על ארבעה ספרים…

איזה ספר לקנות מתנה לחג, מה השאיר אותי ערה כל הלילה, מה מתאים לחופשה מושלמת ואיזה ממש לא.

בחורה עם מחשב נייד

 מתנה לחג – הספר החדש של אהרון אפלפלד

"ימים של בהירות מדהימה"

unnamed (2)

 הייתי הכי בעולם רוצה לקנות לאימא שלי את הספר החדש של אהרון אפלפלד, הסופר האהוב עליה. היא תמיד הקפידה לקנות כל ספר חדש שלו ואם הוא יצא לפני חג או יום ההולדת שלה שחל סביב ראש השנה, תמיד ידעתי שזו המתנה שהכי תשמח אותה. בשנה שעברה לקראת שבוע הספר אהרון אפלפלד פרסם שני ספרים חדשים, אחד לנוער ואחד למבוגרים ופורסם שהוא גם יחתום עליהם.

אימא כבר הייתה חולה אבל אני ידעתי שמפגש עם הסופר האהוב עליה ישמח אותה. היא תמיד ספרה לי שהיא למדה איתו באוניברסיטה בירושלים בגבעת רם. והיא אפילו השאילה לו את המחברות שלה לפני המבחנים.

התארגנו כמו למבצע צבאי, אני , אבא, אימא ודזירה המטפלת הפיליפינית המקסימה שנכנסה לחיינו והפכה לחלק מהמשפחה.

הגענו מוקדם עם פתיחת הדוכנים, הוא עדיין לא הגיע ואנחנו רכשנו את הספר וחיכינו כמו גרופיות לכוכב, ופתאום ראינו אותו, איש קטן עם הכובע הנצחי, עיניים טובות וחיוך. היינו הראשונות בתור שהלך ונאסף, כולן עם ספרים מוכנים.

סיפרתי לו כמה אימא אוהבת את ספריו, והיא שאלה אותו אם הוא זוכר שהם למדו יחד, הוא לא זכר אבל היה נחמד וחתם על הספר ואימא הייתה מאושרת.

אחר כך גם אבא בא והלכנו לשבת בבית קפה כי היא התעייפה. שמחתי שעוד הספקנו לעשות זה. השנה לפסח אקנה לה את ספרו החדש, אולי היא עוד תצליח לקרוא ממנו וגם אם לא היא תשמח על המתנה.

ליל שימורים הספר שהשאיר אותי ערה: המורה לאנגלית, מאת יפתח רייכר־עתיר, הוצאת כתר, 2014

The_english_teacher

 רחל או רייצ'ל היא סוכנת מוסד שפרשה לגמלאות ומנהלת מאז חיים שקטים, אולי שקטים מדי בשבילה. יום אחד היא נעלמת ובכירי המוסד מחפשים אחריה. הם מזעיקים את מי שהיה המפעיל שלה וסיפור המסגרת של הספר הוא השיחה בינו לבין גמלאי אחר במוסד שלו הוא מספר את סיפורה של רחל.

מה שתפס אותי בספר הוא התיאורים של חייה בשליחות במדינה עוינת. מעולם לא חשבתי מה קורה לסוכן או לסוכנת מרגע שהם יוצאים לשליחות. רגעי הפחד, הבדידות ואחר כך החיים הכפולים.

הספר גם מעלה שאלות בענייני מוסר, עד כמה מנצלת המדינה את האנשים שהיא שלחה, עד כמה היא מחויבת להם ועד כמה היא מחויבת להגן על ביטחונה ומה קורה כשיש סתירה ביניהם. אהבתי גם את העיסוק במחיר שמשלמת אישה בסיטואציות כאלה, וכמובן המחיר האישי והרגשי שנגבה ממנה. כל תיאורי הפעילות סוחפים ואמינים, לעומת זאת את המניעים הרגשיים של הגיבורה קצת פחות הצליח המחבר לפצח, את הבחירה שלה להצטרף למוסד הוא מסביר באמצעות תסביך אב לא פתור ולא ממש משכנע. אבל למרות זאת לא הצלחתי לעזוב את הספר ונשארתי ערה כדי לגלות לאן ומדוע נעלמה רייצ'ל.

 ספר חופשה: רשימת המשאלות, לורי נלסון ספילמן, ידיעות ספרים

reshimat_hamishalot(1)

 ספר חופשה מושלם. קליל, כיפי, קריא וסוחף, ומתפוגג כבועה צבעונית כמה ימים לאחר הקריאה.

 ביעור חמץ, ממש לא: שתיים דובים, מאיר שלו, עם עובד

200px-שתיים_דובים123

 טוב פה אני בטח מסתבכת עם מעריצי ומעריצות מאיר שלו, אבל אני חייבת לכתוב את זה. ממש הצטערתי שקראתי אותו ויותר מזה אני מצטערת שהוא נכתב ופורסם.

אני מאוד אוהבת את ספריו וקניתי בשמחה את "שתייים דובים", אבל יש שם סצנה אחת כל כך נוראית ואכזרית בעיני, כל כך בלתי אנושית שגרמה לי ממש לתחושות קשות, הבעיה היא שאני לא שוכחת מה שקראתי ובמקרה הזה גם בגלל שהוא כותב כל כך טוב, ממש הרגשתי את הסצנה. אני לא כותבת על מה זה אבל מי שקרה את הספר בטח ינחש. הספר מלא אלימות הפעם, אבל האכזריות בסצנה המסוימת הייתה יותר ממה שיכולתי לשאת כנראה.

 חג שמח ותקנו ספרים.

קוראת ספרים
קוראת, בלוגרית ובעיקר עורכת ספרים. קוראים וכותבים מוזמנים לאתר שלי כדי להכיר אותי יותר ואת מה שאני עושה shlomitlica.co.il