הבלוג של ettykatz

מרכז עננים

מפתחת שיטת הסימלול, המאפשרת לרכוש מיומנויות למידה ולפתור בעיות בזיכרון, בשליפה ובהתארגנות, תוך שימוש באמצעים חזותיים. השיטה מאפשרת לילדים עם קשיים פונולוגיים או עם הפרעות קשב ללמוד לקרוא ולהבין את הנקרא במפגשים ספורים

עדכונים:

פוסטים: 50

החל מאוגוסט 2013

התנתקות המחשבה בעקבות הסחת דעת דומה ל”בריחה” של חוט תפירה מהמחט. בשביל לתפור צריכים להשחיל את החוט למחט, לדאוג שלא יברח ולהתחיל בפעולה. וגם בחשיבה חייבים רצף. כשיש הפרעת קשב, כל פעולה או מחשבה חדשה מוחקת את הקודמת. אז מה עושים? איך עוזרים להם לשבת בכיתה ולהיות קשובים? להחזיק את החוט כך שלא יברח מהמחט?

07/10/2014

כל מורה מכירה את הילד הזה שמצביע באינטנסיביות מלחיצה המורה! המורה! אני! אני! אני!
ואז כשהוא סוף סוף מקבל את רשות הדיבור, הוא שוכח מה רצה לומר.

התנתקות המחשבה בעקבות הסחת דעת דומה ל”בריחה” של חוט תפירה מהמחט. כמו שבשביל לתפור צריכים להשחיל את החוט למחט, לדאוג שלא יברח ולהתחיל בפעולה – גם בחשיבה חייבים רצף. ברגע שהחוט (הממשי או המטאפורי) בורח החוצה – אי אפשר לתפור כלום, לחשוב כלום לבצע כלום.

כשיש הפרעת קשב, כל פעולה או מחשבה חדשה מוחקת את הקודמת. אם, למשל, אני מבשלת אורז ובדיוק חברה מתקשרת אלי, האורז יכול להישרף בקלות, כי אני מרוכזת בשיחה והוא פשוט יצא לי מהראש. אצל ילדים – הפרעה הכי קלה של ילד שיושב לידם שאמר משהו (אפילו למישהו אחר), או של מחדד שנפל קוטעת את הרצף וקשה להם לחזור ולהקשיב למורה.

בעזרת המטאפורה של החוט אפשר להדגים המון דברים בנושא החשיבה – למשל – עם חוט ומחט אפשר לרקום ישר ומסודר, אבל אפשר גם להתברבר, לתפור עקום, ליצור קשרים, ליצור בלגן.

h

אז מה עושים? איך עוזרים להם לשבת בכיתה ולהיות קשובים?

ראשית – המודעות וההבנה מאוד חשובים כאן, כי כשמודעים לבעיה קל יותר לשמור על עצמך. כשלא מודעים –לא מבינים למה שכחתי, למה התבלבלתי.

אחרי שמבינים, אפשר להתאמן בצורה משחקית על שמירת הרצף. למשל – מישהו מספר סיפור קצר לילד ומישהו אחר מנסה להפריע – עושה פרצופים מצחיקים, מנופף בידיים וכו’. הילד חייב להקשיב לסיפור כל הזמן. אם הוא מצליח לא לאבד את חוט המחשבה – הוא מנצח. זה יכול להיות משחק כייפי ומצחיק ממש.

דוגמה נוספת לחובבי הספורט היא של שחקן שמנסה לקלוע לסל או להבקיע גול – ושחקן מהקבוצה היריבה מנסה להפריע לו.

ואם תרצו, תוכלו להיעזר גם בדף ההתארגנות שאני מחלקת לכם במתנה.

כך הילד יתחיל להבין מה נדרש ממנו בכיתה, בהכנת שיעורים, במטלות נוספות. יתחיל להבין נגד מה הוא נלחם. איך הוא צריך להחזיק את החוט כך שלא יברח מהמחט.

 רוצים לדעת עוד? בואו להיות חברים של מרכז עננים בפייסבוק

עוד מהבלוג של ettykatz

תצוגה מקדימה

איך (לא) לכתוב סוכה ב-7 שגיאות

אז היתה הכתבה בכיתה, והוא שכח איך כותבים סכך, איך לאיית סוכה. לפעמים ה"מצלמה" בראש לא עובדת, ומשננים בצורה מטופשת, וכותבים שוב ושוב בבית יום לפני ההכתבה, אבל ברגע האמת לא...

תגובות

פורסם לפני 4 years
תצוגה מקדימה

לימודי קריאה ללא סבל

הצעתי לנ. בן החמש וחצי לשחק בספר האותיות. לא! הוא אמר, אני שונא אותיות! גם אני שנאתי אותיות כשהייתי קטנה, עניתי, ולכן המצאתי ספר שילדים נהנים ממנו והוא גם מאוד עוזר לזכור את האותיות. התחלנו לשחק. הוא שרטט באצבע הקטנה שלו...

תגובות

פורסם לפני 5 years
תצוגה מקדימה

לכל ילד מגיע לאכול את הלחם שמתאים לו

בשנים האחרונות הולכת ונחשפת העובדה שלחיטה יש השפעה הרסנית על המוח (אפשר לקרוא על כך למשל ב"המוח הלבן" מאת ד"ר ממט אוז)  - המחשבה על כך שמוצר מזון כל כך בסיסי בעצם יכול להזיק היא מהפכנית ממש. אבל אל דאגה, עדיין לא הפכתי ליועצת...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה