הבלוג של חן סיון

אופנאית

מעצבת אופנה | אוהבת תרבות | מומחית בסטיילינג אישי לנשות עסקים | קניינית אישית | ייעוץ | סדנאות אופנה וסטיילינג | סידור ארונות | www.facebook.com/ChenSivanFashion

עדכונים:

פוסטים: 160

עוקבים: 100

החל מיולי 2013

על הביאנאלה השמינית לקרמיקה – ‘רטוב/שרוף’, במוז”א (מוזיאון ארץ ישראל), ברמת אביב

07/10/2016

.

| קארין צור | בגינת הפרחים המוטרפים | חן סיון | אופנאית |

| קארין צור | בגינת הפרחים המוטרפים |

.
כתה ג’ או ד’
רמת אביב של פעם
ילדה שמנמנה הולכת לחוג קרמיקה
היא לומדת איך ליצור מאפרות וקערות בחוליות, שהן נחשי חומר,
אותם היא יוצרת בגילגול על משטח העבודה,
ומחברת יחד לכדי כלי.

כשרון גדול לא היה שם

במשך שנים רבות זה היה כל מה שידעתי על קרמיקה
זה, ואובניים
שהיו קשים ומורכבים מאד להפעלה.
בקיצור – לא בשבילי.

כשהייתי בתיכון אמי למדה פיסול קרמי
ופתאום נחשפתי לרעיון מהפכני:
החומר הקרמי כאמצעי ליצירת אמנות

.

| גילה מילר | בונה עולמות והמחריבם | חן סיון | אופנאית |

| גילה מילר | בונה עולמות ומחריבם |

.

אמי היתה רבת כשרון, וחלק מעבודותיה הגדולות, בגובה אדם, עומדות עדיין בביתה
שְׁלֵמוֹת
עֵדוּת לכשרונה העשיר

היא באה אתי לביקור בתערוכה, אמא שלי,
ביקור כמעט פרטי
כשאנחנו מלוות באוצר התערוכה, ד”ר ערן ארליך
שבשלוש השנים האחרונות עומד בראש המחלקה לקרמיקה וזכוכית בבצלאל,
שם הוא מלמד זה כ-16 שנים;
בקארין צור, אמנית שמציגה בביאנאלה זו הפעם השלישית;
ואתנו גם הבלוגרית רוית ליפשיץ-ציון, שכתבה גם היא על החוויה

מראש הכנתי רק שאלה אחת לארליך
פרי ביקורים בביאנאלות קודמות:
מה ההתייחסות שלך לתערוכה קבוצתית גדולה,
כשהחוט המקשר בין העבודות הוא החומר, והחומר בלבד?
זו שאלה שעסקתי בה רבות, עונה ארליך.
התייחסתי לשאלת תערוכת אמנות בתוך מוזיאון
שמרבית התערוכות בו הן היסטוריות וארכיאולוגיות,
ושיש בו ביתן שמוקדש לכלי קרמיקה;
התייחסתי לשאלה של תערוכת אמנות מדיומאלית,
שאין לה נושא-על כמו ‘טכנולוגיה’ או ‘זכרון’;
שהחומר הוא הנושא שלה.

.

| שלומית גרנט-פלדור | התבצלות | חן סיון | אופנאית |

| שלומית גרנט-פלדור | התבצלות |

.

זהו מקור השם של התערוכה ‘רטוב/שרוף’,
תערוכה שבאה לייצג את המנעד העצום הגלום בחומר הזה –
בעצם קבוצה של חומרים שנבדלים אלה מאלה בתכונות רבות,
אבל הם בעלי שלוש תכונות משותפות מהותיות:
גמישות כשהחומר לח. אפשרות ליצור ולשנות צורה
פריכות ופגיעות כשהחומר יבש
חוזק כשהחומר שרוף, אבל עדיין שביר ורגיש

וזהו

ומולן, אינספור צורות ומרקמים,
מנעד עצום של צבעים טבעיים של החומר,
אפקטים של צביעה – טבעי, מט או מבריק מאד
ואפשרויות… אפשרויות

.

| שמאי גיבש | עשן כלוא | חן סיון | אופנאית |

| שמאי גיבש | עשן כלוא |

.

התייחסתי גם להקשר המגדרי, אומר ארליך, לעובדה שעיקר היוצרות בחומר הקרמי הן נשים, וגברים הם המיעוט.
בישראל אמנות הקרמיקה עדיין נופלת בדיכוטומיה שבין
אמנות, לשאינו אמנות
גבוה לנמוך
נשי לכללי (גברי)

הקרמיקה היא נשית, ועל מקומה בעולם האמנות עדיין יש להיאבק,
כפי שיש גם להיאבק על מקומן בחברה האנושית של 51% מאוכלוסיית העולם

.

| ברק טויטו | צלמיות בובות | חן סיון | אופנאית |

| ברק טויטו | צלמיות בובות |

.

| אורית ברנגה | ארטמיס שלי | חן סיון | אופנאית |

| אורית ברנגה | ארטמיס שלי |

.

כאן מעידה באזניי קארין צור,
על תחושתה השונה בביאנאלה הזאת.
צור, שבנוסף לשתי הביאנאלות הקודמות
השתתפה גם בכ-15 תערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות בארץ ובעולם,
מעידה על השוני של הביאנאלה הזו, לעומת השתיים הקודמות שבהן השתתפה.
הצבת העבודות היא אמנותית יותר בחוויה שלה.
היא מציינת שרק מיעוט העבודות מוצגות על שולחנות תצוגה, ושהחלל מנוצל במלואו,
מהרצפה ועד לתקרה הגבוהה.
היא מדברת גם על ההתייחסות השונה הפעם לשאלות של נושא, צורה, חומר וצבע.

.

| קארין צור | בגינת הפרחים המוטרפים | חן סיון | אופנאית |

| קארין צור | בגינת הפרחים המוטרפים | פרט |

.
ארליך מוסיף שהקדיש מחשבה רבה לנושא ה’שכנים’ בתערוכה,
איזו עבודה מוצגת לצד איזו עבודה אחרת, ובאילו מרחקים.
יחד עם מעצבת התערוכה, רעות עירון,
הם הציבו כל עבודה במקום המדויק שלדעתם ישרת אותה נאמנה.

.

| רינה פלג | אדמה גולמית | חן סיון | אופנאית |

| רינה פלג | אדמה גולמית |

.

הוא מציין את רמת המיומנות שנדרשת מאמן קרמיקה,
בעיקר כשהיא עומדת מול האופנה שעדיין רווחת באמנות הישראלית העכשווית –
דלות החומר, ולצדה שלילת היכולת הטכנית והוירטואוזיות,
כמסגרת רעיונית מכוונת, בקרב חלק משמעותי מהאמנים.

.

| יעל נובק | זיקוק  חן סיון | אופנאית |

| יעל נובק | זיקוק |

.
אמן.ית קרמיקה חייב.ת במיומנות, בשליטה בחומרים שלה,
בתהליכים שהחומרים והתוצרים עוברים,
במטרה להגיע לתוצאה המבוקשת.
אני חושבת גם על ההפתעות שהחומר הזה והתהליכים שבעיבודו
עשויים להביא אל פתחה של האמן.ית,
בדרך אל התוצאה המקווה,
או אל תוצאה אחרת, ומספקת לא פחות.

.

| נוגה מלאכי | על סלעים וטרשים | חן סיון | אופנאית |

| נוגה מלאכי | על סלעים וטרשים |

.

הילדה ההיא, שכבר מזמן סיימה את לימודיה
עדיין מתגעגעת אל החומר,
אל המגע שלו, הגמישות
היכולות שמתגלות במהלך העבודה

אולי עוד אגיע

בינתיים, זכות הדיבור לאמניות.ים

.

| שרון בריל | ללא כותרת | חן סיון | אופנאית |

| שרון בריל | ללא כותרת |

.

| אתי ספינדל | זהות | חן סיון | אופנאית |

| אתי ספינדל | זהות |

.

| אורית בן אריה | אחד אחד | חן סיון | אופנאית |

| אורית בן אריה | אחד אחד |

.

| מיקה מיכאלה אורסתיו | פנלופה | חן סיון | אופנאית |

| מיקה מיכאלה אורסתיו | פנלופה |

.

| אריאלה אברהמסון | תלוי בנו |

| אריאלה אברהמסון | תלוי בנו |

.

| שמחה אבן-חן | קיפול בתנועה | חן סיון | אופנאית |

| שמחה אבן-חן | קיפול בתנועה |

.

| רונן ימין | תכלית | חן סיון | אופנאית |

| רונן ימין | תכלית |

.

| עינב ברנס אליאסוב |  מולדת? | חן סיון | אופנאית |

| עינב ברנס אליאסוב | מולדת? |

.

| נטע פלדמן | גביע |

| נטע פלדמן | גביע |

.

| שירי שמיר ואודי קרמסקי | ללא כותרת | חן סיון | אופנאית |

| שירי שמיר ואודי קרמסקי | ללא כותרת |

.

| דרורה לוי קוזלובסקי | כוח הכבידה | חן סיון | אופנאית |

| דרורה לוי קוזלובסקי | כוח הכבידה |

.

יכולתי להמשיך עוד הרבה
הרבה אמניות.ים, מעולות.ים
הרבה עבודות נהדרות

יכולתי להפסיק עכשיו
או קודם
כי הרי לא אוכל להביא לכאן את כל התערוכה
שלא לומר – את ההתרגשות המיוחדת שאחזה בי
בעת הצפייה בכל עבודה ועבודה

אבל אישה אחת ריגשה אותי הפעם
וריגשה אותי גם בביאנאלה הקודמת

אסתר בק חברה לאמן הוידאו עמיחי ביקובסקי
ויחד הם נלחמו בגוש של חומר במשקל 4.5 טונות.

העבודה שהם מציגים היא עבודת וידאו מהפנטת
ואני – בהגדרתי לא אוהבת וידאו ארט -
הוא מצריך קשב שונה מאשר נדרש להליכה האיטית שלי בתערוכת אמנות.
הוא מצריך עצירה.
שהייה.

מול העבודה הזו שהיתי זמן רב.
עצרתי
צפיתי
ושוב מהתחלה

דרך עבודתה של בק היא ייחודית
שכמותה מעולם לא ראיתי לפני כן.
כלומר, לפני שראיתי וידיאו ארט שמתעד אותה
עם כלי עבודתה
בעבודה על קערה.
היא חופרת בגוש החומר, נלחמת בו
קורעת ממנו גושים בחוט מתוח
ובשפכטל
מטיחה בו פטישים
ואגרופים.

כך עשתה גם בארבעה וחצי הטון
אין שום דרך אחרת לתאר את מעשיה: היא כיסחה לגוש את הצורה
והגודל
והנפח
והשאירה – אין.

.

| אסתר בק | "Matter is a Center of Dreaming" | חן סיון | אופנאית |

| אסתר בק | “Matter is a Center of Dreaming” |

* התמונות מתערוכה קודמת, מאתר בית בנימיני – המרכז לקרמיקה עכשוית

.

* * *

.

“רטוב/שרוף”, הביאנאלה השמינית לקרמיקה ישראלית

עוד על התערוכה
באתר מוז”א (מוזיאון ארץ ישראל)
ובאתר אגודת אמני קרמיקה בישראל

כל התצלומים: ליאוניד פדרול (יח”צ), אלא אם צויין אחרת

עוד מהבלוג של חן סיון

תצוגה מקדימה

על כנפי הכסף

. זה קורה ברחוב, בבית הספר של היורש, בקניון או בנחל הג'ילבון, תוך-כדי טיול משפחות: אני מחמיאה לנשים מכסיפות שיער, שנקרות בדרכי רוב המוחמאות מחייכות בשמחה. חלקן הקטן מסתכלות עליי כאילו נפלתי על הראש ממקום גבוה במיוחד השיער...

תגובות

פורסם לפני 2 years
תצוגה מקדימה

טייץ הם לא מכנסיים | גרבונים הם לא טייץ!

. טייץ הם לא מכנסיים וגם, למען הסר ספק, גרבונים הם לא טייץ! סוגיית הגרבונים-טייץ-מכנסיים מטרידה אותי כל חורף מחדש. הגיע הזמן לטיפול שורש האופנה מכתיבה לנו מכנסיים הולכים ונצמדים, כמו העור חלקנו לובשות מכנסיים שהם כל כך...

תגובות

פורסם לפני 3 years
תצוגה מקדימה

לפרגן, לפרגן. לפרגן!

. | בית יוסף ויעקב בהדרו | . האהבה שלי לאופנה היא בעלת שורשים עמוקים בעולם החומרים הטקסטיליים בדים, מרקמים, צבעים, דפוסים אהבה מיוחדת יש  לי לבדי ריפוד, כאלה שמשמשים...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה