הבלוג של ettykatz

מרכז עננים

מפתחת שיטת הסימלול, המאפשרת לרכוש מיומנויות למידה ולפתור בעיות בזיכרון, בשליפה ובהתארגנות, תוך שימוש באמצעים חזותיים. השיטה מאפשרת לילדים עם קשיים פונולוגיים או עם הפרעות קשב ללמוד לקרוא ולהבין את הנקרא במפגשים ספורים

עדכונים:

פוסטים: 50

החל מאוגוסט 2013

גן השעשועים הוא מקום נפלא למשחק, אבל בנוסף הוא יכול להוות עבורנו, ההורים, כלי מצוין לעיבוד מצבים בהם ילדנו נתקל בחיי היומיום. באמצעות המשחק אנחנו יכולים לסייע לו להעלות את המצבים הללו למודעות – ולהתמודד עימם בסביבה בטוחה ומוגנת

02/10/2013

גן השעשועים:

גן השעשועים הוא מקום נפלא למשחק, אבל בנוסף הוא יכול להוות עבורנו, ההורים, כלי מצוין לעיבוד מצבים בהם ילדנו נתקל בחיי היומיום. באמצעות המשחק אנחנו יכולים לסייע לו להעלות את המצבים הללו למודעות – ולהתמודד עימם בסביבה בטוחה ומוגנת.

אז מה מזמנים לנו המשחקים במתקנים השונים?

צילום: ענת מצלמת רגעים

נדנדה

התנופה הנדרשת לנדנוד ילד שלא יודע להתנדנד עצמאית היא סמלית למצבים בהם הילד נדרש לעידוד ול”דחיפה” לעשייה. אפשר לשוחח עם הילד על הכוח החיצוני של מישהו אחר שממנף אותך, על כך שלצורך ביצוע יעיל של הפעילות וביצוע תנופה יש לקחת “צעד אחורה” על מנת להתקדם ולהצליח במשימה.

בנדנדה, כמו בחיים: פעמים רבות אנחנו נאלצים להיעזר במישהו אחר על מנת להתקדם או צריכים ללכת מעט “אחורה” על מנת להצליח במשהו שהחלטנו לעשות.

כשאתם מנדנדים את ילדכם הקפידו שהנדנוד לא יהיה חזק או חלש מדי. יש לווסת את עצמת הנדנוד כך שתהיה מהנה ותומכת. כך גם באירועים בחיינו, בבואנו לתמוך צריך לשים לב שהתמיכה היא “במידה הנכונה”. ניתן לשוחח על כך עם הילד, ולהיזכר במצבים בהם תמכנו בו או שהוא תמך באחד מאחיו או חבריו.

לא פחות חשובה ההתייחסות לזמן בו יש לתת לנתמך עצמאות. גם בנדנוד אנחנו מפסיקים בזמן שאנחנו מרגישים שהילד מתנדנד עצמאית ותפקידנו כתומכים הסתיים. המסר לילד הוא שעלינו לדעת מתי להיות עצמאים כשאנו מסוגלים לעשות את הדברים לבד. לא להתמסר לחוסר האונים ולתלות שבעשיית הדברים על ידי אחרים עבורנו.

המעוף שבנדנוד והמצב בו הילד למעלה באוויר משול למצבים בהם הוא חווה הצלחה. חשוב להזכיר לו שלא תמיד אנחנו “למעלה” ושיש מצבים בהם אנחנו “למטה” – גם בדברים שאנחנו לא מצליחים לעשות וגם בהרגשה. המודעות לאפשרות של כישלון חשובה, אבל חשוב גם לזכור שזהו מצב זמני. להיות מוכן מצד אחד, להבין שזהו מצב חוף, מצד שני.

סוגי נדנדות שונים ממחישים מצבים שונים:

ערסל: כשמו כן הוא – מערסל, מחבק, כשאתה עליו אתה אמנם תלוי אבל גם אסוף – מזכיר במידה מסויימת את הרחם. התחושה היא של עצמאות ואין צורך שיעזרו בנדנוד. הערסל בשונה מהנדנדה הוא פאסיבי. סוג של מנוחה.

צילום: ענת מצלמת רגעים

נדנדת ”עלה ורד”: בנדנדה כזו למשקל הכבד יש יתרון. כמו במצבים של יחסים לא מאוזנים שבהם עליך לשנות משהו בך, להשקיע מאמץ כדי להגיע לאיזון. זו המחשה שניתן לשוחח עליה בזמן הנדנוד.

נדנדת עלה ורד עם שני מושבים בכל צד: נדנדה שבה המיקום משמעותי והוא קובע האם אצליח להניע אותה. ניתן להשוות למצבים בהם אני יכול להשפיע על המצב על ידי שינוי המקום שלי, אם לדעתי הסביבה “לא בסדר”. ניתן ללמד את הילד שגם אם מישהו עושה משהו שאינו לרוחו או שהוא מאשים אותו בו, הוא יכול לעשות צעדים שישפרו את המצב –  אפילו אם השני לא זז מעמדתו.

קרוסלה: לעומת הנדנדה האורכית, הקרוסלה היא סיבובית. היא סטטית. היא מדגימה עמידה במקום – “תקיעות”. גם בחיים ישנם מצבים רבים בהם אנו מרגישים תקועים ועל מנת לצאת ממקום כזה חייבים לצאת מהתנועה הסיבובית. זוהי עשייה שלא נוצרת מאליה, וחייבים לבחור בה.

כדי להדגים זאת אתם יכולים אפשר לבקש מהילד להסתובב במקום כמה שהוא יכול.. אחרי זמן קצר הוא יאבד משיווי המשקל וכמעט ייפול. אח”כ תבקשו ממנו ללכת בקו ישר – לא חשוב לאן – ולראות את מה הוא פוגש. ההמחשה הזו מדגימה את היתרונות שבהליכה והגילוי והתנועה לעומת חיסרון התקיעות.

בקרוב נשוחח על מגלשה…

רוצים לדעת עוד? בואו להיות חברים של מרכז עננים בפיסבוק

עוד מהבלוג של ettykatz

תצוגה מקדימה

איך (לא) לכתוב סוכה ב-7 שגיאות

אז היתה הכתבה בכיתה, והוא שכח איך כותבים סכך, איך לאיית סוכה. לפעמים ה"מצלמה" בראש לא עובדת, ומשננים בצורה מטופשת, וכותבים שוב ושוב בבית יום לפני ההכתבה, אבל ברגע האמת לא...

תגובות

פורסם לפני 5 years
תצוגה מקדימה

לימודי קריאה ללא סבל

הצעתי לנ. בן החמש וחצי לשחק בספר האותיות. לא! הוא אמר, אני שונא אותיות! גם אני שנאתי אותיות כשהייתי קטנה, עניתי, ולכן המצאתי ספר שילדים נהנים ממנו והוא גם מאוד עוזר לזכור את האותיות. התחלנו לשחק. הוא שרטט באצבע הקטנה שלו...

תגובות

פורסם לפני 7 years
תצוגה מקדימה

לכל ילד מגיע לאכול את הלחם שמתאים לו

בשנים האחרונות הולכת ונחשפת העובדה שלחיטה יש השפעה הרסנית על המוח (אפשר לקרוא על כך למשל ב"המוח הלבן" מאת ד"ר ממט אוז)  - המחשבה על כך שמוצר מזון כל כך בסיסי בעצם יכול להזיק היא מהפכנית ממש. אבל אל דאגה, עדיין לא הפכתי ליועצת...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה