סערה בבריאות 

אני לא מפסיקה לחשוב מה היה קורה אם אלפי אנשים היו זקוקים בבת אחת לטיפול רפואי. מה באמת היה קורה?

סופת השלגים האחרונה שפקדה אותנו, הסיטה את הזרקור מהבריאות ומיקדה את הפוקוס בחברת החשמל. אולם אני לא מפסיקה לחשוב מה היה קורה אם אלפי אנשים היו זקוקים בבת אחת לטיפול רפואי… מה היה קורה?
עצמתי עיניים וראיתי לנגד עיני את התמונה הבאה:
האחיות עובדות במשמרות כפולות ומכופלות ונותנות את הנשמה לטיפול בכל הפונים, בדיוק כמו שעובדי חברת החשמל עבדו בסערה.
הרופאים עוברים מחולה לחולה במשך עשרות שעות ברציפות ומטפלים בכולם, כדי להציל חיים.
עובדי המזכירות הרפואית, פקידי הרישום, הקבלה וכל הצוות בשטח עושים לילות כימים.
מתנדבים רבים עושים עבודת קודש, מטפלים, מסיעים, תומכים בחולים, במשפחות, מביאים שמיכות חמות ואוכל. כי ככה זה אצלנו. כשיש משבר, כולם מתגייסים, עובדים קשה ומוצאים פתרונות לכל אתגר אפשרי.
משרדי הממשלה מוצאים את התקציבים ומזרימים כספים לתפעול המערכת עד שאחרון הנפגעים מטופל.

פקחתי את העיניים וחזרתי למציאות. אמא שלי, ניצולת שואה בת 81, מחכה לתור לבדיקת עיניים. התשובה שהיא מקבלת: "יש לנו משהו לחודש מרץ 2014". אולי אפשר קודם? "לא". מחכים…
תור לגריאטר שנדחה מחודש נובמבר (כי הרופא היה חולה, טוב, גם הוא בן אדם), נדחה לינואר 2014. זה כבר קרוב, "רק" עוד חודש. מחכים…
רגע, ואם יש לי ביטוח משלים? מושלם? כסף? זהב? פלטינום? יותר? פחות? שיא? עדיף? משהו???? ״לא גברת, זה לא יעזור. או פרטי או לחכות. חשוב! אל תשכחי טופס 17״.
טופסי ה- 17 הם הטפסים שבאמצעותם משלמת קופת החולים עבור שירותי חוץ למרפאות, למכונים, לטיפולים אמבולטוריים בבתי החולים וכדומה… טופס 17 הוא התחייבות כספית ובמצב הנוכחי כשאין לקופות כסף, הן סוגרות את הברזים לטפסים האלה ונותנות אותם במשורה. 
.
אם חלילה צריכים להתאשפז, קופות החולים כבר בצרות! כי ההוצאות הגדולות ביותר של קופות החולים (קרוב ל- 50% מהוצאות) הן על אשפוז.
בשיטת התקצוב הנהוגה מאז יושם חוק הבריאות הממלכתי, נקבע כי מדי שנה יעודכן סל הבריאות לפי "מדד יוקר הבריאות".
(סליחה שאני מרבה כאן בשמות וביטויים, אך הבנה שלהם תביא אותנו להבנת שורש הבעיה).
מדד יוקר הבריאות הינו שילוב של מדדי מחירים שונים:
• מדד המחירים לצרכן – 40%
• מדד תשומות הבניה – 2%
• 2 מדדי שכר – 58%
לאחר עתירת שירותי בריאות כללית ומכבי שירותי בריאות לבג״צ, קבע בג״צ ב-6.12 שיש לבצע שינויים הן בהרכב מדד יוקר הבריאות והן בעלות יום אשפוז. עדכונים אלו, שטרם נכנסו לתוקף, עתידים לתקן את העיוות המבני שיוצר את הגירעון ההולך ומצטבר של קופות החולים.
השאלה הגדולה היא מתי זה יעודכן? מתי תקבל מערכת הבריאות את החמצן הדרוש לה כדי להמשיך לחיות?
רגע! אולי מה שצריכה מערכת הבריאות זו דווקא סערה כזו שתזעזע את המערכת ותזרים אליה כספים???

אהבתם את הפוסט הזה? אם אתם לא רוצים לפספס פוסטים נוספים של ״חיים וטעים״, פשוט לחצו על כפתור ״עקבו אחרי״ למעלה משמאל, הכניסו את כתובת המייל שלכם וקבלו הודעה למייל בכל פעם שאפרסם כאן משהו חדש.
לבריאות!
חיים וטעים!

אורלי כהן - חיים וטעים
אוהבת את החיים הטובים והטעימים: לבשל, לאפות, לצלם, לטעום, לטייל, לבלות, ליצור, לעצב, לשתף, לכתוב ולספר. יחד עם זאת, בריאות הגוף, הנפש והנשמה חשובים לי ואני משתדלת לשלב ביניהם. חיים וטעים זה המוטו שלי.