הבלוג של סמדר דקל נעים

דינא דמלכותא

אשה ישראלית ויהודיה. מגשרת, עורכת דין ועורכת טקסים. מחתנת, מגרשת וחוזר חלילה. בלוג על משפט ותרבות, דין וטקס. על זוגיות ומשפחה. יהדות ודמוקרטיה. על הגשרים של החיים.

עדכונים:

פוסטים: 50

עוקבים: 25

החל מפברואר 2012

עם כינון הכנסת החדשה, ברור היה שהגיעה השעה לעיסוק משמעותי בנושאי הפרט והמשפחה ובעיקר נישואין וגירושין בישראל. כבוד לנשות יש עתיד על הצעת החוק “ברית הזוגיות”. מגיע להן שאפו, למרות שזה חוק שכנראה לא יעבור. בעיני זו רק יריית פתיחה לתהליך חקיקתי – ציבורי הכרחי בנושא הכי רגיש כאן. מקווה שהן מבינות את גודל ומורכבות המשימה, וידעו לצרף אליהן עוד ועוד נשות עשיה כדי ליצור את הרפורמה המיוחלת.

30/10/2013

 

 

סיעת יש עתיד חוגגת את הגשת הצעת חוק ברית הזוגיות.

לצערי, אני נאלצת לקלקל את השמחה, כי ההצעה בעייתית מאד ובכל מקרה סביר שלא תעבור. וגם אם אני טועה והיא כן, נקבל עוד פלסטר ונישאר עם פרצות במשפט המשפחה בישראל, והחוק החדש בסה”כ יצטרף לבליל הבלתי נתפס של חוקים בנושאי נישואין וגירושין, ועוד כמה חללים לא מטופלים שיפלו חזרה לתוך זירת המאבק בין בתי המשפט ובתי הדין הרבניים, וימשיכו לעלות לאזרחי ישראל בהרבה כאב, ולא מעט כסף.

עם כינון הכנסת החדשה, ברור היה שהגיעה השעה לעיסוק משמעותי בנושאי הפרט והמשפחה ובעיקר נישואין וגירושין בישראל. ואכן אנחנו עדים להצפה של הצהרות והצעות (הצעת “חוק צוהר”, הצעת חוק “ברית הזוגיות”, הצהרת השרה גרמן בעניין הפונדקאות מאתמול, והצהרותיה של שרת המשפטים לבני על שורת הרפורמות המתוכננות שמטרתן צימצום השליטה הדתית בתחום הפרט).

קודם כל, כבוד לנשות יש עתיד – עליזה רות ויעל. רק לקרוא את שלושת השמות האלה יחד עושה לי “וומן פאוור”. תענוג לראות עשיה פוליטית נשית. נשים שבאו לעבוד,  עם אג’נדה משותפת אך עם ערכים שונים, והמהלך מעיד על קיום שיח ומחוייבות לצרכי הבוחרים. בשביל התחלה, זה יפה.

הנחת סוגיית חופש הבחירה בנישואים על שולחן הכנסת היא צורך אמיתי, וטוב שעולה לדיון. רק על זה מגיע להן שאפו. אבל בעיני זה רק רמז לתהליך חקיקתי – ציבורי הכרחי בנושא הכי רגיש כאן. אני תקווה שהן מבינות את גודל ומורכבות המשימה, ועוד ועוד נשים וגברים שוחרי שיוויון בכנסת ייחברו יחד כדי ליצור את הרפורמה המיוחלת.

ולמה זה חשוב? כי יותר זוגות ישראלים מדירים את רגליהם מהרבנות, משום שאינם יכולים או רוצים להינשא בדרכה. בכל שנה עולה מספר הזוגות שבוחרים להינשא אזרחית בחו”ל או בטקס “פרטי” על אדמת מדינת ישראל – במנותק מהרבנות ולכן גם מהחוק.

זוגות רבים גם חיים יחד ללא כל טקס או ללא רישום כלשהו מתוך בחירה חופשית והם יכולים להמשיך לעשות זאת, הם לא חייבים את ברית הזוגיות הזאת.

חתונה יכולה להיות רק דתית?

לפי נוסח ההצעה-  זוגות המבקשים לקיים טקס חתונה יהודי ללא הרבנות, כנראה שלא ימצאו מענה. וזוגות כאלה יש הרבה ויותר כל הזמן.

במציאות של היום ישנם לא מעט זוגות (חילוניים ודתיים) שנשואים ע”פ ההלכה אך משפטית הם ידועים בציבור ולא רשומים בשום מקום. מה אומר לגביהם חוק ברית הזוגיות? האם הם יכולים לזכות ב”רישום”? כנראה שלא.

הצעת החוק קובעת שהחוק חל על זוגות “שאינם נשואים זה לזה על פי הדין האישי החל עליהם”

זוגות שערכו טקס חתונה פרטי שתקף ע”פ ההלכה היהודית (היא “הדין האישי”) לא יכולים לבקש להרשם במרשם. זוגות שיבקשו להרשם במרשם “ברית הזוגיות” יהיו צריכים להצהיר שאין בכוונתם להינשא ע”פ הדין האישי.

כלומר – זוג שהתחתן בטקס יהודי פרטי ורוצה להרשם, או זוג שרוצה להרשם ולאחר מכן לערוך טקס – לא יכולים לעשות זאת ואם יעשו זאת, כנראה ש”ברית הזוגיות” תחזיר אותם למדרגות הרבנות בזמן פרידה לצורך גט.

החוק אם כן נותן אלטרנטיבה של רישום זוגיות, ומשאיר את ה”נישואין”, ולכן גם את הטקס היהודי, שדורש מעט מאד (“איש שמקדש אישה בדבר השווה פרוטה בפני שני עדים”) בידי “הדין האישי”. והדין האישי, גם לפי ההצעה החדשה – נמצא חזק חזק בידיים של הרבנות הראשית האורתודוקסית. מבולבלות? גם אני. לא לכך פיללנו…

תנו להתחתן

יש יאמרו שזה שיפור על הקיים, ולכן זאת התפתחות חיובית. (על המצב הקיים כתבתי בפוסט “אין מדינה לאהבה”)

תרשמו במרשם ותעשו מה שבא לכם. אם במקרה תיפלו לסטטיסטיקה של הגירושין בישראל, אולי, ואולי לא, ישלחו אתכם לרבנות. “תלוי במה?” תשאלו…  שאלה מורכבת, הכל גם ככה מסובך ולא ברור בדיני משפחה,  הנה עוד משהו.

בסופו של יום מדובר בהמצאה חדשה, שאין כדוגמתה באף מדינה ליברלית, והיא בוודאי פחות מוצלחת מנישואים אזרחיים כי הסמכות על הנישואין נשארת אצל הרבנות. ומה לעשות, הרבה אנשים פשוט רוצים להתחתן. ומי שרוצים לחיות יחד ולא להתחתן יכולים לעשות זאת, ועושים זאת גם היום ללא שום בעיה, כידועים בציבור.

כינון ברית זוגיות לצד נישואין דתיים מהווה אמירה של המדינה – אפשר להתחתן רק בדרך הדתית, הסגורה והבעייתית, והבלתי שיוויונית ואם לא מתאים לכם – יש אלטרנטיבה של רישום בלבד. ואל תעשו טקס כי אולי הוא “לפי הדין האישי” – לכו לדבר המלך במועצתו על ארץ ישראל, סימן 46 וגו’. מלך? כן. לכו לחוק מימי המנדט הבריטי.

זו קריאה לכלל הציבור המתנגד למונופול של הרבנות – שאומרת –”מי צריך חתונה?! לנו יש “ברית זוגיות”!”. עזבו אתכם מהיהדות ומהתרבות, כל טקס פלורליסטי שתעשו הוא לא רלוונטי בכלל. החתונה היהודית בידי הרבנות החרדית ומי שלא רוצה לשתף עם זה פעולה ועדיין רוצה להיות “רשום” בצורה מסודרת ולקבל את הזכויות המגיעות לו, צריך כנראה להפנות גבו לתרבות היהודית והישראלית.

יש יאמרו שנישואין זה “פאסה” ולא רק מהסיבות האלו. ואלו הטוענות כך (למשל ח”כ מרב מיכאלי ועו”ד אירית רוזנבלום ממשפחה חדשה), מתנגדות בכלל לרישום ממוסד של זוגיות ע”י המדינה. זוגיו ת לתפיסתן היא עניין פרטי.

אבל מה לעשות שרוב הציבור דווקא מעוניין להינשא?!?. ולאנשים חשוב הטקס והם זקוקים לו. הציבור מבקש נישואים אזרחיים ולא ברית זוגיות, שלא מוכרת בשום מקום בעולם.

הפתרון הוא נישואין אזרחיים וכל זוג יעשה את הטקס לפי ראות עיניהם ובמסגרת הקהילתית שמתאימה להם.

התרה או גט?

הצעת החוק מסדירה את “התרת ברית הזוגיות” ועדיין משאירה פתח להתערבות הרבנות אם יסתבר שבני הזוג נשואים “לפי הדין האישי”.

יש פוסקי הלכה מחמירים שיטענו כי עצם קיום חיי משפחה משותפים, מכח “קידושי ביאה” יוצרים קידושין ולכן הימנעות מגט הלכתי תיצור מצב שבו נשים שברית הזוגיות שלהן תותר, יהיו הלכתית “אשת איש” ומחוייבות גט כהלכה, אחרת ילדיהן העתידיים יהיו ממזרים. הדמוניזציה כבר כאן. מתנגדי החוק מהמגזר הדתי מאיימים שזה יעשה פיצול בעם היהודי ושזה יכחיד את היהדות וכו’, כרגיל. גם היום, לרבנות יש סמכות לגרש בני זוג שנישאו בנישואים אזרחיים בחו”ל אפילו טקס שנעשה אצל אלוויס בלאס וגאס נחשב ע”פ ההלכה כ”ספק” קידושין” או “מעין” או וואטאוור. הרבנות מתעניינת יותר בסמכותה בגירושין מאשר בנישואין. וזה כוחה הגדול. לכו לעשות סיבוב בבתי דין רבניים המפוזרים בארץ ותבינו ששם הכסף והכוח המנהלתי והתקציבי הגדול. והצידוק הוא כמובן חשש ממזרות ופיצול העם.

החוק המוצע לא מתמודד עם זה. הוא לא מונע אפשרות של שימוש לרעה של מי מהצדדים בסמכותו הבלעדית של בית הדין הרבני לדון בגירושין של יהודים (חוק שיפוט בתי דין רבניים).

ההצעה לא סותמת את הדרך למרוץ הסמכויות ולא חוסכת מבני זוג בכל אחת משלושת האפשרויות, את הצורך והחובה לערוך הסכם משפטי שיגן עליהם מפני אי הסדר המשפטי שהמדינה נותנת לאזרחיה.

מה זה כן נותן לנו?

קודם כל חשוב לציין שגם היום רוב הזכויות שניתנות לנשואים ניתנות גם לידועים בציבור. דיני הידועים בציבור כלכך מפותחים בישראל, באמת יכולים ללמוד מאיתנו בעולם. וזאת, הודות לחוסר שביעות הרצון של הציבור מהממסד הרבני ולעבודה משפטית יצירתית ארוכת שנים של שופטים וחוקרים ועורכי דין, וכמובן של אירית רוזנבלום מהארגון פורץ הדרך – משפחה חדשה.

ההבדל בין נשואים וידועים בציבור הוא בעיקרו ביורוקרטי. ולמדינה כמובן יש עם זה בעיה, כי היא רוצה לדעת מה קורה אצל אזרחיה, אז היא מעדיפה שיירשמו אצלה במרשם ולא באופן פרטי, עם תצהיר והסכם.

ברית הזוגיות אולי טובה למגוון של פסולי החיתון שחיים היום בישראל – זוגות שלא יכולים להינשא בשום דרך (חסרי דת / פסולי הלכה / חד מיניים / זוגות מעורבים), למרות שגם הם רוצים “להתחחתן” ולא להיות סוג “ב”. שוב – מי שלא רוצה להיות נשוי, ממש לא זקוק לרישום של המדינה.

אחד הקשיים של ידועים בציבור הוא דווקא כשהם יוצאים מהארץ לחו”ל, שם לא תמיד מכירים לצרכי ויזה במה שאינו “נישואים”. הרי בכל מדינה מתוקנת נישואים הם רידשום אזרחי ולא דתי.  ונשאלת השאלה – האם ברית הזוגיות החדשה תוכל להיות מוכרת בעולם הגדול? הצעת החוק לא מספרת, אולי דברי ההסבר. אבל בואו לא נשכח מה חושב ראש סיעת יש עתיד על אלו שנוסעים לחיות בחו”ל…

דרושה מהפכה כוללת

דיני משפחה זקוקים לרפורמה כוללת. הכנסת הזאת חייבת להמנע מהמנהג המגונה של חקיקת יתר בדיני משפחה. צריך לשים לזה סוף. נדרש פתרון כולל לכל הבעיות – לענייני הגירושין, לסוגיית העגונות והמסורבות, למרוץ הסמכויות, לצורך בהליכים ליישוב סכסוכים בדרכי שלום, לחקיקה מאוזנת בדיני מזונות ואחריות הורית.

אי אפשר להמשיך עם המעקפים כי אין לזה סוף.

ההזדמנות. יש בכנסת הזאת חבורה מאד טובה של נשים שבאו לעבוד. הן צריכות להיות חכמות ולהתחבר יחד, לנהל את השיח ולהפוך מכל הכיוונים, להתייעץ, לנסח, לתקן, ולתכנן ושוב לנסח. אפשר למצוא את הפתרון, משפטית הוא אפשרי. הפרדת הפרט מהדת לא אומרת הפרדת המדינה או העם מהיהדות. מספיק עם ההפחדה הזאת.

עוד מהבלוג של סמדר דקל נעים

תצוגה מקדימה

מלכותא בדרך

יצאתי למסע שבת מלכה ב VOLVO עם שתיים חברות, אחיות אהובות שלי. טלוש ממוש, הלא היא טל פריבנר, חברה של חצי חיים. בתקופה הסטודנטיאלית, כשאצלנו במקרר היה דיאט קולה ותותים, תבעה טלוש את המונח "חברת השפע" הפרטי שלנו. בהמשך יצרה...

תגובות

פורסם לפני 5 years
תצוגה מקדימה

שוות אבל פחות. יום האשה 2016

יום האשה הבינלאומי – 8 במרץ 2016 כ"ח אדר א' תשע"ו. שמתי לב שהשנה יום האשה הוא ב כ"ח באדר. וחשבתי על המילה הזאת "כח". על כח בכלל, ועל כח נשי בפרט. יש משהו בחיבור של היום הזה, עם...

תגובות

פורסם לפני 2 years
תצוגה מקדימה

רוח ים במכמורת. חַדְרִי הֶחָדָשׁ

הנעים שלי חוגג יום הולדת בחורף. תמיד באיזור של ט"ו בשבט ופורים, יום המשפחה וולנטיינס.  הוא חורף. אני אביב. הוא אוויר. אני אש. במיוחד בימי הולדת אנחנו משדרים על תדרים שונים. אני – תנו לי את כל החברות והחברים שלי, להזמין, לארח,...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה