך עלינו לוותר על הרעיונות הישנים והחבוטים שלנו ולהיפתח ליצירתיות ומחשבה מסוג אחר.

הסיבה שקשה לנו לקבל החלטות היא שעולם המחשבה שלנו מתעתע בנו ללא הרף. הוא קוטבי מעצם קיומו ונע כל הזמן בין הסכמה לבין אי הסכמה, בין לדחוף אותנו לקצה אחד לבין קצה מנוגד לו. המחשבות שלנו נעות כמו על ציר שחור- לבן, כן- לא. " כדאי לי להישאר בעבודה הזו כי השעות נוחות. מצד שני לא כדאי לי להישאר בה כי הבוס תוקפני וגס. מצד אחד תנאי הפנסיה מצוינים, אבל בעצם העבודה משעממת אותי ואני מרגיש הולך ודועך במשרד הזה. האם לקנות את הרכב הזה? האם אלו מגשי אירוח מרשימים? מה הצעד הנכון לעשות?".

כל עוד נטלטל כמו בסירה על גלים סוערים בין חיוב לשלילה , לא נוכל להגיע לקבלת החלטות אמיתית. כדי לקבל החלטה, עלינו להישאר פתוחים, רגועים, מוכנים להשאיר מאחורינו כל מחשבה מוקדמת ולשאול את עצמנו בכנות- מה נכון לנו. לשם כך ניתן להיעזר באיש מקצוע, או בחבר קרוב. לפרוש בפניו את כל השיקולים ואז להשליך את כולם לפח. מתוך הרווחה של השקט ואי הידיעה תגיע החלטה בהירה ופשוטה שנובעת באמת מתוכנו ולא מתוך המוח המוטרד שלנו. כמו שאמר איינשטיין : לא ניתן לפתור בעיה באותה צורת מחשבה שיצרה אותה".

דנה שמעוני
ככל שאנחנו גדלים, מתבגרים ומתפתחים, החיים מציבים בפנינו אתגרים חדשים. המסע שלי בחיים האלה מגוון ומלא צבעים, וכל שלב, כל גל, כל שביל חדש מזמן לי שיעור, אותו אני רוצה לחלוק אתכם, הגולשים.