הבלוג של חן סיון

אופנאית

מעצבת אופנה | אוהבת תרבות | מומחית בסטיילינג אישי לנשות עסקים | קניינית אישית | ייעוץ | סדנאות אופנה וסטיילינג | סידור ארונות | www.facebook.com/ChenSivanFashion

עדכונים:

פוסטים: 173

החל מיולי 2013

הביטוי ‘קרבן אופנה’ מיוחס לאוסקר דה לה רנטה, כנראה בהתייחס לאנשים, שהפרשנות שלהם למושג ‘אופנה’ ולמה שאופנתי וטרנדי, היא שגויה, לטעמו. אבל האופנה מפילה חללים באשר תפנה | | חלק ראשון מתוך שלושה

01/12/2013

מטבע הלשון ‘קורבן אופנה’ הוטבע, כנראה על-ידי אוסקר דה לה רנטה, בפגישה עם ג’ון פיירצ’יילד, העורך של מגזין האופנה  W, שציטט אותו מאוחר יותר:  ’These people are absolute hell, they look like fashion victims’, בהתייחסו לדרי בית הקפה בו ישבו השניים.

תרבות הצריכה והתחרות הגוברת על תשומת הלב הציבורית והאישית, מביאות רבות ורבים מאתנו אל גבולות הטעם הטוב. השימוש הרווח במונח ‘קורבן אופנה’ מתייחס לאנשים שהם אופנתיים באופן מופרז, שלא יודעים להפעיל שיקול דעת וטוב טעם לגבי דרגת השימוש שלהם במותגים, ולגבי התדירות בה הם מחליפים את סגנון הלבוש שלהם ואת הבגדים בארונם.
טים גאן, הגורו של תכנית הריאליטי-אופנה ‘פרוייקט מסלול’, מרבה במונח ‘עריכה’ כשהוא מנחה את המתחרים.
אולי באמת האמרה, הקלישאית משהו, ‘הכל במידה’ היא כאן אמירת המפתח.
ג’יאני ורסאצ’ה מבהיר: אשה שמשנה את המראה שלה יותר מדי מעונה לעונה הופכת עצמה לקרבן אופנה.

זוית אחרת לתופעה מתמקדת באנשים שהם אופנתיים-בשם-עצמם, שאינם יודעים את הגבול בין האופנתי-לטרנדי-למוגזם. אלה שכל כך משתדלים ויצירתיים עד שהם הופכים עצמם לקרקס של טרנדים המשמשים בעירבוביה לא מחמיאה. אלה, לרוב אינם מודעים לתגובות השליליות שהם מעוררים, וטועים לחשוב שהמבטים המופנים אליהם הם מבטי הערכה או הערצה על הלוק הנאה והעדכני.

Anna Dello Russo

| Anna Dello Russo היא אושיית אופנה בינלאומית, בשנות ה-50 לחייה. או שאולי… |

* * *

לא נשכח, כמובן, את ‘נושאי-התויות’: אלו שטועים לחשוב שלבישת בגד יקר שנושא זיהוי חיצוני של המותג היוקרתי במקום בולט בבגד (או באביזר), מעלים את ערכו של הלבוש שלהם בעיני המתבונן, ומכאן גם את ערכם שלהם.

לפני שנים, כשאבי כבר היה מודאג מרווקותי המתמשכת (בסביבות גיל 30), הוא קישר אותי עם איש צעיר שהוא הכיר בנסיבות מקצועיות, ועם זוגתו, על מנת שדרכם אכיר אולי את בן הזוג שאבי ייחל לו עבורי.
כדי לא לאכזב את אבי הסכמתי לפגוש אותם.
אחרי שיחת היכרות קצרה, כשנודע לאיש במה אני עוסקת, פתח את הז’קט שלו (נאה-אבל-לא-יותר) והראה לי תוית גדולה של Hugo Boss.
לטובתו אציין שהתווית היתה בתוך הז’קט.
לחובתו – הוא לא הסיר את תווית השרוול, שנועדה, כמובן, להסרה.
זוגתו לבשה טי-שירט לבנה צמודה-מדי, שעל חזיתה דפוס גדול ומוזהב: D&G.
(אתן יכולות לנחש אם מצאתי בנזוג באותו ערב).

Logos

| מימין למעלה ובכיוון השעון: טי שירט של Versace | נעלי-הליכה של Prada | תיק של Louis Vuitton | מגפונים של Gucci |

אלו הם בעצם קרבנות של תעשיית ההלבשה, שמעוניינת בעיקר למכור: בגדים, אביזרים ובשמים, ומעל לכל את האשליה שבכך ירכשו הקונות/לובשות/עונדות מקום מרכזי ונחשק בחברה החומרנית, ובמירוץ אל לבות הצופים, בנות ובני מינם (תחרות-היא-תחרות) ובני/בנות המין השני (הרי בשדות ציד מדובר).

זהו מירוץ חימוש שהמשתתפים בו – ובעיקר המשתתפות – הן קרבנותיו העיקריים.

* * *

על-פי ויקיפדיה: קבוצות אנשים הנחשבים מועדים להיות קורבנות אופנה הם נשים עד גיל המעבר (כלומר – אנחנו) וצעירים; נציגי תעשיית השעשועים (ע”ע – סלבס); מומחי תעשיית האופנה (= פשיוניסטות); נציגי עסקים הקשורים באופנה, נציגי עסקי פרסום ומומחי יחסי ציבור; ותושבי מטרופולינים ומגלופוליסים (תלאביב, ניויורק, לוסאנג’לס, בייג’ין, שנחאי, פריס, מילאנו, ברצלונה, בואנוסאיירס).

במלים אחרות: כולנו קרבנות אופנה בפוטנציה!

* * *

 

היסטורית, המונח מיוחס לתקופה שלאחר המהפיכה הצרפתית (1789): נשים פרקו את עול המחוכים והלבוש הכבד ורב השכבות שבו היו חנוטות, והחלו לצאת לרחובות בבגדיהן התחתונים והדקיקים. זה היה צו-האופנה בעקבות השחרור מעולו של השלטון, ונחשב כביטוי לעקרונות שנחקקו על דגלה של המהפיכה: חירות, שוויון, ואחווה.
הטענה היא שאותם בגדים לא היו מחממים מספיק בתנאי מזג האויר האירופיים, ולכן נפלו נשים אלה קרבן למחלות כמו דלקת ריאות, ורבות מהן מתו.

קרבנות אמתיות ששילמו על החירות בחייהן

 

לפני ואחרי המהפכה הצרפתית

* * *

לאחרונה נחשפנו לסוג חדש של קרבנות אופנה, כשהתקשורת העולמית ציטטה מחקר שנערך בצרפת, לפיו נשים לבושות היטב ומטופחות זוכות לבדיקות ולטיפול רפואי לוקים בחסר, וחלקן אף מתות עקב חוסר בטיפול מתאים. נשים אלה, במראן הנאה וה’בריא’, כצו-האופנה, מצליחות להטעות את רופאי המשפחה לחשוב שבריאותן תקינה ושאין להן צורך בבדיקות ובטיפול רפואי. בהיעדר איבחון וטיפול נאותים, הדרך אל מוות מהתקף לב קצרה יותר מהצפוי, כך מסתבר.
מנהל המחקר, הד”ר פייר סבורה, קרדיולוג מבית החולים פיטייה סלפטרייר בפריז, טוען שרופאי המשפחה לא מודעים לשכיחות מחלות הלב בקרב נשים. הוא הוסיף שנשים רבות באות לבדיקות אצל הרופא מאופרות ולבושות בצורה מחמיאה. “לעתים קרובות הרופאים רואים אשה שנראית בריאה ולבושה באופן אלגנטי, ומניחים שהיא דואגת היטב לעצמה ולכן מצבה בוודאי טוב”, אמר סבורה. ואם מצבה טוב, ממשיך קו ההגיון הזה, אין צורך לבצע בדיקות שנחשבות שגרתיות עבור נשים בגילן; מחלות לא מתגלות וחיים אובדים.

צרפת היא רק דוגמא למתרחש, ככל הנראה, במדינות רבות במערב.

* * *

על קרבנות אופנה ב’גלובס’

וב’הארץ’

* * *

בפרק הבא: על נזקי גוף שמביאות על עצמן נשים, בשם האופנה והתרבות בה הן חיות

ובחלק השלישי: על קרבנות תעשיית ההלבשה

עוד מהבלוג של חן סיון

תצוגה מקדימה

על כנפי הכסף

. זה קורה ברחוב, בבית הספר של היורש, בקניון או בנחל הג'ילבון, תוך-כדי טיול משפחות: אני מחמיאה לנשים מכסיפות שיער, שנקרות בדרכי רוב המוחמאות מחייכות בשמחה. חלקן הקטן מסתכלות עליי כאילו נפלתי על הראש ממקום גבוה במיוחד השיער...

תגובות

פורסם לפני 4 years
תצוגה מקדימה

טייץ הם לא מכנסיים | גרבונים הם לא טייץ!

. טייץ הם לא מכנסיים וגם, למען הסר ספק, גרבונים הם לא טייץ! סוגיית הגרבונים-טייץ-מכנסיים מטרידה אותי כל חורף מחדש. הגיע הזמן לטיפול שורש האופנה מכתיבה לנו מכנסיים הולכים ונצמדים, כמו העור חלקנו לובשות מכנסיים שהם כל כך...

תגובות

פורסם לפני 4 years
תצוגה מקדימה

לפרגן, לפרגן. לפרגן!

. | בית יוסף ויעקב בהדרו | . האהבה שלי לאופנה היא בעלת שורשים עמוקים בעולם החומרים הטקסטיליים בדים, מרקמים, צבעים, דפוסים אהבה מיוחדת יש  לי לבדי ריפוד, כאלה שמשמשים...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה