7 טיפים להורים טריים לשנת 2018

איך תחילו את השנה החדשה כהורים חדשים או ותיקים ברגל ימין? הטיפים שבכתבה יעזרו לכם לגדל ילדים בריאים ומאושרים

02/01/2018
רונית דוייב קבלו עדכונים מרונית דוייב
  • RSS

השנה החדשה יכולה להיות מאתגרת עבור רבים מאיתנו, אך בייחוד לאלו שמרחיבים את המשפחה ומשנים סטטוס להורים. הרחבת המשפחה והכנסת תינוק קטן הביתה דורשת התאמות רבות כמו  לו"ז שינה, שינוי הרגלי תזונה, עבודה על פעילות מוטורית ועוד. לכבוד שנת 2018 איגדנו עבור  ההורים הטריים, הוותיקים ולאלו שמצפים לילד, מקבץ טיפים שיסייעו בהחלטות שכדאי לאמץ לקראת השנה החדשה ושיעזרו בהתמודדות עם תינוק חדש בבית.

תנו לתינוק מזונות חדשים (צילום  Red pepper/שאטרסטוק)

הקפדה על תזונה בריאה אצל התינוק חשובה ביותר להתפתחותו

תזונה בריאה לא חשובה רק לקהל הבוגר, אלא גם משמעותית להתפתחות של התינוק. תזונה מלאה, נכונה ובריאה הינה בעלת חשיבות מירבית להתפתחות השכלית של התינוק בשנתיים הראשונות לחייו. בשנים האחרונות הלכו והצטברו עדויות לכך שלוטאין משפיע על תפקודים רבים של מערכת העצבים של התינוק. מחקרים חדשים ופורצי דרך בתחום מערכת העצבים מראים לראשונה כי לוטאין הינו הקרוטנואיד הדומיננטי ביותר במוח של תינוקות וכי הוא מעורב בשלבי התפתחות המוח הראשונים ובהתמיינות תאי העצב של תינוקות. לכן, הציעו לתינוק מזון מגוון ומאוזן. חשוב להניק כמה שיותר, להזין במאכלים עשירים בברזל, רמה גבוהה יחסית של שומנים אומגה 3-ו- 6 המהווים אבני בניין להתפתחות המח ומערכת העצבים, למשל אבוקדו, טחינה, שמן זית, חלווה, טונה, ביצים וכד'.  אומגה 3 ו- 6 המהווים אבני בניין להתפתחות המח ומערכת העצבים ונמצאים לוטאין הינו רכיב שהגוף שלנו אינו יכול לייצר – ניתן לקבלו אך ורק ממזון, כגון פירות, למשל קיווי, ענבים ותפוזים וירקות כגון ברוקולי, תרד, תירס, כרוב ניצנים, עגבניות וקישואים, מפפריקה אדומה וחלמון ביצה. ההמלצה היא לצרוך לוטאין בעיקר ממקורות תזונתיים, כאשר לוטאין נספג בצורה מיטבית כאשר הוא נצרך עם מזון שומני.

טקס שינה עם אבא (צילום: Petrenko Andriy/שאטרסטוק))

אמצו טקס שינה קבוע ודבקו בו, זה עוזר להתפתחות חברתית ורגשית

הרגילו את התינוק לזמן שבו לובשים פיג'מה, קוראים סיפור, משכיבים את הדובי לישון, מדליקים אור קטן ואז אומרים לילה טוב. אל תזרזו את התינוק לאורך הטקס שקבעתם, אך הקפידו גם שלא להיענות לדרישות חדשות. בשלב התפתחותי רגיש זה של בדיקת גבולות, הטקס מסייע לתינוק לסגל הרגלי הירדמות עצמאיים.

בהתאם לגיל התינוק, גם אם התינוק לא מעוניין, המשיכו ועודדו אותו להתנסות במזונות חדשים

ילדים לא תמיד אוכלים מזונות חדשים מיד, הציעו מזונות חדשים מספר רב של פעמים. הפעוט לעתים צריך להיחשף מספר פעמים למזון חדש כדי להסכים לטעום אותו, תנו לילדכם לנסות מנות קטנות מהמאכלים החדשים, הציעו מזון חדש אחד בכל פעם, הציעו את המזון החדש בתחילת הארוחה כשהפעוט רעב והכי חשוב- שמשו מודל לחיקוי! התנסו גם אתם במזון החדש, תארו את הטעם שלו, המרקם, הריח.

עודדו את עצמאותו של התינוק

עם הזמן הילד לומד לנוע ולהתקדם עם גופו, בתחילה על הבטן ומאוחר יותר בזחילה. חשוב להעביר לילד את המסר שזה בסדר להתרחק פיזית מההורה ולנסות להיות עצמאי, ולהגיב לתינוק בחיזוקים, קריאות עידוד והעברת מסר חיובי. אם התינוק מתקשה חשוב לתת לו להתמודד, גם את לעיתים הוא נראה חסר שביעות רצון או משמיע קולות של "מתלונן". חשוב שהילד ייחשף לתהליך שכולל את שלושת המרכיבים: 1. התנסות חדשה 2. השקעת מאמץ/התמודדות עם אתגר 3. וכמובן, הצלחה.

אלו יחזקו אצל את תחושת הביטחון ויעודדו אותו להתנסות בעוד חוויות של עצמאות.

לילדים הגדולים יותר שכבר הולכים לגן – שימו לב לארוחות שלהם

לתזונת ילדים יש השפעה מכרעת על התפתחות קוגניטיבית ויכולות לימודיות ואישיות. מחקרים מראים כי ילדים שסובלים לאורך תקופה מחוסרים תזונתיים, כגון הימנעות מפירות או ירקות, ברזל, עוף/בשר יתקשו לממש את הפוטנציאל המלא שלהם במגוון תחומים בחיים, לרבות התחום השכלי. בנוסף, מחקרים מראים, כי חסרים באכילה יכולים להימשך במשך כל שנות הילדות. מעקב ארוך טווח אחרי ילדים אשר בשנים המוקדמות סירבו לאכול מראה, כי תופעה זו נמשכת עד גיל 9 ובמקרים מסוימים אף יותר. ההשלכות האפשריות של תזונה לוקה מתמשכת בקרב ילדים כוללות סיבוכי גדילה, התפתחות קוגניטיבית ירודה, חסכים תזונתיים, עלייה במחלות כרוניות, וסיכון מוגבר להפרעות אכילה בגיל מבוגר יותר. מצב זה עלול לעתים להוביל גם לבעיות רגשיות וחברתית כגון הימנעות ממגע, נרפות, וחוסר עניין במשחק או בלימודים.

כדי להגיע לרמות גבוהות של קשב, ריכוז ופיתוח יכולות חברתיות, לצד יכולת ביצוע מטלות בצורה מיטבית, כגון שיעורי בית, לימוד למבחנים ויכולת לתפקד במבחנים בצורה הטובה ביותר, נדרשת תזונה מאוזנת. תזונה נכונה במינונים הנכונים תומכת בשינויים שעוברים על הילד ובתהליך הפיכתו מפעוט לילד צעיר. קיים קשר בין תזונת ילדים לבין רמת וטיב התפקוד שלהם בגן ומאוחר יותר בבית הספר, והיכולות שהם מפגינים. כמו כן, תזונה נכונה תעזור לילדך לפתח כישורים חברתיים.כל המשפחה אוכלת יחד (צילום: ESB Professional/שאטרסטוק)

טיפ חשוב להורה ולילד, הקפידו על כל אבות המזון והקפידו על ארוחות משותפות

חשוב שתקפידו למלא צלחת בכל אבות המזון במהלך היום כדי למנוע חוסרים תזונתיים כגון חלבון, ברזל, ויטמינים ומינרלים. כדי לוודא שהילד יצרוך מגוון רחב של רכיבים תזונתיים תציעו לו כמה אופציות בכל קבוצת מזון, כך שכל הורה יוכל למצוא מאכלים שהילד שלו יעדיף: דגנים מלאים כגון אורז מלא או פסטה מחיטה מלאה, בשר דגים או עוף, ירקות טריים או מבושלים.  הכי חשוב שתתנו להם להתנסות במזונות חדשים. ישנן הרבה אפשרויות ושילובים להכין ארוחות מלאות וטעימות במיוחד שגם עוזרות לבניית הגוף והתפתחותו התקינה וגם משפרות את המצב רוח.

 אל תשכחו גם לנוח ולדאוג לעצמכם (צילום: Oksana Shufrych/שאטרסטוק))

השקיעו בעצמכם. אל תשכחו אתכם ואת בתוך כל הדאגה לילד

הקפידו גם אתם על תזונה, על מנוחה ועל פעילות גופנית. קחו החלטה ששנת 2018 היא גם השנה שלכם ובחרו בפעילות אחת לפחות שתעשו בשביל הנפש שלכם.

** הכותבת היא מנהלת מדעית אבוט, יצרנית סימילאק




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה