שטרודל תפוחים ושקדים חמים ומאוד, מאוד טעים

שטרודל כמו בוינה שיוצא מושלם, תנסו ותופתעו עד כמה

Photo Nov 01, 13 50 26  RESIZED

יש כמה וכמה דרכים להכין שטרודל תפוחים. הגירסאות המוכרות יותר הן גירסאות "לעצלנים" – עם בצק פילו או עם בצק עלים קנויים. כל זה נחמד, אבל זה לא THE REAL THING. כמו כן, לא חבל לבזבז כסף על חבילת בצק תעשייתי שלמה שאתם לא הולכים להשתמש בכולה – כשאפשר להכין בשליש מהעלות בצק ביתי מושלם בדיוק בכמות שאתם צריכים? זה הרבה פחות מסובך ממה שזה נראה, ופי אלף יותר מרשים ברמה הקולינרית.

המתכון שאני נותן לכם זהו מתכון מנוסה ומשופר, יחסית קל למי שלא מפחד מלעבוד עם בצק והוא יוצא מאוד, אבל מאוד טעים. שימו לכם מוצרט ברקע כדי להתחבר לשורשים האוסטריים – ויאללה לעבודה, השטרודל שלכם יהיה כוכב הערב.

מכיוון שלא לכולם יש משקל – אני נותן את המידות גם בגרמים וגם בכוסות ובכפות. רק זכרו שאפיה זה מדע מדויק לרוב – לא תדייקו ביחסים ובשיטה – ייצא לכם בצק אחר, וחבל – אין כמו שטרודל שעשוי כמו שצריך – עם שכבות דקות דקות של בצק מתפצלח – ומלית עשירה של תפוח מסוכר עם ריחות של קינמון ומוסקט. יאמי. איך חברה אמרה? "גל וואו זה יותר טוב מהשטרודל של ההוספיס האוסטרי בעיר העתיקה בירושלים". אין מה לעשות, צודקת.

Photo Oct 31, 20 00 09  RESIZED

מרכיבים לבצק:

– 190 גרם קמח לבן רגיל (1.5 כוסות)
– 100 גרם חמאה קצוצה לקוביות ועוד קצת לשימון
– 1/4 כוס מים (60 גרם בטמפרטורת החדר)
– ביצה גדולה L, טרופה
– 1 כפית סוכר לבן רגיל (4.2 גרם) ועוד להאבקה
– 1/2 כפית חומץ תפוחים
– 1/4 כפית מלח (1.4 גרם)

מרכיבים למילוי:
– 900 גרם תפוחי עץ גרני סמית' (קצת פחות מ5 יחידות) – קלופים ופרוסים דק דק
– 115 גרם סוכר לבן רגיל (0.5 כוס)
– 55 גרם שקדים פרוסים (0.5 כוס)
– 40 גרם סוכר חום (3 כפות)
– 25 גרם (0.25 כוס) של פירורי גריסיני של "מאיר בייגל" (יש בAM:PM) – מצאתי את הפירורים המושלמים למתכון הזה במקרה – אפשר גם כל סוג של פירורי לחם אחרים, רק תקראו את הרכיבים ושימו לב שהם בלי תוספת של תבלינים
– גרידה מחצי לימון
– 1 כפית קינמון
– 1/4 כפית אגוז מוסקט טחון
– 1/4 כפית תמצית וניל

לקישוט:
– שקדים פרוסים
– 1 כף אבקת סוכר (8 גרם)

הכנת הבצק:
1. שמים במיקסר את הקמח, מלח והסוכר הלבן. מוסיפים 28 גרם חמאה (מעט פחות משליש מהכמות שחתכתם לקוביות) ומשלבים עם וו גיטרה במהירות נמוכה-בינונית – עד שטקסטורה של התערובת נראית כמו פירורי לחם גסים.
2. מערבבים עם מטרפה את הביצה, החומץ והמים בקערה. מחליפים את הוו במיקסר לוו לישה. מפעילים על מהירות נמוכה ומוסיפים בהדרגה את התערובת הנוזלית בהדרגה. נותנים למיקסר לפעול קצת ואם צריך עוזרים לו עם לקקן – עד שמתגבש לו בצק מאוד משוחרר.
3. מוסיפים כף של קמח אם הבצק נראה רטוב מידי. מערבבים. אם עדיין קצת רטוב מידי – מוסיפים עוד חצי כף ומערבבים.
4. מפעילים את וו הלישה במהירות בינונית (קצת פחות מבינונית) ונותנים לו ללוש כ-10-15 דקות. במיקסר טוב של קנווד כמו שלי – מספיק 8-9 דקות. עוצרים כשהבצק הופך לחלק, מבריק ואלסטי.
5. יוצרים מהבצק כדור יפה ושמים בקערה משומנת קלות, מכסים עם נייר צלופן ונותנים לו לנוח 30 דקות.
6. מפעילים את התנור ומכוונים לטמפרטורה של 190 מעלות. מכסים מגש אפיה עם נייר אפיה בגודל של המגש, שמים בצד. אני באופן אישי עובד עם משטח אפיה רב פעמי מסיליקון במקום נייר אפייה.

הכנת המלית:
7. משלבים את כל הרכיבים בקערה גדולה, מערבבים היטב כדי שהתפוחים יהיו מסוכרים באופן אחיד. שמים בצד.

הרכבת השטרודל ואפייה:
8. פורסים על משטח העבודה מגבת מטבח גדולה ונקייה (הגודל צריך להיות קצת יותר מ40 ס"מ ברוחב ו60 ס"מ באורך). מקמחים את המגבת קלות. אם המגבת גסה או לא אחידה תקמחו יותר באיזורים הבעייתיים כדי שהבצק לא יידבק למגבת. תניחו את הבצק במרכז, תקמחו אותו ממש קלות, וכך גם את המערוך.
9. תרדדו את הבצק לצורה מלבנית. מתחילים עם המערוך מהמרכז – ועובדים כלפי חוץ כדי שהבצק יימתח. תעבדו בזהירות, בהתחלה תהפכו אותו כמה פעמים כל עוד ניתן – אם מתחיל להדבק למגבת – תקמחו עוד קצת מתחת, מעט בכל פעם, רק כמה שצריך. תיקונים עושים עם החלק העורפי של כף היד – אותה מחליקים מתחת לבצק, לא למשוך עם האצבעות. תמשיכו לרדד עד שהבצק הופך לדק מאוד ומתחיל להיות שקוף – שאם מניחים דף כתוב מתחת אפשר יהיה לראות את האותיות. הגודל שצריך להתקבל הוא מלבן של40 על 60 ס"מ.
10. ממיסים את שארית החמאה על מחבת או כלי אחר קטן על להבה נמוכה ומברישים עם מברשת בנדיבות רבה על הבצק.
11. תמקמו את המילוי בצורה מלבנית על קצה אחד של הבצק (לרוחב), תהדקו את המילוי היטב עם הידיים, שיהיה מלבן אחיד וכמה שיותר צפוף, בלי בליטות – תשאירו שוליים רחבים בגודל של אצבע בצדדים ושתי אצבעות מלמעלה (או למטה – תלוי באיזה קצה של הבצק הנחתם את המילוי).
12. תרימו את הקצוות של המגבת ותתחילו לגלגל לאט את הצורה של השטרודל – מגלגלים מעט בכל פעם, עוצרים, לוחצים בעדינות את הבצק סביב המלית, מוודאים שהיא לא בורחת ולא מאבדת צורה, שמים לב שהמגבת משתחררת בעדינות מהבצק – התנועה צריכה להיות זהירה אך חייבים לשמור על יציבות הצורה.
13. ממקמים את השטרודל על מגש האפייה שהכנתם – יוצרים צורה קעורה קצת, כמו בננה סימטרית. מיישרים את הקצוות של השטרודל באמצעות חיתוך עם סכין. מברישים ביסודיות עם חמאה מומסת. מפזרים מעל האופן אחיד סוכר לבן שייתן קראסט דק, מפזרים שקדים מולבנים באופן אסטתי ואופים 35-40 דקות עד להזהבה. לפני הגשה מאבקים עם אבקת סוכר.
הצעת ההגשה: עם כדור גלידת וניל, או עם קרם פרש ממעדנייה. הכי טעים להגיש עוד באותו היום, חמים או קר.

ולסיום קצת על פיתוח גוף, וכן תתפלאו – אצלי זה בכלל לא סותר את אכילת המתוקים, להיפך.
אז למה דווקא תפוחים?
תפוחים הם הפרי העשיר ביותר בפקטין. פקטין הוא סיב תזונתי שמגביל ספיגה של שומן בגוף, עוזר לעיכול (שימו לב מי שנמצא בשלב ההעמסה או סתם אוכל כמויות גדולות של אוכל) וסילוק רעלים מהגוף. כמו כן הוא עוזר להפחית את הכולסטרול הרע (חשוב מאוד למי שעושה סייקלים).
למה דווקא שקדים?
שקדים עשירים מאוד בויטמין E, למעשה ,בין כל מהמזונות הנפוצים – רק גרעיני חמניה מכילים יותר משקדים פר-מנה. ויטמין E עוזר בשמירה ובמניעת אבדן של מסת שריר (מה שמועיל במיוחד למי ששומר על גירעון קלורי כדי לאבד מאחוזי השומן בגוף ומעוניין לא לפגוע במסת השריר), חיוני לבריאות הלב ולצמצום נזקים שנגרמים לתאים ע"י הרדיקלים החופשיים.
כמו כן, השקדים מאוד עשירים במגנזיום. מחסור במגנזיום גורם לעייפות, התקבצויות שרירים, אבדן גמישות, שינה גרועה, כאבי ראש וסטרס נפשי. מעבר לכך, צריכה של מגנזיום מעודדת את הגוף לייצר מזרזי גדילה, מה שחשוב מאוד למי שמעוניין להגדיל את מסת השריר.

לשאלות והערות אתם מוזמנים לכתוב gullkozlov באינסטאגרם.

 

Photo Nov 14, 13 03 06
Photo Oct 31, 20 39 31 (1)  RESIZED

 

Photo Oct 31, 20 35 19  RESIZED

Photo Nov 01, 13 35 54 (1)  RESIZED