הבלוג של קרין מילשטיין

הכל אפשרי …corny

סטייליסטית, מאמנת כושר ובוגרת תואר שני לתקשורת ועיתונאות. זה מה שיוצר את הבלוג על תרבות, סגנון חיים, טיולים, ביקורת ספרותית, שירה ועוד... מוזמנים לקרוא, להגיב ובעיקר להנות... XOXO אחת שיודעת ;-)

עדכונים:

פוסטים: 744

החל מדצמבר 2013

” מאדאם בטרפליי”, אולי האופרה המפורסמת ביותר שנכתבה אי פעם, עולה על במת האופרה עם סיפורה המרגש של גיישה יפנית צעירה, שאהבה ותשוקה סחפו אותה אל סופה הטראגי.

19/07/2017

מאדאם בטרפליי_צילום יחצ 03
צילום: יח”צ

“מאדאם בטרפליי” האופרה שהלחין פוצ’יני והמבוססת על סיפור קצר של ג’ון לותר לונג, היא אולי האופרה המפורסמת ביותר שנכתבה אי פעם. שמה של האופרה הולך לפניה לא רק בקרב חובבי אופרה מושבעים ורבים מכירים כמה מהאריות מתוכה שהפכו לסימן ההיכר של הדיוות האופראיות הגדולות.
אופרה זו אף עובדה למספר סרטים, הראשון שבהם היה עיבודו של סידני אולקוט ב-1915.
גרסתה הראשונה של האופרה עלתה על הבמה לראשונה ב-17 בפברואר 1904 בבית האופרה לה סקאלה שבמילאנו. האופרה הייתה מחולקת לשתי מערכות ולא נתקבלה באהדה רבה על ידי הקהל.

סיפורה של “מאדאם בטרפליי” מבוסס על יומני מסע שנכתבו על ידי נוסעים שהתלוו למסעות הצי האמריקאי. עלילתה של האופרה מתרחשת בעיר נגסקי, ועל פי החוקר האמריקני ארתור גרוס היא מבוססת על אירועים שאכן התרחשו בעיר בשנות התשעים המוקדמות של המאה ה-19. לפי המנהג היפני באותם ימים יכלו חיילים זרים להינשא לבנות המקום ואף לבטל את הנישואים בכל עת שיחפצו. מקשרים אלה נולדו תינוקות רבים שגדלו ללא האב שחזר למולדתו.

האופרה “מאדאם בטרפליי” של ג’קומו פוצ’יני, מועלת בהפקה חדשה בישראל בבית האופרה בתל באביב. על האופרה מנצח דניאל אורן, מנהלה המוסיקלי של האופרה הישראלית . באופרה משתתפים: מקהלת האופרה הישראלית, תזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון וסולנים מהארץ ומחו”ל.

הבמאי היפני החשוב, קייטה אסארי, מציג בהפקה זו מבט מיוחד לאופרה הנובע מתוך התרבות היפנית, בשונה מהפקות הרבות של אופרה זו המציעות מבט מערבי על התרבות היפנית. ואף יש תשומת לב לפרטים קטנים מהמסורת היפנית על הבמה.כגון: חליצת הנעליים לפני הכניסה לבית.

מאדאם בטרפליי_צילום יחצ 02
צילום: יח”צ

עלילה

האופרה “מאדאם בטרפליי” הוא סיפורה של נערה יפנית שמתאהבת בבנג’מין פרנקלין פינקרטון, קצין צי אמריקאי. הנערה היפנית היא גיישה בת חמש עשרה בשם צ’ו-צ’ו סאן, שפירוש שמה ביפנית הוא “גברת פרפר”, ובאנגלית “מאדאם באטרפליי”.
השניים נישאים בטקס קצר. החתן נושא את הכלה לאישה מרצונו החופשי, והכלה בהסכמת קרוביה.
החתונה היפנית היא של 999 שנים, עם אופציה להשתחרר ממנה כל חודש. מה שאומר שהמחוייבות לא חזקה, בדיוק כמו הבית שבו הזוג הטרי עומד לגור בו. הבית שפינקרטון בחר הוא בית שניתן להפילו בהבל פה. הוא מהווה מטאפורה למצב המשפחתי החדש שאותו הוא בונה לעצמו. כמו שהוא עצמו אמר, הבתים והחוזים גמישים באותה המידה.

הגיישה, כמיטב המסורת היפנית, היא מנומסת להפליא ומלאת כבוד לגבר.
בטרפליי מוכנה להתחיל בחיים חדשים ולכן היא תעשה הכל כדי לשכוח את העבר היפני שלה למען עתיד אמריקאני. היא מוותרת עבורו על דתה ועל עמה. כשהיא המירה את דתה, היא התכחשה למסורת העתיקה, ובכך הביאה על עצמה נידוי מצד דודה ושאר הקרובים.

ליל הכלולות בין פינקרטון לכלתו הטרייה, מאדאם בטרפליי, מלא באהבה ותשוקה. בתמונה זו, הם שרים יחדיו בדואט מרגש, שלובים זה בזה. פינקרטון מדבר בעיקר על התשוקה ובטרפליי בעיקר על אהבה… רמז לבאות.

פינקרטון נקרא לשוב למולדתו, ומבטיח לה לחזור. מאחר וכה אהבה היא אותו, היא האמינה שישוב אליה. ואף למרות, שהיא היתה מחוזרת וניסו לשדך לה בעל חדש, היא עדיין האמינה שבעלה יחזור ושהיא עדיין נשואה (לפי המסורת היפנית, אישה נטושה, היא אישה גרושה). קרוביה ניסו להשכיחו מלבה, ללא הצלחה.
בטרפליי הגיעה לסף עוני, ואם פינקרטון לא יחזור במהרה, היא תהיה בצרות.

לאחר ששב למולדתו, נולד בנו. הקונסול המגיע לבשר לה שפינקרטון התקדם בחייו ולא יחזור אליה, מגלה זאת. הוא רואה את אומללותה ומבטיח לספר לפינקרטון על בנו.

הוא אכן חוזר, לאחר שלוש שנים. אבל, לא בשביל להיות עימה. הוא מביא איתו את אשתו החדשה, אותה הוא נשא לאישה באמריקה. ומדוע חזר? כדי לקחת את בנו.
חלום אהבתה נשבר לרסיסים וליבה מתרסק באחת. היא נפרדת מבנה ועל מנת לשמור על כבודה,
היא נוטלת את חייה בידיה.

מאדאם בטרפליי_צילום יחצ 01
צילום: יח”צ

מוזיקה

המוזיקה של האופרה משלבת אלמנטים קלאסיים ויפנים. המוזיקה מסמלת את המתחולל על הבמה, את השילוב אולי הבלתי אפשרי בין המזרח למערב. למרות שהם נשזרים זה בזה, הם גם נלחמים זה בזה.

פוצ’יני נמשך לאקזוטיקה של המזרח הרחוק ושילב במוסיקה של “מאדאם בטרפליי” נעימות מתוך ההמנון היפני לאחר שהעמיק ללמוד על המוסיקה היפנית מאשת השגריר היפני באיטליה.
מטרתו של פוצ’יני אינה רק ליצור אווירה אקזוטית , באמצעות שימוש באלמנטיים יפנים במוזיקה, אלא להדגיש באמצעות המוזיקה את הנושא העומד במרכזה של האופרה- הפער התרבותי בין המזרח למערב. למשל, המנון הצי “הדגל זרוע הכוכבים”, שהפך להמנון האמריקאי ב-1931, מהווה מוטיב חוזר באופרה. הוא נשמע לראשונה בהקדמה לארית הכניסה של פינקרטון, המצהיר על פילוסופיית החיים שלו כינקי נודד ובפעם האחרונה, ברגע שבו בטרפליי, שוזרת את זהותה עם זהותו של פינקרטון, כאמריקאית ולא כיפנית, נגיעות מההמנון האמריקאי נשמעות.

דבר נוסף ייחודי מבחינה מוזיקלית שהתרחש באופרה התרחש בזמן ההמתנה לבואו של פינקרטון , אריה שלמה מגיעה מאזור הקהל, שהיא רק המהום. באריה זו המנצח, דניאל אורן, מפגין את כישרונו הרב, כשהוא מנצח קדימה לכיוונו של הקהל ואחורה לכיוון התזמורת.

מאדאם בטרפליי_צילום יחצ
צילום: יח”צ

תפאורה

התפאורה מייצגת את המינימליסטיות היפנית והקווים הנקיים האופיינים לתרבות זו. היא אף מהווה סימבוליות למתרחש.

בתמונה שבה מאדאדם בטרפליי מגיעה לפגוש את פינקרטון, רגע לפני החתונה, מלוות אותה כל הנשים עם המטריות הצבעוניות שלהן. הן יוצרות צבעוניות מרהיבה, המזכירה שדה פרחים, ממנו מגיח “הפרפר”.

בחתונה האורחים מגיעים ושמשיות אדומות מעטרות את הבמה, תחתיהן יושבים על מחצלות האורחים, כשלפניהם מוגש האוכל על כלים אדומים תואמים. על הבמה נוצרת אסתטיקה מדהימה. האדום מסביב עם לובן בגדי החתן והכלה, מרמזים על סופם של הנישואים האלו. צבעים אלו חוזרים שוב בתמונה האחרונה. הלבן המתמלא באדום…
בטרפליי רוצה ללבוש לכבוד חזרתו של בעלה את שמלת כלולותיה הלבנה, כדי שיראה אותה שוב, איך שראה אותה לראשונה ואהב אותה. אך, השמלה הלבנה מבשרת בסופו של דבר את אסונה.

ברקע , השמים מלאים בפרפרים. כמו גם תלבושתה של מאדאם בטרפליי במערכה השנייה. במערכה זו היא לובשת שמלה סגולה מעוטרת בפרפרים, כשהצבע הסגול מתכתב עם בגדיו של פינקרטון בליל הכלולות.

בזמן ההמתנה לפינקרטון שיגיע לביתה, על הבמה מתרחש לו מופע יפני מרהיב של אור וצל. מאחורי דלתות הבית, אנו חשים את מה שמתחולל בנפשה של מאדאם בטרפליי. היא בובה, היא פרפר, היא רוקדת ולבסוף מתעייפת. ואנחנו ממתינים לפינקרטון יחד איתה…

מאדאם בטרפליי_צילום יחצ 04
צילום: יח”צ

לסיכום, האופרה “מאדאם בטרפליי”, היא אופרה אקזוטית העושה שילוב מדהים של מזרח ומערב, הן במוזיקה והן בתפאורה. העלילה מצליחה לרתק ולרגש ולא לשווא היא הפכה להיות אולי האופרה המפורסמת ביותר שנכתבה אי פעם.

מאחלת לכם צפייה מהנה!

XOXO

אחת שיודעת ;-)

להזמנת כרטיסים: http://www.israel-opera.co.il/ או בטל: 03-6927777

“מאדאם בטרפליי”:
מנצח: דניאל אורן
במאי: קייטה אסארי
במאית מחדשת: מיצ’יקו טגוצ’י
מעצב תפאורה: איצ’ירו טקאדה
מעצבת תלבושות: הנאה מורי
מעצב תפאורה: מרקו פיליבק

עוד מהבלוג של קרין מילשטיין

תצוגה מקדימה

פסטיבל אשה בחולון 2016- ללא מחיצות, קרוב לעין , ללב ולנשמה

אדווה ירמיהו ,פלמנקו. צילום:מיכל מנצר כאישה, זה כייף שיש יום אחד עבורנו. אבל לא פחות חשוב איך נתייחס ליום זה. יום האישה הבינלאומי מצוין בעולם כולו בתאריך ה-8 במארס. יום זה...

תצוגה מקדימה

המסע המופלא שלי בקווסטומניה- מתחם חדרי הבריחה הגדול בישראל

חדרי בריחה הם חדרי משחק אמיתיים, אליהם נכנסים בקבוצה קטנה ומטרת המשחק לפתור כתב חידה, כאשר באמצעות הפיתרון ניתן להיחלץ מהחדר . המשחק אורך עד שעה וכמובן שהמטרה היא להימלט...

תגובות

פורסם לפני 5 years
תצוגה מקדימה

"LITTLE BLACK DRESS"- מופע מוזיקלי של 'ENGLISH ON STAGE'

צלם: הרשל גוטמן המופע "LITTLE BLACK DRESS" הינו מופע מוזיקלי, שבבסיסו שמלה שחורה, המשתנה בהתאם לכל אחת שלובשת אותה (כי כל אחת שונה ומיוחדת) ובהתאם לאקססוריז שלובשים איתה. וכמו...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה