"איך כוכבת אחת מעזה, למען השם, איך היא מעזה"

סיפורה של ורד עובדיה, אישה אמיצה שמנפצת תקרות זכוכית ומסייעת יום יום לנשים לצאת ממערכות יחסים קשות ומושתקות

בחודש נובמבר האחרון, סביב אירועי היום לציון מניעת אלימות נגד נשים הוזמנתי לאירועים רבים להרצות את הרצאתי  "חוסר עניין לציבור" . סיפור המסע האישי והאומנותי שלי דרך תערוכת צילומים העוסקת בנושא הרגיש והכואב של פגיעות ותקיפות מיניות.

הזמנה לא שגרתית לקהל שמעולם לא הרצתי בפניו התקבלה באותו חודש- הזמנה להרצות בכנס של משרד הדתות בפני 400 נשות רבנים.

הגעתי לכנס סקרנית לפני הזמן מבקשת להבין מיהו הקהל ולשמוע את רחשי ליבו.

ורד עובדיה: מהעולם החרדי לבית המשפט (צילום: לימור גולדשטיין יערי)

ורד עובדיה הרצתה לפני, היא עמדה שם על הבמה וסיפרה סיפור שהשאיר אותי פעורת פה. סיפור על אומץ, יכולת עילאית, תעוזה ופעולה למען הכלל.

היא סיפרה על כל שגדלה בעולם החרדי. כל חייה חלמה להתחתן עם אברך. כשהייתה בת 21 שידכה אותה משפחתה לגבר איתו הורשתה להיפגש פעמים ספורות וכך נישאה אחרי פרק זמן קצר לגבר שכמעט לא הכירה וכעבור שנה וקצת גם ילדה בן ראשון.

ורד מצאה עצמה במערכת יחסים סבוכה ומורכבת בתוך חברה שמקדשת את מוסד הנישואין ולא מאפשרת פגיעה בו מכל סיבה מוצדקת ככל שתהיה. כעבור שנתיים וחצי חרף ההגבלות החברתיות כשהיא אם לתינוק עזבה ורד באומץ, בניגוד מוחלט למקובל את ביתה.

על אף שהחברה בה גדלה תייגה אותה כ"כישלון", ורד מבחינתה הרגישה פעם ראשונה בחייה- חופשיה. חופשיה להקשיב לליבה וללכת בעקבות חלומותיה. היא למדה בבית הספר למשפטים וקיבלה תואר ראשון בעריכת דין, עברה את מבחני הלשכה, וכיום היא ממשיכה לתואר שני בלימודי מגדר.

ורד לא הסתפקה בהגשמת חלומות אישית. בשנת 2014 הקימה ורד את "הפורום המשפטי לנשים דתיות", במסגרתו מייצגות עורכות דין דתיות נשים שעברו התעללות, מעשי אלימות במסגרת המשפחה ומשמיעות קול ונאבקות יחד עם אותן נשים בתופעה מושתקת בחברה הדתית ובכלל.

ב -25 בנובמבר,  היום בו מצוין היום למניעת אלימות נגד נשים, יזמה ורד את הקמפיין "להיות גבר", שהפגיש בין פוליטיקאים גברים משני הצדדים, יהודים וערבים, במאבק משותף נגד אלימות כלפי נשים.

ורד עובדיה: "היום האמונה שלי חזקה, אך שונה" (צילום: שחר תמיר)

"פעם האמונה שלי לאלוקים הייתה מתוך פחד, היום האמונה שלי גם חזקה אך שונה. היום אני רואה בו דמות של אב שמכוון אותי, שדואג לי. שמבין אותי ושומר עלי. " אמרה ורד במהלך ההרצאה משפט שנחרט עמוק בליבי. עוד אחד ממשפטים רבים שאמרה ורד במהלך ההרצאה שמוכיחים  כי כל אישה יכולה ורשאית לבחור את דרכה על פי רחשי ליבה.

 את הסיפור המדהים הזה שמעתי בכנס לפני הרצאתי.  בעודי מאזינה חשבתי לעצמי עד כמה כוחה של האישה הזו אינו נתפס ועוד יותר בלתי נתפס בעיני כיצד סיפור כזה לא זכה לחשיפה ולתהודה.

כצלמת, כאמנית היה לי ברור שאני רוצה לתת קול וביטוי לסיפור הזה, לחשוף אותו, לחשוף את האישה הזו ואת העשייה שלה שניפצה כל כך הרבה תקרות זכוכית ומחסומים מגדריים חברתיים. אישה שהיא השראה.

וכך עשיתי.

"כצלמת, כאמנית, היה לי ברור שאני רוצה לתת קול וביטוי לסיפור הזה"

מלווה בקולגה שלי שחר תמיר צילמנו את ורד בתמונה הממחישה ומעבירה את העשייה האמיצה ואת הניצחון- עומדת על מדרגות בית המשפט המחוזי אוחזת בשופר באופן סימבולי לעשייה שלה המאפשרת קול לנשים שאינן יכולות לדבר בעד עצמן כמו מי שהייתה היא פעם, ולא עוד!

הצילום הוגש לתחרות של ארגון אירופאי לטובת נשות המזרח התיכון.

"Powerful women: breaking stereotypes in the Euro-Mediterranean region"

מאות תמונות הוגשו לארגון ומתוכן הגיעו עשר בלבד לגמר!

בין הצילומים הזוכים צילום ממרוקו , מצריים, עזה תורכיה ועוד.

הצילום של ורד עובדיה נבחר לאחד מעשרת צילומי הגמר. צילום יחיד של צלמים ישראלים.

ורד עובדיה עם שופר על מדרגות בית המשפט (צילום: לירון ברייר דנציגר ושחר תמיר)

בימים אלו עומדת להסגר התחרות ושלוש התמונות שיקבלו את מספר הלייקים הגבוה ביותר בפייסבוק יוכרזו כתמונות הזוכות וסיפורן יסופר בכנס הגמר בפאריז.

אנא היכנסו לקישור והקישו לייק על התמונה כדי שנוכל להמשיך ולהפיץ את סיפור ההשראה הזה.

סיפורה של ורד עובדיה הוא סיפור על אישה אחת שהצליחה לשנות את עולמה אך לא הסתפקה בכך ועמלה יום יום כדי לאפשר לאחיותיה מציאות שוויונית ושפויה יותר.

סיפור על השראה.

לירון ברייר דנציגר (צילום: אורי שדה)

** הכותבת היא אמנית, מייסדת חוסר עניין לציבור, מפתחת ומנחת סדנאות צילום לילדים וילדות

לירון ברייר דנציגר
אמנית, מייסדת חוסר עניין לציבור, מפתחת ומנחת סדנאות צילום לילדים וילדות