הבלוג של ettykatz

מרכז עננים

מפתחת שיטת הסימלול, המאפשרת לרכוש מיומנויות למידה ולפתור בעיות בזיכרון, בשליפה ובהתארגנות, תוך שימוש באמצעים חזותיים. השיטה מאפשרת לילדים עם קשיים פונולוגיים או עם הפרעות קשב ללמוד לקרוא ולהבין את הנקרא במפגשים ספורים

עדכונים:

פוסטים: 50

החל מאוגוסט 2013

מילד בגיל הגן אנחנו מצפים להתלבש לבד, להתארגן בבוקר, לאכול תוך זמן קצר, להתרכז במפגש ועוד. ילד שאין לו רצף יכול לגרוב גרב אחת ולהיכנס לחלום בהקיץ בעוד אמו צועקת עליו שצריך לצאת בזמן ולא לאחר. ילד כזה יכול להתלבש במשך שעה שלמה – ותוך כדי ההתלבשות לריב עם אחיו, לראות טלוויזיה, לפספס את ארוחת הבוקר ולשכוח את הסנדוויץ’. ההורה עלול להרגיש על סף התמוטטות עצבים. אז מה עושים?

17/11/2014

בפוסט הראשון על רצף דיברתי על כך שלבעלי הפרעת קשב וריכוז יש קושי אמיתי לשמור על רצף, והוא מופיע בצורה שונה בגילים שונים ועל המשמעות הגדולה בהפנמת חשיבות הרצף, כי ללא רצף אין התקדמות ואי אפשר להגיע לשום מטרה. אם לא ניצור רצף – לא נתקדם.

עכשיו אעסוק בבעיית הרצף ובפתרונה לפי גילים: מילד בגיל הגן אנחנו מצפים להתלבש לבד, להתארגן בבוקר, לאכול תוך זמן קצר, להתרכז במפגש ועוד. ילד שאין לו רצף יכול לגרוב גרב אחת ולהיכנס לחלום בהקיץ בעוד אמו צועקת עליו שצריך לצאת בזמן ולא לאחר. ילד כזה יכול להתלבש במשך שעה שלמה – ותוך כדי ההתלבשות לריב עם אחיו, לראות טלוויזיה, לפספס את ארוחת הבוקר ולשכוח את הסנדוויץ’.

את הסביבה זה עלול להטריף. ההורה יכול להרגיש לפעמים על סף התמוטטות עצבים. הוא מנסה להעביר את הילד שלב אחרי שלב ולא יכול להניח לשלבים להתגלגל מעצמם כי בכל שלב הילד נתקע. הוא לפעמים גם לא קשוב בכלל להוראה. בגן השעשועים הוא ירצה להגיע לפסגת הסולם מבלי לטפס על השלבים. מאוד משמעותי להראות לו את התהליך. לא לדלג עליו. (הסבר מלא על שימוש במגלשה כאמצעי ללימוד תהליך והתגברות על פחד).

“תופעות לוואי” של בעיה ברצף עלולות להיות אימפולסיביות, פתרון בעיות עם הידיים, תסמונת “יוסי, ילד שלי מוצלח”.

הפרעת קשב היא הפרעה אורגנית. אי אפשר להגיד לילד עם הפרעת קשב “תקשיב!” כל היום. זה כמו להגיד לילד עם אוזניים גדולות – תעשה שיהיו לך אזניים קטנות!

התרופה היא אחת. להראות את התהליך. השלבים. ולא במילים אלא בצורה חזותית. אפשר לנסות להסביר את חשיבות הרצף בדוגמאות כמו קיר טיפוס או לשרבט באופן פשוט – בסמלים איך אתה נראה  כשאתה שוכב על הרצפה ומשתולל בסופרמרקט כשלא קיבלת מה שביקשת. אפשר לסמלל אפשרויות שונות להתנהגות ולציין שיש ילד שיגיב בשכיבה על הריצפה יש שיצרח יש שיבקש וינסה להבין למה לא יש שינסה להגיע להסדר וכ… כשהילד רואה מספר אפשרויות תגובה הוא מסוגל לחשוב במה הוא בוחר והוא גם מסוגל לראות את עצמו מהצד…

בנוסף, אני מציעה להיעזר בקו מטרה – עליו כותבים או מציירים את המטלות וכשמסיימים כל אחת מסמנים מעליה וי (שדומה לציפור) – ובסוף בסוף – הופכים לחופשיים ממטלות – ציפורי דרור. (הסבר מלא על קו מטרה כאן)

מיצגון התארגנות

הצעה נוספת היא לעבוד עם המיצגון שלי או עם דמות שתציירו על דף גדול – עליו מניחים או מציירים חפצים שמסמלים את רצף ההתארגנות הנדרש. למשל, אם מדובר בהתארגנות בבוקר – כבר בערב מארגנים את האביזרים על הדמות ביחד עם הילד/ה. למחרת, משמיעים בבוקר מוזיקה שהוא/היא אוהבים (המוזיקה מתפקדת במקום שעון) ועל פי סדר ההתארגנות הנדרש הם לוקחים את האביזרים מהדמות ומתארגנים. אפשר להשמיע גם שני שירים, לפי משך הזמן הדרוש. מה הרווחנו?
ילד עצמאי, מפוקס מטרה, פועל ברצף ללא הפסקה ונהנה.
הורה רגוע, משוחרר מבקשות אינסופיות.

בפוסט הבא – בעיית הרצף אצל ילדים בגיל  בית הספר

רוצים לדעת עוד? בואו להיות חברים של מרכז עננים בפיסבוק

עוד מהבלוג של ettykatz

תצוגה מקדימה

איך (לא) לכתוב סוכה ב-7 שגיאות

אז היתה הכתבה בכיתה, והוא שכח איך כותבים סכך, איך לאיית סוכה. לפעמים ה"מצלמה" בראש לא עובדת, ומשננים בצורה מטופשת, וכותבים שוב ושוב בבית יום לפני ההכתבה, אבל ברגע האמת לא...

תגובות

פורסם לפני 5 years
תצוגה מקדימה

לימודי קריאה ללא סבל

הצעתי לנ. בן החמש וחצי לשחק בספר האותיות. לא! הוא אמר, אני שונא אותיות! גם אני שנאתי אותיות כשהייתי קטנה, עניתי, ולכן המצאתי ספר שילדים נהנים ממנו והוא גם מאוד עוזר לזכור את האותיות. התחלנו לשחק. הוא שרטט באצבע הקטנה שלו...

תגובות

פורסם לפני 6 years
תצוגה מקדימה

לכל ילד מגיע לאכול את הלחם שמתאים לו

בשנים האחרונות הולכת ונחשפת העובדה שלחיטה יש השפעה הרסנית על המוח (אפשר לקרוא על כך למשל ב"המוח הלבן" מאת ד"ר ממט אוז)  - המחשבה על כך שמוצר מזון כל כך בסיסי בעצם יכול להזיק היא מהפכנית ממש. אבל אל דאגה, עדיין לא הפכתי ליועצת...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה