הבלוג של המתקצבת

דבי קצב | Debbie Katzav

מומחית לניהול כלכלי אישי / אמא ל- 2 בנים (מהממים כמובן)/ נשואה, סיבוב 2 (מומלץ!)/ פעילה חברתית (מחאת הארנונה, ועד בנין, כיתה, בית ספר...)/ ארגנטינה - ישראל - דר"אפ - ישראל/ עברית. אנגלית. ספרדית מאוהבת באקסל.

עדכונים:

פוסטים: 20

החל מיוני 2015

בחודשים האחרונים פרצו לחיינו לפחות 3 אפליקציות להעברת כספים דרך אנשי הקשר שלנו בסמארטפון, ללא צורך בפרטי חשבון הבנק שלהם. השימוש ביותר מאחת מהן עלול לגרום לבלבול ולחוסר שליטה על ההוצאות. קבלו את הטיפים שלי להחזרת השליטה.

06/12/2017

בחודשים האחרונים פרצו לחיינו לפחות 3 אפליקציות להעברת כספים דרך אנשי הקשר שלנו בסמארטפון, ללא צורך בפרטי חשבון הבנק שלהם. האפ’ס הללו אפילו מאפשרות חיוב לא דרך חשבון הבנק אלא דרך כרטיס האשראי.

leading pic 61217

כחובבת טכנולוגיה מושבעת, וכמובן מתוקף מקצועי כיועצת כלכלית, התקנתי את שלושתן בטלפוני, ואני משתמשת באופן קבוע למדי בשתיים מהן. האפליקציות הללו מאד שימושיות וקלות למדי לשימוש (אחרי שקצת מכירים אותן). ניתן להשתמש בהן  למטרות אישיות (Paybox) וגם למטרות עסקיות (קבלת תשלום מלקוחות גם באשראי – PepperPay, Bit ). אממה….השימוש ביותר מאחת מהן עלול לגרום לבלבול ולחוסר שליטה על ההוצאות. וזאת לא רק תחושה שלי, אלא של חברות ולקוחות, שפנו אלי עם בקשה שאתן טיפים להחזרת השליטה על ההוצאות. אז הנה – 6 טיפים שימושיים.

מה הבעיה?

להלן דוגמא טיפוסית (ועם המון קשר למציאות):

Payments_1

לא צריך הרבה מילים כדי להבין את כמות וסדר גודל הסכומים העוברים דרך האפליקציות הללו כל חודש, אשר היעוד של כל סכום שונה מאד מהיעוד של הסכום שאחריו. איך יודעים על מה שילמנו??

הטיפים שלי

1. חברו רק כרטיס אשראי אחד לאפ’ס הללו. אם יש לכם יותר מכרטיס אשראי אחד (ולרוב הישראלים יש…), הקפידו להגדיר תמיד את אותו כרטיס לכל האפליקציות, ואפילו לאתרים כגון גוגל, פאייפל ואחרים.

2. “היסטוריית פעילות”. לימדו היכן רואים את היסטוריית הפעילות בכל אפ. הלן הדגמות בשתיים מהן:

PAYBOX

Paybox_4

PEPPER PAY

Pepper Pay_3

3. הורדת נתונים לאקסל. מדי חודש, כנסו לאתר של כרטיס האשראי שלכם, והורידו ממנו את היסטוריית התנועות שלכם לחודש שחלף, כקובץ אקסל. בנו לעצמכם גליון אקסל אחד שבו תדביקו כל חודש את הנתונים החדשים מתחת לאלו הקודמים. ליד כל תנועה – במיוחד התנועות שנעשו דרך אפליקציות כגון הנ”ל אבל גם דרך paypal, גוגל, אייטיונס וכו’ – רישמו על מה הוצאתם. העזרו ב”היסטוריית הפעילות” בכל אפ כדי למצוא את התשובות. להלן הפרשונים של הטבלה הנ”ל:

 Payments_2

אלטרנטיבה לנ”ל (או בנוסף – למיטבי מעקב כמוני…) היא להכניס כל הוצאה, ללא קשר לאיך שולמה – אפליקציה, מזומן, אשראי, העברה בנקאית – למעקב באפליקציית תקציב כגון  TOSHL אהובתי.

4. קבלתם תשלום באמצעות אחת האפ’ס הללו? אם אתם בצד המקבל, או כבעל עסק שקיבל כך תשלום מלקוח או כמארגן “קבוצת רכישה” פרטית מסוימת (יום הולדת, תרומות וכו’), אזי הכסף מתקבל לחשבון הבנק שלך (ר’ הערה חשובה בהמשך). והנה אחת הבעיות הגדולות עם האפליקציות האלו, שאני מקווה שימצא לה פתרון במהרה: תיאור  התנועה בחשבון הבנק הינו “העברה/הפקדה פ” ואין אפשרות ללחוץ ולראות פרטים נוספים. כשיש לך רצף ארוך של זיכויים כאלו בחשבון הבנק, שלכולם אותו שם תנועה (ואפילו לא כתוב את שם האפליקציה במלואו) ורק הסכומים משתנים קצת (וגם זה לא תמיד), ואין אפשרות לראות פרטים נוספים בהקלקה על השורה בחשבון עצמו – לך תבין ממי כל תשלום. במקרה זה ה “פ” הינה הרמז היחיד לכך שמדובר ב Pepper Pay. הפתרון שלי דומה לפתרון שנתתי בטיפ 3 – הורדת נתוני הבנק לגיליון אקסל רץ, ורישום ליד כל זיכוי – ממי ובגין מהו (יש להעזר כמובן באזור “היסטוריית הפעילות” של האפליקציה כדי לבאר לעצמכם מה זה מה, כאשר הסכומים והתאריכים אם הרמזים לכך).

** הערה חשובה לגבי קבלת הכסף לחשבון הבנק – יש הבדל קריטי בין Paybox  (או כל אפליקציית איסוף קבוצתי אחרת) לאפ’ס אחרות לשימוש אישי. באלו, הכסף מתקבל באופן ישיר לחשבון הבנק של מבקש התשלום, כפי שהסברתי בטיפ 4. במקרה של איסוף קבוצתי, הכסף נאסף ונשמר ב”קבוצה וירטואלית” ולא נמשך לתוך אף חשבון בנק, עד שמנהל הקבוצה לא מבצע “משיכה” בפועל – לחשבון שלו או של ספק שירות מסוים.

5. שאלות ותשובות. בתוך כל אפ יש אזור לשאלות ותשובות, חשוב שתעברו עליהן. ואם התשובות לא רלבנטיות לשאלות שלכם או אינן מובנות דיין, אני ממליצה ליצור קשר עם אנשי האפ באופן ישיר דרך דפי הפייסבוק שלהן. אני עשיתי זאת וקבלתי מענה, יחסית מהר, מכולן. בנוסף, ל Paybox  יש קבוצות שבה חברים גם אנשי האפ, ושם ניתן לקבל תשובות מהם או ממשתמשים.

Paybox             קבוצת ועדי ההורים של Paybox    קבוצת ה VIP של Paybox            Pepper Pay       Bit

6. מתנה במעטפה. לאחרונה התחילו להשתמש ב Paybox  כאלטרנטיבה למתן כסף מזומן במעטפה (כמובן רק אחרי שהוחלט באופן כיתתי ש”מתנה במעטפה” זה הנוהג המקובל). אני חייבת להודות שיש לי רגשות מעורבים בקשר למנהג זה. מצד אחד – אני בעד טכנולוגיה והתפתחות. מצד שני – אני מרגישה שמתן מתנות לילדים קטנים (גילאי 7-11) בדרך זו ולא ככסף פיזי במעטפה יחד עם ברכה מהלב, יוצרת ניכור בין הילד הנותן למקבל, כי הילד הנותן אינו שותף כלל להכנת המתנה כפי שהוא שותף לזאת ב”מתנה במעטפה” רגילה, וכי המקבל לא רואה את המתנה/מעטפה פיזית. מעבר לכך, חייבים לסמוך על ההורה של הילד המקבל שאכן יעביר את הכסף, שהצטבר בחשבונו, לילד עצמו, וכבר שמעתי על הורים שלא עושים כך. וזה חבל מאד, כי אחת המטרות של “מתנה במעטפה” הינה חינוך כלכלי מגיל צעיר, ואם הילד המקבל לא רואה ומרגיש את הכסף, הרבה יותר קשה (ואולי אפילו בלתי אפשרי) ללמד אותו על ניהול הכסף שלו. אני מניחה שעם הזמן (ועם התחכום הרב של ילדינו מגיל מאד צעיר) ימצא לזה פתרון, אך עד אז, אני מציעה להמנע מכך ואם אין ברירה – אז ממש להשקיע בברכה (רגילה, מודפסת וצבעונית!).

 להסבר והשוואה בין האפליקציות השונות – כתבה מאתר Geektime

עוד מהבלוג של המתקצבת

תצוגה מקדימה

הטרנד החם והחכם בקניית בגדים - להתרגש ולהתחדש בלי להתרושש

האסוציאציות למילה "תקציב" הן בדרך כלל למושגים רציונליים מאד – סדר, שליטה, רשימות. אבל בפועל תקציב הינו גם רגשי ביותר. תמהיל ההוצאות שלנו משקף את הערכים שלנו, את החינוך שקיבלנו בבית, את הדרכים שאנו מאמצים לעצמו על מנת לטפל...

תגובות

פורסם לפני 4 years
תצוגה מקדימה

קניות, קניות... בכל מחיר?

לפני זמן מה הגיעה אלי לקוחה לליווי כלכלי, ביקשה שאעזור לה לעשות סדר בהוצאות ובהכנסות וגם בנכסים הפיננסיים שלה. תוך כדי בניית המאזן שלה זיהיתי שיש סבירות גבוהה מאד שהיא מכורה לשופינג. החשד שלי התעורר כאשר זיהיתי הוצאות...

תצוגה מקדימה

איך לעבור את החופש הגדול בכיף ובלי להתרושש

"האמת היא, שאני מפחדת מהחופש באוגוסט" היא אומרת ליעל במפגש בינן. "מפחדת להיות עם שלושתם כל כך הרבה זמן. מה אני אעשה איתם? איך אני אתמודד?" השינוי הקיצוני בין היות הילדים במסגרות...

תגובות

פורסם לפני 4 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה