הבלוג של אלה אלקלעי

הבלוג של אלה אלקלעי

אלה אלקלעי, עובדת בבית ההשקעות IBI, מנהלת עם שירלי יום טוב וסנטיה חסלוביצר את "תשקיעי בעצמך" בית פיננסי לנשים

עדכונים:

פוסטים: 39

החל ממרץ 2011

ב- 2012 בלבד עלו על הכביש בסין בלבד כ-18 מליון מכוניות חדשות! בעוד הדגם המפורסם ביותר של פורד בכל הזמנים, ה- T, מכר בכל שנות ייצורו כ-15 מליון מכוניות. פורד, כמו יצרניות הרכב האחרות הבינה איפה הפוטנציאל – אם בארה”ב על כל 1000 תושבים עם רישיון נהיגה יש 975 מכוניות, בסין על כל 1000 נהגים פוטנציאלים יש רק 83 מכוניות ובהודו 32 בלבד.

13/05/2013

ביום השואה האחרון נדהמתי לגלות שהנרי פורד היה אחד התומכים הנלהבים במפלגה הנאצית אחד הממנים שעזרו לה להפוך מרעיון הזוי של קבוצת שוליים למפלגת שלטון. פורד בוודאי לא אשם בעליית הנאציזם והתפשטותו אבל זה עדיין די מחריד לגלות שהוא היה אחד המממנים שאפשרו לזה לקרות. עד לגילוי זה, מלבד האסוציאציה של טנדרים גדולים מדי, התקשר בתודעתי השם פורד בעיקר לקרן פורד שהעבירה כ-40 מיליון דולר בעשור האחרון לעשרות ארגונים הפועלים בתחומים של חיזוק הדמוקרטיה, הפחתת העוני והידברות בין עמים. ארגונים כמו למשל קו לעובד, הקליניקות המשפטיות של אוניברסיטת תל אביב, מרכז אדוה, האגודה לזכויות האזרח וכדומה, חייבים תודה לחברת פורד.

פורד היא כמובן בראש וראשונה חברת הרכב שעשתה היסטוריה בבניית מכונית לכל פועל או לפחות זו הייתה ההצהרה. אולי היא לא ממש עמדה במשימה של כל פועל בשנים הראשונות, אבל הכוונה להגדיל את קהל היעד על-ידי הפיכת המכונית לנגישה למעמד הביניים (בוודאי למי שיאיר לפיד מכנה מעמד הביניים) הביאה את הנרי פורד לשכלל את מודל הייצור התעשיתי באמצעות שכלול הקונספט של פסי ייצור. היו פסי ייצור קודם – על פי ויקיפדיה מיוחסת המצאת השיטה למפעל לייצור רובים כבר ב-1799 – אבל כשהנרי פורד התקין את פס הייצור הראשון ב-1906 הוא שילב את שיטת הסרט הנע עם מספר חידושים שאיפשרו לו לחסוך בעלויות ולייצר מכונית במחיר שהגדיל לאין שעור את השוק.  הרעיון היה שכלול והתאמה של שיטה אשר שימשה לעיבוד בשר בשיקגואילינוי. בדרך זו, בהבאת החלקים אל העובדים, במקום עובדים לחלקים, נחסך זמן וכסף, המחיר יורד והשוק גדל. שיטות הייצור של פורד התבססו על שני רעיונות עיקריים, הראשון פס הייצור והשני אחידות המוצר  ומכאן המשפט המיוחס להנרי פורד  “תוכל להזמין פורד טי בכל צבע שתחפוץ, ובלבד שיהיה זה שחור”.

יש הרבה סימבוליות בתהליך שפורד עברה בעשורים האחרונים:

1903 – המכונית הראשונה

1925 – פורד קונה את לינקולן

שנות השלושים – פיתוח המותג מרקורי

שנות החמישים – הנפקה לציבור

1967 – פורד משתלטת על מספר מותגים גלובליים – מאזדה מיפן, יגואר, לנד רובר ואסטון מרטין מבריטניה, וולוו משוודיה

9\2008 החברה נאלצת למכור את יגואר ולנד רובר לקונצרן טאטא ההודי

2010 – החברה מוכרת את המותג וולוו לג’לי מסין

מה עושה פורד כיום?

בארה”ב, כמו גם בשאר העולם המערבי, החזון של הנרי פורד התגשם – כל פועל יכול לקנות אוטו. כבר שנים רבות שהצמיחה של תעשיית הרכב איננה מבוססת על גידול בביקוש בעולם המערבי אלא על תחרות בין יצרנים על נתח השוק והאצולה של השווקים המתעוררים.

בהינתן שאין ואקום בטבע ובהינתן שתעשיית הרכב המסורתית אינה יודעת כיום (שלא כמו בשנות העשרים של המאה הקודמת) לייצר כלי תחבורה ב-300 דולר, עבר להודו ולסין יצורם של מכוניות זולות, ובעיקר אופנועים זולים, המיועדים לכל פועל סיני, הודי ואפריקאי.

ב- 2012 בלבד עלו על הכביש בסין בלבד כ-18 מליון מכוניות חדשות! בעוד הדגם המפורסם ביותר של פורד בכל הזמנים, ה- T,  מכר בכל שנות ייצורו כ-15 מליון מכוניות.

פורד, כמו יצרניות הרכב האחרות הבינה איפה הפוטנציאל – אם בארה”ב על כל 1000 תושבים עם רישיון נהיגה יש 975 מכוניות, בסין על כל 1000 נהגים פוטנציאלים יש רק 83 מכוניות ובהודו 32 בלבד.

בשנת 2012 מכירות פורד פוקוס בסין גדלו ב-51%, מה שהוביל את החברה להגדיל את מפעלי הייצור שלה בסין. זה נשמע מצויין אבל המתחרים עושים שם כנראה טוב יותר.

בחודשיים הראשונים של 2013 פורד מכרה 105,209 מכוניות בסין בעוד GM מכרה 525,835 מכוניות ופולקסווגן השאירה כנראה את שתיהן מאחור, לפחות בקצב הצמיחה של 16% במכירות בחודשיים אלה.

המשקיעים נותנים קרדיט נמוך, כלומר המחיר היחסי זול

אולי בגלל זה המשקיעים נותנים לפורד קרדיט נמוך ביחס ליצרניות רכב אחרות. בעוד שטויוטה נסחרת לפי מכפיל 22 והונדה לפי מכפיל 19 פורד נסחרת במכפיל 9. יחד עם זאת, פולקסווגן נסחרת לפי מכפיל 3.  צריך לקחת בחשבון שמכפיל היסטורי עשוי לכלול הרבה סטיות חשבונאיות  אבל בהנחה שהוא מייצג נכון את רווחיות החברה הוא מבטא את מידת האמון שהמשקיעים נותנים לפוטנציאל הצמיחה של החברה. ככל שהמכפיל גבוה יותר כך המשקיעים מעריכים כי הצמיחה תהיה חדה יותר ומוכנים לשלם מחיר גבוה יחסית לרמת הרווחיות הנוכחית של החברה.

מותר להתאהב במותגים ולקנות אותם עדיף שזו לא תהיה הסיבה לרכישת המניות

כותב כהנמן: “לרוע המזל לא כל האינטואיציות של המקצוענים נובעות ממומחיות אמיתית. לפני שנים רבות ביקרתי אצל מנהל ההשקעות הראשי של חברה פיננסית גדולה, שסיפר לי שזה עתה השקיע עשרות מיליוני דולרים במניות של חברת פורד. כששאלתי כיצד הגיע להחלטתו זו, השיב שלא מכבר ביקר בתערוכת רכב והתרשם. “בחיי, הם ממש יודעים לבנות מכוניות!” היה ההסבר. הוא הבהיר לי היטב שהוא סומך על תחושת הבטן שלו, והיה מרוצה מעצמו ומהחלטתו. הפליא אותי שהוא כלל לא שקל את השאלה האחת והיחידה שכלכלן יקרא לה רלוונטית: האם מניית פורד נמכרת כרגע במחיר נמוך מדי? תחת זאת הוא הקשיב לאינטואיציה שלו, הוא אהב את המכוניות, הוא אהב את החברה, והוא אהב את הרעיון שיהיה בעל מניות בה. מן הידוע לנו על הדיוק שבליקוט מניות, סביר להאמין שלא היה לו מושג מה הוא עושה.” 

“לחשוב מהר לחשוב לאט”, דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל בכלכלה

המסר הוא שעדיף להתעלם מהאסוציאציות שמעוררים בנו מותגים – בין אם אנחנו אוהבים את המכוניות, מעריכים את התרומה של קרן פורד או שונאים את פורד על מעלליו של הנרי בתחילת המאה הקודמת אם רוצים לקבל החלטת השקעה שקולה עדיף להבין לאן האסוציאציות והאינטואציות מטות אותנו ולתת משקל יתר לטיעון הרציונלי ההפוך.

לקריאה נוספת:

http://beta.fool.com/adamlevy/2013/04/10/fords-focus-on-the-global-market/29984/?source=eogyholnk0000001

עוד מהבלוג של אלה אלקלעי

תצוגה מקדימה

הספד

בין ה"שנות טובות" שקיבלתי השנה, הייתה אחת שאמרה "אל תאחלו טוב, תעשו טוב". יש אנשים שעושים את העולם מקום טוב יותר. אודליה לוי אטינגר הייתה אדם כזה ודווקא היא לא תהיה כאן לעשות שיהיה טוב, לא בשנה הקרובה ולא בשנים שלאחריה. אם...

תגובות

פורסם לפני 7 years
תצוגה מקדימה

ללמוד מטעויות של אחרות

מאוד מטריד לגלות ששיעור האמריקאיות היוצאות לעבודה נמצא בנסיגה. ה"ניו יורק טיימס" פרסם לאחרונה מאמר המשווה בין מגמות שילוב נשים במערך העבודה בארה"ב ובאירופה. על-פי הנתונים המוצגים שעור האמריקאיות היוצאות לעבודה ירד מכ- 74%...

תגובות

פורסם לפני 5 years

נשים בהיי טק

אחד הציטוטים המיוחסים לוורן באפט כהסבר לכך שהוא יותר עשיר מרוב תושבי כדור הארץ הינו "זכיתי לחיות בתקופה בה נאלצתי להתחרות רק כנגד חצי מהאוכלוסיה". מיקרוסופט כמו גם סיסקו וחברות היי טק אחרות רואות את חצי הכוס הריקה –...

תגובות

פורסם לפני 7 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה