פוטושופ של הלייף

בתמונות שבפוסט הזה (למעט אחת – ניקול קידמן יקרה) לא נעשתה כל עבודת פוטושופ!

בחורה עם מחשב נייד

דיון ער מתקיים לאחרונה ללא הרף בנושא הפוטושופ ובפרט בהקשר של הצרת היקפים. חוק הפוטושופ (בשמו המלא: חוק הגבלת תת משקל בתעשיית הדוגמנות) שמדינת ישראל חלוצה בו, מחייב משקל מינימום לדוגמניות ושימוש בכיתובים המודיעים על כך שנעשתה עבודת פוטושופ במודעת פרסום. החוק הוא תוצאה של הדיון הזה והכרה בבעייתיות הכרוכה בפער שיוצר הפוטושופ בין דימוי למציאות.

בעולם האופנה והפרסום לא מדובר רק בדיון פילוסופי/ אינטלקטואלי, אלא בכלי עבודה יום יומי, שכל מהותו היא למכור לנו פנטזיה. כמעט כל התמונות הנולדות בתעשיית האופנה עוברות ריטוש, פוטושופ ועריכה, לפעמים בצורה כל כך מוגזמת, שכל קשר בינה ובין הדמות המצולמת מקרי בהחלט- ודרישת שלום לניקול קידמן על שער ווג אוגוסט וגם לישבן העירום של קים קרדשיאן במגזין PAPER אפילו עורכת המגזין קים הסטרייטר, הודתה שהתמונות עברו המון פוטושופ.

וזאת למה? כי ישבן עם פגמים – צלוליטיס נניח, פשוט לא מוכר (ואני חס וחלילה אינני טוענת שלקימי יש צלוליטיס, אני בטוחה שגם בלי פוטושופ הישבן שלה מושלם). במילים אחרות: המציאות על כל פגמיה לא מוכרת. קצת קשה להודות בכך, כי זה אומר שעמוק בפנים אנחנו נמשכים כנראה לפנטזיה.

Nicole-Kidman-Vogue-Magazine-August-2015-Editorial-Marc-Jacobs-Ralph-Lauren-Fashion-Tom-LOrenzo-Site-TLO-1

הנטייה הגורפת להאשים את כל הרעות החולות שבתעשיית האופנה בפוטושופ, יש בה בכל מקרה לא מעט צביעות. הרי כל אחד מאיתנו עושה פוטושופ יום יומי על החיים שלו ומוכר את הפנטזיה שבדמיונו לאחרים. המרחב הווירטואלי של הרשתות החברתיות, מאפשר פוטושופ של מקצוענים על החיים של כל אחד מאיתנו וכולנו משתתפים. אנשי מאדים שצופים בדפי הפייסבוק ותמונות האינסטגרם של חייזרי כדור הארץ, בטוחים בוודאי שכולם מבלים את כל זמנם בחופשות משפחתיות בין הרים ואגמים וכשהם בבית, בני אנוש אופים עוגות יפיפיות ותבשילי גורמה מזילי ריר ועוד נותר להם זמן לטפח את החתול הפרוותי (או שאולי זה כלב..) שמתכרבל בפוטוגניות על השטיח האפגני. את המציאות האמיתית, כמו למשל שהחופשה הייתה סיוט עם מריבות בלתי פוסקות, אף אחד לא יעלה בדעתו מהתבוננות בתמונות הפוטוגניות שעלו לרשת. וזה שהעוגה הראשונה קרסה והשנייה קשה כמו אבן – למי אכפת? בתמונות זה הרי יצא נהדר.

אז האמת היא שאין שום דבר רע בפנטזיה ובצורך הטבעי לייפות את החיים, כל עוד מבינים שזאת לא חזות הכל והמציאות הרבה יותר מורכבת. הבעיה היא כמובן כאשר באמצעות התמונות המושלמות שמקיפות אותנו מכל עבר, מנסים למכור לנו דבר מה: דימוי, מוצר, תכתיבים חברתיים (כמו הצורך להיות רזה, צעירה ונטולת קמטים). כאשר בתעשיית הפרסום והאופנה מנסים לתת לנו תחושה שהפנטזיה הזאת היא ברת השגה, כאן בדיוק טמונה הבעיה. לעריכת השוואה בין מציאות ופנטזיה, תמיד יהיה אפקט מתסכל. אף פעם לא נראה כמו הדוגמנית המושלמת והחפה מכל פגם שבתמונה ולמען האמת, גם היא לא הייתה נראית כך ללא הפוטושופ.

לפני ימים אחדים יצא ארגון הנשים הפמינסטי FCKH8 הלוחם באפליה נגד נשים, בקמפיין חדש הנקרא: "נשים אמיתיות" שמתריס כנגד השימוש בפוטושופ. בסרטו הווידאו של הקמפיין מופיעות שש נשים, השונות אחת מרעותה במידות, בצבע ובגיל. במהלך הסרטון הן מתפשטות ונשארות בהלבשה תחתונה בלבד, כשהמטרה היא להראות איך נראות נשים אמיתיות במציאות וללא פוטושופ. המסר שלהן: "Real women can be whatever the f*ck they are." אגב יוזמת חוק הפוטושופ הישראלי, הח"כ לשעבר ד"ר רחל אדטו, אמרה בזמנו על החוק:"אנחנו מנסים לנפץ את האשליה שהדוגמנית שאנו רואים היא אמיתית."

[youtube PBqg_69tgpE nolink]

המטרה של קמפיינים מהסוג הזה היא כמובן לדחוף את תעשיית האופנה למתן מקום לסוגים שונים של יופי, במגוון מידות וצבעים ובויתור על פוטושופ להצרת היקפים, כפי שמקדמים לאחרונה בעיתון ידיעות אחרונות. כדי להזדהות עם המטרה החשובה הזאת, הנה עשר תמונות של כוכבות ודוגמניות מהמוכרות בתעשייה, ללא פוטושופ וללא ריטוש. כולן יפות להפליא גם כך.

cate-640x804
קייט בלאנשט
kate-moss-no-photoshop-new-york-cover
קייט מוס
gisele-bundchen-vogue-brazil-bikini-after-baby-lead

אני יודעת שקשה להאמין וקצת קשה לפרגן… אבל התמונה הזאת מ-2013 של ג'יזל, שצילם צלם העל מריו טסטינו לא עברה שום פוטושופ. נכון היא שזופה כנראה בשיזוף מלאכותי ומרוחה בשמן מבריק, אבל ללא פוטושופ. עכשיו החדשות הקשות באמת, תנשמו עמוק: ג'יזל (בת 32 בתמונה) צולמה כך חודשיים בלבד לאחר שילדה בפעם השנייה את בתה ויויאן. לא צריך להסיק מזה שום מסקנה, יש אישה אחת בעולם שנראית כך אחרי לידה וקוראים לה ג'יזל.

חדשות אופנה12

 מימין הדוגמנית אווה הרצוגובה ומשמאל השחקנית הצרפתייה מוניקה בלוצ'י, שתיהן על שער "אל" צרפת (כל אחת הופיעה בשער נפרד), ללא איפור וללא פוטושופ

marion-cotillard-no-photoshop-vanity-fair-cover

השחקנית הצרפתייה זוכת האוסקר, מאריון קוטייר
jessica-simpson-no-photoshop-marie-claire-cover
ג'סיקה סימפסון ללא איפור, ללא פוטושופ

f284ce579173dd637077921cba594f2917aed60b60589b9ff477089f13bae3c8_large
הדוגמנית לרה סטון בצילומים של יורגון טלר למגזין System. סטון מצולמת כאן בהלבשה תחתונה, זמן קצר לאחר שילדה. בתוך המגזין הופיעו תמונות שלה גם בעירום. סטון סיפרה שבתחילת ההיריון שלה, היא פוטרה מעבודה ע"י אחד הלקוחות, מאחר שעלתה מעט במשקלה
חדשות אופנה13

בלה חדיד בפרסומת להלבשה תחתונה של קלווין קליין
dbbac9a5f59970abd4b0d18fe125d099
אחת התמונות מתוך סדרת הפרסומות להלבשה תחתונה של FLARE שבה כל הדוגמניות שהשתתפו בקמפיין לא עברו פוטושופ
2BA7465C00000578-3210429-image-m-29_1440520668015

תמונה מתוך הקמפיין של ארגון ה-FCKH8
*
מתוך הבלוג של אלישבע כספי

אלישבע כספי
קוראת ווג מתמידה בערך מגיל שמונה (עם שתיים וחצי מילים באנגלית, בלבד) אשר משתגעת על ירחוני אופנה ועיצוב מילדות, עוד מהימים בהם היה אבא חוזר מנסיעותיו בחו"ל עם ערימת מגזינים, ומביא לה את ריח העולם הגדול. למדה ועשתה תארים (LL.B במשפטים ו- MBA במנהל עסקים) אז היא גם עו"ד, אבל מעדיפה לעסוק במה שהיא אוהבת באמת, כתיבה ואופנה ביחד ולחוד.