משבר השנה הראשונה

בחורה עם מחשב נייד

כל בני הזוג עוברים אותו, לא משנה אם בתחילת הקשר, במהלך תכנון החתונה, בפגישה הראשונה עם ההורים, במהלך ירח הדבש, בחתימה על חוזה המשכנתה או בשנה הראשונה של הנישואין. משבר השנה הראשונה, לרוב תוקף את בני הזוג כאשר ענייני האגו משתלטים על ענייני הכספים, ניהול הבית ולמעשה על כל מערכת היחסים הזוגית בין בני הזוג. אף אחד לא יודע מתי הוא עומד לצוץ, אך משבר השנה החדשה לרוב מתפרץ באופן פתאומי ובפיצוץ מסיבי.

כיצד נוצר המשבר?

משבר השנה הראשונה הרבה פעמים מראה את אותותיו עוד בתכנון החתונה, בו בפעם הראשונה בני הזוג למעשה מתעסקים בעניינים מהותיים הקשורים בינו לבינה ולמערכת היחסים בין המשפחה של בני הזוג, אבל זה נושא לכתבה אחרת. אחרי שבני הזוג חוזרים מירח הדבש מאוהבים יותר מתמיד והאווירה שסביבם כוללת ורדים ושושנים, העניינים מתחילים להתערער מהר מאוד כאשר חובות החיים נכנסים ליחסיהם. הרבה זוגות עוברים לגור ביחד, רק אחרי שהם נישאו, על כן הם לא רגילים באמת לגור אחד עם השני. עד רגע זה הם רק יצאו לדייטים, לכן הם לא היו צריכים להתעסק עם טיפול בחשבונות משותפים, לקיחת משכנתה, כתיבת צוואה, ניקיון וטיפול במטלות הבית, שלא נדבר על גידול ילדים ועוד. כל אלו הרבה פעמים חושפים צדדים שלילים באופי של בני הזוג, יכול להיות שאחד מבני הזוג מתגלה כעצלן, שרגיל לחיים הטובים בהם אחרים מטפלים בכל רצונותיו. כך שכל מה שהוא צריך לעשות זה ללכת לעבוד, לצאת עם חברים ולחזור הביתה כשארוחה חמה מחכה לו. במקרה הזה לרוב קורה הפיצוץ, אומנם בן הזוג החרוץ יעלים עיין למספר חודשים, אך מהר מאוד הדבר ימאס עליו ויתחילו המריבות להופיע בקולי קולות בכל הבית.

כיצד נמנע מהמשבר?

מערכת היחסים טומנת בתוכה עליות ומורדות, כאשר הדבר היחיד שאנחנו יכולים לעשות על מנת למנוע את המורדות הוא לקיים תקשורת פתוחה עם בן הזוג. תקשורת בין בני הזוג, היא למעשה הפיתרון לכל מריבה ובעיה במערכת הזוגית. כמובן שבני הזוג חייבים לשתף ביניהם פעולה במהלך התקשורת, תוך כיבוד דעותיו ורצונותיו של בן הזוג הנפגע. הרבה בני זוג לוקחים את התקשורת ביניהם כמובן מאליו, לכן הם נקלעים למריבות והרוחות מתלהטות עד כדי כך שהמצב יכול להגיע לחוסר שליטה ופיצוץ שמוביל לגירושין. חשוב מאוד שתוכלו לדבר בפתיחות וכנות אחד עם השני, תוך כדי שאתם באמת מקשיבים ולא פורצים לדבריהם של בן הזוג שלכם. אחרי שכל אחד מכם פורש את הקלפים על השולחן ואומר מה באמת מפריע לו, תנסו לראות כיד שניכם יכולים ללכת אחד כלפי השני. בכך שתעזרו אחד לשני, תתגמשו ותשתדלו לשנות את ההרגלים המגונים שלכם מתוך רצון אמיתי ליצור שינוי ואיחוד שיחזיר לכם את הרגעים הקסומים שהיו לכם בעבר.

דנה שמעוני
ככל שאנחנו גדלים, מתבגרים ומתפתחים, החיים מציבים בפנינו אתגרים חדשים. המסע שלי בחיים האלה מגוון ומלא צבעים, וכל שלב, כל גל, כל שביל חדש מזמן לי שיעור, אותו אני רוצה לחלוק אתכם, הגולשים.