המלצות על ספרי ילדים לחג הפסח – לקטנטנים, לקטנים וגם לקצת יותר גדולים

המלצות לספרי ילדים חדשים לחג – לילדים שאוהבים לקרוא ולמבוגרים שאוהבים להקריא

אמרה פמיניסטית ידועה אומרת כי "אי אפשר להיות מה שלא רואים." אני מאמינה שבבית בו יש ספרים, כמו בבית בו גדלתי, וההורים והאחים קוראים ונהנים מהקריאה, יש סיכוי גדול יותר שגם הילדים יהנו מקריאה. וכמובן מהקראה.

אין זמן אינטימי מזה, מההתכרבלות יחד לפני השינה עם ספר, או כבילוי של אחר הצהריים על הספה. אוריה האחיינית המקסימה שלי בת השנתיים כבר רצה אלי עם ספר כשאני מגיעה אליהם לביקור. אז בשבילה ובשביל כל הילדים שאוהבים שמקריאים להם ועוד מעט יקראו בעצמכם, כמה המלצות לספרי ילדים חדשים שאהבתי.

 חרוזתנין, תמר דביר כתבה ואיירה, ידיעות ספרים, 2016

חרוז תנין

קסם של ספר. הכיף הגדול הוא באלמנט ההפתעה. סבתא מזמינה את הנכד לנסיעה ברכבת בחיפוש אחר חרוז מתאים. כל עמוד מסתיים בהברה אחת מתוך מילה, כאשר באיור נראית כאילו המילה הזו, והמבוגר וגם הילד משלימים בראשם את המילה, רק כדי לגלות בעמוד השני שהכוונה למילה אחרת לגמרי. מבולבלים? הנה דוגמה:

"היא ספרה לי בסוד שאבד לה חרוז,

"אז אולי נמצא אותו כאן – קח ת…"

גם אתם חשבתם על מה שכולם? אז זהו שלא. תנין ענק מופיע על פני כל הדף.

לקח לאוריה כמה פעמים להבין את זה, בכל זאת היא בת שנתיים, ואחרי שהבינה היא פשוט התגלגלה מצחוק כל פעם. יופי של ספר לפעוטות ממש.

יצאנו לטייל, ספר הטיולים הגדול לילדים, ערכה:רינת פרימו, איירה רעיה קרס, ידיעות ספרים, 2016

 יצאנו לטייל

את רינת פרימו כולם מכירים מספרי הילדים הנהדרים שלה. בספר הזה היא משמשת כעורכת. הספר בנוי מכמה פרקים שעוסקים כל אחד במקום אחר בו אפשר לטייל. בשכונה, בפרדס, בחוף הים, במושב ומדבר. הפרקים או השערים השונים כוללים: הסבר קצר, מה כדאי לקחת, מה נראה? ומה נעשה? ובסוף שיר או סיפור.

רעיון יפה, בעיקר לחופשים הבלתי נגמרים, האיורים נהדרים וגם השירים. אהבתי את הרעיון המקורי והבחירות היפות ממיטב הכותבים, ביניהם: נורית זרחי, לאה גולדברג, מיריק שניר ועוד. מתנה מומלצת לחג למשפחה מטיילת או מטיילת בדמיון, כמו בשירה הנהדר של נורית זרחי.

 "קלפתי תפוז"

קלפתי תפוז,

מצאתי בפנים –

כמו בתוך קן

ילד ישן.

 רונית רוקאס, לא קל להיות גיבור – על, איירה: מאיה שלייפר, הוצאת כתר, כנפיים, 2015

לא קל להיות גיבור על

ספר לילדים קטנים בגיל הגן. האיורים נהדרים ויש להם מקום משמעותי בספר. אין הפרדה כמו ב"ספר תמונות" קלאסי, בו מצד אחד מופיע הטקסט ובעמוד השני תמונה. כאן התמונה תופסת את כל העמוד והטקסט הקצר משתלב בה. גיבור העל, שדי ברור שהסיפור קורה בעיקר בדמיונו, הוא סיפור נהדר. המתח בין המציאות לדמיון עובד יפה, ואהבתי את זה שהפייה הילדה מסתדרת ממש טוב ומצילה את עצמה, ובסופו של דבר מגלה הילד ש"גיבורי על עפים הכי טוב יחד."

 ועוד שלושה ספרים שאהבתי, לילדים גדולים יותר שיכולים לקרוא בעצמם.

מרים, ספרי לי את, אורנה פילץ, איירה: מורן יוגב, כינרת, 2016

מרים ספרי לי את

ספר יפהפה גם האיורים הנהדרים וגם הסיפור עצמו. אורנה פילץ, בלוגרית בסלונה ומחברת ספר על אמהות ובנות מצווה, התאהבה בספורה של מרים אחות משה, וכתבה ספר מרתק על החיים במצרים העתיקה שלא שונים כל כך מהחיים היום. היא מצליחה בכוח דמיונה והתחקיר שעשתה לעורר לחיים סיפור קדום זה, ולספר את סיפורה של הילדה האמיצה והחכמה מרים. וכמו באמרה שכתבתי בהתחלה "אי אפשר להיות מה שלא רואים", הספר הוא דוגמה מושלמת לילדה שסיפורה השתק וסופרת  בת זמננו מעניקה לה קול ופנים. מתנה מושלמת לפסח.

 אגדת אסטריד – ספורה של אסטריד לינדגרן, שהם סמיט, איור סשה נאומוב, צלטנר ספרים, 2015

אגדת אסטריד

 הוצאת צלטנר או בשמה המלא "צלטנר, בית מלאכה לספרי ילדים", אחראית לכמה מספרי הילדים הנפלאים ביותר שקראתי, ביניהם ספר שכבר המלצתי עליו "מה עושים עם רעיון?"  הספר הזה שמספר את סיפורה של סופרת הילדים הנהדרת, מחברת "בילבי", "מדיקן" ועוד, הוא חלק מסדרה ברוח יאנוש קורצ'ק. ליאנוש קורצ'ק היה חזון – לכתוב ספרי ילדים שיהוו השראה, ביוגרפיות. הספר הראשון בסדרה "נער אחד עקשן" מספר על חייו של המדען לואי פסטר.

הספר השני בסדרה, אגדת אסטריד – הוא סיפור על ילדה כותבת, אשה אמיצה ויוצרת מקורית ונועזת. הספר נוגע בהצלחה לטעמי גם בנושאים לא פשוטים כמו מוות ולידת ילד מחוץ לנישואים ומסירתו לכמה שנים למשפחה אומנת, סיפור שעד לאחרונה לא היה ידוע מחייה של הסופרת.

הספר הוא פשוט יצירת אמנות, האיורים נפלאים וכמו ספריה של אסטריד לינדגרן הוא מתאים גם לילדים וגם למבוגרים. אני נהניתי ממנו מאוד, ולמדתי לא מעט על חייה של הסופרת ועל משמעותה של כתיבה טובה.

 ולסיום ספר קצת אחר, יותר מדריך מספר.

הרשימה (לילדים) לחלום בקול רם, יובל אברמוביץ, הרשימה, 2016

הרשימה

יובל אברמוביץ מחבר "הרשימה" ו"הרעיון" שעוסקים בלמצוא ולצעוק את החלומות שלנו ב"הרשימה", ובאיך לגרום להם לקרות ב"רעיון", מעבד את הרעיון שלו לילדים. התוצאה בעריכתה של עטרה אופק ועם איוריה של ענבל שריד בר-שקד, מוצלחת ביותר.

הספר מעוצב כמחברת ובה כתוב בכתב יד, עיבוד לילדים על איך ליצור רשימת חלומות ולהגשים אותם. המוטו של יובל הוא "הכול אפשרי".

הוא פותח בסיפור אישי על מה עשה כששירה בתו התלוננה באוזניו שמשעמם לה. הוא נתן לה דף וטוש ומצא יחד איתה, דברים שהיא יכולה לעשות וכך בכל פעם שישעמם לה תוכל לבדוק ברשימה ולעשות משהו משם. זו כמובן רק ההתחלה, העניין הוא שאחרי שמוצאים את הדברים האלו, כותבים אותם, וחושפים אותם לעולם, פתאום נוצרים חיבורים המאפשרים לנו להגשים אותם.

אחר כך יש סיפור נחמד על ילדה ששמרה בשקט את המשאלות שלה עד שגילתה שהרבה יותר כיף ויעיל  לצעוק אותם לעולם. ובסוף יש דפים מאיורים עם רעיונות לרשימות. יופי של כלי להגשמת חלומות.

קוראת ספרים
קוראת, בלוגרית ובעיקר עורכת ספרים. קוראים וכותבים מוזמנים לאתר שלי כדי להכיר אותי יותר ואת מה שאני עושה shlomitlica.co.il