זרים מושלמים או חברים שמכירים

חברים. עד כמה אנחנו באמת חברים של החברים שלנו? עד כמה אנחנו מספרים להם את הסודות הכמוסים שלנו?

זרים מושלמים

 

zarim 9

הלכתי לצפות ב'זרים מושלמים' שמוצג בימים אלו בסינמטק תל אביב.
ולפני שאתחיל לכתוב ולספר על הסרט ואת דעתי עליו, כהרגלי, אתחיל באישי

שנים שאני מזוהה עם הספר פו הדב. רבות נשאלתי למה ועל שום מה? והתשובה המיידית שלי תמיד הייתה בגלל החברות.

חבורה של בובות, שהן אסופה של חיות יער. לכל אחת אופי ותכונות שונות מזו של האחרת, אבל הן תמיד ביחד, חברות האחת של השנייה, ומקבלות האחת את רעותה על כל הטוב והרע שהן מביאות איתן לחברות, ויש שם לא מעט לא טוב (שזה לא בדיוק רע). ינשוף למשל שחושב את עצמו לחכם יודע כל, אי-יה –  חמור עגמומי על סף הדיכאוני הדיפרסי ולמולו טיגר שמביא את צד המאניה, חזרזיר הפחדן,  ופו – דב ללא שכל בקודקודו שנהנה מהחיים ומהאוכל בלי לתת דעת או חשבון על כך.  ולמרות כל התכונות הללו, כולם חברים של כולם, כולם מקבלים את כולם.

אז הלכתי לראות סרט על חברים.

zarim 10

סודות ושקרים בין חברים.

כשקיבלתי הזמנה לסרט 'זרים מושלמים' שמוצג בימים אלו בסינמטק, התקציר באתר הבטיח:

"…'זרים מושלמים'…תסריט חכם וצוות משובח של שחקנים שחברו לסרט מקורי מרתק ומעורר מחשבה שנע במיומנות בין קומדיה מצחיקה שלא מפסיקה להפתיע לבין דרמה חודרת וכל כך אקטואלית לימינו…"

 

ועם הבטחה שכזו, כל שנותר לי זה לקבוע עם חברה וללכת לצפות.

אבל עוד לפני שאתחיל לספר על הסרט, אגש לשורה התחתונה שלי:

סרט מקסים. קומדיה משעשעת ושנונה, שעשויה היטב, הן מבחינת תסריט עם רעיון נהדר. והן מבחינת ביצוע מצוין של אנסמבל שחקנים נהדר ועבודת בימוי שמנצחת על כל הטוב הזה בחכמה רבה

 

ועכשיו לסיפור:

מפגש חברים, כמו אלו שמתקיימים בסופי שבוע ברחבי הגלובוס, בין חברים של שנים, עם בנות זוג, סביב לארוחת ערב משותפת בדירה (הפעם ברומא, איטליה).

אלה שהפעם אחרי אין ספור ערבים משותפים שכאלה, אומרת המארחת אווה ברגע מסוים, שהיא בטוחה שזוגות רבים ייפרדו, אם הנשים יציצו בטלפונים של הבעלים.

משפט קטן שזורק את כל הנוכחים למשחק שמתחיל כשעשוע ומתפתח למשהו שאיש מן הנוכחים לא צפה.

 

כל הנוכחים מניחים את הניידים שלהם על השולחן ומאפשרים לשאר החברים לשמוע את השיחות שיכנסו, או לקרוא את ההודעות שילחו אליהם במהלך הארוחה.

הכל גלוי לעיניי כל. הסודות והשקרים הקטנים והגדולים שיעלו אט אט על השולחן יגרמו לכל הנוכחים וגם לנו הצופים להבין שאנחנו לא באמת מכירים את האנשים שחשבנו שהם חברינו הטובים ולמרות ההכרות רבת השנים כולנו בעצם – זרים מושלמים.

zarim 13 zarim 14

********************

במאי הסרט: פאולו ג'נובזה (Paolo Genovese) שגם הגה את הרעיון לתסריט, ואף היה שותף בכתיבתו {עם פיליפו בולוניה (Filippo Bologna), פאלו קוסטלה (Paolo Costella), פאולה מאמיני (Paola Mammini), ורולנדו רבלו (Rolando Ravello) } צוטט באומרו:

"מזה מספר שנים אני מסתובב עם הרעיון לסיפור על החיים הסודיים של קבוצת אנשים, אבל לא הייתי בטוח איך לספר את הסיפור הזה עד שקראתי את המשפט של גבריאל גרסיה מרקס "לכולנו יש חיים ציבוריים, חיים פרטיים וחיים סודיים" שהוביל אותי לכיוון חדש והבנתי איך אני רוצה לספר את הסיפור הזה.

היום החיים הסודיים של כולנו עוברים דרך הטלפון הנייד. טלפונים חכמים הפכו לדבר הכמעט יחידי שאנחנו סוחבים אתנו כל הזמן. כמו שאנחנו אומרים בסרט, זה הפך ל"קופסה השחורה" שלנו. כל השותפים לכתיבת התסריט התחילו לכתוב, וזה פשוט נשפך החוצה. התזמון היה נכון וכמות הרעיונות בלתי נדלית.

zarim 11

********************

"זרים מושלמים" הוא סרט שבו כל מה שנראה, הוא לא מה שנדמה לנו.

זהו סרט המדבר על חיים סודיים, אותם אנחנו לא רוצים, או לא יכולים לחשוף. אפילו בפני האנשים הקרובים לנו באמת.

הסרט זכה באוסקר האיטלקי לסרט הטוב ביותר, בפרס הביקורת לסרט הטוב ביותר, פרס התסריט בפסטיבל טרייבקה ועוד.

ואם לחזור על השורה התחתונה שלי,

קומדיה טרגית איטלקית משובחת, המציגה רעיון מקורי ויוצרת מצבים מעוררי שאלות ותהיות אצל הצופה.

מגובה במשחק משובח של אנסמבל נפלא ומנוצחת אחר כבוד בידי במאי מוכשר.

מסוג הסרטים שמביני עניין בקולנוע והיווצרותו יכולים לקחת דוגמא לאיך ניתן בעזרת אמצעים פשוטים לייצר סרט שלא אמור לעלות ביוקר להפיקו.

לכו לראות

מבטיחה שתיהנו

[youtube k4GpcSK7uQE nolink]

 

 

 

 

לי-את הלר
אז שלום לכולם, אני לי-את (הלר) אני כבר די גדולה, והנה, גם אני כאן, כותבת בבלוג משלי, ומלהגת על דברים שמעניינים, נוגעים, ומזיזים לי. בחיי המקצועיים אני מתפרנסת מתעשיית הקולנוע והטלוויזיה. תחומי עניין, בגדול – תרבות: - ספרים – על חוויות הקריאה שלי מן הסתם אכתוב בהמשך. - תיאטרון, אבל טוב (אני בוגרת של החוג לתאטרון של אוניברסיטת ת"א, במגמת בימוי). - קולנוע, אחרת לא יכולתי לעבוד במקצוע המופרע הזה שלי. - אמנות - וכל מה שיבוא לי. בפייסבוק אפשר למצוא אותי: @li-at heller