הבלוג של קוראת ספרים

שלומית ליקה – ספרים וחיות אחרות

קוראת, בלוגרית ובעיקר עורכת ספרים. קוראים וכותבים מוזמנים לאתר שלי כדי להכיר אותי יותר ואת מה שאני עושה shlomitlica.co.il

עדכונים:

פוסטים: 170

החל מינואר 2011

חולמים להוציא ספר לאור? אל תעשו זאת בלי להתייעץ עם מאירה גולדברג ברנע וליאורה פרידן שהקימו את “כריכה” סוכנות לליווי סופרים

05/01/2016

הפעם אני נותנת את הבמה, כלומר את הבלוג, לסופרת מאירה גולדברג ברנע, שעל ספריה כבר כתבתי, ולמוציאה לאור ליאורה פרידן  השותפות בסוכנות “כריכה” סוכנות להגשמת חלומות. המלצה שלי, אל תוציאו ספר בלי לפגוש אותן קודם.

כריכה

כריכה

חלומם של אנשים רבים הוא להוציא לאור את כתב ידם. להיכנס אל אחת מחנויות הספרים ולראות את הספר מוצג בערימה גבוהה בקדמת החנות. בפברואר 2014 נכנס לתוקף “החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל”, שבעקבותיו הוצאות לאור רבות אינן ממהרות לחתום חוזה עם סופר בתחילת דרכו, ולפיכך החליטו כותבים רבים להוציא לאור את כתב ידם במימון עצמי מלא או חלקי. כלומר, לקחת על עצמם את הסיכון הכרוך בפרויקט ולשלם מכספם להוצאה לאור כדי שזו תפיק עבורם את הספר ותדאג להפיצו בחנויות.

ליאורה ומאירה

הוצאת ספר במימון הסופר, שלא על חשבון ההוצאה לאור, כרוכה בעלויות גבוהות ולעתים קרובות הכותבים, אשר לא מכירים את ההתנהלות הנכונה בשוק הספרים, זקוקים ליד מכוונת, אשר תסייע להם להגדיל את סיכויי ההצלחה ולהקטין את הסיכון להיוותר ללא כסף, עם לב שבור וחלומות מנופצים.                                                                                                                      כיצד עושים זאת נכון? ממה צריך להיזהר? אילו דברים כדאי לבדוק? קבלו כמה טיפים חשובים.

  1. עריכה: כל כתב יד זקוק לעריכה ספרותית (דיאלוג בין הסופר לעורך באשר לטקסט הספרותי בנושאי, מבנה, דמויות וכתיבה, לתקן פגמים שהסופר לא ער להם, וכו’) ולעריכת לשון (תיקון שגיאות כתיב, תחביר, פיסוק, תיקון ניסוחים משובשים).
    רצוי לברר מראש מי העורך הספרותי ולבקש רשימה של ספרים שערך בעבר.
    טעות נפוצה: לדלג על עריכה ספרותית ולהסתפק בעריכת לשון. כל הסופרות והסופרים הגדולים ביותר בעולם עוברים עריכה ספרותית – לא מומלץ לדלג על שלב הכרחי זה.
  2. הגהה, הגהה ושוב פעם הגהה: סוד קטן, בתוך כל ספר שראה אור מסתתרת טעות קטנה; אם זו שגיאת כתיב, אם זה פסיק סורר שלא מונח במקום או טעות בשם הגיבור. בדרך כלל הטעויות הקטנטנות האלו מתגלות לאחר הדפסת הספר ומתוקנות בהדפסה של המהדורה השנייה. ספר שיוצא בהוצאה מסודרת עובר שלוש הגהות, קריאה אחרונה ובדיקה של העתק שמש – כל שלב אצל אדם אחר, ולמרות הביקורת הקפדנית, טעות קטנה מגיחה לה. עכשיו תתארו לעצמכם כיצד מודפס ספר שעובר רק הגהה אחת או שלוש הגהות – כולן בידי אדם אחד. התוצאה: קטסטרופה! שגיאות כתיב, טעויות בשמות הדמויות, הערות עורך המודפסות לצד הטקסט הספרותי, פסקאות כפולות ועוד.
    טעות נפוצה: לחסוך בהגהות ולהקל ראש בגיוון המגיהים.
    טעות נפוצה נוספת: לחשוב שהסופר יכול לעבור בעצמו על הספר ולעשות את ההגהות בעצמו, בשלב מסוים גם הכותב וגם העורך כבר לא יכולים לראות את הטקסט.
  3. מספר הספרים המודפס: לעיתים קרובות קיים פער לא הגיוני בין ההבטחות למציאות. אם מובטחת הפצה של הספר לכל חנויות הספרים בארץ, המספר הראשוני של הספרים שיודפסו לא יכול להיות פחות מ-600 עותקים, בהנחה שהספר מוגן לפי החוק, ולא נכנס למבצעים. גם מספר זה מצביע על הפצה קטנה במיוחד של עותק אחד או שניים לסניף, מצב שמנפץ מיד את החלום למצוא באחת החנויות ערימת עותקים גדולה של הספר.
    טעות נפוצה: להסכים על הדפסה של 300 ספרים בלבד. במקרה כזה לאחר שהסופר מקבל את הספרים המגיעים לו אישית, ולאחר שמורידים את הספרים שאמורים להישלח לעיתונאים למטרת יחסי ציבור, לא נשאר מספר ספרים מספיק, בידי המפיץ כדי לשלוח עותקים לכל חנויות הספרים.
  4. הפצה: הסופר צריך לדעת מי המפיץ של ספרו, והאם  למפיץ יש יחסי עבודה תקינים עם הרשתות ועם החנויות הפרטיות.
    טעות נפוצה: לגלות רק לאחר שהספר ראה אור שהמפיץ עובד רק עם רשת אחת או עם שתי הרשתות באופן חלקי ומוגבל. בצורה זו הספרים מגיעים רק לחנויות ספורות, אם בכלל, ובדרך כלל לחנויות באזור המגורים של הסופר.
  5. משלוח הספר לחנויות: יש לבדוק בקפידה את הנושא, ואם ניתנת הבטחה לשלוח באופן פיזי ויזום את הספרים לחנויות, בניגוד למשלוח לפי דרישה.
    טעות נפוצה: אי וידוא שליחת הספרים לחנויות באופן יזום. במקרה כזה הספר פתוח במערכת של החנויות, אך הן יקבלו את הספר רק אם מנהלי הסניפים יזמינו אותו מיוזמתם. במציאות מנהלי חנויות הספרים אינם מסוגלים לעקוב אחר ספרים חדשים שיצאו לאור, אשר לא נשלחים אליהם בצורה יזומה, הסיכוי שיזמינו את הספרים מיוזמתם נמוך מאד.
  6. שיווק ויחסי ציבור: חשובה תשומת לב לנושא יחסי הציבור וקידום המכירות לספר. יש לבדוק מי האחראי לנושא וכיצד הוא מתכוון לעשות זאת. ישנן דרכים רבות ושיטות עבודה שונות לקידום מכירות של ספר, על הסופר לוודא כי אכן מתבצעות פעולות בשטח ואף ליטול בהן חלק. חשוב לא להסתפק בסיסמאות. היום לא מספיק להכניס את הספר למעטפה ולשלוח לעיתונאים בדואר. ניתן לבקש שלא לשלם להוצאה על סעיף יחסי הציבור ו/או קידום הספר, ולשכור איש מקצוע מטעמכם. כיום יש כלים רבים לשיווק ברשתות החברתיות כדאי להכיר אותם.
    טעות נפוצה: לא לברר לעומק את נושא יחסי הציבור ולאחר הפצת הספר לגלות שאיש לא שמע עליו.
  7. קבלת תמלוגים ממכירת הספר: יש לעמוד על כך שיהיה ברור ומוגדר מתי הסופר מקבל לידיו דיווח מפורט על מכירת ספריו, חשוב לברר מתי הוא מקבל תמלוגים על פי החוק. חשוב לדעת מה קורה אם הסופר לא מקבל לידיו בזמן את הדיווח ואת התמלוגים.
    טעות נפוצה: לשמוח על כך שבקרוב הספר שעבדתם עליו כל כך קשה יראה אור ולהתעלם מהפרטים החשובים הללו.
    טעות נפוצה נוספת: לחתום על הסכם שמפורט בו מה יקרה אם הסופר לא יעמוד בתנאי ההסכם, אך לא מפורט בו מה יקרה אם ההוצאה לאור לא תעמוד בהתחייבויותיה כלפי הסופר.

כריכה

 

קישור לאתר של “כריכה – סוכנות לסופרים”

קישור לפייסבוק של “כריכה – סוכנות לסופרים”

 


עוד מהבלוג של קוראת ספרים

תצוגה מקדימה

רשימת 50 תובנות שלי לגיל 50

1. לקבל את הגוף ולאהוב אותו 2. לא לשים יותר מדי לב למספרים: גיל, משקל, אין להם ממש חשיבות, בטח לא כזאת גדולה 3. לעומת זאת למספרים של בדיקות הסוכר, הכולסטרול, לחץ דם ועוד, לשים...

תגובות

פורסם לפני 6 years
תצוגה מקדימה

אהבה בת עשרים

סצנה ראשונה: (לפני עשרים שנה) לילה, פנים, דירת 2 חדרים, תל אביב היא, אישה צעירה בת 30: נו, בן כמה אתה? הוא, גבר נאה בעל גיל...

תגובות

פורסם לפני 6 years
תצוגה מקדימה

שנת הקריאה שלי – ספרים שאהבתי השנה

ספרים מומלצים למתנה לראש השנה ובכלל. סוג של סיכום שנה, ספרים שנכתבו בעברית ופורסמו השנה. שנה לא פשוטה עברה על שוק הספרים הישראלי. הרבה כבר נכתב על חוק הספרים החדש, ההתמוטטות של סטימצקי ועוד. שוק הספרים התרחב ויש גם אפשרות...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה