הבלוג של ettykatz

מרכז עננים

מפתחת שיטת הסימלול, המאפשרת לרכוש מיומנויות למידה ולפתור בעיות בזיכרון, בשליפה ובהתארגנות, תוך שימוש באמצעים חזותיים. השיטה מאפשרת לילדים עם קשיים פונולוגיים או עם הפרעות קשב ללמוד לקרוא ולהבין את הנקרא במפגשים ספורים

עדכונים:

פוסטים: 50

החל מאוגוסט 2013

כשהורה עסוק כל היום בלארגן את הילד – לסדר עבורו את השולחן, את החדר, את התיק – הילד לא לומד מהי דרך ההתארגנות המתאימה לו חיצונית – ולכן גם לא לומד לבצע התארגנות פנימית. ילדים לא מאורגנים חווים הרבה מאוד ביקורת על כך, ואינם יודעים שגם ההורה שמנסה “ליישר” אותם שרוי במצוקה – הוא לא מוצא את עצמו בתוך הבלגן והוא עצמו זקוק לסדר וארגון. למרות הקושי, כדאי לתת לילד למצוא את התבנית שמתאימה לו ולא להכריח אותו להתיישר לפי תבנית חיצונית

28/01/2014

הפעם אני רוצה לדבר קצת על סדר בראש.

החושך, הבלגן והכאוס קדמו לכל. אלוהים ברא את השמיים ואת הארץ, והארץ הייתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום – אבל לפני שהוא ברא את האדם הוא סידר הכל במקום והאיר את העולם.

גם  ילד קטן שמתקדם מציור של “קישקוש בלבוש” לציור מובנה יותר מתחיל מקו של שמים וקו של אדמה ועיגול של שמש. אחר כך הוא בורא לעצמו אדם קטן, שבהתחלה נראה כמו שמש עם זרועות ואחר כך בית – שהוא כמו מסגרת עם גג.


בשתי הצלחות שלפניכם תמצאו את אותם חומרים – אבל התחושות למולן שונות. הצורך שלנו לארגן, לקטלג, למיין, לסדר נובע מחוסר היכולת להכיל בלגן. בצלחת השמאלית יש כאוס. בימנית עשיתי סדר על פי התבנית העתיקה: שמש, אדמה, פרחים. עם אותם חומרים יכולתי לצייר אלף תמונות שונות ומשונות. יכולתי להמציא משהו חדש שאף פעם לא ראיתם – אבל יצרתי תבנית, כי בתבנית יש שקט ופשטות.

כשהורה עסוק כל היום בלארגן את הילד – לסדר עבורו את השולחן, את החדר, את התיק, את הלבוש – הילד בעצם לא לומד מהי דרך ההתארגנות המתאימה לו חיצונית – ולכן גם לא לומד לבצע התארגנות פנימית. מה שצריך לעשות – במיוחד עם ילדים שיש להם הפרעות קשב וריכוז – זה לגלות באיזו צורה מתאים לילד להתארגן. אפשר, למשל, לבלגן חדר, שולחן או מגירה, בצורה יזומה – ואחר כך לסדר בכל מיני צורות תבניתיות או חופשיות ולראות איך הגוף שלנו מרגיש מול זה.

בסופו של דבר, כל אחד כמהה לארגון פנימי. ילדים לא מאורגנים חווים הרבה מאוד ביקורת על כך. יחד עם הביקורת הם מקבלים גם תבנית. אבל דווקא הביקורת גורמת לכאוס לגבור – כי לפעמים התבנית שמרגיעה את האחד דווקא יוצרת חרדה אצל האחר. הילד הננזף לא מבין שגם ההורה שמנסה “ליישר” אותו שרוי במצוקה – הוא לא מוצא את עצמו בתוך הבלגן והוא עצמו זקוק לסדר וארגון. הילד צריך למצוא את התבנית שמתאימה לו.

יש משהו מרגיע בידיעה שאותם חומרים יכולים ליצור שלווה אם רק נשכיל לארגן אותם לפי צרכנו. והדגש כאן הוא על פי צרכנו. תרגילים מהסוג הזה מאפשרים לבחון את עניין מפרספקטיבה אישית.

אם סדר, הרמוניה ודיסהרמוניה מעניינים אתכם, אני ממליצה לכם לבדוק את העבודות של האמן ursus wehrli, שמטעמי זכויות יוצרים אני לא מעלה את התמונות שלו לכאן.

רוצים לדעת עוד? בואו להיות חברים של מרכז עננים בפייסבוק

עוד מהבלוג של ettykatz

תצוגה מקדימה

איך (לא) לכתוב סוכה ב-7 שגיאות

אז היתה הכתבה בכיתה, והוא שכח איך כותבים סכך, איך לאיית סוכה. לפעמים ה"מצלמה" בראש לא עובדת, ומשננים בצורה מטופשת, וכותבים שוב ושוב בבית יום לפני ההכתבה, אבל ברגע האמת לא...

תגובות

פורסם לפני 5 years
תצוגה מקדימה

לימודי קריאה ללא סבל

הצעתי לנ. בן החמש וחצי לשחק בספר האותיות. לא! הוא אמר, אני שונא אותיות! גם אני שנאתי אותיות כשהייתי קטנה, עניתי, ולכן המצאתי ספר שילדים נהנים ממנו והוא גם מאוד עוזר לזכור את האותיות. התחלנו לשחק. הוא שרטט באצבע הקטנה שלו...

תגובות

פורסם לפני 6 years
תצוגה מקדימה

לכל ילד מגיע לאכול את הלחם שמתאים לו

בשנים האחרונות הולכת ונחשפת העובדה שלחיטה יש השפעה הרסנית על המוח (אפשר לקרוא על כך למשל ב"המוח הלבן" מאת ד"ר ממט אוז)  - המחשבה על כך שמוצר מזון כל כך בסיסי בעצם יכול להזיק היא מהפכנית ממש. אבל אל דאגה, עדיין לא הפכתי ליועצת...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה