מה הקשר בין METOO# לכדורגל?

אנחנו יכולות לבעוט יותר חלש, לרוץ פחות מהר ועדיין לשחק משחק מותח, תחרותי, מעניין, ספורטיבי, טקטי ועליו מגיע לנו שכר שווה. מהפכת השכר השווה תהיה פורצת דרך לא פחות מאשר #METOO

המגרש, רגע לפני המשחק (צילום: מיכל קארו)המגרש, רגע לפני המשחק (צילום: מיכל קארו)

השבוע הוזמנתי ע"י עמותת זזה למסיבת צפייה בגמר המונדיאל הנשים בין נבחרת ארה"ב לנבחרת הולנד במתחם התחנה בירושלים. גילוי נאות, אני לא חובבת כדורגל מדופלמת, מעולם לא הלכתי לאצטדיון לצפות במשחק (כישלון מערכת החינוך מבחינתי), לא מבינה הרבה במשחק אבל ההבנה בחשיבות השפעת ספורט תחרותי למגדר הנשי הביאו אותי להיכנס לרכב עם שניים מילדי ולעלות לירושלים במיוחד לכבוד האירוע.

הייתה חוויה לצפות במשחק עם עוד 500 צופות וצופים אבל רגע השיא היה דווקא בסיום המשחק. קרוב ל-58,000 אוהדות ואוהדים נעמדו על הרגלים וצעקו EQUAL PAY. בום! אני מבינה, נכתבת פה היסטוריה לנגד רגלינו!

כדורגל, כביכול המעוז הכי גברי שיש, מייצר לנו את המהפכה הבאה אחרי או יותר נכון לצד מהפכת metoo#.

פיפ"א השקיעה במונדיאל הנשים 30 מליון דולר שזה כפול מהמונדיאל הקודם אבל אפילו לא 10% מההשקעה ממונדיאל הגברים בו הושקעו 400 מליון דולר.

על כל יום משחק, כדורגלנית מקבלת 3,000 דולר, כדורגלן מקבל לפחות פי שלוש.

תהלוכת הניצחון של נבחרת הנשים (צילום: Theo Wargo/Getty Images)תהלוכת הניצחון בניו יורק "דמיינו שוויון" (צילום: Theo Wargo/Getty Images)

נבחרת ארה"ב עוד לפני הטורניר מנהלת מאבק משפטי לשכר שויוני, נבחרת דנמרק לא הגיעה למונדיאל בגלל מחאה שלה נגד הפער בשכר. אין שום סיבה ששחקן נבחרת כדורגל גברים יקבל יותר משחקנית נבחרת כדורגל נשים ואז מסתיים המשחק עם הקול המאוד ברור של 58,000 איש ואשה שצועקים במשך כמה דקות EQUAL PAY.

הצלחה של המאבק הזה תהיה פורצת דרך לא פחות מהשפעה של me too. הכדורגל הוא מעוז הגבריות, נראה מאוד הגיוני לעוסקים בדבר עד כה שכדורגלן שרץ יוצר מהר ובועט יותר חזק ירוויח יותר מכדורגלנית למרות ששניהם מיצגים את המדינה, משחקים באליפות העולם, מתאמנים באופן זהה ומשחקים תחת אותו איגוד. שינוי שיגיע דווקא מהמעוז הכי גברי ושיצליח להביא לשוויון בשכר יביא איתו גל לגיטימציה לשכר שווה בכל התחומים לא יעצור בספורט. אנחנו יכולות לבעוט יותר חלש, לרוץ פחות מהר ועדיין לשחק משחק מותח, תחרותי, מעניין, ספורטיבי, טקטי, כדורגל נשים וזכותינו או יותר חובתם של העוסקים בדבר לשלם לנו שכר זהה.

יש בעיה אחת, מלכוד 22. אני שמה רגע את ארה"ב בצד. בכללי, בכל העולם אין הרבה נשים בכדורגל. פחות מ-20 מיליון בכל העולם 70% מהן בארה"ב! לעומתן, 360 מליון גברים שרשומים תחת פיפ"א. ואם נבחן את כמות הצופים לעומת הצופות, המספרים בטוח יראו פערים עוד יותר גדולים. כך יוצא שמעטות יודעות מה קורה פה, מעטות יודעות בכלל שהתקיים מונדיאל נשים, מתקיימת מהפכה שיכולה לייצר שכר שווה בכל התחומים ויש מצב שההזדמנות הזו תעבור לנו בטעות מתחת לראדר, כי כיום רוב מי ששומע את הקריאות אלה הגברים שאחראים היום על הפער בשכר, האחריות שלנו היא לעשות הכל כדי שזה לא יקרה!

נבחרת ארה"ב מנצחת במונדיאל הנשים (צילום: Daniela Porcelli/Getty Images)נבחרת ארה"ב מנצחת במונדיאל הנשים (צילום: Daniela Porcelli/Getty Images)

פה בארצינו הקטנטונת ספורט הנשים אפשר להגיד כמעט לא קיים – יש תחת התאחדות הכדורגל רק 1,000 ילדות, נערות ונשים מתוך 40,000 שחקנים. אבל מהפכה היא מהפכה וחובתנו להיות חלק ממנה ולצעוק בדיוק כמו 58,000 אלף האוהדים והאוהדות equal pay בכל התחומים לא רק בספורט.

כדורגל נשים פותח לנו את הדלת בצעקה, רק צריך לעבור דרכה.

ב-20 באוגוסט יתקיים משחק ראווה בין נבחרת הנשים של צ'לסי לבין נבחרת ישראל נשים, המשחק יתקיים באצטדיון המושבה בפתח תקווה. שמעתי שהיעד הוא 5,000 צופים, היעד הפרטי שלי הוא יציע מלא, שלא יהיה כסא אחד ריק. 11,500 צופים וצופות. אתן מגיעות גם אם זו הפעם הראשונה שאתן באות לצפות במשחק כדורגל, אתן לוקחות את כל המשפחה ובאות כדי להעביר מסר שספורט נשים הוא חשוב, הוא מעניין ואף אחד לא יעיז להגיד שאנחנו שוות שקל אחד פחות. לא בספורט ולא בשום מקום אחר. זו החובה שלכן לעצמכן.

#equal_pay