אורז עשיר וחגיגי עם בקר, פטריות וערמונים

האורז העשיר הזה עבר שלושה דורות עד למתכונתו הנוכחית. גרממה שלי הכינה אורז בציר עוף, אמי אורז בציר בקר עם חתיכות בקר ואצלי הבקר הוסיף לעצמו חברים טעימים…

מי שזכה בחייו לסבתא בולגריה ("גרממה" בפי כל) באמת זכה. בחום, באהבה, בשפה מתנגנת ומלטפת ובהרבה אוכל טעים ממרכיבים טריים ופשוטים. לגדול עם סבתא בולגריה זה לקבל כריך שאין סיכוי שתוכל לנגוס בו בגלל עובי השכבות המרכיבות אותו, לאכול סוטלאץ',ממרח פלפלים בכל אוכל מבושל, אורז בציר של עוף ועוד מאכלים עליהם גדלתי. המזל הגדול הוא שאמי, שהיא מבשלת ואופה בחסד, מכינה כמעט הכול ובוורסיות משודרגות. כך בדיוק האורז המעולה הזה. הבולגרים מכינים בעיקר אורז בציר עוף. עם השנים אימי החלה להכין אורז עם ציר בקר וזה היה האורז הנפוץ והאהוב במיוחד אצלנו בבית וכך עד היום על ידי הנכדים וגם על ידי אחרים שלמדו להכיר את האורז הזה. אצלי בבית הילדים נחלקים לאוהבי פטריות ואוהבי ערמונים. כדי למנוע מריבות אני מכינה את האורז עם שני המרכיבים הללו בנוסף לבקר.

חשוב להבין שלהכין את האורז הזה לוקח זמן אך העבודה פשוטה מאד. קחו בחשבון בישול איטי של הבשר כשלוש שעות פלוס חצי שעה לערך עם האורז.

 20170203_204408_s

מצרכים:

שליש כוס שמן לטיגון

קילו בקר כתף חתוך לקוביות גסות

שני בצלים בינוניים חתוכים קצוץ

סלסלת פטריות גדולה או שתיים קטנות- פטריות שטופות וחתוכות לחצי

2 שקיות ערמונים קלופים בשרינק

 2-3 קוביות שום של דורות

קוביה פטרוזיליה של דורות

שתי כוסות אורז

חצי כפית מכל אחד מהתבלינים הבאים: כמון, חוויאג' מרק, מלח, פלפל שחור, בהרט.

שתי כפות שטוחות אבקת מרק עוף בשרי

*הערה חשובה: אפשר להכין בבת אחת את כל הכמות ולהקפיא חצי ממנה לפני תוספת האורז.

 

איך מכינים?

להזהיב את הבצל הקצוץ ולקראת הסוף להוסיף לטיגון את קוביות השום והפטרוזיליה ולערבב שתי דקות.

להכניס את קוביות הבקר ו"לסגור" אותו מכל הכיוונים.

להוסיף פטריות וערמונים.

20170203_131446_S

לערבב כוס מים עם כל התבלינים היבשים ולשפוך על הבשר. להוסיף את שארית המים – אל תיבהלו! זה אכן ייראה לכם כמו מרק בשר בהתחלה. להביא לרתיחה ולאחר מכן להנמיך את האש ולכסות במכסה עד להתרככות הבשר.

שימו לב שאתם נשארים עם ציר של כארבע כוסות והוסיפו את האורז. ערבבו בעדינות והניחו לאורז להתבשל על אש קטנה. במידת הצורך הוסיפו מעט מים רותחים.

כאשר האורז מוכן לטעמכם סיגרו את האש, כסו במגבת את האורז ומעל הניחו את המכסה. תנו לאורז "לנוח" לעשר דקות לפחות.

בתיאבון!

20170203_204046_s