הבלוג של חן סיון

אופנאית

מעצבת אופנה | אוהבת תרבות | מומחית בסטיילינג אישי לנשות עסקים | קניינית אישית | ייעוץ | סדנאות אופנה וסטיילינג | סידור ארונות | www.facebook.com/ChenSivanFashion

עדכונים:

פוסטים: 166

עוקבים: 100

החל מיולי 2013

מיכה קירשנר, מטובי הצלמים בישראל בעשורים האחרונים, נפטר במפתיע לפני חודשים אחדים. על תערוכת מחווה ועל רב-שיח לזכרו

07/01/2018

.

לפני חודשים אחדים, נפטר מיכה קירשנר, מבכירי הצלמים בארץ, לפני שהגיע לגיל 70.
קירשנר הטביע חותם חד משמעי ומרשים ביותר בזירת העיתונות והצילום האמנותי בארץ, כמו גם בחייהם של המצולמים הרבים שלו, ושל תלמידיו הרבים אף יותר.
אני עצמי, בהיותי סטודנטית צעירה לעיצוב אופנה ודוגמנית לרגע, זכיתי להצטלם אצלו פעמיים, לכתבת אופנה במגזין מוניטין, שקירשנר היה צלם הבית שלו, ובסדרת צילומים לחוברת תיירות.
בשתי ההזדמנויות האלה זכיתי ללמוד ממנו מהי מקצוענות.
בן זוגי, שבאותן שנים היה סטודנט לצילום ב”קמרה אובסקורה”, הכיר היטב את עבודתו ואת ייחודו, ושנינו התעצבנו מאוד לשמע הידיעה על מותו.

קירשנר היה אוצר התערוכה השנתית “עדות מקומית” 2016, והיה אמור אף להיות אוצר התערוכה הנוכחית, לשנת 2017.
ואולם, זמן קצר לפני הקמת התערוכה הוא נפטר, וורדי כהנא, אחת מתלמידותיו הראשונות, תפסה את מקומו.

את דרכו כצלם התחיל קירשנר במקרה, כשיצא לניו-יורק ללמוד צילום בעקבות חברו, הפרופ’ שמחה שירמן, שסיפר על כך בערב לזכרו של קירשנר, במוז”א, לפני כשבועיים. את הערב פתחה המנחה, ורדי כהנא, בציטוט מתוך ההקדמה שכתב אדם ברוך ז”ל, לספרו של קירשנר “הישראלים” משנת 1997: “הצילום הוא ‘הנוכל הגדול של התרבות’”, כלומר, הוא נכון רק לרגע המדויק שבו נוצר, ומתעד רק רגע אחד מסויים, במקום ובזמן. לכן, הוא לא מתעד עובדות, אלא רק עובדות-נכונות-לזמנן.
ואולם משהוא כזה, הצילום גם מנציח את אותו רגע במקום ובזמן לכדי עדות. עדות מקום-זמן.

.

| אבא אבן | "הישראלים | צילום: מיכה קירשנר | חן סיון, אופנאית |

| אבא אבן | “הישראלים” | צילום: מיכה קירשנר |

.

סדרת הפורטרטים “הישראלים”, שהופיעה בעיתונות, ומאוחר יותר יצאה אף בספר, מייצגת את קירשנר האדם, הצלם והאמן – כמי שיוצר מתוך קונטקסט היסטורי וגיאו-פוליטי, לא פחות מאשר הפורטרטים מייצגים את המצולמים בהם.
הוא צילם את שמעון פרס, יצחק שמיר, אבא אבן, ירוחם משל, צחי הנגבי, אריק שרון, יצחק רבין ורפאל איתן
הוא צילם את קרן מור, יונה וולך, יהודית רביץ, יעל בר זוהר, איגי וקסמן, משה אבגי, דודו טופז ומוחמד בכרי
ועוד רבים

.

| תמי בן עמי מלכת הדוגמניות | צילום: מיכה קירשנר | חן סיון, אופנאית |

| תמי בן עמי מלכת הדוגמניות | צילום: מיכה קירשנר |

.

בתקופתו, החל מאמצע שנות השבעים של המאה העשרים, הצילום בישראל קיבל תפנית אינטלקטואלית, במקום להיות רק מכשיר לתיעוד החמקמק של המציאות, ובכך יישר קו עם המרכזים העולמיים, וניו-יורק בראשם.

בערב לזכרו של קירשנר סיפרה ציפה קמפינסקי על העבודה מולו כעורכת של סדרת התצלומים שלו “אנשי המרד”, בעיתון חדשות, שבה תיעד קרבנות מהצד הפלסטיני, של האינתיפאדה הראשונה ב-1988.
הוא צילם אותם צילום אמנותי, אסטטי, בוטה ומתריס, שעורר ביקורת מימין ומשמאל:
מימין, על המקום שנתן בעבודתו לאנשי האוייב, ומשמאל על האסטטיזציה של הרוע.

.

| האסתתטיזציה של הרוע | צילום: מיכה קירשנר | חן סיון, אופנאית |

| האסתתטיזציה של הרוע | צילום: מיכה קירשנר |

.

הצילום של קירשנר הפך למקבילה הוויזואלית של הכתיבה המגזינית החדשה של אותה התקופה, שהייתה הבסיס לכל הכתובה העיתונאית והמגזינית של היום, מודפסת ואלקטרונית כאחת.

פיליפ בולאקיה, פרסומאי, סיפר על קירשנר כעל אדם דעתן, תיאטרלי ולא מאופק,  צלם בעל אג’נדה ברורה, ויכולת יוצאת מהכלל להוציא אותה אל הפועל ולהטביע את חותמו.
מהמקום שלי כצופה מן השורה – הוא הצליח.

אלכס ליבאק שמסתובב תמיד עם מצלמה קטנה ביד, ותופס רגעים מעניינים, אותם הוא מציג במדור שלו בעיתונות, [בגרסתו הנוכחית  "המאה ה-21" במוסף הארץ], ציטט את קירשנר כאומר שגם אם יסתובב ברחוב יחד עם ליבק, לא יזהה את הרגעים שליבק מנציח. ליבק מצדו מציין את אמנותו של קירשנר בבימוי סיטואציה בסטודיו, תוך מיצוי השקפת העולם שלו אל תוך הפריים.

מהערב הזה יצאתי עם מסר מהדוברים ש”עדות מקומית” והוראת הצילום היו מעין צוואה מקצועית של קירשנר, המשך המחוייבות לאג’נדה שלו, למצולמים ולתלמידיו.

קולות אחרים אומרים שבשנים האחרונות, כאשר התחיל להקדיש את כל זמנו ומרצו להוראה, נעלם הייצוג שלו מעל במת הצילום בארץ.  קירשנר, ששתי תערוכות יחיד שלו הוצגו במוזיאון תל אביב לאמנות, בשנת 1983 ו-1997, נעלם כמעט לגמרי מזירת הצילום בשנים האחרונות, וקולו הוויזואלי כבר לא נשמע ולא נראה.

היום, בתקופה שכל אחד מחזיק בכיס מצלמה, חלה זילות משמעותית במעמד הצלם, ובאיכות האימאג’ המצולם במדיה. ואולם, בזמנו, מוניטין – וקירשנר כצלם המערכת – היו חדשנים ביותר.

.

| זיו קורן בתערוכת עדות מקומית 2017 | חן סיון, אופנאית |

| זיו קורן בתערוכת עדות מקומית 2017 |

.

| אוהד צוויגנברג בתערוכת עדות מקומית 2017 | חן סיון, אופנאית |

| אוהד צוויגנברג בתערוכת עדות מקומית 2017 |

.

| דן בר-דב בתערוכת עדות מקומית 2017 | חן סיון, אופנאית |

| דן בר-דב בתערוכת עדות מקומית 2017 |

.

* * *

.

תערוכת מחווה למיכה קירשנר מוצגת במוז”א, לצד התערוכה השנתית “עדות מקומית”, עד ה-20 בינואר 2018.
פרטים על שתי התערוכות ניתן למצוא באתר המוזיאון.

כל התמונות נמסרו לשימושי מטעם מוז”א.

.

* * *

.

מוזמנות.ים לקרוא את הפוסט המלא באתר שלי

עוד מהבלוג של חן סיון

תצוגה מקדימה

על כנפי הכסף

. זה קורה ברחוב, בבית הספר של היורש, בקניון או בנחל הג'ילבון, תוך-כדי טיול משפחות: אני מחמיאה לנשים מכסיפות שיער, שנקרות בדרכי רוב המוחמאות מחייכות בשמחה. חלקן הקטן מסתכלות עליי כאילו נפלתי על הראש ממקום גבוה במיוחד השיער...

תגובות

פורסם לפני 3 years
תצוגה מקדימה

טייץ הם לא מכנסיים | גרבונים הם לא טייץ!

. טייץ הם לא מכנסיים וגם, למען הסר ספק, גרבונים הם לא טייץ! סוגיית הגרבונים-טייץ-מכנסיים מטרידה אותי כל חורף מחדש. הגיע הזמן לטיפול שורש האופנה מכתיבה לנו מכנסיים הולכים ונצמדים, כמו העור חלקנו לובשות מכנסיים שהם כל כך...

תגובות

פורסם לפני 3 years
תצוגה מקדימה

לפרגן, לפרגן. לפרגן!

. | בית יוסף ויעקב בהדרו | . האהבה שלי לאופנה היא בעלת שורשים עמוקים בעולם החומרים הטקסטיליים בדים, מרקמים, צבעים, דפוסים אהבה מיוחדת יש  לי לבדי ריפוד, כאלה שמשמשים...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה