מלכת השושנים

יש משפחה שכל השנה עושה ונותנת מעצמה בשביל מרכז הנוער השכונתי שלי (מנ"ש) בנווה צדק,

זו משפחה צנועה שממה שיש לה היא נותנת, שולחת עוגות, מציעה עזרה, ותמיד מוכנה לסייע לנו…

והכל בכיף ובלארג'יות כזו, שזה גורם לי להאמין שאם לא היו מודדים אנשים בכסף, המשפחה הזו ובעיקר

אם הבית וילדיה היו זוכים בתואר "עשירי השכונה"!

בחורה עם מחשב נייד

 

 מפזרים אבקת כוכבים -צילום מתוך אתר ויקס

השכונה שבה אני עובדת כרכזת נוער, תמיד נתפסת מבחוץ כלפי מתנדבים חדשים או כאלה שבאים לרגע כשכונה עשירה, בוהמית, נהנתנית ולא תמיד הם מצליחים להבין אם יש צורך אמיתי להתנדב בה.

לפעמים אני מרגישה שאני ממש צריכה לשכנע שהיא ראויה להתנדבות, למרות ש"היא לא נראת אחת נזקקת…"

אני מנסה להסביר שצריך להסתכל פנימה…שזו כמו כל שכונה…שיש אנשים שיש להם…ויש כאלה שאין להם הרבה…אבל שכולם צריכים את אותו הדבר- תשומת לב וכן, גם אהבה.

 

 

לא כמו שהיא נראת…

רוב הפעמים מי שמסתכל מבחוץ רואה רק את הרושם הראשוני שלה, התדמית העירונית שלה ולא יורד בראזולוציה לתוך הבתים, הסיפורים והדמויות שמרכיבים את נווה צדק.

אבל מה שלא יודעים התיירים, הכלות והחתנים וכל הצלמים ועוברי האורח שמתאהבים בה בזכות ה"לוק" שלה, הם לא נשארים מספיק זמן כדי להתאהב במי שהיא באמת, בסדקים שלה, שאותם היא הרוויחה ביושר וגם באנשים שלה שהופכים את השכונה הזו ליפה עוד יותר מבפנים.

 

 

סמטאות נווה צדק- צלם: חיים יעבץ

אני מזמינה אתכם/ן להציץ בחור המנעול ולגלות את העושר והיופי האמיתי שלה, לא רק בנדל"ן ובגלידה אניטה או בבית קפה לולו, אלא גם בחסדים שלה…בשכנות הטובה בין האנשים ובגילוי הגדול והמפתיע מכולם…שהיא לא כמו שחושבים אליה! מפונקת! משקיעה רק בעצמה! …כי אם נותנים לאנשים בה הזדמנות לעשות טוב בשביל מישהו אחר, הם באמת מתגייסים בלי לחשוב פעמים!…כן, גם בנווה צדק!

 

 

בתים בנווה צדק-צילום מתוך דה מארקר

 

 

 מרכז קהילתי נווה צדק- צילום מתוך אתר עירוני

יוצרים ביחד נווה של צדק

אז החודש החלטנו שאם נכנס אדר חייבים גם להכניס קצת שמחה ואהבה לבית המשפחה המיוחדת הזו, החלטנו להחזיר אהבה ויצאנו לפרויקט חברתי בהובלת המד"צים (מדריכים הצעירים) שלי וכל הצוות הצעיר והבוגר שלי (נוער בכיתות י- יב וגם ש"שינים (שנת שירות) וחיילים, כולם הוקפצו לשיפוץ הגינה בשני שלבים: שלב ראשון – פינוי קרשים וגרוטאות מהגינה הצנועה שלהם
ושלב שני- שתילה של עציצים חדשים וצביעה הגדרות ופינת הישיבה, כדי שלמשפחה הזו יהיה יפה בעיניים וטוב על הלב.

 

 

שלב ראשון- לפנות מקום בלב

למשימה קפצו לעזרה, לפני כחודש, צוות המנש הצעיר והבוגר, ובנוסף קבוצה של 11 חיילים מקסימים מיחידה קרבית מסווגת בצהל שבאו לתת לנו יד ועזרו לתקתק את העבודה ולהשאיר את בני הבית, פעורי פה ומבסוטים:)

 

 

אפילו הפקחית של השכונה, ראתה מה אנחנו עושים ובמקום לתת דוח על פסולת ששמנו ליד הפחים (כי הוצאנו הרבה פסולת מהחצר והפחים הין קטנים מדי ) היא הבינה את הכוונה הטובה, ובאה לעזרתנו וסייעה לנו בארגון המחלקות של מוקד העירייה והתברואה לטובת העניין ושיבחה על המעשה.

 

 

 

 

 

ידענו שהיום הזה יהיה ארוך ולאחריו גם ארגנו משחק כדורגל שכונתי עם נבחרות השכונדיאל שלנו והחיילים אז באנו להתחמם במגרש ובמקום זה נפתחו ממטרות שמיים ומהר מאד מצאנו עצמנו גדולים וקטנים כאחד, חזרה במנ"ש (מרכז נוער שכונתי) כדי להתייבש מהגשם ולהתחמם בבית שלנו אחרי כל העבודה הקשה שעשינו .

 

 

ובמקום משחק כדורגל מצאנו את עצמנו יושבים ביחד בסלון שלנו ומספרים אחד על השני, כל אחד שיתף מאיפה הוא ומה המנש או הצוות של היחידה הצבאית משמעותי עבורו והשיחה היתה נהדרת ונאמרו דברים יפים מכל הכיוונים..ואני נפעמתי מהנוער שלנו שדיבר יפה ולעניין וגם, מהחיילים המקסימים האלה, שדיברו עם הרבה ערכים ואהבת אדם וארץ.

 

 

ושמחתי שהתקדמנו במעט בפרויקט שלנו ולפחות למרות הגשם, הצלחנו לפנות את רוב הגינה מהקרשים והגרוטאות, ולפנות הרבה מקום בלב למחשבה על כל מה שעוד נוכל לעשות ממנה כשנסיים את הפרויקט באמת.

שלב שני- לתת קצת צבע לחיים ולהפריח את השממה

אז אם מבטיחים, מקיימים!..כך מצאנו עצמנו בשבוע שעבר מתרוצצים ומניעים גלגלים קדימה כדי לעמוד במילה שלנו לאם הבית ובאמת להפוך את הגינה שלה למקום נעים וחם בשבילה בלב.

 

 

אומנם כמו שסיפרתי על רושם ראשוני, תמיד חושבים שהמנ"ש (מרכז נוער שכונתי) שלי שוחה בכסף, אבל זה רחוק מהמציאות, אנחנו במקום טוב באמצע, לא נזקקים ולא מליינים, אבל מה שלא יודעים עלינו, זה כמה אנחנו יצירתיים!

אנחנו מצליחים להניע וליצור פרויקטים בשכונה ובעיר, בזכות שני דברים עיקריים: שכנות טובה והיכולת לעשות יש מאין…וזה כבר קסם של ממש.

 

 

הפעם לטובת המיזם שלנו, לא היתה לנו עזרת חיילים,כמו פעם שעברה ולא היה לנו שום תקציב בקופה… אז עשינו והובלנו את הכל בעצמנו- הנוער של השכונה!

 

 

לשם הפרויקט הקפצנו חצי מהשכונה, פנינו ליושב ראש ועד השכונה והשגנו דרכו פרחים ושתילים ואפילו עצים!

דרך מחלקות אחרות בעירייה השגנו צבעים ומברשות כדי לשפץ ולשפר את חזות הכניסה לגינה וגם ברוח השיפוץ, לתת צבע ומראה חדש לפינת הישיבה הצנועה שראתה הרבה חורפים…

 

 

השגנו כלי גינה מהמרכז הקהילתי, מכונת שיוף מאחד ההורים ואפילו אירגנו בידורית כדי שיהיה פס-קול שמח וכיפי לכל המתנדבים והמתנדבות שהתגייסו לטובת הדבר…כי הרי אי אפשר בלי מוסיקה!

והעיקר שנכניס צבע וקצת שמחה לגינה ולאם הבית.

 

 

יום הפרויקט- הנה זה בא, סיבה טובה לאהבה

כך התארגנו ונאספנו ביום חמישי ה3.3.16 למבצע "נווה של צדק" אמיתי ונהננו מכל רגע…

שתלנו, עדרנו, פינינו וסידרנו ערוגות, צבענו את פינת הישיבה בצבע טורקיז כדי להכניס קצת ברכה בצבע לבני המשפחה, עזרנו אחד לשני, פינינו עשבים ועלים, ניקינו את הרחבה וצבענו את הגדרות…והכל באווירה מגניבה עם מוסיקה תוססת שאפילו אם הבית יצאה לרקוד איתנו לצלילי מלכת השושנים…

כמה נתינה היתה שם…חבל שלא באתם לראות.

 

 

וכיאה לנווה צדק, המוסיקה והנוכחות שלנו בגינה גרמה להרבה מההולכים והשבים לפנות אלינו במהלך הפרויקט ולשאול מה אנחנו עושים?! ואנחנו השבנו ושמנו את המנ"ש בראש העינינים…אפילו מאור כהן הזמר והשכן, עבר עם הילדים שלו ועצר כשזיהה אותנו והתלהב מאיתנו מאד, וזה הרי לא קורה לנו כל יום!(מאור כהן זיהה אותנו!!…פתאום אנחנו "הסלב",זה מטורף!)

 

 

וכמה משפחות פתאום שלחו את הנערים שלהם להצטרף אלינו, והם נתנו לנו יד ובאו לשתול ולעדור והגיעו גם לבקר מההנהלה הציבורית של השכונה…והייתה תחושה של "ביחדנס" שאין מרגש ממנה…

הרגשתי שאנחנו מתעשרים מעצם העשייה ודווקא המשפחה הזו עושה איתנו חסד ולא ההפך…כי היא נתנה לנו את הכמה שעות של אור האלו והזדמנות לראות אילו דברים נפלאים יש בנו להגשים ולעשות אם רק נתחבר לזה באמת.

 

 

 

 

 

 

אז השאלה המתבקשת היא : "אז מיהו העשיר?"…

אנחנו גרים בשכונה עם תדמית עשירה שיש בה אנשים לא עשירים בכסף, לפחות לא כולם ופועלים בתוך מרכז נוער שנחשב על ידי אחרים לעשיר ושבע, אבל הוא לא עשיר כלל בכסף, אולי ברעיונות ובהשראה…                ויש בשכונה משפחה שכל השנה עושה ונותנת מעצמה בשביל מרכז הנוער השכונתי שלי (מנ"ש) בנווה צדק, זו משפחה צנועה שממה שיש לה היא נותנת, שולחת עוגות, מציעה עזרה, ותמיד מוכנה לסייע לנו…והכל בכיף ובלארג'יות כזו, שזה גורם לי להאמין שאם לא היו מודדים אנשים בכסף, המשפחה הזו ובעיקר אם הבית וילדיה היו זוכים בתואר "עשירי השכונה"!

ופעם הבאה שיבוא מתנדב וישאל אם השכונה שלי עשירה, אני אגיד לו :"כן!!!"

ואכוון אותו לאותה גינה, כדי שיבין מאיפה בא הכסף ומאיפה באה הנתינה.