6 טיפים לטיפול בפטרת ואגינלית

כל אשה חוותה או תחווה את התופעה הלא נעימה הזו שעשויה ממש לשבש את השגרה. הטיפים הבאים יעזרו לכן להפטר מהפטרת תוך שלושה ימים ולצמצם את הסיכון לחזרתה

אך להפטר מפטרת וגינאלית (צילום: שאטרסטוק Cookie Studio)

* בחסות פריגו

מהנשים סבלו בעבר או יסבלו בעתיד מפטרת וגינלית. אמנם לא מדובר במצב בריאותי מסוכן אבל הגרד הבלתי נסבל שהולך ומחריף מרגע הופעתה של הפטרת, הצריבה וההפרשות המציקות שמלוות אותה, עלולים לפגוע מאד באיכות החיים ולשבש את סדר היום, החל מהיכולת לשמור על ריכוז בעבודה, דרך אימון בחדר הכושר ועד דייט שרוב הסיכויים יתבטל אם את סובלת מפטרת. אלא שטיפול נכון ומהיר בפטרת, שמירה מאוזנת על היגיינה, ותזונה נכונה, יתרמו להחלמה מהירה ויצמצמו את הסיכוי לחזרתה. ד"ר לאוניד סירוטינסקי, מומחה לרפואת נשים מפרט על שישה טיפים שיסייעו לך להפטר מהפטרת.

פטרת וגינלית: מציקה מעיקה ומקשה על התפקוד (צילום: By KatKrittimook shutterstock )

מה זו פטרת ואגינלית?

קנדידה אלביקנס היא פטרייה שגורמת לגרד, עקצוץ, צריבה וכאב בנרתיק. מספר זעיר של שמרי קנדידה אלביקנס חיים בנרתיק וגם במעי באופן קבוע. תנאי החומציות באזורים אלו לא מאפשרים להם להתרבות ועל כן הם גורמים לכל תופעות הלוואי המציקות. כשרמת החומציות בנרתיק משתנה, תנאי המחיה של הקנדידה הופכים לכאלו שמאפשרים לה להתפשט במהירות ולהביא לידי ביטוי כל תופעה מציקה שכרוכה בכך.

באילו תנאים תתפשט פטרת?

נטילת אנטיביוטיקה, תזונה עשירה בסוכרים ובפחמימות ריקות, חוסר הקפדה על היגיינה וגם יתר היגיינה, ישנו את רמת החומציות ויאפשרו מצע להתרבות שמרי הפטרת.

מי עלולה לסבול מפטרת ואגינלית?

נשים בתקופות של שינויים הורמונליים של גיל מעבר ולפני מחזור חודשי יסבלו מחוסר איזון ברמת החומציות בנרתיק וכתוצאה מכך גדל הסיכוי להתפתחות פטרת, כך גם נשים שסובלות מסטרס מתמשך וממחסור בשעות שינה. גם לנשים סוכרתיות יש נטייה לפתח פטרת וגינלית.
לאחר קיום יחסי מין מומלץ לשטוף את האזור במים, לעיתים מתפתחת פטרת וגינלית בגלל רמת בסיסיות גבוהה שמאפיינת את נוזל הזרע. כמו כן, שימוש בתחתוניות יום- יומי מזיק גם כן וחשוב להקפיד על איוורור כמה שניתן.

לאחר קיום יחסי מין מומלץ לשטוף את האזור במים, שכן לעיתים מתפתחת פטרת וגינלית בגלל רמת בסיסיות גבוהה שמאפיינת את נוזל הזרע. כמו כן, שימוש יום-יומי בתחתוניות מזיק גם כן וחשוב להקפיד על אוורור ככל שניתן.

.

איך לטפל בפטרת וגינלית ומה אפשר לעשות כדי למנוע ממנה לחזור

.

1.  טיפול  אנטי פטרייתי מקומי

הטיפול הראשון בפטרת הווגינלית נעשה באמצעות טבליות וגינליות שמטרתן להשמיד את הפטרת ולאזן את רמת החומציות בנרתיק. הטיפול בטבליות אינו מצריך מרשם רופא ואורך בין שלושה ימים לשבוע. במהלך פרק הזמן הזה פוחתות תופעות הגרד והצריבה עד שהן נעלמות לחלוטין.

כדי לקצר את תהליך ההחלמה, ולסייע במניעת הגרד הצריבה והכאב כבר מתחילת הטיפול כדאי לשלב את הטיפול בטבליות עם קרם טיפולי לאזור החיצוני של הנרתיק.

*AGISTEN COMBI הוא מארז של טבליות אגיסטן V אגיסטן קרם לטיפול משולב שמבטיח טיפול שלם בפטרת. *(AGISTEN COMBI  אריזה משולבת מכילה: AGISTEN V 0.2 גרם טבליות ואגינליות ,מכיל Clotrimazole . ו- AGISTEN קרם מכילClotrimazole  . יש לעיין בעלון לצרכן לפני השימוש). הטבליות מטפלות בפטרייה המתפתחת בחלק הפנימי של הנרתיק המהווה בד"כ את המקור של הבעיה, ואילו הקרם מטפל בפטרייה המתפתחת בהמשך בחלק החיצוני של הנרתיק. הטיפול מתאים לשלושה ימים. רצוי להתחיל את הטיפול מיד עם הופעת התסמינים הראשונים.

טיפול משולש של טבליות וקרם (צילום: יח"ץ)

 2.  טיפול תרופתי דרך הפה

במקרים של דלקת חריפה יתכן שיהיה צורך בטיפול בכדורים, המצריכים מרשם רופא. בחלק מהמקרים ההמלצה תהיה ליטול שני כדורים במרווח של 72 שעות.

 3.  פרוביוטיקה

נטילת פרוביוטיקה באופן קבוע ובמיוחד בתקופות בהן יש צורך בטיפול אנטיביוטי, תסייע לאיזון אוכלוסיית החיידקים הידידותיים בנרתיק ותמנע הופעת פטרת.

 4.  היגיינה מאוזנת

הקפדה על היגיינה אינטימית והקפדה על ניקיון וחיטוי השירותים בבית יתרמו מאד למלחמה בפטרת. יחד עם זאת חשוב לזכור שהיגיינה מרובה מדי ושימוש בסבון ברמת בסיסיות גבוהה עלולים להיות סיבה להתפתחות פטרת וגינלית, בעקבות ירידה בחיידקי הפלורה שמסייעים לאיזון החיידקים.

העשירו את התפריט בירקות ירוקים (צילום: By strelka shutterstock )

 5.  פחמימות, שמרים וסוכרים OUT

הפטרת הווגינלית ניזונה מפחמימות, סכרים ושמרים, הימנעות או לפחות הפחתה של מאכלים המכילים אותם, תהייה "הרעה בתנאים" עבור הפטרת ותצמצם את הסיכוי להופעתה ולחזרתה.

 6.  לאכול בריא ונכון

לא מספיק רק להוציא את הסוכרים והפחמימות מהתפריט, אלא כדאי גם להעשיר את התפריט הקבוע בירקות ירוקים, שום, קטניות, דגים ובשתייה מרובה של מים. ממזון מעובד לעומת זאת כדאי להימנע לפחות לתקופה של חצי שנה כדי להבטיח תהליך ניקוי של הגוף מכל מצע שמאפשר התפתחות של פטרת.

 

.

מקורות:

https://bit.ly/2HEJray

https://bit.ly/2kMEOR1  

https://bit.ly/2P2dAlh