שעלת בהריון – כל מה שאישה צריכה לדעת

מחלת השעלת איננה מחלה קשה כל כך, אולם אם היא מופיעה במהלך ההיריון היא עשויה לגרום לסיבוכים קשים ובהמשך גם לפגיעה חמורה בהריון ובעובר.

בחורה עם מחשב נייד

מחלת השעלת איננה מחלה קשה כל כך, אולם אם היא מופיעה במהלך ההיריון היא עשויה לגרום לסיבוכים קשים ובהמשך גם לפגיעה חמורה בהריון ובעובר. חיסון נגד המחלה במהלך תקופת ההיריון יכול למנוע את הופעתה ואת כל הסיבוכים העשויים להיות נלווים לה, סיבוכים שעשויים להופיע אצל התינוק לאחר הלידה, לעיתים. מהי המחלה ומהם תסמיניה? מה ניתן לעשות כדי למנוע אותה ואיפה ניתן לעשות זאת? על כך ועוד, במאמר הבא.

מהי מחלת השעלת

מחלת השעלת היא מחלה זיהומית. המחלה, שנחשבת לאחת המחלות הקטלניות ביותר, יכולה לגרום לסיבוכים קשים מאד ואפילו למוות. היא מופיעה בדרך כלל בקרב תינוקות וילדים ונמצאת ברשימת המחלות המובילות בעולם כיום הגורמות לתחלואה ולתמותה. שעלת באה לידי ביטוי בהתקפים רבים מאד של שיעול, התקפים המלווים בקוצר נשימה לעיתים, בשאיפה שורקנית וגם בפנים אדומות מאד במהלך השיעול עצמו. לעיתים מלווה לכך הקאה וסיבוכים שונים, כמו דימום במערכת העיכול, פרכוסים, קרע בסרעפת ואפילו דימומים במוח. כדי לזהות את המחלה יש לבצע בדיקת דם, הנשלחת למעבדה ויכולה לזהות האם נמצאים בדם החיידקים הגורמים למחלה, הגורמים לזיהום עצמו.

חיסון נגד שעלת בהריון

נשים הריוניות נדרשות לעבור חיסון נגד המחלה בין השבועות ה – 27 ועד ה –36 להריון. החיסון נועד להגם על האישה ההריוניות וגם להגן על התינוק עצמו. חיסון זה, הניתן במהלך תקופת ההיריון, נחשב לאחד החיסונים החשובים ביותר. מאז שהחלו לתת אותו, ניתן לראות ירידה משמעותית מאד במקרי התחלואה והתמותה מהמחלה, מקרים שהיו נפוצים מאד שנים ארוכות. חיסון זה מגן על התינוק. מכיוון שמרבית התינוקות נדבקים בדרך כלל מהמטפל עצמו, כלומר מהאם, במידה והאם מחוסנת מפני המחלה, התינוק יהיה מוגן מפניה גם כן. בנוסף, לאחר שהאם מקבלת את החיסון בתקופת ההיריון היא מתחילה לייצר נוגדנים הזורמים בדמה ומגנים עליה מפני המחלה. נוגדנים אלה עוברים אל העובר דרך השלייה ולכן מגנים גם על התינוק עצמו בחודשים הראשונים לאחר הלידה.

היכן ניתן לבצע את החיסון

כדי לקבל את החיסון מומלץ לפנות למור לאישה, מרכז המתמחה בטיפול בנשים ובנשים הריוניות. חיסון זה נותן לאישה ההריוניות ראש שקט ומאפשר לה ליהנות מהריון תקין ובריאותו של העובר. עלות החיסון נעה בין 20 ל – 83 ₪. נשים חברות קופת חולים כללית תידרשנה לשלם 83 ₪. לנשים בכללית מושלם יעלה החיסון 20 ₪. לנשים במושלם פלטינום יעלה החיסון 20 ₪ ואותו הסכום יעלה גם לנשים חברות קופת חולים מכבי שלי. חשוב לזכור שחיסון נגד המחלה יינתן אך ורק לאחר ביקורת רופא, ביקורת הנדרשת כדי לשלול מחלות רקע או רגישויות אצל האישה שיכולות להיות סיבה מדוע מומלץ שלא לקבל את החיסון. בדיקת הרופא, למעט לנשים חברות קופת חולים מכבי שלי ונשים עם מושלם פלטינום, תהיה כרוכה בתשלום נוסף.

 

דנה שמעוני
ככל שאנחנו גדלים, מתבגרים ומתפתחים, החיים מציבים בפנינו אתגרים חדשים. המסע שלי בחיים האלה מגוון ומלא צבעים, וכל שלב, כל גל, כל שביל חדש מזמן לי שיעור, אותו אני רוצה לחלוק אתכם, הגולשים.