"רעיס" ספרו של ניר כהן מקים לתחיה את ירושלים של פעם

ניר כהן מצליח להחיות את המאורעות ההם. להביא את קולותיהם של אלה שכבר אינם ועושה זאת באופן אמין, אמיתי ומרגש. הסיפור מרתק וכהן מספר אותו דרך מספרים רבים- כל אחד בקולו הייחודי, בשפתו ודרך עיניו, תוך שהוא מקדם את הסיפור לקראת הקמת המדינה, מלחמת העצמאות והחיים בתקופת הצנע.

רעיס מאת ניר כהן

ספרו של ניר כהן "רעיס" היה מונח על מדף הספרים שלי מספר חודשים. משום מה, לא הגעתי אליו. לפני מספר ימים לקחתי אותו ליד ולא עזבתי. לא יכולתי להפסיק לקרוא. זנחתי את כל עיסוקיי ושקעתי אל תוך ירושלים של פעם. אל קורות החיים של בעל בסטה ירושלמי המגדל לבד שלושה בנים, לאחר שאשתו האנגלייה מתה בלידת הבן השלישי.

הסיפור נפתח במכתב אותו כותב הבן הבכור, מיכאל, לאחיו אליהו. המכתב מגולל את אירועי השבוע הנורא בחייהם של בני המשפחה ודרך המכתב הקוראים מתוודעים לסיפור המורכב של חיי היהודים בירושלים בשנת 1929. ערבים ויהודים חיים זה לצד זה, האנגלים שולטים, העוני הוא נחלת הרוב.

ניר כהן מצליח להחיות את המאורעות ההם. להביא את קולותיהם של אלה שכבר אינם ועושה זאת באופן אמין, אמיתי ומרגש. הסיפור מרתק וכהן מספר אותו דרך מספרים רבים- כל אחד בקולו הייחודי, בשפתו ודרך עיניו, תוך שהוא מקדם את הסיפור לקראת הקמת המדינה, מלחמת העצמאות והחיים בתקופת הצנע.

הסיפור כתוב בחן רב ובפשטות כובשת. אהבתי את הדרך שבה בחר ניר כהן לספר את סיפור משפחת "רעיס" – דרך מספר מספרים. ואי אפשר היה שלא להתאהב בבן הזקונים משה העושה ככל העולה על רוחו, לא מפחד מדבר. מתחבר אל ערביי ירושלים, מציל נער ערבי ממשפחה אמידה והופך להיות כאחד מבניה.

כחיפאית במקור איני מכירה את סיפורי השכונות של ירושלים. שכונת הפחונים, רחביה, טלביה. אחרי הקריאה חשתי שאני מכירה טוב יותר את ירושלים והיא הפכה להיות קרובה לי יותר. קוראים ירושלמיים יזהו, בוודאי, את המקומות המוזכרים וייהנו מאד ללכת בשבילי העבר, לפחות כמו שנהניתי אני.

הדמויות בספר רבגוניות וצבעוניות. אנגלים, ערבים, חמולות שולטות, יהודים, אשכנזים, מזרחים, עשירים, עניים, ותיקים, עולים חדשים. כולם חיים יחד בירושלים, חולמים, נאבקים, מפסידים ומנצחים.

זהו סיפורה של משפחה אחת. אך זה גם סיפור עלינו. על המאורעות שקרו לפני הקמת המדינה, מלחמת השחרור והחיים בארץ.

זה ספר הביכורים של ניר כהן, יוצא משפחת בנאי הירושלמית. הספר נכתב בהשראת סיפור משפחתו. ניר נולד והתגורר שנים רבות בירושלים. הוא מספר שכתב את הסיפור כשהיה נער והושפע מסיפורים ששמע מסבתו, נצר למשפחת בנאי המפורסמת. סבתו ריתקה אותו בסיפוריה מעוררי ההשראה.

משפחתה של סבתו הגיעה לירושלים במאה ה-19 והקימו את שכונת הפחים, חארת' אל טנק. שכונה של עניים אשר בנו את בתיהם במו ידיהם משאריות של מכליות נפט טורקיות. חייה של סבתו היו  מאושרים עד שבמהלך מלחמת השחרור חרב עליה עולמה. שבתאי הבן הבכור והיפה, בבת עינה, נפל בקרב על הר ציון. שבתאי לא היה חייל, אלא איש של שירה ובילויים. אליהו, בנה השני, חייל ההגנה שנלחם בעז ברובע היהודי, נפל בשבי הירדני כעשרה חודשים. אהרון, הבן השלישי, איש הפלמ"ח נעדר בקרב וחזר אחרי חודשים רבים. המשפחה מעולם לא התאוששה. אבא של ניר שהיה צעיר הילדים נשלח זמן מעט אחר כך לגדול בקיבוץ משמר העמק.

אהבתי מאד וממליצה בחום רב.

את הספר ערך שמעון ריקלין– חתן פרס ראש הממשלה לספרות עברית.

 

"רעיס" מאת ניר כהן. עורך: שמעון ריקלין. הוצאת המחבר, 320 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים.

 

Iaffa Gavish
כותבת על נושאים מגוונים. הצגות, ספרים, אוכל, מסעדות ולייף סטייל. תמצאו כאן את היומיומי, את שעות הפנאי ואת ההנאות הקטנות של החיים.