תיירות מדברית- אינטימית, חמה והכי קרובה לטבע

כשמדבר ותיירות נפגשים בערבה, מקבלים חופשה ייחודית, מעניינת עם תחושה של בראשית. מזמינה אתכם לטיול מרתק בערבה התיכונה עם המון טיפים ואופציות לטיול עם המשפחה.

20190410_192323-COLLAGE

חג הפסח בפתח ואיתו חיפוש האטרקציות לחופשה. הפעם אני אקח אתכם, קוראי היקרים, לאחד האזורים האהובים עלי ביותר. המדבר! בפוסט זה תוכלו למצוא מידע על הערבה התיכונה, על האטרקציות המרכזיות שם וטיפים למטיילים.

התיירות המדברית תופסת יותר ויותר בשנים האחרונות. המדבר הוא כבר לא מקום שנמצא לו אי שם בסוף העולם שמאלה.
ככל שהדרכים מתפתחות, התיירות באזורים שהיו מבודדים מתפתחת גם. הצירים המובילים לערבה התפתחו מאוד בשנים האחרונות ולהגיע לערבה כבר לא כל כך מסובך ורחוק. עם הקמת כביש 6 דרום, הערבה התיכונה הפכה לנגישה.
ועכשיו, עם פתיחת שדה תעופה רמון, תוכלו אפילו לנחות ממש ליד 🙂

אז לפני שיוצאים לדרך, ממליצה לאסוף חומר על האזור ועל הדרך, על מנת להפוך את הטיול למהנה ופורה.
המלצה זו חשובה בעיקר בגלל שאנשים לא מספיק מכירים ויודעים על הערבה.

אז שתדעו שישנם שני אתרי אינטרנט שיוכלו להעניק למי שמתעניין מידע רב על האזור:
תיירות עין יהב- https://einyahav-tour.co.il/
תיירות ערבה- https://goarava.co.il/
המטרה היא לתת כמה שיותר מידע למטייל, לא כשהוא מגיע לשם, אלא עוד לפני שהוא יוצא לדרך, כך שהמטייל יוכל לעבור בדרך בעוד מקומות ולחוות עוד חוויות.

המדבר בשנים האחרונות הפך למותג. מה שמייחד את המדבר הישראלי ממדבריות אחרים בעולם זו הנגישות שלו ושזהו מקום בטוח בעת מצוקה. יש עיר גדולה, באר שבע, קרובה באופן יחסי, המקנה לאזור המדברי את התכונות האלו. אז כישראלים, בהחלט שווה לצאת ולטייל באזור!

כשמדברים על הערבה התיכונה מדברים על 70 ק"מ אורך. הערבה הוקמה בסוף שנות ה-50, עם שרשרת של ישובים, היכן שמעולם לא היו יישובי קבע.
הערבה התיכונה עד השנים האחרונות התבססה על ייצור חקלאי. התושבים אף התמחו בפיתוח חקלאי- הייטק חקלאי. הפיתוח החקלאי נועד להתמודד עם תנאים מבוקרים, בגלל כל מה שאין (בעיקר מים ואדמה שלא מתאימה לכל סוג גידול). הוא מאפשר אפילו לדעת את היום שבו יקטפו את הפרי או הפרח. בעזרת המו"פ החקלאי, הערבה יכלה להיות עצמאית כלכלית. רוב הישובים הם חקלאים. ישובים אלו אחראים על כ-60% מהתוצרת החקלאית בחורף של מדינת ישראל.
הערבה נתפסת כחקלאות של פלפלים. אבל, זה לא כך. יש מגוון רחב של גידולים. ביניהם: תמרים (בעיקר מאג'ול), עגבניות, אבטיח (יש גם בחורף), מלון, קישוא (זנים מיוחדים שמתאימים גם לסלט), דלעות, חצילים מסוגים שונים, תרד גוליבר ותאילנדי ועוד גידולי שדה, החל מבצל, עד עשבי תבלין למיניהם כגון בזיליקום.
עם איבוד הזהות החקלאית שלה בשנים האחרונות, ענף התיירות הפך לחלק חשוב בשימור האוכלוסייה. החקלאים הקימו חניונים ואתרי אירוח. השילוב בין נופי המדבר של הערבה והחקלאות הוא המשכן של תיירות הערבה ומייחד אותה בצורה נפלאה.

חזון הערבה הוא גיוון תעסוקתי (נפתח אזור תעשייה חדש) ופיתוח התיירות באזור. הערבה אף פתחה את שעריה לקליטה של כלל הציבור. אולי כשתטיילו שם תתאהבו במקום, ומי יודע… אולי תהיו אתם התושבים החדשים 🙂

ישנם שני ישובים בערבה התיכונה שהם ישובים לא חקלאיים, ספיר וצוקים. ישובים אלו מתפרנסים בעיקר מתיירות וממקצועות חופשיים.
התיירות בערבה נשענת על שלושה עקרונות של תיירות מדבר מוצלחת: מבודדת, מותאמת ללקוח ונאמנה לטבע.
האנשים החיים בערבה הם אנשים מיוחדים והאזור עצמו מייצר אווירה ייחודית. תוכלו לפגוש אנשים שהופכים את היצירה של הטבע לאומנות שלהם.
בנוסף לצימרים, אתרי אירוח ומסעדות, הערבה התיכונה מספקת לאורחיה טיולי ג'יפים ורכבי שטח, פעילויות סביב המשק החקלאי, חנויות אומנויות ואטרקציות נוספות.

לאחר שקראתם והתארגנתם, נצא לדרך…

+ יש עוצמה יוצאת דופן במדבר. בדרך לערבה התיכונה תוכלו לראות את הנוף הנפרש של המדבר מצד אחד ואת ים המלח מצד שני. לא בכדי תגלו שהנוף הוא אחד מהדברים החשובים שיש לתיירות להציע.

+ בדרך לערבה (אם מגיעים מכיוון צפון), תוכלו לראות את נחל צין, שירוק עדיין בעקבות השיטפונות שהיו בשנתיים האחרונות. נחל צין הוא עורק התנועה הראשי של חובבי הג'יפים ורכבי השטח למיניהם. ולחובבי טיולי גבים, מהרו לאזור, כי הגבים עדיין מלאים.

+תוכלו למצוא לאורך הדרך לערבה, חניונים באדיבות קק"ל, המושלמים לפיקניקים בחיק הטבע המדברי והתרעננות.

+ בכניסה לצפון הנגב, תוכלו להכיר את התיירות הבדואית. היא התחילה להתפתח בשנת 2012, בעקבות ההכרה של משרד התיירות. לתיירות זו יש פוטנציאל תיירותי מאוד מעניין וייחודי, המבוסס על הפאן האנושי של המקומיים. למשל, בכניסה לרהט, בתראבין, יש חוות גמלים, המספרת סיפור של חיבור בין מדען שמפתח תרופות מחלב נאקות לבין מגדל בדואי, המגדל את הנאקות.
בלקיה, תוכלו לראות נשים אורגות ורוקמות סיפורי חיים של נשים. וברהט תוכלו ללכת לחוות את לילות הראמדן.

+ ומה חדש בדרך?
בדרך לערבה, אחרי ים המלח, בונים פונדק דרכים חדש עם מתחם מסעדות וחניון קרוונים. תעקבו אחרי זה כי אני בטוחה שזה יהיה להיט…

אטרקציות וטיפים בערבה התיכונה

תמר המקראית, הנמצאת בערבה, הפכה לאתר תיירות חשוב מאוד. האתר בהתנדבות מלאה וללא תשלום. תוכלו לראות שם גם מודל של המשכן.

• "דרך השלום" היא דרך נוף שהקק"ל הכשירה. היא מתחילה בנאות הכיכר ומגיעה עד עין יהב. יש בה מספר מקטעים, כאשר המקטע שבין עידן לעין יהב מתאימה לכל סוגי הרכב הפרטיים. מהדרך נשקף הנוף המדברי של הערבה, וממזרח הרי אדום המשנים את צבעם לפי השעה ביום.

פארק ספיר– זהו פארק קסום, נווה מדבר, עם אגם בלב הערבה. הוא נמצא 6 ק"מ מעין יהב והוא פתוח לקהל הרחב ללא תשלום.

מרכז ווידור הוא חלון לחקלאות של הערבה. הוא מייצג פעילות חקלאית, התיישבות וציונות. מרכז המבקרים הוקם בתוך המו"פ החקלאי.
המרכז יציג בפניכם את הערבה על שלל גווניה: עולם של חקלאות מתקדמת לצד אתגרי הקרקע והמים במדבר, התיישבות, היסטוריה, גיאולוגיה, חקלאות ימית ועוד.
תוכלו ללמוד על בעלי החיים באזור, כגון צבי הנגב; ללמוד על הצמחייה המקומית, כמו הרכפתן המדברי, ללמוד עובדות גיאולוגיות מרתקות, כמו שהמים מתאדים גם בעומק 30-40 ס"מ בתוך האדמה ועוד שלל עובדות מרתקות.
במרכז תוכלו: לצפות בסרט תלת מימד קצר, שייתן לכם רקע ומידע רב על האזור; לטייל במוזיאון אינטראקטיבי חוויתי ולבקר בחממות התצוגה.
מבטיחה לכם שאחרי כל זאת, תרגישו בהחלט גאווה בערבה שלנו!

מושב עין יהב הוא ראשון המושבים בערבה והוא נוסד בסוף שנות ה-50.
במושב זה תוכלו ליהנות מכמה אטרקציות:
1. חוויה מוטורית בערבה-תומקאר-

הפעילות כוללת נהיגה עצמית, ברכבי תומקאר מקצועיים, מותאמים לשטח ובטוחים. יש צורך ברישיון נהיגה.
הטיולים: מזריחה ועד שקיעה. הטיולים בתיאום מראש. לבחירתכם מגוון מסלולים באורכים שונים – החל ממסלול טעימה של 45 דקות ועד מסלול יום שלם, הכולל לינת לילה.
מחיר לאדם: 200-100 ₪ בהתאם למסלול.

20190410_184951-COLLAGE
טיפ שלמדתי בסיור התומקאר- באזור תוכלו לראות שני סוגי צמחים נפלאים, שמהם תוכלו להכין תה בריאות:
כוכב ריחני- מרחיק תאים סרטניים
פרעושית- בעבר האמינו שהוא מרחיק פרעושים. הצמח דומה למרווה בסגולות המרפא שלו: הוא טוב לצינונים, לדלקות פרקים ובכללי הוא אנטי- חיידקי.

2. מטמון בערבה
עדי ודליה מטמון, הם זוג מקסים ומוכשר, שהכירו באחד הטיולים הראשונים שעדי, מורה דרך הוציא. השניים הקימו מתחם, המתמחה באירוח משפחות. המתחם כולל 5 בקתות, כאשר כל בקתה מכילה 7 מיטות. הבקתות מאפשרות פרטיות להורים ומתחם סגור, בטוח ומוגן עבור הילדים.
בנוסף, במטמון בערבה, תמצאו מגוון פעילויות שהן שילוב של כישורי השניים. עדי, עושה הדרכות מקומיות ובירדן; ודליה עושה סדנאות יצירה ואומנות. אבל לא רק…
IMG_20190410_183009

במתחם, בנוסף להארחה אפשר ליהנות בקבוצות או ביחידים ממשחקי קיט ועץ (בניה עצמית שלהם), אלו 26 משחקים, שיכולים להיות עליהם עד 100 ילדים בו- זמנית; ערבים של משחקי חשיבה, עם כתבי סתרים, תשחצים, חידות הגיון; חפש את המטמון במושב ועוד.

IMG_20190410_183044

3. יוגורטיה
הגיעה לעין יהב הישר מהצפון עם זוג מקיבוץ הגושרים. זוג שחזר חזרה לצפון, אך השאיר טעם קריר ומתוק עם מסורת למושב הדרומי.
הייחודיות של המקום היא בשימור המסורת שהגיעה מהצפון, למשל, תוכלו למצוא את אותה תוספת עוגיות מסורתית. בנוסף, תוכלו ליהנות מתוספת ריבות מקומיות.
ויתרון נוסף- זה הפינוק המתוק העיקרי באזור 
בימי החורף מתווסף לתפריט מרק עשיר, סחלב ושוקו חם. מתאים וטעים לכל גיל.
המקום משרת במהלך השבוע את תושבי האזור ואורחים. בסופי שבוע וחגים המקום שוקק במטיילים ואורחי מתחמי הלינה באזור. המקום נגיש וישנה חנייה גדולה.

IMG_20190410_184304

4. מסעדת גמליה
מסעדה הממוקמת מול פארק ספיר וקרובה לעין יהב. זוהי מסעדה ים –תיכונית באווירה ביתית עם הופעות. כמו שאומרים, המקום הכי תוסס באזור 
המסעדה מביאה את אווירת האירוח המדברי לתייר הישראלי והיא חלק ממתחם שוקק של תיירות צימרים, קמפינג ובילוי.
במרכז ניתן לערוך: חפלות, ימי הולדת, אירועים, שירה בציבור, ערבי ניגונים ועוד.
כשאני התארחתי שם היתה הופעה של נדבר ותמר, הופעה של מוסיקה ומחול.

IMG_20190410_184147

ולא פחות חשוב- מה בתפריט?
בפינת האוכל הקל מביא תפריט המסעדה את סגנונו המיוחד בתחומי הניגובים. סלטים, פיצות, טוסט, פיתה בדואית עם שמן זית, זעתר ותוספות, פסטות במגוון רטבים ועוד. בתפריט המנות העיקריות תמצאו פרגיות וסטייקים בליווי צ'יפס פריך, אורז וסלט ולקינוח, סופלה שוקולד עם גלידה, פאי תפוחים ועוד מגוון קינוחים.
בשביל הילדים: שניצלונים, פסטות, ג'חנון עם ביצה ורסק עגבניות, פיצות ועוד.

5. בית האלוורה
שולה שחם מגדלת את צמחי האלוורה כבר שנים רבות. והיא היחידה שעושה זאת בארץ! על בסיס חומר הגלם אותו היא מפיקה מהצמחים, היא מפיקה במעבדות קרמים לטיפוח וטיפול בכל דבר כמעט.
האלוורה הוא אנטי איג'ינג נפלא והוא מאפשר טיפול במגוון רחב של בעיות, החל מכוויות, אסטמה של העור ואפילו מומלץ על ידי שולה לטיפול בכאבי שיניים של תינוקות
אצלה תוכלו למצוא: מוצרים לשיער, ג'ל אלוורה טהור, קרמים וסרומים לפנים ואפילו מסכות עם בוץ.
אבל, זה לא הדבר היחיד ששולה עושה…. היא מקבלת קבוצות ועושה להם סיור באזור ומסבירה על האלוורה אותה היא מוכרת. הסיורים ללא תשלום ובתאום מראש.

IMG_20190410_184000

6. מכוורת עין יהב
במשק פורת, מהמשקים הראשונים בערבה, תוכלו ללמוד על גידול דבורים וייצור של דבש, חקלאות, אמנות וחלוציות. במקום גלריה פתוחה עם פסלים מעשה ידי האומנית צ'צ'ה פורת ומוזיאון הדבורה.
במוזיאון תוכלו לצפות בסרט טבע על מסך גדול וללמוד על ייצור הדבש.
לרשותה של מכוורת עין יהב עומדות כ-2000 כוורות הפרוסות בין אילת בדרום, פלמחים ובית שמש.

IMG_20190410_183601

במכוורת תוכלו לטעום שלל סוגים וטעמים של דבש, המופקים מ: אבוקדו, פרחי הדרים, פרחי בר, פרחי אקליפטוס, פרחי חורחובין ופרחי אשל של הערבה.
במקום ישנו גם מוזיאון הדבורה, שהוא חלל קסום.
ומה אני למדתי שם?
איך נולדה מלכה חדשה בכוורת ומה קורה כשישנה יותר ממלכה אחת בכוורת?
בנוסף, ראיתי כוורת מבפנים ומבחוץ.
לסיכום- זו בהחלט עצירה נחמדה וכייפית, במיוחד אם אתם מגיעים עם הילדים.

IMG_20190410_183504

שבוע שעבר התקיים גם יריד תיירות מדבר במושב יהב בחצר משק פורת. כייף מדברי נחמד 🙂

IMG_20190410_183319

מוזמנים לשתף אותנו בתגובות בטיפים ובחוויות שלכם מטיול בערבה.

IMG_20190410_183137

מאחלת לכם טיול מהנה!

IMG_20190410_184359 (003)
XOXO

אחת שיודעת 😉

קרין מילשטיין
סטייליסטית, מאמנת כושר ובוגרת תואר שני לתקשורת ועיתונאות. זה מה שיוצר את הבלוג על תרבות, סגנון חיים, טיולים, ביקורת ספרותית, שירה ועוד... מוזמנים לקרוא, להגיב ובעיקר להנות... XOXO אחת שיודעת ;-)