הבלוג של ettykatz

מרכז עננים

מפתחת שיטת הסימלול, המאפשרת לרכוש מיומנויות למידה ולפתור בעיות בזיכרון, בשליפה ובהתארגנות, תוך שימוש באמצעים חזותיים. השיטה מאפשרת לילדים עם קשיים פונולוגיים או עם הפרעות קשב ללמוד לקרוא ולהבין את הנקרא במפגשים ספורים

עדכונים:

פוסטים: 50

החל מאוגוסט 2013

כשאני נפגשת עם ילדים, אחד הדברים המשמעותיים ביותר הוא שימוש במשחק להתמודדות עם תהליכים המתרחשים הן בעולם החיצוני והן בעולם הפנימי של הילד. טיפוס על קיר טיפוס מכיל התמודדות עם מכשולים רבים. רבים מהילדים עם הפרעת קשב נהנים מאוד לטפס על קיר טיפוס ומציאת רצף ההתקדמות עליו מהווה עבורם הצלחה, שניתן להשתמש בה להעצמה. אז איך עושים זאת?

12/03/2014

כשאני נפגשת עם ילדים, אחד הדברים המשמעותיים ביותר הוא שימוש במשחק להתמודדות עם תהליכים המתרחשים הן בעולם החיצוני והן בעולם הפנימי של הילד. לא מדובר בהטפה, אלא בתיאור מציאות המשתקפת במשחק.

סנפלינגמשחק ה”סנפלינג” שבתמונה, ומשחקים דומים לו, כמו ארבע בשורה, בהם כל משתתף מייצר הפרעה לתהליך של השחקן שמולו, משקפים הפרעות שונות המתרחשות במציאות – החל מילד אחר שמפריע לי להתרכז בשיעור וכלה במכשולים משמעותיים יותר המפריעים לתהליכי למידה והתקדמות בחיים.

כדי שלא ניגרר להטפה, במהלך המשחק רק משקפים או מתמללים את המתרחש בו. למשל, כשהילד מנצח או יוצר חבל, נותנים לו מחמאות על היכולת שלו ליצור רצף. בהזדמנות אחרת, למשל כשהוא מתקשה לשבת על הכנת שיעורים, מזכירים לו את ההצלחה שלו ביצירת רצף במשחק –ומדגימים את הדמיון בין מה שעשה במשחק למה שנדרש ממנו בחיי היום יום. ואז מבקשים ממנו לשחזר את ההצלחה שלו בייצור “רצף”. כעת למילה הזו יש משמעות עמוקה אצלו, וחשוב יותר – היא קשורה במוחו להצלחה ולא לכשלון. מה שעשינו היה לייצר אצלו אמון ביכולת שלו.

בהפרעת קשב, הרבה פעמים הבעיה היא היעדר תהליך. רצון שדברים יתבצעו כאן ועכשיו.  אפשר לראות זאת גם בגיל צעיר מאוד, לדוגמא, בגן השעשועים כשילד קטן מבקש מהורה לשים אותו על המגלשה, במקום לטפס אליה. לא מעניין אותו לעלות בסולם, לא מעניין אותו התהליך, מעניין אותו להיות למעלה. סולם הוא דימוי או כלי המחשה לתהליך שצריך להתמודד איתו בדרך למטרה – המגלשה.

 h

אפשר גם לראות זאת בקיר טיפוס אמיתי שהטיפוס עליו מכיל התמודדות עם מכשולים כמו – מציאת השלב הבא (יצירת רצף), פחד מהגובה, יצירת שיווי משקל. הרבה פעמים ילדים עם הפרעת קשב נהנים מאוד לטפס על קיר טיפוס ומציאת רצף ההתקדמות עליו מהווה עבורם הצלחה, שניתן להשתמש בה להעצמה.

 ואיך מעצימים את הילד? מזכירים לו בהזדמנות בה קשה לו לייצר רצף את ההזדמנויות בהן הצליח לעשות זאת.

רוצים לדעת עוד? בואו להיות חברים של מרכז עננים בפייסבוק

עוד מהבלוג של ettykatz

תצוגה מקדימה

איך (לא) לכתוב סוכה ב-7 שגיאות

אז היתה הכתבה בכיתה, והוא שכח איך כותבים סכך, איך לאיית סוכה. לפעמים ה"מצלמה" בראש לא עובדת, ומשננים בצורה מטופשת, וכותבים שוב ושוב בבית יום לפני ההכתבה, אבל ברגע האמת לא...

תגובות

פורסם לפני 5 years
תצוגה מקדימה

לימודי קריאה ללא סבל

הצעתי לנ. בן החמש וחצי לשחק בספר האותיות. לא! הוא אמר, אני שונא אותיות! גם אני שנאתי אותיות כשהייתי קטנה, עניתי, ולכן המצאתי ספר שילדים נהנים ממנו והוא גם מאוד עוזר לזכור את האותיות. התחלנו לשחק. הוא שרטט באצבע הקטנה שלו...

תגובות

פורסם לפני 6 years
תצוגה מקדימה

לכל ילד מגיע לאכול את הלחם שמתאים לו

בשנים האחרונות הולכת ונחשפת העובדה שלחיטה יש השפעה הרסנית על המוח (אפשר לקרוא על כך למשל ב"המוח הלבן" מאת ד"ר ממט אוז)  - המחשבה על כך שמוצר מזון כל כך בסיסי בעצם יכול להזיק היא מהפכנית ממש. אבל אל דאגה, עדיין לא הפכתי ליועצת...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה