הכוכבים של שלומית – הבלשים והבלשיות הפרטיים שלי

אתם כבר יודעים שאני בחורה של ז'אנרים, והפעם עם כל חוסר הביטחון החברתי שאנו נמצאים בו, כמה בלשים ובלשיות ספרותיים שיעשו לנו סדר בחיים

נראה שכמה שחוסר הביטחון והכאוס בחברה גדל, אנו זקוקים ל"גיבור" או ל"גיבורה", שיעניקו לנו תחושת צדק וסדר. התפקיד הזה מוטל עכשיו על הבלשים הפרטיים ונראה לי שלא סתם הז'אנר זוכה לפריחה מחודשת. אלו כמה מה"כוכבים" שלי.

שתיים בגוף אחד, מישל בוסי, ידיעות ספרים, 2016

שתיים בגוף אחד

רומן מתח מפתיע, מטוס מתרסק ומבין נוסעיו רק תינוקת אחת נשארת בחיים. שתי משפחות טוענות שהיא שלהן. השנה היא 1980 ובדיקות מדויקות לזיהוי עדיין אין. כמו במשפט שלמה השופט צריך להחליט למי שייכת התינוקת. לאחר 18 שנה מחליט הבלש שטיפל בכך לשים קץ לחייו אך רגע לפני מותו הוא מוצא רמז שעשוי לפתור את התעלומה.

ספר מתח מבריק ומיוחד, נהניתי מהכתיבה המשובחת, מהתרגום המצוין של עדינה קפלן, ומעלילה שלא מפסיקה להפתיע.

ארנה קזין, גוזל נובלה בלשית – אליאנה דוידוב – חקירה ראשונה, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2015

גוזל

ציפור רבת יופי

ארנה קזין שמוכרת יותר כסופרת וכמסאית, פרסמה לראשונה נובלת מתח שנראה שעומדת לשמחתי להפוך לסדרה.

אליאנה היא חוקרת ציפורים, לסבית שחיה לבדה וחוזרת לארץ ממסע מחקר בהודו אחרי ציפור שפלשה לתל אביב ומכחידה את ציפורים שבה, רק כדי לגלות שבתה של חברתה הטובה ביותר נחטפה. בעל כרחה היא נשאבת למסע החיפושים אחריה. יש לי חיבה רבה לסופרות בלשים ישראליות, החל בבתיה גור זיכרונה לברכה, שעסקה באליטות הישראליות דרך ליזי בדיחי הנפלאה שבראה שולמית לפיד שדווקא חיה בפריפריה בבאר שבע.

אליאנה היא מתבקש להגיד עוף מוזר, חוקרת הציפורים המתבודדת שמעדיפה את חברת ציפוריה המפוחלצות, או במילותיה שלה "ציפורים. זה כל מה שהיה לי בראש באותם ימים", הנאלצת להתמודד עם החברה הישראלית, עם שוטרים, חסידי ברסלב, רוצחים סידרתיים ומה לא. במסעה היא פוגשת בעוד ציפורים משונות לא פחות מאלה שהיא חוקרת ומפחלצת, ויוצרת קשרים שונים ומשונים. בסוף המסע נראה שהיא ממשיכה למשימה הבאה. אני כבר מחכה.

עוד בלשית שאמנם הופיעה כבר ב-2012 אך קראתי רק השנה היא שרון דייויס גיבורת ספר הביכורים של כותבת ישראלי צעירה דנה מויסון, שהיא גם בלוגרית במועדון הקוראות בסלונה.

דנה מויסון, תעתוע אפל, רימונים, 2012

תעתוע אפל

שרון דיוויס בניגוד לאליאנה היא בלשית מקצועית ממחלק הרצח של משטרת ניו יורק. כבר שלוש שנים היא מנסה לפתור תעלומה של רציחות סדרתיות של נערות יפהפיות שמראן הושחת לפני מותן. אהבתי בספר את דמותה המחוספסת של שרון, את היכולת לבנות סיפור מותח למרות שאנו יודעים מההתחלה מי הרוצח או הרוצחת, ועם זאת עוקבים בסקרנות אחרי הקווים המקבילים של השוטר והפושע עד שייפגשו. גם פה אני מחכה כבר לתעלומה הבאה.

ספר ישראלי נוסף שנכתב על ידי יזם היי טק, שעוסק גם הוא בפרשייה המתרחשת בניו יורק הפעם הרקע הוא לא עולם הזוהר אלא עולם הייטק.

אבי דומושביצקי, פרד במנהטן, סטימצקי, 2015

פרד במנהטן

המחבר החליט לכתוב על עולם שהוא מכיר, הוא המציא סטאטרט אפ רפואי, וגיבור ישראלי שמגיע לניו יורק ונופל קרבן למזימה מורכבת, אבל לא הוא לוחם העבר הישראלי ייפול בה. הוא מגייס את חברו הטוב ויוצא למלחמה על שמו הטוב ועל חייו. ספר מתח, מרתק, אמין ומהנה, שעזר לי להתנתק ממציאות מורכבת כשהייתי עם אמי בבית חולים.

 עוד סופר ישרלי שאהבתי את ספר המתח שלו הוא דידי רוזנפלד

דוידי רוזנפלד,  החלומות שהורגים אותנו, הוצאה עצמית, 2015

החלומות שהורגים אותנו

  במרכז הספר עומד חוקר פרטי, תל אביבי – ארז בראון. גבר קשוח וציני, שוטר לשעבר, שפתח משרד חקירות בפנקס 4 תל אביב.
ארז מחפש אחרי מוטי בן עזרא, שברח עם הכסף של הלקוחות שלו בלי להשאיר כתובת ואחרי רננה ניסנוף, אישה צעירה ועשירה, שלבעלה אין מושג איך ולמה היא נעלמה.
הוא נודד בין הקומה האחרונה של מגדלי עזריאלי, לחווה אורגנית של חסידי ברסלב בשטחים, מסייר בדהמש, כפר לא מוכר בין רמלה ללוד וקופץ לביקור בכלא באר שבע. יוצא למסע בישראל של מטה, שייקח אותו הרחק מכל חלום.
במקביל, מתואר מסעו של אורפיאוס אל השאול. זהו סיפור של גבר, שמחפש את אהובתו במקום החשוך ביותר, של יוצר שרודף אחר האמת והחלום שלו, בלי לדעת מה אמת ומה חלום. יש בו דמויות מעניינות, עלילה מרתקת ורובד נוסף מהמיתולוגיה היוונית.

ולסיום סופר שהוא לנעשה סופרת, ולא סתם סופרת אלא ג' ק' רולינג מחברת ספרי הארי פוטר, שכתבה את ספר המתח הראשון בסדרה "קריאת הקוקייה" בשם בדוי רוברט גלבריית, ולמרות שהתעלומה הזו נפתרה הוציאה גם את השני תחת אותו שם.

רוברט גלבריית, תולעת משי, ידיעות ספרים, 2015

תולעת משי

אין ספק שהיא יודעת לספר סיפור, אהבתי את הספר הראשון עם דמותו הקלאסית של הבלש הפרטי הכושל,  קורמורן סטרייק שיצא מסרט פילם נואר. בדומה לספרה של בתיה גור "מוות בחוג לספרות", גם פה ממוקם מעשה הרצח בלב לבו של המילייה הספרותי של לונדון. הנרצח הוא סופר שעמד לפרסם ספר שהיה פותח קופת שרצים, חייהם של אנשים רבים היו נהרסים אם הוא היה מתפרסם ולא מעט אנשים היו שמחים במותו. קורמורן יחד עם עוזרתו הנאמנה, רובין במעין שרלוק הולמס ווטסון מודרניים נכנסים לעולם זר להם ונפגשים באכזריות מפלצתית שקשה לתאר כמוה אפילו בספרים האפלים ביותר. אין ספק שהם הפכו לאחד מזוגות הבלשים המוצלחים ביותר, מחכה כבר לספר הבא בסדרה, ושרובין תתפוס את מקומה לצד קורמורן.

והנה עוד צמד בלשים מפורסם לסיום:

[youtube vf3NSTS-tnM nolink]

 

קוראת ספרים
קוראת, בלוגרית ובעיקר עורכת ספרים. קוראים וכותבים מוזמנים לאתר שלי כדי להכיר אותי יותר ואת מה שאני עושה shlomitlica.co.il