הבלוג של ettykatz

מרכז עננים

מפתחת שיטת הסימלול, המאפשרת לרכוש מיומנויות למידה ולפתור בעיות בזיכרון, בשליפה ובהתארגנות, תוך שימוש באמצעים חזותיים. השיטה מאפשרת לילדים עם קשיים פונולוגיים או עם הפרעות קשב ללמוד לקרוא ולהבין את הנקרא במפגשים ספורים

עדכונים:

פוסטים: 50

החל מאוגוסט 2013

כל הילדים יכולים ללמוד לקרוא תוך כדי משחק וללא שינון. כן, גם הילדים היצירתיים, שיודעים לדמיין ולהמציא, ולא לשנן ולזכור, גם הילדים הסקרנים, שמתעניינים בכל כך הרבה גירויים בסביבתם, ולא באותיות. ובייחוד את הילדים בעלי הרוח החופשית, שנהנים להגות הברות כרצונם, ולא אוהבים שמכריחים אותם לחבר בין צורת הניקוד לאופן ההגייה

10/09/2013

הצעתי לנ. בן החמש וחצי לשחק בספר האותיות. לא! הוא אמר, אני שונא אותיות!

גם אני שנאתי אותיות כשהייתי קטנה, עניתי, ולכן המצאתי ספר שילדים נהנים ממנו והוא גם מאוד עוזר לזכור את האותיות.

התחלנו לשחק. הוא שרטט באצבע הקטנה שלו איפה בדיוק מצוירת הגיטרה של הג’ והיינו עסוקים מאוד בציורים, בכלל לא באותיות. כשגילה שהוא זוכר את הציור, נפל לו האסימון שבעצם הוא זוכר את שם האות.

אתה רואה! אמרתי לו יש לך זיכרון מצוין! ההבנה הפנימית של הילד שהזיכרון שלו מעולה – משמעותית מאוד. כשיצא מהחדר אפילו ההליכה שלו השתנתה. הוא ידע שהוא יכול.

כשילד מנסה ללמוד אותיות עם ספר לימוד מבלבל – למשל כזה שבו צליל האות אינו מותאם לציור המייצג אותה – הוא מתנתק, מתבלבל, מתעצב. אנחנו צריכים ללחוץ על “on” כדי לחבר אותו לויזואליה – שתעזור לו לזכור. לכן, א’ היא לא אוהל! אלא אלוף, או אביר. וב’ אינה בית אלא ביצה! עם הייצוג הנכון של הצליל כל ילד יכול ללמוד לקרוא בקלי קלות!

לא ביום אחד פיתחתי את הספר “מתחבאות”, גם אצלי בהתחלה היו טעויות. למשל האות פ’ הייתה פעם פיל… היום היא פרח – כשהיא דגושה ובלי ציור כשהיא רפה (מישהו ראה פעם פייה?)

חברה טובה סיפרה לי שהיתה בחנות ספרים והציצה בספרי האותיות כדי להשוות. היא ראתה ארבעה ספרים יפים, צבעוניים של סופרי ילדים מוכרים – איך בוחרים במה להשקיע? החלטתי לבדוק בעצמי את המצב. הטיול לחנות הספרים עשה לי טוב וגם רע. טוב – כי ראיתי כמה הספר שלי נכון, לא מבלבל ופותר בעיות. רע – כי ראיתי איך סופרים טובים ומאיירים משובחים לא באמת מבינים את הבעיות שטמונות בלמידת האותיות ומפרסמים ספרים בעלי פוטנציאל לבלבול – אין התאמה בין צליל האות לתמונה; אין מיקוד של העין ויש גודש צבעוני מבלבל ומפזר קשב. כך, הורים מלאי כוונות טובות קונים ספרים חמודים אך מכשילים שעלולים להפוך בעיה קטנה מעכבר להר – וחבל.

“מתחבאות” אינו ספר אותיות רגיל. מתחבאות מצליח ללמד אותיות את כל הילדים. כן, את כולם. גם את הילדים היצירתיים, שיודעים לדמיין ולהמציא, ולא לשנן ולזכור, גם את הילדים הסקרנים, שמתעניינים בכל כך הרבה גירויים בסביבתם, ולא באותיות. ובייחוד את הילדים בעלי הרוח החופשית, שנהנים להגות הברות כרצונם, ולא אוהבים שמכריחים אותם לחבר בין צורת הניקוד לאופן ההגייה.

“מתחבאות” הופך את לימוד האותיות למשחק. לא צריך לשנן, ולא לזכור ואפילו לא להתרכז. רק לשחק. האות כבר תיכנס לראש מעצמה. הוא בעצם לא ספר הוא סוג של משחק, כי הדימויים המתחבאים בתוכו גורמים לזיכרון החזותי להתעצם, כי הסיכות המתפצלות מאפשרות לאותיות הסופיות לנוע וכי הציורים הצבעוניים מתגלים בהפתעה וממקדים את הקשב.

“מתחבאות” מונע תסכול ובעיות בדימוי העצמי ונותן לילד העולה לכיתה א’ תחושה של אלוף. מגיע לילד שלכם לשבת בנינוחות בבית/ בגן / בכיתה שלו ולהיות גאה בעצמו שהוא זוכר, שולף, קשוב ומשחק.

לקניית “מתחבאות” לחצו כאן.

עוד מהבלוג של ettykatz

תצוגה מקדימה

איך (לא) לכתוב סוכה ב-7 שגיאות

אז היתה הכתבה בכיתה, והוא שכח איך כותבים סכך, איך לאיית סוכה. לפעמים ה"מצלמה" בראש לא עובדת, ומשננים בצורה מטופשת, וכותבים שוב ושוב בבית יום לפני ההכתבה, אבל ברגע האמת לא...

תגובות

פורסם לפני 5 years
תצוגה מקדימה

לכל ילד מגיע לאכול את הלחם שמתאים לו

בשנים האחרונות הולכת ונחשפת העובדה שלחיטה יש השפעה הרסנית על המוח (אפשר לקרוא על כך למשל ב"המוח הלבן" מאת ד"ר ממט אוז)  - המחשבה על כך שמוצר מזון כל כך בסיסי בעצם יכול להזיק היא מהפכנית ממש. אבל אל דאגה, עדיין לא הפכתי ליועצת...

תצוגה מקדימה

איך להירגע באמצעות צבע ושבלונה

בימים שפויים לא תמצאו אותי ממליצה לצבוע שבילים. להיפך, אני חושבת שהכי מעניין זה מה שנמצא מחוץ לשורה. אבל בימים בהם שום דבר לא כשורה, בימים שבהם אני מנסה למצוא פתרונות להפחתת חרדה, אני מחשבת מסלול מחדש. יש משהו בסיסי ומרגיע...

תגובות

פורסם לפני 5 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה