הבלוג של ettykatz

מרכז עננים

מפתחת שיטת הסימלול, המאפשרת לרכוש מיומנויות למידה ולפתור בעיות בזיכרון, בשליפה ובהתארגנות, תוך שימוש באמצעים חזותיים. השיטה מאפשרת לילדים עם קשיים פונולוגיים או עם הפרעות קשב ללמוד לקרוא ולהבין את הנקרא במפגשים ספורים

עדכונים:

פוסטים: 50

החל מאוגוסט 2013

אפשר לדמות את האופן בו ילדים בפרט וילדי “קשב וריכוז” בפרט חווים את העולם להקרנה של שקופיות במקום סרט – הרצף חסר. כשילדי קשב וריכוז חווים חוויה שלילית ביחסים – למשל, המורה כועסת כי שכחו מחברת – הם רואים באותו רגע שקופית שלילית, ומאבדים את הרצף של הסרט – שייתכן והיה חיובי. אז איך מחברים את הילד לסרט – ומראים לו שנפילה או כעס הם רק חלק ממנו ושבסיכומו של דבר הסרט טוב?

02/12/2014

אפשר לדמות את האופן בו ילדים בפרט וילדי “קשב וריכוז” בפרט חווים את העולם להקרנה של שקופיות במקום סרט – הרצף חסר. לעתים קרובות יחד עם הבעיה הזו קיימת גם בעיה בהבנת קודים חברתיים ובקשרים חברתיים. וזה מגביר את הקושי בהתנהלות גם מול חברים וגם עם מבוגרים – הורים, מורים וכו’.

crochet-2_2294125k

האמנית היפנית-קנדית טושיקו הוריוצ’י מקדאם (Toshiko Horiuchi Macadam) התבוננה על ילדים וראתה שרבים מהם פשוט הפסיקו לשחק זה עם זה, משום שרוב זמן המשחק שלהם מוקדש למשחקים אלקטרוניים. היא החליטה ליצור מרחב אלטרנטיבי ומהנה של התנסות שיתופית ויצרה אותו ממשטחים סרוגים צבעוניים ומזמינים התלויים באוויר. בכך היא יצרה מצב של עירסול וטלטלה המזכיר מאוד את מצבנו כעובר ברחם – המצב המוגן והבטוח ביותר שניתן לחוות. ערסל הוא הדבר הכי מרגיע בעולם. נותן הרגשה בטוחה – למרות שהוא תלוי בין שמים וארץ. גם תינוק, שתלוי לגמרי בהורים – מעורסל בידיים. סיטואציות העירסול דומות והן כוללות תלות וחוסר דאגה. המשטחים הסרוגים של מקדאם כוללים גם כדורים מתנדנדים ומחילות לזחילה ויוצרים חווית משחק חיובית והכרח ללמוד קודים חברתיים – לעמוד בתור, לוותר, להתמודד עם דחיפות ונפילות וכו’.

קשר טוב הוא קשר בטוח, מערסל. ככל שהקשרים שלנו יותר עמוקים הם גם יותר בטוחים – יחסים אינטימיים אמיתיים כוללים בתוכם את אי השלמות שלנו – ועדיין האדם שממול מקבל אותנו. השאיפה שלנו בחיים היא ליצור קשרים בטוחים. מקום לא בטוח הוא מקום של סכנה.

50afd41bb3fc4b0cad0000ce_meet-the-artist-behind-those-amazing-hand-knitted-playgrounds-_mk090729_0343-528x351

החוויה של הילד בגן הפוכה לחלוטין. הוא חייב להיות בקשר עם ילדים נוספים, לפענח את הקודים החברתיים. חייב ללמוד לשחק יחד, לוותר, לשתף, להתחלק, לעמוד בתור, להפסיד וגם לנצח. כל ילד עלול להרגיש חוסר ביטחון במצבים כאלה, אבל אצל ילדי קשב וריכוז הדבר מועצם. (אני מבקשת בכל לשון בקשה לא לאפיין את הילדים ולמתג אותם. הפוסטים שלי נועדו לעזור בהתמודדות, אך לא לנפח, לאבחן או לגרום לבהלה, כי מהסימפטומים שאני מתארת סובלים ילדים רבים גם בלי קשר להפרעת קשב).

אם הם מרגישים לא מוערכים על ידי ההורים / הגננת / המורה / החברים – הם כבר במקום לא בטוח. בסכנה. נדרש מהם לעשות משהו כדי שיקבלו אותם – ולא בטוח שהם יכולים. הם צריכים להיאבק על זהות וקבלה מגיל מאוד צעיר. הרבה ילדים כאלו לא מרגישים את העירסול – את השקט שברצף, שבקבלה שבביטחון. הם מרגישים שלא מקבלים אותם כפי שהם…

כשילדי קשב וריכוז חווים חוויה שלילית ביחסים – למשל, המורה כועסת כי שכחו מחברת – הם רואים באותו רגע שקופית שלילית, ומאבדים את הרצף של הסרט – שייתכן והיה חיובי. נקטע הרצף – וזו התמונה שהם משמרים ועל התמונה הזו כואב להם. ואז הוא יכולים להפסיק לאהוב את המורה או את המקצוע שהיא מלמדת, או לנטור טינה להורים או לחבר. גם הורה שחוטף עצבים כל בוקר כי הילד לא סידר את התיק יום קודם או כי הוא מאחר – נתפס כתמונה סטטית, וכל החוויות החיוביות שהיו איתו בעבר נדחקות.

ההורה, שלא בהכרח קולט שמדובר בקושי אורגני אמיתי, עשוי לכעוס על הילד ולגרום לתיסכול במקום לשינוי. מה שצריכים לעשות במקום הוא לחבר את הילד לסרט – ולהראות לו שנפילה או כעס הם חלק ממנו ולא העולם כולו ושבסיכומו של דבר הסרט טוב.

בפעם הבאה אתן לכם כלי שיראה איך לחבר את השקופיות לסרט.

 רוצים לדעת עוד? בואו להיות חברים של מרכז עננים בפייסבוק

עוד מהבלוג של ettykatz

תצוגה מקדימה

איך (לא) לכתוב סוכה ב-7 שגיאות

אז היתה הכתבה בכיתה, והוא שכח איך כותבים סכך, איך לאיית סוכה. לפעמים ה"מצלמה" בראש לא עובדת, ומשננים בצורה מטופשת, וכותבים שוב ושוב בבית יום לפני ההכתבה, אבל ברגע האמת לא...

תגובות

פורסם לפני 4 years
תצוגה מקדימה

לימודי קריאה ללא סבל

הצעתי לנ. בן החמש וחצי לשחק בספר האותיות. לא! הוא אמר, אני שונא אותיות! גם אני שנאתי אותיות כשהייתי קטנה, עניתי, ולכן המצאתי ספר שילדים נהנים ממנו והוא גם מאוד עוזר לזכור את האותיות. התחלנו לשחק. הוא שרטט באצבע הקטנה שלו...

תגובות

פורסם לפני 6 years
תצוגה מקדימה

לכל ילד מגיע לאכול את הלחם שמתאים לו

בשנים האחרונות הולכת ונחשפת העובדה שלחיטה יש השפעה הרסנית על המוח (אפשר לקרוא על כך למשל ב"המוח הלבן" מאת ד"ר ממט אוז)  - המחשבה על כך שמוצר מזון כל כך בסיסי בעצם יכול להזיק היא מהפכנית ממש. אבל אל דאגה, עדיין לא הפכתי ליועצת...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה