הבלוג של חדוה זלוטר- ייעוץ הורים

hedvazloter

אני בת 55, אם ל- 3 ילדים. מחברת הספר "הורות בהתאמה אישית". בהכשרתי אני פסיכולוגית קלינית מומחית לילדים ומבוגרים. במהלך השנים עבדתי כמורה לחינוך מיוחד בבית ספר יסודי וכפסיכולוגית במכון להתפתחות הילד, במרפאה לילדים... +עוד

אני בת 55, אם ל- 3 ילדים. מחברת הספר "הורות בהתאמה אישית". בהכשרתי אני פסיכולוגית קלינית מומחית לילדים ומבוגרים. במהלך השנים עבדתי כמורה לחינוך מיוחד בבית ספר יסודי וכפסיכולוגית במכון להתפתחות הילד, במרפאה לילדים ונוער וכ-18 שנה כפסיכולוגית עצמאית בקופ"ח מכבי, שם אני עוסקת רבות בהדרכה וייעוץ להורים.

עדכונים:

פוסטים: 10

החל מנובמבר 2015

 

 של מי החיים האלה לעזאזל?

בתחילת הדרך כהורים אנחנו מרגישים כיחידה אחת, אנחנו והתינוק הרך וחסר האונים שלנו, וכל מה שאנחנו רוצים זה רק להגן עליו. עוד לא הספקנו ליהנות מהחמימות ותחושת היחד ואנחנו נאלצים לצאת למסע נוסף.

אמא ותינוק

הורות היא באמת מעין מסע שתחילתו היצמדות גדולה בין תינוק חמוד וחסר אונים להורה ובסיומו אמור הילד לצמוח לאדם נפרד לכל דבר ועניין, הנושא בתוכו את המפתחות העיקריים למהלך חייו העתידי כפי שהוא רואה אותם.

העניין הוא שלא רק הילד עובר את המסע הפיזי והנפשי הזה. אנחנו כהוריו עוברים מסע כומתה מפרך בדרך לנפרדות יחד איתו.

הנטייה הטבעית שלנו כהורים היא לגונן על הילד ואם אפשר לעטוף אותו במעין שמיכת פוך חמה שתמנע ממנו להיפגע.

אבל עם זאת נדמה שהמשימה העיקרית שלנו במסע זה היא בהדרגה ללמוד להרפות מתפקיד האחראי, המגן, מתווך המציאות ולהעבירו לילד.  הבעיה היא שלעולם לא נוכל להרפות מתפקידנו לחלוטין ולכן אנו נאלצים לחיות איפה שהוא על ציר הביניים בין דאגה להרפייה.

לדוגמה: אורן בן ה-8 חוזר הביתה מבית הספר עצוב. כשאמו שואלת מה קרה הוא פורץ בבכי ומספר שיונתן מעליב אותו ואומר שהוא חנון וכל הילדים צוחקים. איך תנהג הסופר-אמא שלנו? תלבש את חליפת הההצלה ותאמר – אל תדאג אני אטפל בזה! יש לה מבחר אפשרויות של חילוץ והצלה: היא יכולה לארוב לדני ולהזהיר אותו, להתקשר להוריו או לפנות למנהל בית הספר. ואולי נבקש מסופר אמא להוריד את החליפה ולשוחח עם הילד על דרך שתאפשר לו לטפל בבעיה? לדבר עם יונתן, לפנות למורה ולבדוק איתו מה מבין האפשרויות מתאימה לו. אם יצליח אורן לטפל בבעיה בעצמו- הדבר יחזק מאד את תחושת הערך שלו.

בשבחי ה”טעות” – לא חייבים להיות מושלמים

אחריות ועצמאות נבנות בעיקר דרך ניסוי וטעייה. עלינו כהורים לאפשר לילד לעיתים לטעות, לחפש, ליפול בעצמו כדי לפתח תחושה של מסוגלות ועצמאות וכדי להבין מבפנים את מהות הנפרדות, למשל: הלימודים האלה הם שלי ולא של הורי.

 בנושא הזה קיימת עוד נקודה חשובה והיא:  כמה קשה לנו כהורים לראות אצל ילדנו תסכול או קושי ולא לרוץ לסייע לו או לרוץ לתקן לו את הטעויות!

מניסיוני – זוהי סוגיה קריטית בהורות המודרנית. הציפייה שלנו למושלמות יחד עם ההזדהות הרבה עם הילד  (הצלחה שלו נתפסת כהצלחה שלי ההורה בעוד שכישלון שלו הוא הכישלון שלי)– מובילים להקטנה משמעותית של יכולתנו כהורים לספוג טעויות, תהליכים ו”נפילות” של ילדינו.

מכאן שבדרך לנפרדות ולעצמאות עלינו כהורים ללמוד להציב בהדרגה גבולות לעצמנו. להציב גבולות לצורך שלנו להגן על ילדנו או למנוע את נפילותיו לחלוטין.

אמא וילד גדול

 עוד על הורות בדף הפייסבוק שלי -“הורות בהתאמה אישית”

התמונות מאתר http://www.shutterstock.com/


עוד מהבלוג של חדוה זלוטר- ייעוץ הורים

תצוגה מקדימה

הורות - דברים שלא מדברים עליהם

הספר " הורות בהתאמה אישית" נכתב  מתוך תחושה הולכת וגוברת  הן כאם והן כפסיכולוגית כי יש דברים הקשורים לגידול ילדים שלא מדברים עליהם. הרגשתי שאיפה שהוא בעולם המודרני  ישנם מסרים שפחות מוצאים לעצמם מקום ונוכחות בשיח...

תצוגה מקדימה

ילד אסור ילד מותר - "גבולות" מזווית שלא הכרתם

  עילי אורי ואביב בני ה-6 שיחקו בקולות צוהלים ומרוגשים. בחדר הסמוך ישבו שלוש האימהות ושוחחו ביניהן. לפתע פרצו הילדים במעין ראש חץ קדימה לחדר האימהות וחגו סביבן...

תצוגה מקדימה

מה למדת בבית הספר היום, ילד מתוק שלי?

איזו אווירה מעודדת למידה? מה לריקוד הטנגו ולחינוך? ומה יכולה מערכת החינוך ללמוד מהתבוסה שלה למחשב הביתי? ט"ו בשבט חלף ועימו חלוקת התעודות לילדים. שנת הלימודים הפכה פניה...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה