הבלוג של חדוה זלוטר- ייעוץ הורים

hedvazloter

אני בת 55, אם ל- 3 ילדים. מחברת הספר "הורות בהתאמה אישית". בהכשרתי אני פסיכולוגית קלינית מומחית לילדים ומבוגרים. במהלך השנים עבדתי כמורה לחינוך מיוחד בבית ספר יסודי וכפסיכולוגית במכון להתפתחות הילד, במרפאה לילדים... +עוד

אני בת 55, אם ל- 3 ילדים. מחברת הספר "הורות בהתאמה אישית". בהכשרתי אני פסיכולוגית קלינית מומחית לילדים ומבוגרים. במהלך השנים עבדתי כמורה לחינוך מיוחד בבית ספר יסודי וכפסיכולוגית במכון להתפתחות הילד, במרפאה לילדים ונוער וכ-18 שנה כפסיכולוגית עצמאית בקופ"ח מכבי, שם אני עוסקת רבות בהדרכה וייעוץ להורים.

עדכונים:

פוסטים: 10

החל מנובמבר 2015

איזו אווירה מעודדת למידה? מה לריקוד הטנגו ולחינוך? ומה יכולה מערכת החינוך ללמוד מהתבוסה שלה למחשב הביתי?

thoughtful-childט”ו בשבט חלף ועימו חלוקת התעודות לילדים. שנת הלימודים הפכה פניה והיא מביטה כעת אל סופה.  חלקינו מתחילים לעסוק בהחלטות הקשורות ברישום הילד לגנים/בתי ספר/מגמות לשנה הבאה. ואני נזכרת בבית הספר היסודי שבו למדתי, ביה”ס בורוכוב בגבעתיים, שקיבל בשנות ה-70 מנהל בעל שאר רוח בשם אורי אלעזרי ז”ל.  רק לימים הבנתי שהוא הקדים את זמנו באופן שבו ראה את התלמיד כאדם והנהיג אווירה פתוחה וקשובה (הוא עשה זאת בלי לקרוא לזה בכותרות יפות..).  כילדה אני זוכרת את האוירה העוטפת, את תחושת החגיגה של פעילות ויצירה ואת ההלם שחשתי כשעברתי משם לבית הספר התיכון.

התפיסה  שנקט בה “ראתה” את התלמיד כמכלול. החדשנות  בה היתה ביכולת לוותר על הציפיה מכל הילדים להגיב באותו אופן לאותה שיטת חינוך. גם המקורות העתיקים שלנו דגלו ב “חנוך לנער על פי דרכו”  (במילים אחרות “חינוך בהתאמה אישית”)- אבל צריך מדי פעם לנער אותנו ולהזכיר את חשיבות נקודת המבט  הזו.

ריקוד הטנגו של החינוך –

בריקוד הטנגו – יש דמות המובילה את הריקוד, אבל הוא בנוי על סינכרון וזרימה בין השותפים  בו. בחיים – ובודאי בחינוך ילדים, קיימת חוקיות סמויה ובלתי נראית – אולם ברורה ובולטת למי שבנוי לראותה. אני קוראת לה חוק ההדדיות: אם המבוגר עושה צעד לכיוון הבנת צרכי הילד והתאמה לצרכיו – אזי מתרחש “הנס” והילד משתנה וגומל בעשיית צעד לקראתו. ברור שלא תמיד קל להבין מהם הצרכים ולעתים הם מורכבים. למשל, לעתים הילד צריך סביבה חופשית יותר ולעתים דוקא להפך – הוא זקוק ליותר גבולות.  כאשר מערכת החינוך טורחת לקלוט את צרכי הילד ולהתאים עצמה אליו – יגיב הילד בצעד לקראתה ויפתח את נפשו ומוחו ללמוד וליצור.

איך יכולה מערכת החינוך לעשות את צעד  ההובלה בטנגו לעבר הצרכים הרגשיים והלימודיים של הילד? אציג כאן 3 דוגמאות למערכת חינוך קשובה, המתבוננת במי שמולה ועושה צעד לכיוונו:

einstain_small

1.  למידה אינטראקטיבית –  זוהי למידה המבוססת על דיאלוג של תגובה ותגובה שכנגד. המודל הטוב ביותר לכך מצוי לידנו כל העת:  המחשב. כן, המכשיר שלפנינו  טומן בחובו טיפים מועילים ביותר לעולם הלמידה. בקרב הניטש בין מערכת החינוך לבין המחשב  ניצח כבר מזמן המחשב.  הלימוד בכתה בשיטה הפרונטלית דורשת מהילדים להיות פאסיביים ולשמש כ”ספוג”  של מידע לאורך זמן. הרבה יותר מתאים לילדים ללמוד תוך כדי פעילות, באינטראקציה של גרוי ותגובה. מצב כזה משאיר אותם פעילים ועירניים ומעודד את המוטיבציה ותחושת הערך.

2.  למידה חוויתית  - בשיטת לימוד רגילה הילד זקוק למספר תכונות דומיננטיות על מנת להצליח: קשב וריכוז, יכולת טובה לקריאה וכתיבה ויכולת אנאליטית.. לצד  יכולות אלה קיימת שורה שלמה של תכונות שרלבנטיות מאד ללימוד בחיים אך לא בבית הספר:  חוש לתנועה, למוזיקה, לאומנות, למגע, חוש טכני, יכולת תקשורתית, יוזמה, אינטלגנציה רגשית ועוד הרבה אחרות.  מה קורה לילדים שמאופיינים דוקא בתכונות אלו בבית הספר? עבורם מערכת החינוך הרגילה משעממת, מייסרת ואף פוגעת בדימוי העצמי שכן הם קולטים ממנה מדי יום מסר תת קרקעי של אי התאמה. הלמידה החוויתית היא למידה המערבת כמה שיותר חושים ואופנים כדי להגיע לאותה מטרה. היא משתמשת בערוצים של אומנות, בנייה טכנית, ביטוי בתנועה ועוד. כך יכול כל ילד למצוא את הערוצים שדרכם הוא קולט ודרכם הוא מתבטא באופן הטוב ביותר. אתם בודאי אומרים לעצמכם: באיזה עולם אידילי היא חיה… איפה יש חינוך כזה? כהורים חשוב לנו להיות פתוחים לאפשרויות שיכולות לדבר ולגעת בילדינו ולחפש דרכים להגיע אליהן, גם אם הן פחות נגישות.

3. למידה תהליכית: למידה תהליכית היא כזו המדגישה את התהליך שהילד עובר עד שהוא קולט ומפנים חומר יותר מאשר את התוצאה “הנכונה” שבסוף.  קיימות שיטות לימוד שדוגלות בכך  אבל אני רוצה לדבר כאן על גורם שפחות מדובר ולתחושתי מאד משמעותי. אווירת הלימוד. אוירה היא מיימד שקשה לתפוס פיזית. היא תלויה בגישה וברוח המורה המלמד. קיימת אווירת לימוד שאקרא לה “התוצאה המוחלטת” שבה המורה משדר מסר שיש אמת אחת נכונה ודרך מסוימת להגיע אליה. אם התלמיד לא קולע בדיוק לדעתו הוא טועה ופסול. קיימת אווירת לימוד אחרת, תהליכית יותר בבסיסה  שאינה נבהלת מטעויות אלא להפך: היא רואה בטעות תוצאה של חיפוש דרך אישית של הילד להגיע לתוצאה. זוהי אוירה פחות ביקורתית ושיפוטית כיוון שהמורה איננו רואה עליונות בכך שהוא “יודע את כל התשובות”. הוא כבר מבין שידיעת התשובה היא לא העניין. המורה הזה מכוון את הילד לעשות את הדרך שלו ללמידה. זוהי אוירה הנותנת מרחב אישי להפנמה, יצירתיות, דמיון ויוזמה אישית.

בברכת המשך שנת לימודים יצירתית ומהנה

חדוה זלוטר, “הורות בהתאמה אישית”.

https://www.facebook.com/hedvazloter/?ref=hl

עוד מהבלוג של חדוה זלוטר- ייעוץ הורים

תצוגה מקדימה

הורות - דברים שלא מדברים עליהם

הספר " הורות בהתאמה אישית" נכתב  מתוך תחושה הולכת וגוברת  הן כאם והן כפסיכולוגית כי יש דברים הקשורים לגידול ילדים שלא מדברים עליהם. הרגשתי שאיפה שהוא בעולם המודרני  ישנם מסרים שפחות מוצאים לעצמם מקום ונוכחות בשיח...

תצוגה מקדימה

ילד אסור ילד מותר - "גבולות" מזווית שלא הכרתם

  עילי אורי ואביב בני ה-6 שיחקו בקולות צוהלים ומרוגשים. בחדר הסמוך ישבו שלוש האימהות ושוחחו ביניהן. לפתע פרצו הילדים במעין ראש חץ קדימה לחדר האימהות וחגו סביבן...

תצוגה מקדימה

באנו חושך לגרש: איך לומדים לראות את האור גם ברגעי החושך בגידול ילדים?

כשהיה אחד מילדי בגן לגילאי 3-4 נכחתי ברגעי הפרידה של הורים מילדיהם וראיתי כמה מהילדים בוכים בעוצמה רבה. בשיחה אחר כך אמרה לי הגננת החכמה בגן ההוא: "שתדעי שאלה שבוכים הכי חזק יכולים אחר כך להיות המנהיגים של הגן".   הגננת...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה