הבלוג של ettykatz

מרכז עננים

מפתחת שיטת הסימלול, המאפשרת לרכוש מיומנויות למידה ולפתור בעיות בזיכרון, בשליפה ובהתארגנות, תוך שימוש באמצעים חזותיים. השיטה מאפשרת לילדים עם קשיים פונולוגיים או עם הפרעות קשב ללמוד לקרוא ולהבין את הנקרא במפגשים ספורים

עדכונים:

פוסטים: 50

החל מאוגוסט 2013

בתקופה הקרובה יתחיל המונדיאל ומי שיש לו שחקן קטן בבית יוכל בזמן הצפייה לתת לילד שלו פיצוחים מסוג חדש. בלי הטפה ובלי חפירה הילד יפצח את תבנית ההתנהגות הבסיסית הנדרשת ממנו בבית הספר. באופן פשוט ניתן להמחיש לילד חובב הכדורגל שפטפוט בכיתה, אי הקשבה, זלזול, אי הכנת שיעורים, התחצפות, אי הבאת ציוד – הם גולים עצמיים

08/06/2014

embedded by Embedded Video

הסרטון הזה אמנם מדהים אבל אני מסתפקת בללמד מסירות פשוטות או להדריך הורה איך אפשר לצפות במונדיאל ולעשות משהו למען הילד.

בתקופה הקרובה יתחיל המונדיאל ומי שיש לו שחקן קטן בבית יוכל בזמן הצפייה לתת לילד שלו פיצוחים מסוג חדש. בלי הטפה ובלי חפירה הילד יפצח את תבנית ההתנהגות הבסיסית הנדרשת ממנו בבית הספר. ההבנה היא הצעד הראשון לפיצוח קוד ההתנהגות. גם עם ילדים שיש להם בעיה אורגנית, לעתים מה שחסר כדי שיתנהגו כפי שמצופה מהם בכיתה – זה הסבר פשוט והמחשה שמתאימה להם. תתפלאו, אבל יש ילדים שפשוט לא מבינים באופן עמוק באמת שמצפים מהם לשבת בשקט ולהקשיב בכיתה, למרות שאומרים להם את זה מיליון פעם.

אני מקבלת לא מעט טלפונים מסוג “הילד פשוט לא מקשיב! לא לי ולא לאף אחד. אני אומר(ת) כל דבר 10 פעמים, הוא שומע אותי אבל המילים שלי הן כמו מוזיקת רקע. הוא גם לא מישיר מבט. ומתעלם ממני ומרצונותיי. ומילא אני, אבל בכיתה של 40 ילד ההתנהלות הזו היא בלתי נסבלת והמורים מתלוננים ואני לא יכולה לבוא אליהם בטענות, כי גם בבית הוא בלתי נסבל”.

כשהילד נכנס אלי לחדר, המבט שלו נודד במהירות על פני כל האביזרים והצעצועים ואני שולפת את הפיתיון.

אתה אוהב כדורגל?

התשובות יכולות להיות:

“אני ממש טוב בזה” (והעיניים בורקות)

“לא כל כך” (והראש מורכן קצת בבושה)

“אני אוהד את בארסה”

בכל המקרים אני עושה בהתחלה משהו מאוד פשוט, שלא מצריך יכולת מורכבת וכולם מצליחים בו – כולל אלו שאין להם מושג בכדורגל ואפילו כאלה שהקואורדינציה שלהם על הפנים.

הילד יושב מולי על השטיח במרחק שני מטרים ואני מגדירה שיש שני סוגים של ילד בבית ספר וגם במשחק כדורגל – ילד קפיץ וילד שפיץ (כדי להמחיש מה נדרש ממנו אפשר גם לקרוא לו “ילד פסל”). ואנחנו יכולים לבחור להיות כל אחד מהילדים.

ילד שפיץ יסתכל לי בעיניים יסתכל על הכדור וכך נוכל להתמסר ביננו בקלות. בתרגול בחדר אני מוסרת לילד את הכדור על הרצפה, הוא מסתכל לי בעיניים עוקבות זמנית אחרי תנועות ידי כדי לדעת לאן אכוון וכמובן עוקב אחר הכדור, תופס אותו ומוסר בקלות. במקרה זה אין פספוסים. הוא ילד שפיץ. בדרך כלל בשלב הזה כל הילדים מחייכים – כי הם מצליחים.

כאן מגיע גם הסבר קצר: ילד שפיץ (פסל) הוא ילד שיצליח מאוד בבית ספר, כי הוא יהיה מסוגל לשבת על הכסא כמו פסל בלי לזוז, הוא יצור קשר עין עם המורה ו”יתפוס” את מה שהיא מוסרת לו במילים. כשלא יבין – ישאל, וזה סוג של התמסרות.

גם במשחק כדורגל השחקנים מתמסרים ביניהם, מחליפים ביניהם מבטים ומכוונים את הכדור כך שיגיע במדויק. אצלם זה יותר קשה, כי הם עושים זאת תוך כדי תנועה. שחקן טוב עוקב בעיניים, מתמסר עם שחקן אחר בלי מילים, וכשהוא מבקיע גול הוא יודע איפה השער של הקבוצה היריבה ויחתור לכוון ולבעוט אל השער.

אחר כך אני עוברת לתרגיל “ילד קפיץ”. הילד עדיין יושב על השטיח אבל אני מסתובבת בחדר ומגלמת את תפקיד הילד קפיץ. זזה לכל מיני כוונים ומקפידה לא ליצור קשר עין, מפנה לו את הגב והוא מנסה ללא הצלחה למסור לי את הכדור. לפעמים הוא מתעצבן, לפעמים מנסה לזרוק עלי ואני מחזירה אותו לכלל – אסור שהכדור יתנתק מהרצפה.

כמובן שהוא לא מצליח להעביר לי את הכדור כי אני לא קשובה, לא רואה, ובעצם לא משחקת. כשהוא מתעצבן – זה הרגע להסביר לו שכל מאמן כדורגל וכל מורה מעוניינים בקשב, כי בלעדיו אין משחק, אין לימוד ולכן פעמים רבות הם (המאמן / מורה) כועסים על מי שממש לא קשוב למשחק.

ההבנה הפשוטה הזו שאין אפשרות לשיח, ללימוד, למשחק בלי התכווננות, התייחסות לשחקן האחר והתמקדות במטרה היא כייפית כי היא לא נתפסת כהטפה.

אם הילד מנתק מגע, לא רואה את השער, מתרוצץ בקפיציות אופיינית על פני המגרש ללא מטרה ברור לגמרי שהמאמן יעדיף אותו לא על המגרש אלא על הספסל. אין משהו גרוע יותר מגול עצמי, ואף אחד לא רוצה בקבוצה מישהו שנעמד מול השער של עצמו ומכניס בשרשרת גולים עצמיים. פטפוט בכיתה, אי הקשבה, זלזול, אי הכנת שיעורים, התחצפות, אי הבאת ציוד – הם גולים עצמיים.

 רוצים לדעת עוד? בואו להיות חברים של מרכז עננים בפייסבוק

עוד מהבלוג של ettykatz

תצוגה מקדימה

איך (לא) לכתוב סוכה ב-7 שגיאות

אז היתה הכתבה בכיתה, והוא שכח איך כותבים סכך, איך לאיית סוכה. לפעמים ה"מצלמה" בראש לא עובדת, ומשננים בצורה מטופשת, וכותבים שוב ושוב בבית יום לפני ההכתבה, אבל ברגע האמת לא...

תגובות

פורסם לפני 5 years
תצוגה מקדימה

לימודי קריאה ללא סבל

הצעתי לנ. בן החמש וחצי לשחק בספר האותיות. לא! הוא אמר, אני שונא אותיות! גם אני שנאתי אותיות כשהייתי קטנה, עניתי, ולכן המצאתי ספר שילדים נהנים ממנו והוא גם מאוד עוזר לזכור את האותיות. התחלנו לשחק. הוא שרטט באצבע הקטנה שלו...

תגובות

פורסם לפני 6 years
תצוגה מקדימה

לכל ילד מגיע לאכול את הלחם שמתאים לו

בשנים האחרונות הולכת ונחשפת העובדה שלחיטה יש השפעה הרסנית על המוח (אפשר לקרוא על כך למשל ב"המוח הלבן" מאת ד"ר ממט אוז)  - המחשבה על כך שמוצר מזון כל כך בסיסי בעצם יכול להזיק היא מהפכנית ממש. אבל אל דאגה, עדיין לא הפכתי ליועצת...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה