הבלוג של Hava Nisnboim-Egozi

אישה ועסק

שמי חוה ניסנבוים, יועצת ארגונית, מתמחה בייעוץ עסקי ומנהלת את גולדה, הבית לנשים בעסקים.

עדכונים:

פוסטים: 8

החל ממאי 2010

גם להתנהלות שלך בעסק יש השפעה על הצלחתו..

25/05/2010

*

כשנשים מגיעות אליי לפגישה והן משתפות שעסק ‘תקוע’ אני ממפה את העסק שלהן ואת התנהלותן. עם הזמן שמתי לב ל- 4 מלכודות שכיחות בהתנהלות של בעלות עסקים שעשויות ליצור קושי בפיתוח העסק.  בכל אחד מהמאפיינים טמון גם יתרון.  החוכמה היא ללמוד לפתח ולנצל אותו. כמו שריר שאינו חזק מספיק ויש לפתח אותו.

*

1. ניהול מהראש או מהלב
נשים שמפעילות המון רגש בניהול עסק, על חשבון חשיבה אובייקטיבית כלכלית.

כלומר, בקבלת ההחלטה הן רואות מולן את האנשים שאיתם הן עובדות והן עושות שיקולים אישיים, לא עסקיים.  הן מרגישות “לא נעים” או חוששות במקום לחשוב “זה לא כלכלי”.
מגוון של סיבות שהן מעלות בדעתן מוביל אותן למסקנה שהן צריכות לתמחר את המוצר או השירות שלהן נמוך יותר מערכו האמיתי.
כך לדוגמה נשים רבות רוצות לעבוד עם בעלי עסקים גדולים ולכן הן שולחות הצעות עבודה זולות. זה נכון שחשוב לעבוד עם לקוחות ‘טובים’, שיספקו לך עבודה ויקשרו אותך ללקוחות נוספים, אבל לתמחר נמוך?!  בתמחור נמוך את גורמת ללקוח שלך לחשוב שהוא לא יכול לסמוך עלייך כי את זולה, לא מומחית, לא מובילה. ומה הוא יגיד ללקוחות אחרים? “כדאי לפנות אליה כי היא זולה, היא לא תיקח מחיר גבוה”. כדאי? כדאי לו, לא לך.

דוגמה נוספת להתנהלות עסקית רגשית שמובילה לתקיעות היא: השקעה כספית או יותר נכון לומר: אי השקעה כספית. נשים לא משקיעות בעסק שלהן כי הן חוששות להוציא כסף כל זמן שהן לא מרוויחות מספיק מהעסק. ראייה כלכלית עסקית, היא זו שבודקת מה ייתן לך השירות שתקני (אתר חדש, יחסי ציבור, מעצב טוב, יועץ). לעומת התועלת שתקבלי.

עלייך לחשוב האם השירות שאת רוכשת לעסק ישתלם ואיך הוא יחזיר את עצמו.

לדוגמה: אם את מציבה ליחצנית שלך יעד: למלא סדנה (10 משתתפים X 1800 ₪) הרי שההשקעה הכספית ביחסי ציבור החזירה את עצמה.

היתרון: התנהלות מתוך רגש היא לא רק שלילית. יש לה גם יתרונות: נשים המתנהלות עסקית מתוך רגש, פועלות מתוך אמפתיה, אכפתיות וערכים פנימיים מה שלרוב יוצר חיבור טוב בינן לבין הלקוחות שלהם.

מה שחשוב זה להיות באיזון!

המצב הרצוי הוא איזון בין הנשי לגברי, בין יאנג ליין. נשים רבות “סובלות” מעודף יאנג, על חשבון היין הגברי, השכלתני, שמודד החלטות במדדים כלכליים וענייניים, לא רגשיים.

עצה לאיזון: בחשיבה עסקית את אמורה להפעיל את עיקרון העלות-תועלת כל הזמן, בכל החלטה. בכל פעם תשאלי את עצמך: “מה אני נותנת ומה אני מקבלת?”, “האם זה כדאי לי?”, “האם זה משתלם?”. משתלם הכוונה במונחים של כסף, לא בכל מיני טובות עקיפות. גם את וגם הלקוח שלך צריכים להרוויח. את לא אמורה לעבוד המון שעות על משהו שיכניס לקופה שלך רק מעט כסף.

*

2. תכלית מול תהליך.
נשים כל הזמן לומדות. לומדות. ועוד לומדות. “התירוץ”: הן צריכות להתמקצע ולהשקיע. “הנחמה”: הן רק יעשו עוד קורס, יבנו אתר יפה יותר, יפתחו עוד מוצר- ואז הן יראו תוצאות. אבל זה לא קורה. כי הן כל הזמן בדרך. וכשהן בדרך, הן לא נהנות מהפירות של עשייתן. בנוסף, יש להן סיבה לתמחר נמוך את המוצרים /שירותים שלהן כי “עדיין לא הגיעה השעה לגבות מחיר גבוה”. הן לא “יוצאות החוצה” כי הן עוד בדרך. הבעיה עם להיות כל הזמן בתהליך היא, שאת לא חושבת במונחים של מכירה וגם לא מוכרת. את בעיקר מכינה חומרים ומפתחת את התכנים שלך, את השירות שלך, את הרעיון.

היתרון: את מקצועית, מומחית, חסרת פשרות. את נהנית ללמוד וכל הזמן מתפתחת.
עצה לאיזון: חשבי מהסוף להתחלה. חשבי על מכירה, על הלקוח, על המטרה-  כיצד תמכרי יותר החודש או במחצית הקרובה. תשאלי את עצמך כיצד במחצית הקרובה תעלי את ההכנסות שלך.  כשתכוונני למטרה כלכלית, כל הפעולות שלך יכפיפו את עצמן להשגת המטרה. באופן טבעי, יישאר לך פחות זמן לעשות פעולות שאינן תכליתיות.

לאורך כל הדרך תבדקי שאת בדרך להשגת המטרה.

*
3. ניהול מול התנהלות
.

נשים “זורמות” מתאפיינות בכך שהן מחליטות על אסטרטגיה אחת להשגת היעד ואחרי חודש (בערך) הן משנות את היעד ואת הדרך. הן לא נותנות צ’אנס לדרך. חלקן לא מוותרות על היעד-  הן רוצות להיות מומחיות בתחומן או למכור יותר, אבל הן משנות את הדרך להשגת היעד מהר מדי.

נעצור רגע ונדבר על הפסיכולוגיה של הצרכן. אנשים קונים כשהם רואים משהו מוכח, מצליח, שנתפס כאמין, מקצועי וכיוצא בזה. לא בטוח שנייקי היא הנעל הכי טובה אבל היא צברה שם כזה.

ובעסק שלך: כשאת לא צוברת מוניטין, שם טוב (מקצועי, איכותי, נחמד, וכיוב’) את לא מגיעה לשלב שאת קוטפת את הפירות. אנשים יגיעו אלייך רק אחרי שפעם אחת הם ראו אותך בעיתון ופעם שנייה חברה דיברה עלייך, ופעם שלישית הם קראו כתבה טובה שלך….ואז אחרי ששלחת להם מייל, הם פתאום ירגישו שהם חייבים לקנות ממך. אם את חושבת שתעשי פרסום חד פעמי גדול וכולם יקפצו עלייך, את טועה. במאה ה 21 יש שפע ואנשים מתקשים לבחור – כל מה שמציעים הוא מפתה ולכן אנשים צריכים לאסוף הוכחות שאת זו הבחירה הטובה. אבל אם את לא בונה את השם שלך ולא מחכה שכל התהליך הזה יקרה, הקונים לא יבואו. אנשים נוהרים אחרי תוצאות. לא צברת תוצאות? לא יבואו.

נשים “זורמות” מתחילות כל פעם מחדש, כל פעם הן מנסות משהו אחר, הן מתחילות מחדש, לא בונות לגובה ולא בולטות. כל פעם הן צריכות ללמוד מחדש את קהל היעד, את התכנים, את המודל העסקי, את המכירה הנכונה, את ערוצי ההפצה החדשים – הן לא צוברות…
זכרי: האסטרטגיה שלך להשגת היעד לא חייבת להיות מושלמת או הכי נכונה, אבל את חייבת להתמיד בה. עם הזמן, היא תתכוונן ותהיה מדויקת יותר (ואת תתפתחי בתוכה), אבל תני לה זמן.

כמה זמן? לעסק לוקח כ- 3 שנים לפרוץ. במילים אחרות: בנייה של עסק אורכת לפחות 3 שנים. מתי תראי תוצאות ראשונות ? אחרי חצי שנה לפחות.

 

יתרון: אם את זורמת את כנראה גמישה, מקשיבה לדעות של אנשים, שוקלת דברים, כל הזמן קולטת ומתפתחת.

עצה לאיזון: סרטטי לך תכנית עבודה על ציר (הדרך), קבעי נקודות בזמן, משימות ותתי משימות. בדקי בתחילת כל שבוע ובסוף כל שבוע שאת על המסלול, בדרך ליעד. שימי לב מתי את סוטה מהדרך ומתי את נתקעת. נסי לברר למה נתקעת או למה ירדת מהדרך.

*

4. נטייה לשים לב לפרטים או לתמונה הגדולה.
כאן נשים נמצאות משני צידי הציר. יש את אלו שממוקדות בהווה, בפרטים, בפרקטיקה. יש את אלו שממוקדות בעתיד, בחזון, בשינוי. אלו שמעדיפות את ההווה עלולות ללכת לאיבוד בים של פרטים. הן לא מרימות את הראש ולא שואלות שאלות גדולות כמו: מה החזון של העסק, איפה אני אהיה עוד 10 שנים, איך ייראה העסק עוד 10 שנים. האחרות, ממוקדות העתיד מדמיינות את העתיד ולא יורדות לפרטים, לביצוע, לפרקטיקה. יש להן ה-מ-ו-ן רעיונות, הן לא תמיד מיישמות אותם כי זה כרוך בביצוע.
יתרון: היתרון בחשיבה על הווה היא תשומת הלב לפרטים, לדיוק, לשירות. היתרון בחשיבה על העתיד היא בהבנת הכיוון, ברעיון וברצון לגדול.

עצה לאיזון: שבי עם חברה שיש לה נטייה הפוכה מזו שלך ובקשי ממנה לעזור לך לחשוב על הצד הפחות מועדף עלייך (אם את ממוקדת הווה, בקשי ממנה עזרה בהגדרת החזון או ציור העתיד). נסי לזהות אם בן זוגך הוא ממוקד הווה או עתיד. אם יש לו העדפה הפוכה מזו שלך, היעזרי בו, שוחחי איתו על היבטים שלא חשבת עליהם בעסק.

אם את ממוקדת עתיד, אני מציעה לך לשכור את שירותיו של יועץ טוב “שחזק” בפרטים, כזה שיבדוק שאת משלימה את המשימות. אם את ממוקדת עתיד, אני מציעה לך לפתוח יומן או מסמך שבו רשומות כ—ל המשימות שלך.

ואם את מחפשת המלצה מקורית לפיתוח מנהלים גלשי לקישור שמצורף.

עוד מהבלוג של Hava Nisnboim-Egozi

תצוגה מקדימה

לבקשת הקהל

“קהל היעד שלי הוא קשישים”, היא אמרה לי בקול החלטי כשנפגשנו. “מילאתי את האבחון ששלחת וזו התשוקה שלי – טיפול רגשי בקשישים”. בסיום השיחה, אחרי שבחנו את הפרמטרים העסקיים, חשבתי שקהל היעד שלה לא מדויק, והצעתי להעביר את...

תגובות

פורסם לפני 6 years

לוק על שיווק

לאחרונה שמתי לב, שלנשים רבות הנמצאות בתחילת דרכן העצמאית, "בוער" לשווק את העסק שלהן למרות שמהותו עדיין לא ברורה. תהיתי איך זה שהעיקרון של הקמת עסק "מבפנים –החוצה" התהפך, אבל אז דווקא שתי שיניי...

תגובות

פורסם לפני 8 years

עוד מעט מאות אלפי אנשים ירצו לשמוע על העסק שלך

דמייני... השנה היא היא 2013 והבוקר הודיע הדה-מרקר שישראלית נוספת עשתה את זה והצליחה להגיע ל-TED. למי שעדין לא מכירה, מסביר הדה מרקר, TED היא במת הכנסים העולמית המובילה בתחום הפצת רעיונות בעלי פוטנציאל לחולל שינוי. לבמה, המשודרת...

תגובות

פורסם לפני 8 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה