כל מה שרציתם לדעת על הסכם ממון

עו"ד אודליה אלטמן מסבירה למי כדאי לחתום על הסכם נישואין ועונה על שאלות בנושא זה – שתעניינה את כל מי שעומד להינשא וגם את מי שכבר נשוי…

בחורה עם מחשב נייד

מה הוא בעצם הסכם ממון?

הסכם ממון הוא חוזה העוסק בממון, כלומר בכסף וברכוש, הנחתם בין בני זוג, כלומר בין גבר ואישה הנשואים זל"ז, או העומדים להינשא, או בין שני ידועים בציבור שגרים יחדיו ללא נשואים. כיום מקובל לחתום על הסכמי ממון גם בין בני זוג חד-מיניים, שחיים יחדיו וצוברים רכוש.

האם מספיק לכתוב מה שרוצים על דף נייר ולחתום?

לא ולא. הסכם בין בני זוג נשואים חייב להיות מאושר על ידי בית המשפט לענייני משפחה, אחרת אין לו תוקף כלל. הסכם בין זוג שעומד להינשא יכול לקבל תוקף או בבית המשפט או בפני נוטריון. הסכם בין ידועים בציבור, שחיים יחד ללא כוונה להינשא, אינו זקוק לאישור כתנאי לתוקפו, אך רבים רוצים להעניק לו משנה רצינות ומעמד של פסק-דין, ולכן הם מאשרים אותו בבית המשפט למרות שאינם חייבים. בני זוג מאותו מין, כמו ידועים בציבור, יכולים, אך אינם חייבים לאשר את ההסכם בבית המשפט. חלק מהשופטים מסכימים לאשר להם את ההסכם בבחינת ידועים בציבור, ואחרים מסרבים, אז תלוי על מי הם ייפלו.

מה פתאום אנשים עושים הסכם ממון אחרי שהם כבר נשואים?

ראשית, כל הסכם גירושין הוא גם הסכם ממון, כי הוא עוסק גם במזונות ובחלוקת רכוש. שנית, לעתים חל משבר במהלך חיי הנישואין, אנשים נפרדים, בוגדים, מסתבכים כלכלית עם נושים, מהמרים, קורים אירועים שפוגעים באמון שבין הצדדים, ואז, במסגרת החזרה לשלום-בית, כורתים הסכם ובו מסדירים את ענייני הרכוש, למקרה של גירושין וכתנאי להתפייסות. הרבה פעמים אחד הצדדים מוכן להעניק לשני הרבה רכוש במסגרת הסכם כזה, כדי להוכיח כנות ורצון טוב, וכדי למנוע פרידה או גירושין.

מה קורה אם אין לא כורתים הסכם ממון לפני הנישואין?

מי שלא חתם על הסכם ממון, יחולו עליו חוקי המדינה ופסיקת בתי המשפט, הן לגבי המזונות והן לגבי חלוקת הרכוש המשותף. מי שאינו רוצה שיחולו עליו ההסדרים הללו, חייב לשנות אותם בהסכם ממון.

האם רק מי שיש לו רכוש רב זקוק להסכם ממון?

לא, גם מי שאין לו רכוש רב זקוק להסכם, משלוש סיבות: סיבה אחת, אולי היום אין לך רכוש, אבל בעתיד  יהיה לך, ואינך רוצה שהוא יהיה משותף לבן הזוג. סיבה שנייה, רכוש זה גם רכוש במינוס, קרי חובות. בהעדר הסכם ממון, אנחנו הופכים לשותפים גם בחובות ובהלוואות של בן הזוג שלנו, והנושים שלו יכולים לרדוף אחרינו כדי שנשלם את חובותיו. הסכם ממון יכול למנוע שיתוף בחובות של בן הזוג. סיבה שלישית, הסכם ממון יכול לקבוע גם בעניין החובה לשלם מזונות, לבטל אותה, או להגביל אותה, או ליצור חובת מזונות מקום שהיא אינה קיימת לפי הדת של בני הזוג.

מי מניסיונך דורש יותר הסכמים – החתן או הכלה, הגברים או הנשים?

למעשה הדרישה באה לרוב לא מהצד של הכלה ולא מהצד של החתן, אלא בעיקר מצד ההורים של מי מהם. זוג צעיר שבוי לרוב באהבה וברומנטיקה, ואינו רואה קדימה. להורים יש יותר ניסיון חיים, לעתים הם חוו סכסוכי גירושין במשפחה, והם גם אלה שצברו בדרך כלל את הרכוש המשפחתי, ולכן רוצים לשמר אותו בתוך המשפחה במקרה של פירוד.

האם נכון שהסכם ממון הוא יותר חשוב בנישואין שניים?

בהחלט כן. לרוב כשמדובר ב"פרק ב' ", בני הזוג באים לקשר עם רכוש שצברו לחוד, ויש להם גם ילדים שאינם משותפים, והם מעוניינים להבטיח לילדיהם רכוש בעתיד, ולכן חשוב אף יותר לערוך הסכם ממון.

האם הסכם ממון עוזר לחלק את הרכוש גם במקרה של פטירת אחד מבני הזוג?

לא. הסכם נועד למקרה של פרידה או גירושין. במקרה של מוות הרכוש מתחלק לפי צוואה, ובהעדרה לפי חוק הירושה, ולכן חשוב לערוך גם צוואות ולא רק הסכם ממון.

זה נורא לא נעים לבקש מבן הזוג העני יותר לחתום על הסכם ממון. זה לא עלול לגרום לביטול החתונה?

זה באמת לא נעים, אבל עוד יותר לא נעים להיקלע לסכסוך גירושין ללא הסכם ממון, או לאבד רכוש שאנחנו או הורינו צברנו בעמל קשה. אני ממליצה להתגבר על אי הנעימות ולערוך הסכם ממון, אבל אם בשום פנים ואופן זה לא ניתן, למשל מפני שבן הזוג לא מוכן לחתום, אז יש שיטות משפטיות אחרות, שיכולות לבוא במקום הסכם ממון, ואותן אפשר לבצע באופן חד-צדדי, ללא הסכמת בן-הזוג, כאשר כאן צריך לתפור חליפה מיוחדת לכל אחד, בהתאם לסוג הרכוש והאופן והמועד בו נצבר.

האם רכוש שהיה לנו לפני הנישואין הופך למשותף ברגע שמתחתנים?

לגבי מי שנישא אחרי 1.1.1974 קיים חוק שמוציא משיתוף נכסים מלפני הנישואין, אלא אם כן מוכחת כוונה נוגדת, דהיינו כוונה לשתף בהם בכל זאת. בתי המשפט מקלים על המכיש תביעה כזו, בעיקר כאשר המשפחה התגוררה באותה דירה שלגביה נתבע להכיר בכוונת שיתוף. מי שנישא קודם לכן, 1973 ומטה, חל לגביו במקרים רבים שיתוף גם על נכסים שנצברו לפני החתונה, ובפרט אם זו דירת המגורים המשפחתית.

הבעיה היא שיש נכסים שערכם עולה במהלך הנישואין, כגון מקרקעין, מניות, או כספים שנושאים ריבית ותשואה, ואז התוספת לערך כבר נצברה בעת הנישואין, ולא לפניהם, ובהעדר הסכם ממון היא תהיה משותפת. לפעמים הקרן הופכת להיות זניחה, והשווי העיקרי נצבר בשנות הנישואין.

הכול- הכול משותף? האם יש סוגי רכוש שאינם הופכים למשותפים עקב הנישואין?

למי שנישא לפני 1973, השיתוף הוא מאד גורף, אפילו במתנות וירושות. למי שנישא אחר כך, החוק קובע שמתנות, ירושות או כספים שמקבלים כפיצויים על פגיעה גופנית או על מוות של אדם קרוב אינם משותפים. בכל זאת, אם ניקח ונכניס כספים כאלה לחשבון בנק משותף עם בן הזוג, הם הופכים בשל כך למשותפים, וכן אם תוכח כוונת שיתוף ספציפית.

האם הסכם ממון עומד בתוקפו לעולם?

כן. הסכם ממון שנערך כראוי, לפי החוק, מחזיק מעמד לתמיד. מצד שני, החוקים והפסיקה משתנים כל הזמן, במיוחד בתחום דיני המשפחה, כך שיתכן שלא נערוך הסכם ממון, בגלל שנחשוב שהרכוש שלנו אינו משותף, ופתאום החוק ישתנה, או שיצא פס"ד חדש, שיקבע שהרכוש הזה כן משותף, ובגלל שלא ערכנו הסכם ממון, נאבד חצי ממנו. מי שדאג לחתום על הסכם ממון, אינו צריך לדאוג מהשינויים בחקיקה ובפסיקה.

למשל – בעבר הייתה פסיקה שביטוחי מנהלים וזכויות סוציאליות ופנסיוניות שהמעביד מפריש לעובד שכיר אינם משותפים. הפסיקה הזו השתנתה, והיום הכול משותף. גם הפסיקה על כוונת שיתוף שיוצרת שיתוף בין בני זוג שנישאו לאחר 1973 הינה חדשה יחסית, ובעצם היא משנה חוק של הכנסת, שקובע שאין שיתוף, למשל במתנות או בירושות או בנכסים שהיו לנו לפני הנישואין, ויוצרת שיתוף.

אבל ברגע שמתגרשים – בטח מה שממשיכים לצבור כבר לא משותף?

דווקא לא. להיפרד או להתגרש לא מפסיק את השותפות הכלכלית. לאחרונה בתי המשפט נוהגים לחלק בין בני הזוג גם נכסי קריירה ומוניטין עסקי. פירוש הדבר הוא שכאשר זוג נפרד או מתגרש, אפשר לתבוע חצי או חלק מההכנסות העתידיות הצפויות לבן הזוג שלנו, אחרי הפרידה ואחרי הגירושין. בהסכם ממון אפשר למנוע זאת.

האם אפשר לשנות הסכם ממון?

בטח. פשוט על ידי עריכת הסכם ממון חדש. למשל, לפעמים בעת החתונה לא יודעים אם הנישואין יאריכו ימים ויצליחו, ולא מוכנים להפוך לשותפים בכול הרכוש. אבל אחרי הרבה שנים ביחד וכמה ילדים ביחד, יש אמון הדדי, ורוצים לשנות את ההסכם הישן, וכן ליצור שותפות, מלאה או חלקית.

האם ניתן לבטל הסכם ממון? מתי?

ניתן לבטל הסכם ממון שנגוע בטעות, הטעיה, תרמית, עושק, כפייה, או כל עילה אחרת המשמשת לביטול חוזה לפי חוק החוזים. פלא, גם מי שאין לו רכוש רב זקוק להסכם, וזאת משלוש סיבות: סיבה אחת, אולי היום אין לך רכוש, אבל בעתיד יהיה לך, ואינך רוצה שהוא יהיה משותף לבן הזוג. סיבה שנייה, רכוש זה גם רכוש במינוס, קרי חובות. בהעדר הסכם ממון, אנחנו הופכים לשותפים גם בחובות ובהלוואות של בן הזוג שלנו, והנושים שלו יכולים לרדוף אחרינו כדי שנשלם את חובותיו. סיבה שלישית, הסכם ממון יכול לקבוע גם בעניין החובה לשלם מזונות, לבטל אותה, או להגביל אותה, או ליצור חובת מזונות מקום שהיא אינה קיימת לפי הדת של בני הזוג.

מוזמנים לבקר בבלוג של אודליה אלטמן בכתובת http://odeliaaltman.blogspot.co.il

עו"ד אודליה אלטמן
אודליה אלטמן, עורכת דין ובעלת משרד עצמאי כ-28 שנה. עו"ד אודליה אלטמן עוסקת בדיני משפחה, כגירושין וירושה: צוואות, הסכמי ממון, מזונות, משמורת, חלוקת רכוש, אבהות, ידועים בציבור, פונדקאות ועוד. בנוסף לעבודתה משתתפת אודליה אלטמן כדרך קבע בתוכניות הטלויזיה והרדיו השונות ומשתפת את קהל הצופים והמאזינים בסוגיות מתחומי עבודתה.