הבלוג של סמדר דקל נעים

דינא דמלכותא

אשה ישראלית ויהודיה. מגשרת, עורכת דין ועורכת טקסים. מחתנת, מגרשת וחוזר חלילה. בלוג על משפט ותרבות, דין וטקס. על זוגיות ומשפחה. יהדות ודמוקרטיה. על הגשרים של החיים.

עדכונים:

פוסטים: 52

החל מפברואר 2012

שישי לפני הבחירות, רגע לפני כניסת השבת, נזדמנה לי ההזדמנות להפגש עם ציפי לבני ולשאול אותה שאלות נוקבות על מצב דיני המשפחה בישראל.

20/01/2013

לפני הכל, ובפתח דבריי – ראוי לציין שהגב’ לבני בכנסת משנת 1999, היא כיהנה כשרה לפיתוח אזורי, שרת הקליטה, שרת הבינוי והשיכון, שרת משפטים ושרת חוץ ובחלק מהזמן עשתה שני תפקידים במקביל.

יום שישי בצהריים, לא הכי נוח ומתאים, אבל קפצתי על ההזדמנות לפגישה פנים אל פנים, עם האשה בעלת הניסיון הרב ביותר בפוליטיקה הישראלית ולשאול אותה שאלות.

התרשמתי. ציפיתי לפגוש אישיות מרשימה וכך היה, ציפי לבני עשתה עלי רושם טוב וחזק. היא אינטיליגנטית, עניינית, רצינית. היא משרה אווירה נעימה, משדרת יושרה. היא חפה ממניירות ומאמירות פומפוזיות, וסלחו לי על השיטחיות, אבל הדבר הראשון שחשבתי כשראיתי אותה נכנסת, הוא שהיא הרבה יותר יפה במציאות. היא נראית ממש, אבל ממש מעולה.

ועם כל זה, יצאתי מוטרדת, מעט מבולבלת ואפילו מאוכזבת כי הבנתי שלבני לא ממש מתעניינת “בעניינים שלנו”, וגם לא כלכך מבינה בהם.

לא באתי להשתכנע, לא באתי צפה. אני כבר יודעת לאיזו מפלגה אני נותנת את קולי בבחירות האלה, וזה לא למפלגה שציפי לבני הקימה בשלוף לפני כחודשיים.

ברור לי שהיא תהיה בכנסת ואני שמחה על כך. אני בטוחה שהיא תמשיך להיות משמעותית בפוליטיקה הישראלית, ומקווה שתמצא את הדרך לעסוק לא רק בנושא ההסדר המדיני, אליו היא מכוונת כמו חץ למטרה.

ציפור הנפש - מיכל סנונית

באתי לשאול על משפט, דת ומדינה, נישואין וגירושין –

לקראת המפגש הכנתי שאלות המעסיקות אותי בכל הנוגע לתסבוכת דיני המשפחה בישראל ולחופש בחירה בנישואין. זכרתי ללבני את אי הופעתה שלה ושל מפלגת קדימה בהנהגתה בהצבעה על חוק נישואין וגירושין בכנסת, ביולי 2011, בה נכחתי יחד עם פעילים נוספים, ושוב במאי 2012.

ישבנו סביב השולחן, כ 10 בלוגריות. עם כל שאלה, שמענו עוד ממשנתה.

לבני דיברה על הסדר מדיני, על מו”מ, על הפרטה, על צדק חברתי, על בחירות מגדריות, ובין היתר אמרה את הדברים הבאים –

יש להילחם בתפיסה הדתית האידיולוגית של מדינת הלכה”

“יש לקבע ערכים של מדינה יהודית ודמוקרטית בחוקה כדי שלא נחיה כאן כשבטים”

“אסור שיהיה מונופול של החרדים על היהדות.”

תורי הגיע אחרי חנה בית הלחמי, פעילה פמיניסטית שנלחמת, בין היתר, נגד קידום חקיקה בעקבות מסקנות ועדת שניט, כך ששתי השאלות הראשונות שהכנתי כבר נשאלו.

מטרתי היתה לחשוף את עמדותיה בנושא, וקיוויתי שאולי אזכה לנקודת מבט, לאמירה משמעותית, ממי שבהיותה שרת המשפטים מינתה את הועדה אשר הביאה למלחמה בין נשים וגברים על נושא רגיש וטעון מעין כמוהו – הורות בעת גירושין.

הופתעתי לגלות שאין ללבני מושג בתחום, והיא הודתה מייד, ובכנות, שבעוונותיה לא נכנסה לזה ולכן אין לה תשובה או דעה בנושא.

שאלתי אותה האם היא חושבת שיש ליצור רפורמה כוללת בדיני משפחה ואיך לדעתה יש לפעול לביטול מרוץ הסמכויות.

דיברנו על הקושי המשפטי הקיים בסכסוכי גירושין בישראל הנובע מחוסר שיוויון בין גברים ונשים במעשה הנישואין ובעת פירוקם. והעליתי בפניה את הטענה ש”דיני המשפחה” בישראל אינם מהווים “משפט” במובנו האחיד והברור, ושהמערכת ממריצה ומעודדת זוגות להתגרש משום שעולה הצורך של בחירה בין ערכאות בשלב מוקדם מאד של המשבר הזוגי כדי להגן על זכויות. ושאילולא המצב המשפטי ההזוי הזה, שיעור הגירושין בישראל היה נמוך יותר מכפי שהוא היום.

לבני ענתה שלדעתה המערכת מתחרדת ויש החצנה של הרבנות והרבנים, ושגם הכנסה של רבנים מהציונות הדתית לרבנות לא נראית לה כבר כפתרון מספק, כפי שחשבה בעבר.

ושוב, ענתה בכנות, שהיא מבינה שיש בעיה מורכבת, אך לא ירדה לעומקה.

חופש בנישואין –

העליתי בפני לבני את המסר של התנועה בדבר חקיקת “חוק ברית זוגיות לאיש ואשה שאינם יכולים להינשא בישראל כדת וכדין”,  ומיד היא תיקנה אותי “לכל אדם, ברית זוגיות לאלו שלא יכולים להינשא, כולל זוגות חד מיניים”.

ליבני דיברה על הצורך במתן פתרון חוקי למיסוד נישואין אצל זוגות פסולי חיתון (אוכלוסיה של למעלה מ 300,000 עולים מבריה”מ לשעבר, בנוסף על זוגות פסולים מסיבות אחרות) וגם על המחוייבות שלה לקהילת הלהט”ב, שבמאבקה לשיוויון היא תומכת, גם בהיבט זה.

שאלתי אותה אם היא לא חושבת שחקיקה שתאפשר “ברית זוגיות” לחלק מהאוכלוסיה לא תהווה אפליה פסולה כלפי זוגות אחרים, שיכולים להינשא כדת במדינת ישראל אך אינם מעוניינים בכך? כלומר – למה לא לאפשר ברית זוגיות לכל? או פשוט נישואין אזרחיים לכל?

לדעת לבני, נושא הנישואין צריך להיפתר במסגרת חוקה, בדיאלוג והסכמה ולא בחקיקה רגילה. למרות שהסכימה איתי שככל שהמערכת מקצינה כך נוצרות יותר בעיות שדורשות פתרון ומרחיקות אותנו מבסיסי ההסכמה, ולמרות שבתחילת השיחה סיפרה על מאמציה לאורך השנים לקיים הידברות עם חרדים בנושאי דת ומדינה, ללא הצלחה.

אני לא יודעת אם זו היתה השעה והעייפות שלה, אבל נראה היה לי לרגע שלבני חושבת שרבנים מזרמי יהדות ליברליים (רפורמיים וקונסרבטיביים) מוסמכים להשיא זוגות בישראל, מה שכמובן לא נכון.

לא קיבלתי תשובות, המשכתי לחפש -

לקראת כתיבת הפוסט הזה, התיישבתי לקרוא את מצע מפלגת התנועה (מפתיע שמפלגה שהוקמה בכזה ספיד הצליחה להרים מצע) ונדהמתי!

מצאתי סעיף, שמתחיל טוב אבל לא עושה שום שכל, ואם אהיה בוטה, מעיד על חוסר הבנה של הנושא, ובשורה התחתונה, לא מסתדר עם דברים שאמרה לבני בנחרצות בפגישה.

וכך כתוב שם על נישואין וברית הזוגיות:

התנועה רואה בנישואין כדת משה וישראל את דרך המלך של העם היהודי, אך זאת מתוך בחירה ולא מתוך כפייה. על כן, התנועה תתמוך בברית הזוגיות כדי לאפשר בחירה חופשית תוך פתיחתם של אזורי הרישום לנישואין.” …(יפה).

וזה ממשיך –

“משפט המדינה יאפשר נישואין בכל טקס שיבחרו בו הצדדים”… (כפייים!!!)

וזה ממשיך כלכך טוב –

“גירושין ייערכו בבתי משפט אזרחיים ובבתי דין דתיים.”… (wow)

ואז, אז באה הכאפה –

“ואולם, לצורך נישואין מחודשים על האדם להיות פנוי הן לפי משפט המדינה והן לפי דיני דתו בפרשנותם ההלכתית החמורה.

So long “הפרדת דת ממדינה”. Good bye “אסור שיהיה מונופול חרדי על היהדות”.

יהדות לכוווולם -

ואז, ראיתי את הסרטון החדש של “פנים” – קואליציית הארגונים למען פלורליזם והתחדשות יהודית.

embedded by Embedded Video

YouTube Direkt

לבני ושאר המשתתפים מדברים גבוהה גבוהה על ערכים, ושורשים, וזהות. ועל יהדות לכולם. ובא לי לצעוק!

כי מי שלא מבין שכדי להשיב את היהדות לכווווולם, כדי שתהיה כאן תרבות יהודית חופשית ואמיתית, יש לבטל את מוסד הרבנות הראשית, ובעיקר את משפט הפרט הנשלט על ידי הלכות הדת המחמירות ביותר, שלא יצהיר הצהרות שכפוליטיקאי הוא לא מתכוון לעמוד מאחוריהן כשהוא יושב בבית הנבחרים, ושלא ימכרו לנו לוקשים על תרבות יהודית חופשית ערב בחירות.

אני מאמינה שבמקביל לניסיון שלנו לפתור את הבעיות שלנו עם העולם, כדאי שנפתור את הבעיות שלנו בינינו לבין עצמנו. וכדאי להתחיל בלשחרר את המשפחה המודרנית מכבלי האורתודוקסיה.

יש לפעול בכל האמצעים לקיום דין אחיד, אזרחי וברור בזכות היסוד הכי אישית ופרטית שיש לו לאדם – הזכות להקים משפחה.

בכל שנות ההיסטוריה של העם היהודי המשיכו להינשא בחתונה יהודית כי כך רצינו. לא כי הכריחו אותנו, לא כי חייבו אותנו, אלא כי זו זהותנו. כך היה וכך יהיה, גם בלי שיכפו לנו את זה על הראש.

ובכל הכבוד, שלא יבלבלו לנו את המוח על הזכות להיות יהודי ו 70 פנים לתורה, ו“אין מונופול על היהדות” כשליד הבית שלי יש אך ורק בתי כנסת אורתודוקסיים עם עזרת נשים, כשלמעלה מ 30% מהילדים במדינת ישראל נמצאים בסיכון להיות קורבנות של מאבקי גירושין קשים בחסות המשפט ודיני ההלכה, וכשאני וחברותי הנשואות “כדת וכדין”, כולנו קניין של בעלינו, בשנת 2013.

שלום רב שובך צפורה נחמדת

ואחרי כל זה, קראתי על צפורה המקראית, אשת משה. בת יתרו אשר נישאה למשה במדין, בזמן היותו פליט, וילדה לו שני בנים. עם חזרתו של משה למצרים, הוא מגרש אותה בחזרה, או שהיא עוזבת עקב געגועים לבית אביה במדין (כנראה שהיתה הגרושה הראשונה). היא שבה אליו, למשה, לאחר יציאת מצריים, כנראה שגם אחרי מעמד הר סיני, וגרה באוהל ריק, כזרה במחנה, בעוד משה נוטה את אוהלו מחוץ למחנה. היא מתוארת ע”י מרים במילים “האשה הכושית אשר לקח”, ויש המפרשים אמירה זו “שהיתה נאה ומעשיה נאים וטובים”. ועדיין, הפשט של סיפורה של צפורה הוא, שהיתה זרה, שלא הצליחה להיקלט, ולא הייתה שייכת למרות היותה אשת המנהיג.

ויכול להיות שזה גם סיפורה צפורה לבני שלנו – אשה יפה, מעשיה נאים וטובים, כוונותיה טובות וכנות, אבל היא אאוטסיידרית.

אסיים בתודה ותקווה – תודה שהקדשת לנו מזמנך, שענית בכנות ובגובה העיניים. תודה שחזרת לפוליטיקה. ותודה שאת מתאמצת.

ציפי לבני היא ללא ספק האדם הנכון ביותר לתפקיד שרת חוץ בממשלה הבאה, היא באה עם הניסיון, עם הידע, ועם הדרייב. היא עשתה את זה מצויין בעבר, ואני מאמינה שאין טובה ממנה לייצג אותנו בעולם הגדול שכבר מפנה לנו את הגב.

וכך היא אומרת –  “כל אדם הוא טוב ביותר בדברים שהם הדרייב האמיתי שלו”.

עוד מהבלוג של סמדר דקל נעים

תצוגה מקדימה

מלכותא בדרך

יצאתי למסע שבת מלכה ב VOLVO עם שתיים חברות, אחיות אהובות שלי. טלוש ממוש, הלא היא טל פריבנר, חברה של חצי חיים. בתקופה הסטודנטיאלית, כשאצלנו במקרר היה דיאט קולה ותותים, תבעה טלוש את המונח "חברת השפע" הפרטי שלנו. בהמשך יצרה...

תגובות

פורסם לפני 5 years
תצוגה מקדימה

שוות אבל פחות. יום האשה 2016

יום האשה הבינלאומי – 8 במרץ 2016 כ"ח אדר א' תשע"ו. שמתי לב שהשנה יום האשה הוא ב כ"ח באדר. וחשבתי על המילה הזאת "כח". על כח בכלל, ועל כח נשי בפרט. יש משהו בחיבור של היום הזה, עם...

תגובות

פורסם לפני 3 years
תצוגה מקדימה

רוח ים במכמורת. חַדְרִי הֶחָדָשׁ

הנעים שלי חוגג יום הולדת בחורף. תמיד באיזור של ט"ו בשבט ופורים, יום המשפחה וולנטיינס.  הוא חורף. אני אביב. הוא אוויר. אני אש. במיוחד בימי הולדת אנחנו משדרים על תדרים שונים. אני – תנו לי את כל החברות והחברים שלי, להזמין, לארח,...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה