כשאופרה וקולנוע נפגשים-”חלום ליל קיץ" בבית האופרה

עידו ריקלין מפגיש את האופרה עם הקולנוע של שנות ה-30, עושה אומאז' לתור הזהב של הוליווד ולתעשיית החלומות ומערבב יחדיו את הדמיון והמציאות לחלום של ליל קיץ.

חלום ליל קיץ---- צילם יוסי צבקר
צילום: יוסי צבקר

בית האופרה מציגה בבכורה עולמית הפקה חדשה של "חלום ליל קיץ" מאת המלחין הבריטי בנג'מין בריטן, על פי ליברית שכתבו המלחין ובן זוגו פיטר פירס, בעקבות המחזה הידוע של ויליאם שקספיר.
הפקה זו היא פרי עבודה של צוות יוצרים ישראלים מובילים ובראשם הבמאי עידו ריקלין, המנצח דניאל כהן, מעצב התפאורה אלכסנדר ליסיאנסקי, מעצב התלבושות אורן דר, הכוריאוגרף יורם כרמי, מעצב התאורה אבי יונה בואנו (במבי) ומעצב הווידאו נמרוד צין.
האופרה בהפקה זו היא אומאז' לתור הזהב של הוליווד ולתעשיית החלומות, מה חלום ומה מציאות? הדימיון החלום ומה שקורה באמת מתערבבים יחדיו בעירבוביה על במה אחת. ועל כך נפרט בהמשך.
האופרה נפתחת עם מסך ענק על כל הבמה, המציג את החדשות על הפריימירה של הסרט של האחים וורנר ל"חלום ליל קיץ".
האופרה עצמה מתרחשת באתר הצילום . שילוב של קולנוע ואופרה יחדיו על הבמה. מה שמזכיר ברעיון את "דולי הפנינים" של ביזה בבית האופרה בתל אביב בבימויה של הבמאית ההולנדית לוטה דה ביר, כאשר בהפקה זו הפכה האופרה לתוכנית הריאליטי על הבמה.
על הבמה מתרחשים שני דברים במקביל, המחזה של שייקספיר וצילומי הסרט באולפן הוליוודי בשנות ה־ 30 של המאה שעברה. כאשר כאן הבמאי הוא אוברון, מלך הפיות, אשר מבצע קסמים וכישופים, אשר כבמאי יש לו את האפשרות לבצעם. גם הדמויות עצמן של שייקספיר מעוצבות כדמויות מעולם הקולנוע הקלאסי. למשל, הפיות הנראות כמו שירלי טמפל ועוד.

חלום ליל קיץ, צילום יוסי צבקר
צילום: יוסי צבקר

יש שימוש באפקטי וידאו בתפאורה. דבר שבהחלט מתאים לעצם היותה של האופרה בעצם אתר צילום. בנוסף, קטעים מהסרט הוקרנו על המסך.
האופרה מלווה בקטעים קומיים, הלקוחים מעולם הקולנוע, אשר שיאם מגיע במערכה השלישית בתמונה השנייה. בתמונה זו בעלי המלאכה המציגים את "הטרגדיה של פירמוס ותיסבי" , אשר הופכת לקומדיה מטורפת, גם הם הופכים במהרה לדמויות מעולם הקולנוע, ביניהן: דורותי מארץ עוץ, האריה השואג של הסמל של MGM, צ'ארלי צפליין, גראוצ'ו מרקס ועוד.

חלום ליל קיץ --- צילום יוסי צבקר
צילום: יוסי צבקר

חלום ליל קיץ" הוא מחזה, קומדיה רומנטית, מאת ויליאם שייקספיר שנכתב בשלהי המאה ה-16. זהו אחד המחזות הפופולריים ביותר שלו. במחזה, המתרחש באתונה וביער הסמוך לה, מסופרים שלושה סיפורים מקבילים, המשתלבים זה בזה: סיפורם של ארבעה צעירים הקשורים ביניהם בקשרי אהבה מורכבים, סיפורה של חבורת שחקנים חובבים וסיפורם של הפיות ושאר שוכני היער. עיקר המחזה מתרחש בליל קיץ אחד, ביער הסמוך לאתונה. ובמקרה של הפקה זו סיפור המסגרת הוא הפקה הוליוודית – בסגנון שנות ה-30 של המאה ה-20.
האופרה נפתחת בקרחת היער, כאשר אוברון מלך הפיות דורש מטיטנה מלכת הפיות , להעביר לחזקתו נער הודי צעיר מהפמליה שלה. לאחר שהיא מסרבת לו, אוברון נשבע לנקום בה. הוא שולח את פאק השדון להביא לו פרח שהצוף שלו הוא שיקוי אהבה. אם מטפטפים מצוף הפרח על עיניו של אדם ישן, הוא יתאהב ביצור הראשון שיראה כשיתעורר. מטרתו היתה שטיטניה תתאהב ביצור דוחה ובכך לגרום להשפלתה.
במקביל מתרחשת לה עלילה נוספת ביער. הרמיה וליסנדר הם זוג מאוהב, אך אביה של הרמיה, עומד על כך שהיא תינשא לאדם שהוא בחר: דמטריוס (המאוהב בהרמיה). ליסנדר מציע להרמיה לברוח יחדיו אל דודתו שגרה בעיר אחרת ולהינשא שם.

חלום ליל קיץ - צילום יוסי צבקר
צילום: יוסי צבקר

הרמיה מסכימה והם קובעים להיפגש בלילה ביער כדי לממש את הבריחה. הרמיה מספרת על הבריחה לחברתה הטובה, הלנה, המאוהבת בדמטריוס. הלנה מלשינה על ליסנדר והרמיה לדמטריוס. דמטריוס יוצא ליער בעקבות ליסנדר והרמיה, והלנה עוקבת אחריו. דמטריוס מנסה להיפטר מהלנה לכל אורך הדרך.

באותו הזמן , מתרחשת העלילה השלישית במקביל. שישה בעלי מלאכה מגיעים ליער כדי להעלות את הטרגדיה של "פירמוס ותיסבי" בחתונתם של תסאוס והיפוליטה. פּאק הופך את אחד מבעלי המלאכה, לאיש בעל ראש של חמור, ויתר בעלי המלאכה נבהלים ובורחים.

כל הסיפורים המקבילים משתלבים לבסוף זה בזה והופכים לחלום הזייתי של ליל קיץ.
טיטניה מתעוררת, רואה את הגבר בעל ראש החמור, ומתאהבת בו מיד (זאת לאחר שכושפה).

חלום ליל קיץ,, צילום יוסי צבקר
צילום: יוסי צבקר

פאק בטעות כישף את ליינסדר, וכשהלנה מגיעה לשם במקרה הוא מתאהב בה ורודף אחריה. אוברון מטפטף גם על עיניו של דימטריוס את הצוף כשישן, לאחר שהבין את טעותו של פאק. וכך קרה שגם דמטריוס מתעורר ורואה את הלנה ומתאהב אף הוא בה.
כאוס ובלאגן על הבמה. דמיטריוס ולייסנדר נלחמים, הלנה והרמיה מתקוטטות , עד שכולם נרדמים באפיסת כוחות.
בזמן שכולם ישנים פאק מטפטף בפעם האחרונה את הצוף על עינו של לייסנדר. כשהם מתעוררים הארבעה נחלקים לשני זוגות אוהבים: לייסנדר והרמיה, הלנה ודמיטריוס. וכל מה שהיה, נראה להם כחלום.
אוברון מסיר את כישוף מטיטניה. פאק מסיר את ראש החמור מכתפיו של בעל המלאכה. חבריו חוזרים ליער ,מוצאים אותו וממהרים להתכונן להופעה.

היה או לא היה, זו השאלה! (על משקל- להיות או לא להיות של שייקספיר) האם כל מה שהתרחש היה רק חלום של ליל קיץ?

מאחלת לכם צפייה מהנה!

XOXO

אחת שיודעת 😉

תאריכי המופעים הבאים:
חמישי 11/01/2018 20:00,שישי 12/01/2018 13:00, שבת 13/01/2018 ,20:00
ראשון 14/01/2018 18:00, רביעי 17/01/2018 20:00
מחירי כרטיס: 190- 470 ₪
להזמנת כרטיסים: http://www.israel-opera.co.il/

קרין מילשטיין
סטייליסטית, מאמנת כושר ובוגרת תואר שני לתקשורת ועיתונאות. זה מה שיוצר את הבלוג על תרבות, סגנון חיים, טיולים, ביקורת ספרותית, שירה ועוד... מוזמנים לקרוא, להגיב ובעיקר להנות... XOXO אחת שיודעת ;-)