הבלוג של אפרת גפן

efratgy

מרפאה בעיסוק מומחית בהתפתחות הילד, מנחה מוסמכת להורים ומשפחה, מטפלת קוגניטיבית לילדים עם קשיי קשב וריכוז. ראש תחום ריפוי בעיסוק במרכז לגיל הרך של עיריית ר"ג. בעלת מרפאה להתפתחות הילד והמשפחה. בת זוג לדוד ואמא של יותם,... +עוד

מרפאה בעיסוק מומחית בהתפתחות הילד, מנחה מוסמכת להורים ומשפחה, מטפלת קוגניטיבית לילדים עם קשיי קשב וריכוז. ראש תחום ריפוי בעיסוק במרכז לגיל הרך של עיריית ר"ג. בעלת מרפאה להתפתחות הילד והמשפחה. בת זוג לדוד ואמא של יותם, נוגה וליבי הנהדרים. 054-4903073

עדכונים:

פוסטים: 18

עוקבים: 7

החל מספטמבר 2014

סיומם של חגי תשרי והחזרה לשגרה מציפה את השאלה שמעסיקה לא מעט הורים “האם לשתף את המורה בקושי של ילדי?” הורים רבים לילדים המתמודדים עם קושי חוששים שעדכון צוות בית הספר יגרום ל”תיוג” של ילדם. אז מה עושים?

23/09/2014

סיומם של חגי תשרי והחזרה לשגרה מציפה את השאלה שמעסיקה לא מעט הורים “האם לשתף את המורה בקושי של ילדי / ילדתי כבר בתחילת השנה?”

הורים רבים לילדים המתמודדים עם קשיי קשב וריכוז (או לילדים שטופלו בריפוי בעסוק, ריפוי בדיבור, טיפול רגשי או ע”י רופא התפתחותי) חוששים שעדכון צוות בית הספר יגרום ל”תיוג” של ילדם ומקווים שאולי הצוות לא ישים לב או שהקושי יעלם.

 בפועל, פעמים רבות הקושי חוצה עם ילדכם את שער הכניסה לבית הספר.

 למורה שעסוק בתחילת השנה בהעברה של כיתה שלמה ממצב של חרות למצב שגרה, אין, בשלב זה, פניות (וגם לא תמיד ידע) לאתר את הקושי של ילדכם ולספק לו /לה את התמיכה המתאימה. או אז, קיימות מספר אפשרויות שכיחות:

  1. יתכן כי ילדכם ימצא את עצמו במיקום גרוע עבורו בכיתה, לדוגמה: בכיתה בה יושבים בקבוצות הוא עשוי לשבת עם הגב אל הלוח. לילד עם קשיי קשב או קושי במיקוד ראייה או סרבול מוטורי מדובר במכשול מהותי.
  2. יתכן כי ילדכם יתקשה להתארגן עם הציוד ועד שהוא ימצא את המחברת הנכונה המורה כבר תמחק את המידע מהלוח.
  3. אם ילדכם הראה קווים של היפראקטיביות בגן, בכיתה בה הוא אמור לשבת בלי לקום, יתכן כי ההיפראקטיביות תוחלף בפטפטת, התנדנדות על הכיסא ואו טיילת בכיתה. המורה (שלא תמיד יודעת שלילדכם אין אג’נדה מגובשת להפריע למהלך השיעור) עשויה להעיר לו שוב ושוב במקרה הטוב, ובמקרה הפחות טוב היא עשויה לקחת את ההתנהגות שלו באופן אישי ואז ההערות יהיו אפילו פחות כיפיות.
  4. יתכן כי בזמן ששאר הילדים יתאווררו בהפסקה ויצרו קשרים חברתיים, ילדכם יאלץ להשלים את החומר שלא הספיק בשיעור או גרוע מכך – ההפסקה תישלל ממנו בתקווה שהוא יפנים את המסר ויהיה יותר “רגוע” או מאורגן בשיעור הבא. את השיעור הבא הוא כבר יתחיל מנקודת מוצא הרבה פחות טובה ועם מינוס חמצן בבלונים.
  5. יתכן כי ילדכם יתחיל ליצור פערים ברכישת הידע הנרכש בכיתה, אך כן ילמד שלימודים זה קשה והוא תלמיד פחות טוב מאחרים. מכאן הדרך לדמוי עצמי נמוך כבר לא מאוד מסובכת.

אז מה כדאי לעשות על מנת שאוצרכם יוכל להתמקד בחוויית הלמידה בתנאים מיטיבים

ויפתח דימוי עצמי איתן ?

possible

פשוט לשתף. חשוב לשתף את המורה בהקדם האפשרי.  אל תחכו לאסיפת ההורים בחנוכה. קיבעו פגישה עם המחנכת בתחילת השנה.

 פתחו את השיחה בנימה חיובית. ספרו לה שתיאמתם את הפגישה מאחר ואתם מעוניינים לפעול יחד אתה, כצוות, על מנת להפיק את המיטב מילדכם המדהים. כן כן. תגידו מדהים. אם אתם לא תתלהבו מהילד שלכם, למה שהיא תתלהב?

קודם כל ספרו על היכולות שלו. הדגישו והעצימו אותן, הן באמת נפלאות.

אח”כ פרטו את הקשיים.

אחרי שכל המידע שותף, אמרו לה שאתם רוצים לחשוב יחד איך להעצים לרמה של מצוינות את העוצמות של ילדכם ואיך לתמוך בו במוקדי הקושי.

בתום השיחה בקשו ממנה לעדכן אתכם כמידת יכולתה לגבי תפקודו של ילדכם במהלך השנה.  היו אתם האחראים על חינוכו של ילדכם, אך גייסו אותה לצוות של ילדכם. אל תצפו ממנה למצוא פתרונות לקשייו, או לדעת כיצד להעצים את יכולותיו.  היא מכירה 1000 ילדים אחרים, אך לא את הילד שלכם. ספרו לה אתם מה עובד עבור ילדכם, היא כבר תבדוק מה ניתן ליישום בכיתה ואולי גם תציע דרכים נוספות.

לעיתים קרובות מורים חשים בודדים במערכה מול קשייו של ילדכם (ועוד 5 כמוהו לפחות בכיתה). ברגע שהם יודעים כי ההורים מודעים ומגויסים, הדרך להצטרף לצוות המנצח קצרה.

אז אילו דגשים, לדוגמה, ניתן להעלות בשיחה?

  1. לילדים המתמודדים עם קשיי קשב וסרבול מוטורי מומלץ לשבת בקדמת הכיתה עם הפנים אל הלוח. מומלץ לשמור איתם על קשר עין ככל הניתן במהלך השיעור על מנת לוודא שהם קשובים ולראות שהם הוציאו מהילקוט ציוד רלוונטי בזמן.
  2. מומלץ לאפשר תנועה בתוך הכיתה, למשל: להזמין אותם למחוק מידע מהלוח, לחלק דפים…
  3. אם ילדכם לא סיים להעתיק מהלוח באופן עקבי בשנה הקודמת, אפשר לבקש מהמורה לאפשר לו השנה לצלם את הלוח במידת הצורך, ובמקביל לפנות לבדיקת ראיה ומיקוד ראיה (ובמידת הצורך גם לאבחון בריפוי בעיסוק).
  4. לבקש מהמורה לא לשלול מילדכם הפסקות. זה רק יביא אותו במצב גרוע יותר לשיעור הבא.

אל תסתפקו בעדכון של היועצת או של המחנכת בלבד. בעולם שכולו טוב מתקיימת פגישה של כל צוות בית הספר, קוראים יחד את החומר, ומגבשים תכנית כיצד לקדם את ילדכם. במציאות, לעומת זאת, פעמים רבות ממצאי האבחון מתויקים בקלסר כלשהו והמידע לא מגיע למורים המקצועיים. הידעתם שדווקא בשיעורי ספורט שאמורים להוות קרש הצלה לילדים היפראקטיביים, ילדכם לפעמים מתפזר לכל הכיוונים?

שיחה עם המורה לספורט, למשל, תסייע למורה להבין שעצם העובדה שהילד שלכם מתקשה לעקוב אחר ההוראות שלו בחלל כל כך גדול, מוסח מכל הפעילות סביב המגרש ומתקשה לחכות לתורו בקליעות לסל, לא נובעת מתוך רצון לפרוע חוק וסדר אלא מקושי להתנהל במרחב עשיר בגירויים.

אם המורה יהיה מעודכן מראש הוא יוכל לוודא כי ילדכם נמצא לידו בזמן ההסבר, לתת לו תפקידים מוגדרים, לחזק אותו על הישגיו הספורטיביים, לאסוף אותו כשהוא מתפזר, והכי חשוב – לא לקחת באופן אישי את העובדה שלפעמים הבן/ הבת שלכם מפטפט/ת בזמן ההסבר אלא פשוט לאזכר בנושא בקצרה.

במהלך 16 שנות עבודתי כמרפאה בעיסוק מומחית בהתפתחות הילד, כמנחת הורים ומשפחה וכמרצה ומכשירה מאות גננות ומורים בתחום התפתחות הילד במסגרות חינוך מגוונות ציבוריות ופרטיות, למדתי שאת רובם המכריע של המורים/מורות ניתן לגייס לטובתו של ילדכם כבר בתחילת השנה.

נסו. מקסימום תצליחו ובאסיפת ההורים בחנוכה תשמעו שילדכם השתלב נפלא בכיתה.  שווה לכם :)

במידה ובעקבות הפוסט התעוררו אצלכם שאלות נוספות אתם מוזמנים לפנות אלי לתאום

פגישת ייעוץ 054-4903073

חזרה נעימה לשגרה,

אפרת גפן B.O.T

מרפאה בעיסוק מומחית בהתפתחות הילד

מנחה מוסמכת להורים ומשפחה

מטפלת קוגניטיבית בקשיי קשב וריכוז

עוד מהבלוג של אפרת גפן

תצוגה מקדימה

איך הורה עם קשיי קשב וריכוז אמור לסייע לילדו המתמודד עם אותם קשיים?

היה זה אחר צהריים סתווי אי שם בשלהי שנות ה 90. בשעה שחלפה בין מטופל אחד לשני הספיקה להיערם אסופה קטנה של עלי שלכת כתומים צהובים בכניסה למרפאה. השעון שעל הקיר רמז על סוף היום בסנכרון מושלם כמעט עם השמש השוקעת של ימים ההולכים...

תגובות

פורסם לפני 3 years
תצוגה מקדימה

מתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז? בואו להכיר את האנשים הקטנים במוח

אני אוהבת להתחיל את האבחון שלי מחוץ לחדר. המסדרון הוא המקום בו ניתן לפגוש את המציאות כפי שהיא, שנייה לפני שהיא מתאפסת על עצמה, נהיית מנומסת או מנסה להרשים. כך היה עם נועם,...

תצוגה מקדימה

מוטוריקה עדינה? כן משחק ילדים! חלק ראשון.

ילדכם אוחז את העיפרון באופן מסורבל? הילדה מתקשה לגזור? הגננת מספרת שילדכם נמנע ממשחקי הרכבה ויצירה ושיש קושי במוטוריקה העדינה? התורים לאבחון בריפוי בעיסוק בקופת החולים משתרעים לאין סוף?? יש מה לעשות ! מוטוריקה עדינה...

תגובות

פורסם לפני 2 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה