הבינה המלאכותית זקוקה לנשים

חברות הפיתוח שעוסקות בבינה מלאכותית, הפסיקו לפחד מהמוח הנשי, בינה מלאכותית חכמה תהיה רק כאשר גם אנחנו הנשים נהיה בתפקידי הפיתוח, המחקר והניהול

לפני קצת יותר מחודש ציינו את יום האישה הבינלאומי, במקומות עבודה מסוימים מציינים את היום בארוחת צהריים לנשים בלבד, או בהתכנסות חגיגית והרמת כוסית. אצלי, ביום האישה אני הופכת פתאום לסוג של דוברת לזכויות הנשים באשר הן נשים.

מרבית ההערות של הקולגות שלי ביחס ליום האישה הן שליליות, וסובבות סביב הטענה שכבר אין יותר אפליה ולכן היום הספציפי הזה מיותר ואף עושה נזק לנשים. מנגד, חלק מחברי לעבודה מסתפקים באמירה כללית כי מדובר דווקא ביום חשוב אשר מסייע להציף סוגיות שעדיין לא מקבלות מענה. בכל מקרה, השיחה נשארת ברמה מאוד שטחית ואני מוצאת את עצמי לא פעם בתפקיד 'לוחמת הזכויות', שנאבקת לומר להם שהעובדה שאני עדיין כמעט האישה היחידה איתם בחדר מעידה על כך שכן יש בעיה ויש צורך לתקן. מיותר לציין שלא פעם דעתי מתקבלת באטימות מוחלטת. לפעמים, על מנת למנוע ויכוח ולהישאר "אחת מהחבר'ה", אני מנסה בכל הכח שלא להתייחס.

עולם ההייטק עדיין לא מאוזן מגדרית (צילום: שאטרסטוק / ra2studio')

קשה שלא לתהות האם היעדר המוכנות שלהם לשמוע מוכיחה כי גם בהייטק, שנחשב למקום הליברלי ביותר, ועוד בחברות סטרטאפ הנחשבות "מגניבות", המשחק הוא לחלוטין משחק גברי, ועל מנת לקחת חלק עלי לקבל את הכללים.

התחום שבו אני עוסקת, בינה מלאכותית, אינו מצריך סחיבה של משאות כבדים. כלומר, אין יתרון או בכלל צורך בכוח פיזי, ועדיין – אין בו כמעט נשים. בינה כידוע מורכבת מאינטליגנציה של בני אנוש- זכר ונקבה. ויחד עם זאת, את מכונות העתיד מנווטים כמעט בצורה מוחלטת גברים בלבד.

ולא מדובר רק בהערכה – הנתונים מראים בצורה חד משמעית שהתחום מאויש בעיקר על ידי גברים. נשים מאיישות רק 18%–20% ממשרות הנדסת הביג-דאטה והאלגוריתמיקה, רק 15% ממשרות המהנדסים המתמחים בלמידת מכונה, ורק 10% ממשרות האלגוריתמיקאים של ראייה ממוחשבת. באופן גורף, ניתן לומר כי ככל שהשכר עולה — שיעורן של הנשים במשרה מסוימת יורד. בהסתכלות רחבה, שיעורן של הנשים בכלל מקצועות הפיתוח בהיי־טק הישראלי הוא 22% בלבד.

בתור תחום שעוסק בבינה, מתגלה היעדר תבוניות מעוררת השתאות בכל הקשור להיעדר ייצוג של נשים. למעשה, ניסיוני מלמד אותי כי נראה שיש פער בין צרכי השוק והפוטנציאל הכלכלי הרווחי שחברות אשר עוסקות בתחום בינה מלאכותית היו יכולות להרוויח אם רק היו משכילות להתייחס למוח הנשי עוד בשלב הפיתוח. דוגמה קלאסית לכך ניתן למצוא בתקרית מצערת שהתרחשה בגוגל, אשר פיתחה אפליקציה אשר בטעות מתייגת אנשים שחורים בתור גורילות.

מייקרוספט פיתחו צ'אט-בוט אשר שיקף הטעיות חברתיות בעיתיות. מדענים מודים כי סביר שהיה ניתן למנוע בעיות אלו אם היו יותר נשים בצוותי הפיתוח, כי שנשים הן לרוב יותר קפדניות. הן רואות יותר צבעים ושמות לב ליותר גוונים, וסביר להניח שאם נשים היו מעורבות, פחות טעיות מהסוג הזה היו קורות.

אנו יודעים לומר כיום שישנם הבדלים משמעותיים בין המוח הגברי לבין המוח הנשי. בינה מלאכותית לוקחת התנהגויות אנושיות של בני אדם ומכניסה אותן למכונה, וכיום יוצא שבעיקר גברים מכניסים את המוח שלהם, המוח הגברי, לתוך המכונה. על מנת לייצר מכונה חכמה בעלת ספקטרום למידה אמיתי נדרש גם המוח הנשי, מוח אשר שם לב לפרטים שגברים לרוב לא רואים.

יש פרטים שנשים מבחינות בהם יותר (צילום: שאטרסטוק / thodonal88)

אני אוהבת את התחום שלי ומאמינה בו, ברור לי שזה לא תחום שהוא מדע בדיוני אלא תחום שהוא ההווה והעתיד. בינה מלאכותית משפיעה כבר עכשיו על כל חלק בחיים שלנו, כמו למשל:

בתחום החינוך- הבינה המלאכותית תסייע למורים להיות מורים טובים יותר, ותעזור לפתור את בעיית השחיקה. בעזרתה ניתן לספק למורה מידע לגבי איזה תלמיד בדיוק לא מרוכז או אולי לא מבין, איך נכון למיין את התלמידים להקבצות שונות, איזה תלמיד סובל ממצוקה, אפשר להשוות באופן אוטומטי הישגים וציונים לאורך השנה ולאתר אם יש בעיה. גם התלמידים יכולים להשתמש ולהיעזר בבינה מלאכותית – למשל, אם תלמיד מתבייש לשאול בכתה שאלה בסיסית (נגיד, מה זה פאי?) הוא יכול לשאול את הבינה המלאכותית, כמו מעין SIRI שיענה לו על זה בזריזות והוא יוכל להמשיך לעקוב בשיעור ולהבין.

בתחום החקלאות-הבינה המלאכותית תסייע לחקלאים לדעת מה קורה עם היבולים שלהם ולמגדלי בעלי חיים לדעת מה המצב של כל פרה ברפת בכל רגע נתון, מבלי להיות נוכחים פיזית במקום. נוכל לדעת מתי וכיצד להאכיל כל בעל חיים, לנבא ולמנוע תחלואה, כנ"ל לגבי מתי ובאיזה אופן להשקות ולקצור יבולים, ובכך להגדיל את התשואות.

בתחום הקמעונאות בינה מלאכותית תייעל את שרשרת האספקה ותייצר תקשורת מהירה בין הלקוחות, הספקים והרשת. היא תתעדף בין ההזמנות, תצמצם את משך זמן האספקה של מוצרים ללקוחות, תהפוך את ההזמנות לנטולות חיכוכים ואפילו תחזה איך הצרכנים יתנהגו בעתיד. בנוסף יהיו גם מודלים אשר ינבאו את מגמות הרכישה ואת הביקוש, והחנויות יתאימו את עצמן למגמות הללו. כך למשל החנויות יהפכו לרזות יותר- חלון ראווה קטן ותא מדידה בודד יספיקו, ובגדים ונעליים ייתפרו לאנשים במיוחד על פי מידותיהם.

הבינה המלאכותית תעזור גם לנו הצרכנים לחסוך זמן וכסף על ידי ניתוח מגמות הקנייה שלנו. למשל, היא יכולה להנחות אותנו מהי כמות מוצרי החלב הרצויה שאנחנו צריכים לקנות לחודש הקרוב בשביל שהמוצרים לא ייזרקו לפח.

בתחום הבריאות- הבינה המלאכותית תצליח לזהות מחלות בשלב ההתחלתי שלהן, ללא צורך ברופא, וגם להתאים להן טיפול תרופתי בתוך דקות – לעומת שעות ממושכות של עבודה אנושית הנדרשות לצורך הסקת מסקנות דומות. הבינה המלאכותית מסוגלת למשל לזהות שינויים גנומיים, להתאים טיפול תרופתי וניסויים קליניים רלוונטיים עבור כל סוגי הסרטן וליישם כלים חישוביים מתקדמים לעיבוד נתונים גנומיים, קליניים ופרמקולוגים. כבר היום עושים בזה שימוש במרכזים רפואיים מובילים בעולם.

בתחום הרכב- בעתיד הקרוב, כלי רכב לא רק ינהגו בעצמם, הם גם ידעו מי הנהג, יבינו את מצבי הרוח המשתנים שלו, יתאימו עצמם לשינויים בתנאי הדרך ויגיבו לדרישות ולמשימות חדשות תוך כדי תנועה. עם קישוריות טובה יותר והטכנולוגיה האוטונומית המעודכנת ביותר, נהגים ונוסעים יוכלו לנצל את זמן נסיעתם בביצוע משימות לעבודה, ללימודים או סתם בצפייה בסדרת טלוויזיה.

חיי היום יום- כמו עוזר אישי צמוד בעתיד הבינה המלאכותית תחליט עבורנו מתי לקום בבוקר על בסיס משך השינה המיטבי עבורנו, ואף תשקלל נתונים על יציאה לעבודה בהתאם לפקקים. היא 'תחליט' בשבילנו מה ללבוש לעבודה, תקבע מהן ההעדפות שלנו ותבצע עבורנו את כל המטלות שאותן אנחנו לא אוהבים לעשות, כמו למשל לבחור איזו מתנה לקנות ליומולדת של האחיין שלנו ולהחליט לאיזה יעד הכי כדאי לנו לטוס לחופשה בחגים.

ישנה קהילייה שהולכת וגדלה אשר נקראת "נשים בבינה מלכותית", כשהמטרה ששמנו לנגד עיננו היא לסגור את הפער המגדרי בתחום הבינה המלאכותית ולהיות שחקן משמעותי אשר זוכה להתייחסות גם מצד חברות הפיתוח עצמן שעוסקות בבינה מלאכותית, וגם מצד הלקוחות בתחום הבינה המלאכותית, שצריכים להבין שירוויחו מכך שגם נשים יהיו מעורבות בצורה משמעותית בפיתוח המוצרים עבורם.

אני קוראת לאחיותיי התבוניות, בואו הובילו את המהפכה איתי! בינה היא זכות בסיסית לכל אדם ולכל מכונה. אל תפחדו מתחום הבינה המלאכותית, זה כבר לא העתיד אלא ההווה שנמצא כאן ועכשיו. לכל חברות הפיתוח שעוסקות בבינה מלאכותית אני אומרת: תפסיקו לפחד מהמוח הנשי, בינה מלאכותית חכמה תהיה רק כאשר גם אנחנו הנשים נהיה בתפקידי הפיתוח, המחקר והניהול. על מנת לייצר בינה מלאכותית אמתית עלינו לקבל ייצוג הוגן כל השנה ולא רק ביום האישה הבינלאומי.

אסתר כץ (צילום: ליה צ'סנוקוב)

** הכותבת היא סמנכ"לית תקשורת בחברת Neuromation