הבלוג של hebpsy

נפש ורוח כחומר למחשבה

פסיכולוגיה עברית היא קהילת אנשי מקצועות בריאות הנפש וכל מי שמתעניין בתחום חשוב זה. האתר "פסיכולוגיה עברית" משמש כספריה עשירה למאמרים מגוונים בתחום הפסיכולוגיה של האדם במובן הרחב,... +עוד

פסיכולוגיה עברית היא קהילת אנשי מקצועות בריאות הנפש וכל מי שמתעניין בתחום חשוב זה. האתר "פסיכולוגיה עברית" משמש כספריה עשירה למאמרים מגוונים בתחום הפסיכולוגיה של האדם במובן הרחב, ולמאמרים בתחומים משיקים או יוצרים חיבור מקורי ומעניין ביניהם. באמצעות בלוג זה נבקש לשתף את קוראות סלונה בהגיגים ומאמרים עדכניים כחומר למחשבה ולהרחבת הדעת. מקווים שתהנו

עדכונים:

פוסטים: 176

החל מינואר 2011

תשומת לב רבה ניתנת בשנים האחרונות לתפקידיה הפסיכולוגיים של המורה כתומכת בצרכים הרגשיים של תלמידים. אולם, מעט מאוד דובר על ההתמודדות של מורים עם רגשות פגועים.

דר’ אורית אלפי מבקשת במאמרה האחרון לשרטט קווים להבנת הדינאמיקה הפסיכולוגית של העלבון, וליישום של הבנה זו להנחיית מורים בנושא התמודדות עם פגיעה ועלבון. במאמרה היא מתארת כיצד גישות שונות בפסיכולוגיה מסבירות את הדינמיקה של העלבון, מציגה את הרלוונטיות של נושא זה לעבודה עם מורים ולבסוף מביאה דרכי עבודה עם מורים בנושא.

לאן נוליך את העלבון?

הנחיית מורים בנושא התמודדות עם מצבי פגיעה ועלבון

מאת דר’ אורית אלפי

חוויית העלבון מוכרת לרוב האנשים, אך הספרות הפסיכולוגית מיעטה לעסוק בה באופן ישיר ונגעה בה רק במסגרת ההתייחסות לנושאים כלליים יותר. בשיחות רבות שלי עם מורים וכן במאמרים בתקשורת בשנים האחרונות, מורים מביעים מידה רבה של מרירות ואכזבה מהיחס הקשה המופנה אליהם מצד גורמים שונים; ובכל זאת, גם הספרות החינוכית – ובפרט זו העוסקת ביחסי מורים-תלמידים – נמנעה מלעסוק בנושא באופן ישיר, והתייחסה אליו, אם בכלל, כחלק מהתהליכים הרגשיים הרחבים יותר שעוברים על המורה בכיתה. גם במסגרות של הכשרת והשתלמויות מורים, התמודדות עם עלבון כמעט ואינה נדונה באופן ישיר, וההתמודדות האישית של מורים עם רגשות פגועים זוכה לתשומת לב פחותה בהרבה מזו שזוכה לה העיסוק בתפקידיו הפסיכולוגיים של המורה כתומך בצרכים הרגשיים של תלמידים.

במאמר הנוכחי אנסה לשרטט קווים להבנת הדינאמיקה הפסיכולוגית של העלבון, וליישום של הבנה זו להנחיית מורים בנושא התמודדות עם פגיעה ועלבון, על רקע הסיטואציות הרגשיות הקשות עמן מתמודדים מורים במערכת החינוך. כדי לעשות זאת, אתאר בתחילה מהו עלבון, וכיצד גישות שונות בפסיכולוגיה מסבירות את הדינאמיקה שלו. אחר כך אתאר את הרלבנטיות של נושא זה לעבודה עם מורים, ולבסוף אציג חלק מדרכי העבודה שלי עם מורים כאשר אני מנחה אותם בנושא במסגרת השירות הפסיכולוגי החינוכי ובמסגרת עצמאית.

להמשך המאמר: לאן נוליך את העלבון

דר’ אורית אלפי היא פסיכולוגית חינוכית מדריכה, מוסמכת בטיפול משפחתי ומלמדת את הקורסים בפסיכודיאגנוסטיקה ובהתערבות מערכתית במסלול לפסיכולוגיה חינוכית באוניברסיטת בן-גוריון.

עוד מהבלוג של hebpsy

מה קרה לסוביקט הגברי בעין הנשית?

"אישה יכולה לשאוב תחושת ערך מהקטנת בן זוגה. ואישה שאינה מקטינה את בן הזוג שאתו היא מחלקת את חייה, יכולה להקטין את עצמה בחסות ה'גבר' עד כדי מחיקה עצמית והיטפשות" כותבת דר' ניצה ירום, פסיכולוגית קלינית...

תגובות

פורסם לפני 8 years

הורים בשוליים / אסתי זיסמן

עם הגיעי ליום העיון על עבודה עם הורות בהדרה במערכת החינוך, בכמה דקות של איחור אופנתי קל, אני נכנסת לאולם ההרצאות ומוצאת מנחה ושומעת אחת בלבד. מבוכה. מסתבר שקרוב לארבעים מטפלות היו אמורות להגיע היום, אולם בינתיים אנחנו...

תגובות

פורסם לפני 8 years

מארגי גופנפש / תמר משעול שמעוני

מאמר זה יעסוק בהשפעות ההדדיות בין גוף לנפש בכלל, ובמצבי מחלה בפרט. האם הנפש היא הגורמת לתופעות גופניות או שלאחרונות קיום העצמאי מתהליכים נפשיים? זוהי שאלה שכיחה בשיח היומיומי ובספרות הרפואית והפסיכולוגית סביב מצבים של...

תגובות

פורסם לפני 7 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה