5 ספרי ילדים ונוער חדשים ומחודשים

 

ספ

יש ספרים שיישארו איתנו תמיד והם חלק מהמורשת התרבותית שלנו. כזה הוא ספרה של דבורה עומר "מעבר לכביש" שיצא בהוצאה מחודשת. עוד זוכה לעדנה מחודשת "סיפורי חלם" ההומוריסטי וסדרת קופיקו של תמר בורנשטיין לזר שחוזר ובגדול אל המדפים. אמליץ גם על ספר ילדים חדש וחשוב "איך אתם מרגישים?" של דליה בר אל וספר נוער של אלכס פז גולדמן שעוסק בקושי שחווים ילדים שהוריהם מתגרשים.

 

"איך אתם מרגישים?" מאת דליה בר-אל

ספ1

 

ספר ילדים חשוב ומעניין העוסק ברגשות. דליה בר אל מציגה לנו 27 רגשות- כל רגש מוצג בצורה של שיר או סיפור קצר ובסיום יש שאלות המופנות אל הקורא. מטרת השאלות היא לעודד ביטוי רגשות ומחשבות של הילדים שקוראים את השירים או שומעים אותם מפי המבוגר. כאשר הילדים עונים על השאלות הם מוצאים נקודות הזדהות עם הילד או הילדה שבשיר ומגלים איך הרגש המתואר בשיר מתבטא בעולמם שלהם.

 

 בין הרגשות המוצגים בספר-אהבה, פרידה, עצב, עליצות, התרגשות, עייפות, חשך, חלום, חשד, פחד, כעס, שנאה, קינאה, אין אונים, שעמום ועוד. מגוון של תחושות ורגשות שלא תמיד יודעים הילדים לתת להם שם. הספר עוסק בהם באופן שמאפשר לשוחח עליהם ולאוורר אותם. למשל- על הקושי והחשש לגלות סודות. על הכאב שיש בשנאה. על העלבון. וגם על רגשות נעימים כמו האהבה והעליצות.

 

 ספ3

ספ4

 

"יש לי סוד כמוס שאני לא מגלה לאף אחד. אני חושבת עליו כל הזמן, בלילה וגם ביום והוא אפילו נכנס אליי אל תוך החלום. ואם… אם אגלה את הסוד לחברתי הטובה בעולם – אולי הוא יהיה בעיניה… סתם?".

הספר מיועד לילדים ולילדות וגם להוריהם ומומלץ לעבודה חינוכית וטיפולית בגן ובכיתה ובאופן כללי לכל העוסקים בטיפול בילדים.

השירים מלווים באיורים המקוריים והססגוניים של צבי פדלמן. האיורים האלה ממחישים את הרגשות המתוארים במילים, ומפיחים בהם חיים.

דליה בר-אל, נשואה ואם ל- 3, ילידה ותושבת פתח תקוה, סופרת ומשוררת שפרסמה עד היום 41 ספרים, רובם לילדים. יצירותיה נכללות באנתולוגיות ונלמדות בבתי הספר היסודיים. כתיבתה מתאפיינת ברגישות לעולמו הפנימי של הילד ולחוויותיו בבית, בחברת הילדים ובעולם המבוגרים. בעלת תואר ראשון בסוציולוגיה ובספרות אנגלית מאוניברסיטת תל אביב ותואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת בר אילן. למדה לתואר שני בעבודה סוציאלית והשתלמה בתראפיה באמנות ובקורסים מקצועיים רבים נוספים. עבדה כעובדת סוציאלית במחלקה לשירותים חברתיים, בבית חולים השרון (בעיקר במחלקת ילדים, תינוקות ויולדות), ועבדה שנים רבות באסותא, כעובדת סוציאלית של הוועדה לענייני הריון, ועדת השתלות, ומתן חוות דעת.

הספר מיועד לילדים בגילאי ארבע עד עשר. טווח הגילאים רחב היות שיש כמה רמות של קריאה והנאה מהספר: יש קריאה והזדהות עם הרגש יחד עם ההנאה מהאיורים המקסימים ויש רמה יותר גבוהה שבה קוראים ונהנים מהשירים ומהאיורים וגם עונים על השאלות הנלוות – כל ילד מגיב ועונה בהתאם לרמת ההבנה שלו. "נוכחתי לדעת שקטנים וגדולים אוהבים לבחון את עצמם ואת רגשותיהם על פי השאלות וחלק מהם שמחים גם לשאול את המבוגר שנמצא לידם על רגשותיו שלו", אומרת דליה בר-אל.

דליה בר-אל מספרת על ההשראה לכתיבת הספר: "בכל הספרים שלי אני כותבת על רגשות, על יחסים במשפחה, בגן, בבית הספר ובחברת הילדים. אני מודעת לרגשות שלי ויש בי יכולת לאמפטיה, לחוש את רגשותיו של האחר, ילד או מבוגר.  בספר הנוכחי זיקקתי את העיסוק ברגשות עד כדי מתן ביטוי באמצעות שיר ייחודי לכל רגש ורגש. בעוד שבספרי ילדים אחרים שכתבתי הרגשות מוחצנים או מובלעים ומובנים מתוך העלילה, הרי שכאן חשבתי קודם כל על הרגש שאני רוצה לתאר, ואז בניתי את הסיפור באמצעות שיר קצרצר.

"במקצועי אני עובדת סוציאלית ועבדתי עם ילדים ומבוגרים במסגרת פרטנית וקבוצתית. חלק מהמיומנויות המקצועיות שלי הן לדעת לדובב את הילד או המבוגר בנושאים רגשיים. בספר הזה נעזרתי כמובן גם בניסיוני המקצועי.

"איך אתם מרגישים?" מאת דליה בר-אל. איורים: צבי פדלמן. הוצאת הספרים "אוריון", עמודים לא ממוספרים. מחיר לצרכן 45 ש"ח, לגילאי 4-10. מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il

 

"עמית, דלית ושביט בתעלומת המודעות התלושות" מאת אלכס פז-גולדמן

 

 ספ6

 

חתולתם של עמית, דלית ושביט הלכה לאיבוד והילדים יוצאים לתלות מודעות בסביבה יחד עם אביהם. כך מתחיל ספרו של אלכס פז- גולדמן, העוסק בתעלומת העלמה של החתולה רוקפור. אך, למעשה, זה סיפור המסגרת בלבד המאפשר לסופר לעסוק בתהליך הקשה של גרושי הורים והקושי שילדים חווים בתהליך זה. בהומור, ברגישות ומתוך הבנה לקשיים מצליח אלכס פז- גולדמן להעלות את הנושא באופן אמיתי וישיר. הוא לא חושש להביא את המריבות, הקנאה, הרוגז ורגשות האשם שיש בתהליך זה

אין זה רק סיפור על גירושין אלא גם על מערכות יחסים בין ילדים. מסע החיפושים אחרי חתולה שספק נעלמה, ספק איבדה דרכה, ספק נחטפה, רצוף תפניות ומהפכים, מזימות והזמות, אך מעבר לכול הוא מבחן לחברות אמת שעומדת למבחן וצולחת אותו.

 

אלכס פז-גולדמן (יליד 1955), גרוש ואב לשלש בנות ובן, תושב תל אביב, סופר ילדים ונוער. הוא בעל תואר ראשון במדע המחשב מהטכניון ותואר שני בתוכנית למחקר תרבות הילד באוניברסיטת תל-אביב. הוא מחלק את זמנו כמנהל כללי של קבוצת פיתוח באמריקה ובין כתיבת סיפורים וספרי ילדים ונוער בהם הוא שוזר את ההוויה הישראלית של היום ושל שנות השישים. ספריו הקודמים  נבחרו למצעד הספרים של משרד החינוך וזכו לשבחי הביקורת ואחד מהם אף עובד למחזה מצליח. "עמית, דלית ושביט בתעלומת המודעות התלושות" הוא ספרו הרביעי לבני נוער.

אלכס פז-גולדמן מספר: "בסיפורי גירושין ובסרטים רבים שהבולט בהם הוא "אורה הכפולה" של אריך קסטנר,  הסוף הוא  "הפי אנד". הילדים בערמומיותם ובחוכמתם יוצרים מצב שבו ההורים חוזרים לגור יחד. אולם הסטטיסטיקה היבשה מגלה שבכ-95% מהמקרים אין הדבר כך וחמור מכך במקרים רבים נוצר קרע קשה בין ההורים והסובלים הם כמובן הילדים. גם לספר הזה יש "הפי אנד", אבל הוא מציאותי: 30% מהילדים בישראל ויותר מ-50% באזור תל אביב חוו גירושין וחיים בדפוס חדש של משפחה. משפחה שבה הילדים מחלקים את ימיהם בין שני בתים ויש להם הורה "חורג/ת" שאינו מרושע/ת, אלא הוא/היא דמות אהובה וחשובה בחייהם. ילדים אלה (ולא פחות מהם הוריהם) ימצאו בספר הזה סיפור המתייחס ישירות לחייהם ואולי גם קרן אור והסתכלות מחויכת ומפויסת עם חייהם החדשים".

"הספר מבוסס על מקרים שאירעו באמת ועל כאלה שאירעו בדמיוני. אירוע הגירושין שלי מאם בנותיי שהיו אז בנות 7, 8, 4 ו"העלמותה" המוזרה של גורת החתולים שאהבו. כשהבנות שלי היו קטנות הייתה להן מיטת קומתיים ומתחתיה מיטה נוספת. כל לילה לפני השינה הייתי ממציא להן סיפור על "עמית, דלית ושביט" שלוש ילדות בדיוק בגיל שלהן, ("אבל זה לא אתן!!" – הייתי מדגיש ובאמת זה לא הן בספר). הן היו זורקות נושא ואני הייתי מחבר סיפור עליו. ברוב הסיפורים הייתה מכשפה רעה וגם פיה טובה, לפעמים היו גם אווזים שעל גבם היו רוכבות הבנות ויסלח לי נילס הולגרסון שממנו גנבתי את הרעיון. בשלב מסוים הקשר עם אם הבנות נפרם ואני עברתי לגור בדירה אחרת קרובה מאד לדירה בה גרו בנותיי והמשכתי להיות אב פעיל במאה ויותר אחוזים. באותה תקופה וגם אחריה הייתי פעיל בתנועת "הורות-שווה" שפעלה למען אחריות הורים משותפת שבה זכות הילד לשני הורים נשמרת גם כאשר ההורים נפרדים. נוסף לכך למדתי לתואר שני בתוכנית למחקר תרבות הילד באוניברסיטת תל-אביב ומעיסוקיי אלה השכלתי להבין את זכויות הילד והוריו. מהמפגשים עם הורים פרודים, מהחומר התיאורטי וממפגשים עם המערכת כולה הרכבתי את הדמויות. זמן קצר לאחר הגירושין נעלמה גורת החתולים שהבנות אהבו כל כך והבכי שלהן על אובדנה היה קורע לב – לא פחות מאשר הבכי ביום שבו שמעו על הפרידה. הרבה שנים עברו עד שיכולתי לגעת בנושא הזה ולכתוב סיפור מנקודת בת מפויסת ומחויכת. חשוב לציין שבין השראה לסיפור והסיפור עצמו יש הבדל תהומי. הדמויות שבסיפור אינן בנותיי. האב אינו אני. האם אינה אימן. אלה הן דמויות פיקטיביות לחלוטין".

אלכס פז-גולדמן מספר: "אני עובד על ספר נוער חדש המספר על פרשה שהסעירה את המדינה בשנים 1955 עד 1957 ואשר מעוררת מחלוקת עד היום.  גיבורי הספר יהיו גיבורי הספרים הקודמים: מוטי וראובן והמשפחות שלהם. אני עדיין בשלב המחקר".

 

 לפרק הראשון בספר-https://www.youtube.com/watch?v=KYWyFvFAbx8

 

 "עמית, דלית ושביט בתעלומת המודעות התלושות" מאת אלכס פז-גולדמן. איורים: יניב טורם, הוצאת הספרים "אלוש", 160 עמודים. מחיר לצרכן 59 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים.

 

סדרת קופיקו מאת תמר בורנשטיין-לזר

 

ספר שלישי בסדרה: קופיקו בכדורגל  

ספ8

 

סדרת 'קופיקו' אותה קראתי בילדותי חוזרת לכבוש את מדפי הספרים. העריכה מחודשת והאיורים של דדי ונגר מוסיפים חיות לדמויות. זהו הספר השלישי בסדרת קופיקו שחוזרת למדפים.

 

העלילה הפעם עוסקת  בקופיקו המגלה שהדרבי הגדול בכדורגל, בין מכבי והפועל, מאיים להפוך את הבית לזירת מלחמה בין אברום לשלומקה. הוא מחליט לצאת למשימת פיוס, הופך להיות שופט הכדורגל המצחיק ביותר שראיתם עד היום, ובדרך מעולל תעלולים שונים ומשונים.

 

לאורך כל הספר מלווה הטקסט באיוריו המקוריים והססגוניים של דדי ונגר.

בספר הראשון בסדרה, "קופיקו האורח", פגשנו לראשונה את קופיקו ואת שאר החברים המוכרים והאהובים: שלומקה, נוגה, יורם, ז'קו התוכי והשכנה המצחיקה שושנה. קופיקו מגיע לשכונה, ואנחנו מזמינים אתכם להצטרף לחגיגה. בספר השני "קופיקו בעקבות הבלשים" קופיקו נבהל כשהוא שומע שהקרקס מגיע העירה. האם זהו אותו קרקס שממנו ברח בעבר? הקרקס שמנהל פטרוזיליה הרשע? כשמתברר לו שאכן מדובר בקרקס של פטרוזיליה, ושהמנהל חסר הלב שוב נמצא בעקבותיו ואף שולח שני בלשים לעקוב אחריו, הוגה קופיקו תכנית גאונית להצלת המצב.

 

תמר בורנשטיין-לזר, הסופרת האהובה, הידועה גם כ"אמא של קופיקו", כתבה יותר מ- 150 ספרי קופיקו ועוד עשרות ספרים אחרים לילדים. קופיקו שלה הופיע לאחרונה גם בגרסת קומיקס בספר "קופיקומיקס – תעלומה בקרקס".

 

אחד מיסודות הצלחתו של קופיקו לאורך השנים, הספרים, ההצגות והסרטים הוא מוטיב החידוש וההפתעה –  לעשות או לומר ברגע ובזמן המתאימים את הבִלתי צפוי אך הנכון, הפשוט, המועיל והמצחיק.

 

גם עתה, למעלה מ- 60 שנה לאחר שהגיע אלינו מאפריקה הרחוקה, מוסיף קופיקו להפתיע, לחדש ולהתאים עצמו לזמן המשתנה ולצרכי הילדים, וממשיך להיות מותג מוביל בתחומו.

"קופיקו בכדורגל" מאת תמר בורנשטיין-לזר, איורים: דדי ונגר, הוצאת "דני ספרים", 64 עמ'. מחיר לצרכן 78 ש"ח, מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il

"סיפורי חלם"

 

 ספ9

 

בספר "סיפורי חלם", השלישי בסדרת "מעשיות יהודיות" בהוצאת דני ספרים, ליקטה ועיבדה נורית יובל מבחר מעלילותיהם של חכמי חלם שנאספו עם השנים, המוגשות בהוצאה מחודשת בלוויית איוריה היפהפיים של שירלי ויסמן.

בפולקלור היהודי ידועה העיר חלם שבפולין כעיר של אנשים טובי-לב, אך טיפשים. יהודים ישבו בה מאות בשנים, והכינויים "חכמי חלם" או "חלמאים" מרמזים על בריות שמעשיהן חסרי היגיון ואבסורדיים. לא ידוע מדוע דווקא חלם נבחרה לייצג "עיר של טיפשים", אך אין ספק שבזכותה זכינו אנחנו באוצר של מעשיות יהודיות מצחיקות, מפתיעות ומחממות לב.

סדרת "מעשיות יהודיות" היא סדרה המביאה ממיטב סיפורי העם היהודי לדורותיו בעיבודים נגישים ובפורמט חדש ויפה. ספרים נוסף בסדרה: "חלום המלך שלמה", שנבחר למצעד הספרים 2015 ו"עלילות הרשלה".

 

"מעשיות יהודיות – סיפורי חלם": ליקטה ועיבדה: נורית יובל, איורים: שירלי ויסמן, הוצאת "דני ספרים", 72 עמודים, מנוקד, כריכה קשה. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il

 

 מעבר לכביש או חבורת עלומים מאת דבורה עומר

 

 ספ11

 

את ספרה המרגש של דבורה עומר קראתי לפני שנים רבות והוא עדיין חקוק בזיכרוני. טוב וחשוב שיצא בהוצאה מחודשת.

 

 

"לא היה לי בית בשום מקום, עד שהגעתי לעלומים."

 

"חיים החזיר לי את האֵמוּן באדם. שם, במחנה שמֵעֵבר לכביש, גיליתי את הנעורים ואת שמחת החיים."

בספרה מספרת דבורה עומר, כלת פרס ישראל, את סיפורה האמיתי של חבורת בני נוער עזובים ליד פנימיית בן שמן, אשר מסיבות שונות ומגוונות אינם יכולים לחזור אל ביתם. את "חבורת עלומים" ייסד חיים בר-נחום, אדם מיוחד במינו. עם שותפתו לדרך, זהבה פוקס, הקימו בית חם ואוהב המבוסס על שיתוף ועל עזרה הדדית. בין הנערים דרי הבית תוכלו לפגוש את רובי, יתום חסר בית; את שלמה, ילד מוכה שנהג לישון בתחנת אוטובוס; את יענקלה הסמכותי, המאוהב באסתי היפה; את יוסי, שהידרדר לפשע; ורבים אחרים. תוך כדי עלילת נעורים והתבגרות אנחנו עדים לחוויית הקרבה אמיתית וחסרת תנאים עבור צעירים, שמבחינתם מהווה "חבורת עלומים" עולם ומלואו.

דבורה עומר – כלת פרס ישראל, פרס אקו"ם על מפעל חיים, פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים, פרס זאב לספרות ילדים, עיטור הכבוד ע"ש אנדרסן, מדליית קורצ'אק ופרסים רבים נוספים.

"מעבר לכביש או חבורת עלומים" מאת דבורה עומר, הוצאת "שרברק מבית דני ספרים", 288 עמודים, כריכה קשה, מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il

 

 

Iaffa Gavish
כותבת על נושאים מגוונים. הצגות, ספרים, אוכל, מסעדות ולייף סטייל. תמצאו כאן את היומיומי, את שעות הפנאי ואת ההנאות הקטנות של החיים.