עו"ד אודליה אלטמן: כל מה שרציתם לדעת על דיני מזונות

עו"ד אודליה אלטמן עונה לכל השאלות החשובות מתחום דיני המזונות. עד מתי אב חייב לשלם מזונות לילדיו? האם קיים סכום מינימום של מזונות לילד? מתי הילדים אינם זכאים למזונות? ועוד'…

עד מתי אב חייב לשלם מזונות לילדיו?

לילדים עד גיל 18 מגיעים מזונות בשיעור מלא, ובעת שהם חיילים בצה"ל בשירות חובה, קרי עד גיל 20 לבת ועד גיל 21 לבן, מגיע להם שליש מהסכום ששולם עד גיל 18.

האם קיים סכום מינימום של מזונות לילד?

כן- הפסיקה מדברת על מינימום 1,350 ₪ לחודש לילד אחד, לפני הוצאות מדור והחזקתו והוצאות חינוך. אפילו אב שהוא אסיר בכלא או נכה 100% יחויב לפחות במינימום הזה. כמובן, מי שיש לו לשלם יותר מהמינימום לא ישלם אותו, אלא יותר.

מתי הילדים אינם זכאים למזונות?

האב אינו כספומט ואינו חייב לשלם מזונות לילד שאינו מכבד אותו וניתק את הקשר איתו.

ילדים גדולים שמסרבים להיפגש עם האב ולבקר אותו נקראים בנים סרבנים/מרדנים, והאב רשאי לתבוע בביהמ"ש להפחית או לבטל את מזונותיהם. אם ביהמ"ש ישתכנע שהסיבה לניתוק הקשר אינה נעוצה באב, אלא בילדים, התביעה תתקבל.

מה קורה אם לאב אין כלל כספים או רכוש שניתן לגבות מהם מזונות, או שהוא ברח מהארץ?

אז ניתן לתבוע מזונות מההורים שלו, קרי הסבא והסבתא.

האם גם האישה חייבת לשלם מזונות לילדים?

למעשה האישה חייבת להשתתף במזונות רק אם נותר לה עודף מהכנסותיה לאחר סיפוק צרכיה שלה, או לאחר גיל 15 של הילדים.

לפני הגיל הזה היא מחויבת להשתתף רק בהוצאות הבלתי הכרחיות, כמו מחשבים, חוגים, חופשות, וכל ההוצאות ההכרחיות הן על האב.

החיוב בהוצאות של דברי המותרות הוא יחסי להכנסות של ההורים – למשל: אם האב מרוויח פי 2 מהאם, הוא ישלם חלק גדול פי 2 ממנה במזונות הילדים, כלומר הוא 2/3 והיא 1/3.

לפי מה קובעים את גובה המזונות?

לפי הכנסות הבעל ונכסיו מחד, ולפי צרכי הילדים מאידך. את הצרכים יש להוכיח בביהמ"ש ע"י מסמכים וקבלות.

האם ילד מחוץ לנישואין או ילד שנולד עקב גניבת זרע יקבל פחות מזונות?

לא. אין הבדל. הילד לא בוחר אם להיוולד, והוא לא יקבל פחות מזונות אם לא היה מתוכנן או רצוי.

האם סכום מזונות שנקבע בהסכם גירושין או בפסק-דין יישאר קבוע לעולם?

לא. ראשית, המזונות צמודים למדד ומעודכנים כל 3 חודשים. שנית, תמיד ניתן לתבוע הגדלה או הקטנה של המזונות אם חל שינוי נסיבות עובדתי מהותי שמצדיק זאת.כגון: השתנו צרכי הילדים, השתנתה השתכרות האב, נולד לאב ילד נוסף מנישואין שניים וכו'.

מה קורה אם ביהמ"ש פסק מזונות אבל הבעל לא משלם אותם?

ניתן לפעול נגדו בהוצל"פ, כאשר בניגוד להוצאה לפועל של פסקי דין אזרחיים אחרים, שאינם מזונות, ניתן להיעזר גם בפקודות מאסר, ולא רק בעיקולים או עיכוב יציאה מהארץ. אימהות שאין להן הכנסות גבוהות או מכונית על שמן יכולות גם לגבות את המזונות דרך המוסד לביטוח לאומי (לא את מלוא הסכום, יש תיקרה).

עו"ד אודליה אלטמן
אודליה אלטמן, עורכת דין ובעלת משרד עצמאי כ-28 שנה. עו"ד אודליה אלטמן עוסקת בדיני משפחה, כגירושין וירושה: צוואות, הסכמי ממון, מזונות, משמורת, חלוקת רכוש, אבהות, ידועים בציבור, פונדקאות ועוד. בנוסף לעבודתה משתתפת אודליה אלטמן כדרך קבע בתוכניות הטלויזיה והרדיו השונות ומשתפת את קהל הצופים והמאזינים בסוגיות מתחומי עבודתה.