הבלוג של קרין מילשטיין

הכל אפשרי …corny

סטייליסטית, מאמנת כושר ובוגרת תואר שני לתקשורת ועיתונאות. זה מה שיוצר את הבלוג על תרבות, סגנון חיים, טיולים, ביקורת ספרותית, שירה ועוד... מוזמנים לקרוא, להגיב ובעיקר להנות... XOXO אחת שיודעת ;-)

עדכונים:

פוסטים: 467

עוקבים: 17

החל מדצמבר 2013

לא המציאות היא שמעניקה משמעות לכל מה שקורה לנו, אלא הפרשנות שאנו נותנים לה; פרשנות הבאה לידי ביטוי בסיפורים שאנו בוחרים לספר לעצמנו ולסובבים אותנו. סיפורים מעצבים מציאות ועלינו להשתמש בהם כדי לעצב את המציאות שבה אנו חפצים.

10/12/2017

20171208_112442~2

כבלוגרית, כששמעתי על הספר, לא יכולתי שלא להסתקרן. הנושא קרוב לליבי ותמיד טוב ללמוד איך לשפר ולהשתפר. אז ברור היה לי, שאני חייבת לקרוא אותו.

לא התאכזבתי.
זהו ספר המעורר מחשבה, מודעות ובהחלט רצון להתחיל לספר. ולא רק למי שכתיבה היא חלק מחייו, כמוני.
בנוסף, כבוגרת תואר שני בתקשורת ועיתונאות בעצמי, מונחים שכבר הספקתי לשכוח עלו והעלו אצלי זיכרון נוסטלגי. והציפו אצלי את מה שלמדתי וניגנז בזיכרוני ועל הדרך כמובן שרצו להם זיכרונות יפים מימי באוניברסיטה.
ולאחר שסיימתי לקרוא בו קוראים יקרים- אני כאן כדי לספר :-)

הספר הוא ארגז כלים המיועד לכל מי שמעוניין לדעת איך להעביר מסרים באופן אפקטיבי, משכנע, מרגש ומניע לפעולה, בחיי היום-יום שלנו.
סיפורים הם תוצר של פירוש והבניה של המציאות- כפי שאנו מבינים אותה. כלומר, בסיפור שאנו יוצרים אנו נותנים פרשנות לאירועים, וכך בעצם יוצרים מציאות חדשה.
ברוב המקרים המעטפת היא זו שבסופו של דבר מעניקה את המשמעות לסיפור. היא שבכוחה להעביר מסרים, לקדם אג’נדה, לגעת בקהל,לשלהב, לקדם מטרות ויעדים, להשפיע, להניע לפעולה, לעצב מציאות ואפילו לבנות עולם של ערכים. כלומר, המעטפת העלילתית הדבק הנרטיבי, החליפה הזאת שאנו מלבישים על האירועים, על הנתונים, על העובדות, היא שהופכת רצף של אירועים סתמיים לסיפור ראוי להיות מסופר.
מכאן שאפשר לספר עשרות סיפורים שונים, על בסיס אותו שלד עובדתי, והם יהיו נכונים באותה המידה.

לכל אחד מאיתנו יש ארסנל עצום של סיפורים. על כל מאורע ומאורע שפוקד אותנו אנו יכולים לפתוח עולם שלם של סיפורים.
סיפור של כל מאורע שקרה לנו כולל מגוון אפשרויות עצום, וההתמקדות בפן מסיים שלו לצד ההתעלמות מפן אחר מייצרת סיפור המעצב תפיסת עולם.
יש משמעות עצומה לסיפור שאנו בוחרים לספר. זאת מפני שסיפור סיפורים היא פעולה מרכזית בחיינו. הסיפורים שאנו מספרים הם אלו שמעבירים את הידע, מגדירים את הזהות, מסבירים תופעות, מפרשים התרחשויות, יוצרים קשר סיבתי ומצדיקים את ההתנהגויות שלנו. סיפורים הם הכלי המעניק משמעות לכל מה שקורה לנו בחיים.
מאחר ולסיפורים יש אימפקט גדול כל כך על חיינו, מחובתנו לבחור אילו סיפורים נספר כדי להשפיע על האופן שבו הם מגדירים אותנו, אילו סיפורים נספר כדי להשפיע על האופן שבו הסובבים רואים אותנו ואפילו אילו סיפורים נספר כדי להשפיע על איך שאחרים רואים את המציאות.
האופן שבו אדם קובע את עמדותיו תלוי באופן שבו המידע מוצג לו. החליפה העלילתית שבה נעטוף את הנתונים (העובדות/ האירועים) היא היא שתעצב את המשמעות של מה שאנו מספרים, והיא גם זו שתקבע את הפרשנות שלנו למה שהתרחש, קל וחומר את זו של מי שישמע את הסיפור שלנו.

בוא נתחיל מההתחלה…

למה כדאי לספר סיפור?
1. סיפור נזכר הרבה יותר מכל עובדה או נתון. ברגע שאתם מספרים סיפור, לא רק שהקהל שלכם זוכר טוב יותר מה שאמרתם, אלא גם אתם עצמכם זוכרים הרבה יותר טוב את מה שאתם צריכים לומר- מאחר והסיפור קושר את הנתונים יחדיו.
2. סיפור מקרב בין בני אדם. סיפור הוא לא אחר מהגשר ליצירת קשר בין אנשים; גשר שיהיה קשה מאוד לבנות רק על בסיס נתונים ועובדות.
3. נמצא שהסיפור הוא כלי נהדר להעברת מידע מורכב ומסובך לצמצום ממדיו, לקיבוץ נתונים ולהפיכתו לקל להבנה ולתפיסה. כלומר- בכוחו של הסיפור לפשט לנו את הדברים.
4. שימוש במסגור מאפשר להסב את תשומת הלב של הנמענים להיבטים שאנו מעוניינים להבליט בסיפור, בד בבד עם העלמה, ערפול וטשטוש של היבטים שאנו מעוניינים להצניע.
5. קל הרבה יותר ליצור לכידות חברתית והסכמה חברתית באמצעות סיפור על פני שימוש בעובדות ונתונים יבשים, שכן סיפור יכול לשמש סוג של “דבק חברתי”; הוא יוצר קשר וגשר בין אנשים זרים לחלוטין. אפילו המסורת וההיסטוריה מורכבות מאוסף של סיפורים.
6. סיפור טוב מגייס קשר בקרב קהלים בקלות יחסית.
7. הטענה המרכזית של חוקרים שבדקו את הנושא היא שכשאנו מדמיינים את המסופר לנו, המוח שלנו משחרר אנדורפינים.
8. כשאנו מספרים סיפור, באופן טבעי ובלתי נשלט הקהל שלנו מדמיין את הדמויות, את הגיבורים ואת האירועים, והעלילה נרקמת במוחו אט אט.
9. סיפורים הם בין- לאומיים. הם מבטלים גזע, מין וגיל. הם יכולים ליצור גשר בין מדינות ובין תרבויות.
10. סיפור הוא אחד ממקדמי המכירות הטובים ביותר שקיימים.

מהו סיפור טוב?
סיפורים טובים סוחפים את דעתנו מהקיום, מסיחים את דעתנו מ”הכאן ועכשיו” ולוקחים אותנו לממד אחר של קיום, הממד הדמיוני.
סיפורים הראויים להיות מסופרים באמצעות התכנים אנו מפיקים, לעולם יהיו כאלו שנותנים ערך כלשהו לקהל שלנו.
כל תוכן שבכוחו לעורר רגש כלשהו- יהיה זה רגש חיובי או שלילי- הוא בעצם תוכן שיש בו פוטנציאל ויראלי.
לכן, כלל הבסיס הוא לספק לקהל שלכם תכנים שישעשעו אותו, שיתרמו לו, שיגעו בו, שיחרימו אותו, שירגשו אותו, שירתקו אותו, שירגיזו אותו או יעציבו אותו.

אסנת מחלקת את הסיפורים המוצלחים ל-8 קטגוריות:
• קטגורית סיפורי שיבוש.
• קטגורית סיפורים חמים.
• קטגוריית סיפורי תגלית.
• קטגוריית כנגד כל הסיכויים.
• קטגוריית סיפורים לוהטים.
• קטגוריית כולנו ערבים זה לזה.
• קטגוריית הומור.
• קטגוריית הסיפור הקלאסי.
בכל קטגוריה, פרט לאחרונה, היא מפרטת כמה סכמות (תבניות שחזרו על עצמן פעם אחר פעם). ניתן למצוא סיפורים המתאימים ליותר מסכמה אחת.

המרכיבים ההכרחיים שעלינו להתייחס אליהם בבואנו לספר סיפור בהצלחה הם: תמצית, התמצאות, אירוע, תוצאה, אמצעי ההערכה, קודה.


מהן איכויות הסיפור?
איכויות הסיפור הן “אבות המזון הנרטיביים”, הרכיבים האלו שאנו חייבים להוסיף לתכנים שלנו, שבלעדיהם התכנים שלנו יהיו ריקים מערכים תזונתיים ויתקשו להשיגם את ייעודם.
*אלמנט בסיסי בכל סיפור אינו סתם שינוי, כי אם שינוי היוצר מהפך בערכים שבבסיסו- בהפיכת המטען שלהם מחיובי לשלילי או משלילי לחיובי. המהפך הזה הוא שהופך את הסיפור למעניין ושווה להיות מסופר.
* סיפור טוב ממלא אצל בני האדם צורך אנושי, שהוא הצורך להבין את המציאות, לעשות סדר בכאוס, לתת לנו מרשם להתנהגות.
* כדי שנוכל לגעת בקהל שלנו, על הסיפור להיבנות או להתבסס על חוויה אנושית אוניברסאלית כלשהי, משהו שנוגע לכולם, או לפחות לרבים.
* כדי שאירוע או שינוי יהיה משמעותי הוא חייב להיגרם על ידי משהו או להשפיע על מישהו, אחרת האירוע אינו אפקטיבי דיו. זאת כדי ליצור הזדהות.
*הזדהות של הקהל עם הגיבור, עם הדמות הראשית בסיפור שלנו, אינה נובעת מחמלה או רחמים על מה שקרה לו, אלא מתוך ראייה של הדמות כמגלמת אותנו, כבבואה שלנו.
* בכל סיפור חייב להיות פאנץ’ ליין (פואנטה), ובסופו של דבר כל הדרכים בסיפור צריכות להוביל אליו.

כלל היסוד בבואנו לקדם אג’נדה, מטרות ויעדים הוא לזכור שלכל צורה ספציפית של התבטאות תמיד צריכה להיות סיבה! תמיד ישנן דרכים שונות לומר את אותו הדבר.
כדי להוביל את הנמענים שלנו אל מחוז חפצנו עלינו לעשות שימוש מושכל בפיתוי הנרטיבי, כדי ליצור תמונה מנטאלית רצויה של הסיפור שאנו מספרים. הצלחה במשימה זו היא פונקציה של הבחירות המודעות להתבטאויות הסיפוריות, למילים ולעיגון התוכן בהקשר המוכר לקהל.

ולסיכום, ציטוט של ז’אן לוק גודאר – “סיפור צריך שיהיו לו התחלה, אמצע וסוף. אבל לאו דווקא בסדר הזה”.

כמו שאסנת סיימה את ספרה: “קדימה, לכו ומצאו את הסיפורים שלכם והתחילו לספר!”.

XOXO

אחת שיודעת ;-)

עוד מהבלוג של קרין מילשטיין

תצוגה מקדימה

פסטיבל אשה בחולון 2016- ללא מחיצות, קרוב לעין , ללב ולנשמה

אדווה ירמיהו ,פלמנקו. צילום:מיכל מנצר כאישה, זה כייף שיש יום אחד עבורנו. אבל לא פחות חשוב איך נתייחס ליום זה. יום האישה הבינלאומי מצוין בעולם כולו בתאריך ה-8 במארס. יום זה...

תצוגה מקדימה

המסע המופלא שלי בקווסטומניה- מתחם חדרי הבריחה הגדול בישראל

חדרי בריחה הם חדרי משחק אמיתיים, אליהם נכנסים בקבוצה קטנה ומטרת המשחק לפתור כתב חידה, כאשר באמצעות הפיתרון ניתן להיחלץ מהחדר . המשחק אורך עד שעה וכמובן שהמטרה היא להימלט...

תגובות

פורסם לפני 2 years
תצוגה מקדימה

"LITTLE BLACK DRESS"- מופע מוזיקלי של 'ENGLISH ON STAGE'

צלם: הרשל גוטמן המופע "LITTLE BLACK DRESS" הינו מופע מוזיקלי, שבבסיסו שמלה שחורה, המשתנה בהתאם לכל אחת שלובשת אותה (כי כל אחת שונה ומיוחדת) ובהתאם לאקססוריז שלובשים איתה. וכמו...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה