הבלוג של חדוה זלוטר- ייעוץ הורים

hedvazloter

אני בת 55, אם ל- 3 ילדים. מחברת הספר "הורות בהתאמה אישית". בהכשרתי אני פסיכולוגית קלינית מומחית לילדים ומבוגרים. במהלך השנים עבדתי כמורה לחינוך מיוחד בבית ספר יסודי וכפסיכולוגית במכון להתפתחות הילד, במרפאה לילדים... +עוד

אני בת 55, אם ל- 3 ילדים. מחברת הספר "הורות בהתאמה אישית". בהכשרתי אני פסיכולוגית קלינית מומחית לילדים ומבוגרים. במהלך השנים עבדתי כמורה לחינוך מיוחד בבית ספר יסודי וכפסיכולוגית במכון להתפתחות הילד, במרפאה לילדים ונוער וכ-18 שנה כפסיכולוגית עצמאית בקופ"ח מכבי, שם אני עוסקת רבות בהדרכה וייעוץ להורים.

עדכונים:

פוסטים: 10

החל מנובמבר 2015

כהורים קשה לנו יותר להציב גבולות מאשר להורינו, אבל החדשות הטובות הן שיש כמה דרכים לעשות זאת ולכל הורה “מותר” לבחור את הדרך המתאימה

21/12/2015

child-13809717097a7

 

עילי אורי ואביב בני ה-6 שיחקו בקולות צוהלים ומרוגשים. בחדר הסמוך ישבו שלוש האימהות ושוחחו ביניהן. לפתע פרצו הילדים במעין ראש חץ קדימה לחדר האימהות וחגו סביבן בעליצות. בתחילה חייכו האימהות אולם מאחר והבנים המשיכו בהשתוללות והגבירו את עוצמתה הקימה אמו של עילי קול זעקה- “מה קרה לכם? עופו מפה לחדר”. עילי הפסיק להרעיש והביט במתרחש. אימו של אורי ניגשה אליו ואמרה לו: אורי, בהתחלה זה היה נחמד אבל אחר כך הרעש שעשיתם ממש הפריע לי לדבר עם החברות שלי.” אורי הפסיק והביט באימו. אימו של אביב ראתה שהוא ממשיך לחוג מסביב נסער, הציצה בשעון ואמרה: “אוקיי , אני רואה שהגיעה השעה שלך.. אתה כבר עייף”. והכינה אותו ליציאה הביתה.

מה קרה כאן?

woman-and-child

כל אמא מבין ה-3 מציבה לבנה גבול בדרך מיוחדת משלה. האם יש כאן דרך טובה יותר או פחות? האם יש כאן אמא “טובה” יותר מחברותיה?

ממש לא. אלו הם גבולות בהתאמה אישית. כל אם השתמשה בכלים המתאימים לה ולילדה. אימו של עילי נתנה מסר פשוט וחד משמעי שאומר: “עד כאן” עברת את הגבול המתאים, וזה ממש לא מוצא חן בעיני.”

אימו של אורי היא בעלת מזג אחר ונקטה בגישה שנקרא לה “שיטת הדיבור הרגשי הגלוי”. היא מתארת לבנה במילים את תחושותיה, ובכך מסמנת לו שהיא אדם נפרד ממנו עם רגשות והעדפות משלה. היא יוצרת את הגבול בינה לבין בנה באופן מילולי.

אמו של אביב קולטת שהצבת גבול מילולי כזה או אחר לא תתאים לבנה בעיתוי הזה ולכן יוצרת גבול מעשי – לוקחת אותו הביתה.

היופי בדוגמאות האלה הוא ביכולת של האימהות להתאים כל אחת את הגבול לילד שלה ולה עצמה.

כאשר הורה עומד מול הצורך “להציב גבולות” לילדו הוא מדמיין לעצמו לעתים הורה אידיאלי שבטח שם גבולות טוב יותר ממנו.

אבל אולי הגיע הזמן לגלות את סוד הסודות: קשה למצוא את ההורה האידיאלי הזה (לפחות אני עוד לא מצאתי אותו..) ולכן התבונה היא לנסות להתאים את הצבת הגבולות לאדם הלא אידיאלי שאני ולילד שלי (ברור..ברור שהילד שלי הוא אידיאלי) .

היכולת לומר “לא” לילד ולהישאר בחיים

הפלא ופלא: בדורנו קשה להורה להגות את המילה הקטנטנה הזו. מעניין כי כשהפעוט לומד להגות את המילה “לא, לא רוצה” אנו מחשיבים זאת כציון דרך נפשי ממדרגה ראשונה – הוא למד לעשות הפרדה בין עצמו, בין הרצון שלו לבין ההורה. מדוע אם כך כה קשה לחלקנו לומר לא לילדנו? מדוע קיימת תחושה כי בתקופתנו הקושי הזה התגבר?

פעמים רבות אנו מתקשים להיות “רעים” בעיני ילדנו ברגע נתון ולא למלא את רצונו.

ילדנו מכרכם פניו ואנו מיד חווים גל של תחושה מעיקה: אשם, רחמים – מי רוצה לתסכל את הילד החמוד הזה?

החדשות הטובות הן שאולי בזמננו קשה יותר לומר את הלא, אבל יש יותר דרכים לעשות זאת ולכל הורה “מותר” לבחור את הדרך שמתאימה לו (כן כן.. מותר לו להיות שונה מהורה אחר שהוא רואה ).

לדוגמה: כשאמו של אורי סיפרה לו על תחושותיה בעקבות הרעש שעשה היא השתמשה בשיטת הדיבור הרגשי הגלוי. השיטה הזו לא מתאימה בכל מצב אבל למרבה הפלא למרות שהיא גישה “שקטה” יותר ופחות אסרטיבית היא מתווה גבול ברור יותר מבחינה נפשית.

איך זה ייתכן? כי היא מבהירה לילד שההורה הוא אדם נפרד ממנו עם רצונות ורגשות משלו, שלא תמיד מתאימים לרצונות שלו עצמו.

בכך הוא לומד למידה רגשית חשובה על העולם סביבו ועל הצורך לחיות בעולם עם אנשים אחרים. הוא לומד שאדם אחר, כולל ההורה שלו, איננו מובן מאליו אלא אדם תלת מיימדי עם רצונות וצרכים משלו.

כשעובדים על קשר עם ילד באופן כזה “מכשירים” אותו לקשרים שייצור בעתיד עם חברים או בני זוג עמם יחיה בשיתוף.

חדוה זלוטר, הורות בהתאמה אישית

https://www.facebook.com/hedvazloter/

עוד מהבלוג של חדוה זלוטר- ייעוץ הורים

תצוגה מקדימה

הורות - דברים שלא מדברים עליהם

הספר " הורות בהתאמה אישית" נכתב  מתוך תחושה הולכת וגוברת  הן כאם והן כפסיכולוגית כי יש דברים הקשורים לגידול ילדים שלא מדברים עליהם. הרגשתי שאיפה שהוא בעולם המודרני  ישנם מסרים שפחות מוצאים לעצמם מקום ונוכחות בשיח...

תצוגה מקדימה

מה למדת בבית הספר היום, ילד מתוק שלי?

איזו אווירה מעודדת למידה? מה לריקוד הטנגו ולחינוך? ומה יכולה מערכת החינוך ללמוד מהתבוסה שלה למחשב הביתי? ט"ו בשבט חלף ועימו חלוקת התעודות לילדים. שנת הלימודים הפכה פניה...

תצוגה מקדימה

באנו חושך לגרש: איך לומדים לראות את האור גם ברגעי החושך בגידול ילדים?

כשהיה אחד מילדי בגן לגילאי 3-4 נכחתי ברגעי הפרידה של הורים מילדיהם וראיתי כמה מהילדים בוכים בעוצמה רבה. בשיחה אחר כך אמרה לי הגננת החכמה בגן ההוא: "שתדעי שאלה שבוכים הכי חזק יכולים אחר כך להיות המנהיגים של הגן".   הגננת...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה